Αλλάζουν τα πάντα στη ρύθμιση για τις 100 δόσεις που ετοιμάζει η κυβέρνηση. Στη σπουδή της να φέρει στα κρατικά ταμεία όσα το δυνατόν περισσότερα χρήματα από τις ρυθμίσεις χρεών, προσφέρει πραγματικό «κούρεμα κεφαλαίου» στα 4 εκατομμύρια οφειλετών που χρωστούν συνολικά 76 δισ. ευρώ, χαρίζοντας τα φορολογικά πρόστιμα (και όχι μόνο για τους τόκους υπερημερίας που βαρύνουν τις οφειλές τους), αν σπεύσουν να πληρώσουν εφάπαξ ή και σε δόσεις το αρχικό χρέος τους.
Η ρύθμιση ανοίγει πλέον διάπλατα και αναμένεται να σπεύσουν κατά χιλιάδες οι οφειλέτες να πληρώσουν και να γλιτώσουν από τα χρέη τους. Δίνει ανάσα στα θύματα της κρίσης, αίρει αδικίες, αλλά ταυτόχρονα δίνει το περιθώριο να πέσουν στα μαλακά σεσημασμένοι φοροφυγάδες, μεγαλογιατροί του Κολωνακίου ή και συγγενείς υπουργών στους οποίους καταλογίστηκαν πρόστιμα εκατομμυρίων με πορίσματα του ΣΔΟΕ και του ΚΕΦΟΜΕΠ. Με μια κίνηση (που μπορεί να εκληφθεί και ως μονομερής από τους «θεσμούς») σύσσωμο το Υπουργικό Συμβούλιο της κυβέρνησης και ο νέος Πρόεδρος της Δημοκρατίας συνυπογράφουν την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που δημοσιεύτηκε προχθές, Παρασκευή, και ισχύει από την ίδια ημέρα και η οποία αλλάζει όλη την ουσία της ρύθμισης των 100 δόσεων όπως είχε ψηφιστεί προ ημερών στη Βουλή.
Το Υπουργικό Συμβούλιο της κυβέρνησης και ο νέος Πρόεδρος της Δημοκρατίας συνυπογράφουν την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που δημοσιεύτηκε την Παρασκευή
Η νέα διάταξη αναφέρει ότι βεβαιωμένες οφειλές δύνανται να ρυθμίζονται, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη, εφόσον έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες έως και την 1η Μαρτίου 2015 με απαλλαγή 30%-100% «από πρόσθετους φόρους ή τέλη του Ν.2523/1997, πρόστιμα εκπρόθεσμης υποβολής ή μη υποβολής δήλωσης ή ανακριβούς δήλωσης» που έχουν συμβεβαιωθεί με την κύρια οφειλή. Μέχρι τώρα ίσχυε ότι μειώνονται μόνο οι προσαυξήσεις και οι τόκοι εκπρόθεσμης καταβολής.
Αμεσα έως 5 δισ. € στα ταμεία Τι σημαίνει αυτό; Οτι πλέον κουρεύονται όλα τα πρόστιμα που είχαν συμβεβαιωθεί με την αρχική οφειλή για φόρους, τέλη ή δασμούς. Είναι το πιο ισχυρό κίνητρο που έχει δοθεί ποτέ σε ρύθμιση, και γι’ αυτό στο υπουργείο Οικονομικών προσδοκούν ότι έτσι δίνεται η δυνατότητα στους οφειλέτες που άφησαν την τελευταία πενταετία απλήρωτα 46 δισ. ευρώ να βρουν άμεσα έως και 5 δισ. ευρώ, για να μπουν στη νέα ρύθμιση και να σβήσουν ληξιπρόθεσμα έως 20 δισ. ευρώ.
Ποιους αφορά η αλλαγή στη ρύθμιση; Ολους όσοι έχουν πιαστεί από έλεγχο της Εφορίας. Στα θετικά της νέας εξέλιξης, εκτός του ότι υπηρετείται ο σκοπός της άμεσης είσπραξης εσόδων, συγκαταλέγονται και ότι:
1 Θα μπορούν πλέον να ενταχθούν στις 100 δόσεις μαζικά και όλοι όσοι είχαν παραλείψει να υποβάλουν κάποια φορολογική δήλωση στο παρελθόν (π.χ. το 2011). Τώρα θα μπορούν να το πράξουν για να μπουν στη ρύθμιση και οι φόροι που θα προκύψουν, χωρίς κανένα πρόστιμο. Στην κατηγορία αυτοί εμπίπτουν πολλές χιλιάδες μικρομεσαίοι που λόγω οικονομικής αδυναμίας ή και από φόβο επειδή, αν έκαναν δήλωση αλλά δεν πλήρωναν τον φόρο εισοδήματος ή τον ΦΠΑ που αναλογούσε, χρεώνονταν με υπέρογκα πρόστιμα και διώκονταν ποινικά και διοικητικά.
2 Αίρεται η αδικία για χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων ή ελεύθερους επαγγελματίες που δεν πιάστηκαν σε κανονικό φορολογικό έλεγχο (π.χ. για πλαστά και εικονικά, μη έκδοση αποδείξεων, λαθρεμπόριο κ.λπ.), αλλά επελέγησαν ως στόχοι μόνο και μόνο επειδή είχαν υψηλές καταθέσεις στις τράπεζες και κλήθηκαν να τις δικαιολογήσουν αναδρομικά, σε συνδυασμό και με τα εισοδήματα που δήλωναν μέχρι πριν από μια 15ετία.
Επειδή βρέθηκαν σε αδυναμία να αποδείξουν ότι «δεν είναι ελέφαντες» και ότι νόμιμα είχαν τις καταθέσεις που είχαν, αφού δεν όφειλαν καν να διατηρούν αποδεικτικά στοιχεία (π.χ. αν είχαν πετάξει παλιές φορολογικές δηλώσεις τους λόγω παρέλευσης έτους παραγραφής ή δεν κρατούσαν αιτιολογία για εμβάσματα από ενοίκια κ.λπ. που εισέπρατταν λόγω ισχύος την εποχή εκείνη του τραπεζικού απορρήτου), πολλοί εξ αυτών φορτώθηκαν με πλασματικούς φόρους και τεράστια πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής έως 300% (αν π.χ. το 2013 τους βεβαιώθηκε πρόσθετος φόρος του 2003!) τα οποία δεν διαγράφονταν ούτε μειώνονταν ως τώρα. Πλέον όμως, και επειδή τα πρόσωπα αυτά εξ ορισμού έχουν μετρητά και καταθέσεις, έχουν ισχυρό κίνητρο να σπεύσουν -αν το δεχτούν και δεν θελήσουν να απαλλαγούν τελικώς στα δικαστήρια όπως πολλοί έχουν κάνει- να πληρώσουν εφάπαξ μόνο τον αρχικό φόρο για κάθε χρονιά και να τελειώσει εκεί η περιπέτειά τους.
Με 20.000 € γλιτώνεις 200.000 €! Από την άλλη, όμως, διαπιστώνονται και ηθικά προβλήματα στην εφαρμογή του μέτρου. Στο κούρεμα προστίμων εμπίμπτουν και τα πρόστιμα του Ν.2523 του 1997, δηλαδή όλα όσα επιβλήθηκαν για πλαστά ΑΦΜ και τιμολόγια, απόκρυψη παρακρατούμενων φόρων κ.λπ. Για παράδειγμα:
1 Αν κάποιος είχε πιαστεί μετά το 2010 να μην έχει κόψει αποδείξεις, του επιβλήθηκαν πολύ υψηλά πρόστιμα όχι μόνο για τιμωρητικούς ή αποτρεπτικούς λόγους, αλλά και γιατί η Εφορία θεώρησε ότι οι παραβάσεις αυτές συνέβαιναν κατά σύστημα. Ετσι μπορεί τώρα, π.χ., ένα κοσμοπολίτικο night club της Μυκόνου ή ένας διοργανωτής συναυλιών να πληρώσει τον φόρο για τις 500 αποδείξεις που πιάστηκε από το ΣΔΟΕ να μην έχει κόψει και να «καθαρίσει» για οτιδήποτε άλλο του φόρτωσε ο έλεγχος.
2 Αν κάποιος μεγαλόσχημος ελέγχθηκε επειδή ήταν στη λίστα Λαγκάρντ ή είχε ανάμειξη σε σκανδαλώδεις υποθέσεις φοροδιαφυγής ή λαθρεμπορίας και του επιβλήθηκαν πρόστιμα εκατομμυρίων, μπορεί να πληρώσει λίγα για να γλιτώσει πολλά.
3 Αν μια επιχείρηση πιάστηκε σε έλεγχο ότι έπρεπε να αποδώσει παρακρατούμενους φόρους όπως φόρο μισθωτών υπηρεσιών 100.000 ευρώ, αλλά είχε αποκρύψει τα 20.000 ευρώ, με τα πρόστιμα σήμερα έχει φτάσει να χρωστάει 200.000 ευρώ και με τους τόκους υπερημερίας στα 240.000 ευρώ. Εως τώρα έπρεπε να πληρώσει 200.000 ευρώ εφάπαξ για να γλιτώσει 40.000 ευρώ, αλλά πλέον με τη νέα ρύθμιση μπορεί να πληρώσει 20.000 ευρώ και να σβήσει χρέη 220.000 ευρώ!
Πάντως η σχετική διάταξη αναφέρει ότι τα πρόστιμα «δύνανται» να ρυθμίζονται, οπότε μένει να διαφανεί αν, κατά την κύρωση της Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου στη Βουλή ή με την εφαρμοστική εγκύκλιο που θα εκδώσει η Γενική Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων πριν από το Πάσχα για να ξεκινήσουν οι αιτήσεις ρύθμισης, μπορεί να τεθούν και κάποια ειδικότερα κριτήρια ένταξης στη γενική ρύθμιση.