Νέο αλαλούμ στην ελληνική Οικονομία προκαλούν οι αλλαγές που φέρνει το πολυνομοσχέδιο που έφερε τα μεσάνυχτα της Τρίτης στη Βουλή η κυβέρνηση και αποτελεί το επιστέγασμα της συμφωνίας που πέτυχε με τους δανειστές, για να κλείσουν τα 48 προαπαιτούμενα για τα 10+2 δισ. ευρώ προς τη χώρα μας.
Με το νομοσχέδιο μπαίνουν νέοι φόροι προκειμένου να καταργηθεί ο ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Το οξύμωρο είναι όμως πως ενώ προστίθενται οι νέοι φόροι, δεν προστέθηκε και διάταξη που να αφαιρεί τον … υπό κατάργηση ΦΠΑ! Διαβάζοντας κανείς το νομοσχέδιο, την έκθεση Καταργούμενων Διατάξεων ή την Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου, δεν βρίσκει καμία πρόβλεψη που να καταργεί τον ΦΠΑ στην εκπαίδευση. Αντιθέτως μάλιστα, ενώ προχθές 16 Νοεμβρίου έληξε και η τέταρτη παράταση που έχει δώσει από το καλοκαίρι η κυβέρνηση στην διορία να μπουν τα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια στον ΦΠΑ, δεν εξέδωσε καν διάταξη που να την παρατείνει περαιτέρω. Άρα, από εχθές ισχύει κανονικά ο ΦΠΑ 23% στην εκπαίδευση και …οι παραβάτες τιμωρούνται.
Με το νομοσχέδιο η κυβέρνηση βάζει τέλος 5 λεπτών σε κάθε στήλη για 13 παιχνίδια του ΟΠΑΠ (Τζόκερ, Λόττο, Προ-Πο κλπ) αλλά και 49 λεπτά φόρο σε κάθε λίτρο κρασί. Με μισό ευρώ φόρο στα ελληνικά κρασιά υπολογίζει να εισπράξει 110 εκατομμύρια ευρώ, και άλλα 350-450 εκατομμύρια από τον τζόγο (στην πραγματικότητα όπως αποκάλυψε χθες ο κύριος Τσακαλώτος υπολογίζει ακόμα περισσότερα αφού για ορισμένα παιχνίδια του ΟΠΑΠ δεν πρόλαβαν να βρουν στοιχεία και υπολόγισαν τα έσοδα μόνον για κάποια από αυτά).
Μεγάλες ανατροπές έρχονται στις 100 δόσεις και στα κόκκινα δάνεια.
– Για τα χρέη στην εφορία, εισάγεται η «προειδοποιημένη καθυστέρηση» από τον οφειλέτη, δηλαδή η προληπτική ένταξη οφειλών στις 12 δόσεις πριν να καταστούν ληξιπρόθεσμες, ώστε να μη χάσει τη ρύθμιση των 100 δόσεων ο φορολογούμενων. Αν όμως καθυστερήσει λίγες μέρες (ή και μία ώρα μετά το 2017) να πληρώσει μία δόση, θα πετάγεται έξω από τη ρύθμιση.
– Για τα χρέη στις τράπεζες, κερδισμένοι βγαίνουν όσοι δηλώνουν στην εφορία πολύ χαμηλά εισοδήματα, αφού το δημόσιο θα πληρώσει στις τράπεζες περί τα 100 εκατομμύρια ευρώ (όπως εκτίμησε ο κύριος Τσακαλώτος αν και δεν γίνεται καμία πρόβλεψη στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου) για να καλύψει -δια νόμου- την δόση τους. Αντιθέτως, δεν υπάρχει τέτοιο κονδύλι για όσους είναι συνεπείς και, σύμφωνα με όσα έλεγε χθες ο υπουργός Οικονομίας κύριος Σταθάκης, θα επιδιώξουν και εκείνοι –σε παζάρια με την τράπεζα από μόνοι τους όμως- να «κουρέψουν» την οφειλή τους αν το ακίνητο για το οποίο πήραν δάνειο απαξιώθηκε λόγω κρίσης. Επιπλέον, από πουθενά δεν προκύπτει πού θα βρεθούν και αυτά τα 100 εκατομμύρια για τα οποία μίλησε ο κύριος Τσακαλώτος, αν θα απαιτηθούν νέα ισοδύναμα μέτρα για να καλυφθούν ή και αν επαρκούν, σε περίπτωση που τυχόν ξεσπάσει κύμα δανειοληπτών που θα παρατήσει τα δάνεια που πληρώνει για να βγουν «κόκκινα», αν έτσι πιστεύουν πως θα πετύχουν μία καλύτερη ρύθμιση του δανείου τους από τώρα και στο εξής.
Σε κάθε περίπτωση, μεγάλοι χαμένοι βγαίνουν τρίτεκνοι και πολύτεκνοι, για τους οποίους δεν φαίνεται να υπήρξε καμία πρόβλεψη και ουσιαστικά εξομοιώνονται όλοι με τις οικογένειες με δύο παιδιά.
Με άλλες διατάξεις, αλλάζουν πολλά στο ρόλο και το σύστημα λειτουργίας του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, για το οποίο το νομοσχέδιο προβλέπει ότι θα αναζητήσει στέλεχος κύρους με διεθνή εμπειρία (από το εξωτερικό πιθανότατα) προκειμένου να συντονίσει την διαχείριση των κόκκινων δανείων συνολικά. Οι σχετικές ρυθμίσεις για την πώληση μη εξυπηρετούμενων δανείων σε funds αναμένονται σε επόμενο νομοσχέδιο τον Δεκέμβριο, για να ξεκινήσε η εφαρμογή του από τις αρχές του 2016.
Επιπλέον, προβλέπεται αυτόματος “κόφτης” δαπανών σε προμηθευτές Υγείας (για φάρμακα, διαγνωστικά κέντρα κλπ) και μηχανισμός άμεσης επιστροφής στο δημόσιο των χρημάτων που τυχόν πάρουν στην τριετία 2016-2018, για υπηρεσίες που υπερβαίνουν το ετήσιο όριο που τους θέτει η κυβέρνηση. Θέλει έτσι να εξοικονομήσει το κράτος και κάποια ακόμα εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, εις βάρος των αναγκών που έχουν οι ασθενείς και η αγορά.
Μόνο αν πάει στα δικαστήρια τον ενοικιαστή θα γλιτώνει φόρο ο ιδιοκτήτης
Να πετάξει εκτός ρύθμισης μια ώρα αρχύτερα προσπαθεί η κυβέρνηση με τις αλλαγές που φέρνει το πολυνομοσχέδιο στις 100 δόσεις.
Η νέα διάταξη προβλέπει σταδιακή εξάλειψη του χρονικού περιθωρίου των 30 ημερών το οποίο ισχύει σήμερα για εξόφληση νέας φορολογικής υποχρέωσης. Ο οφειλέτης χάνει τη ρύθμιση εάν δεν εξοφλεί τις νέες οφειλές του,εντός της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους. Κατ΄ εξαίρεση , και μέχρι τις 31-12-2017, η ρύθμιση δεν χάνεται εάν οι οφειλές εξοφληθούν εντός 30 ημερών από την ημερομηνία που καθίστανται ληξιπρόθεσμες, για το χρονικό διάστημα από 15 Δεκεμβρίου 2015 μέχρι τις 30 Ιουνίου 2016 και εντός 15 ημερών για το χρονικό διάστημα από 1-1-2017 μέχρι και 31-12-2017.
Πέραν τούτων, για το χρονικό διάστημα από 1-1-2017 μέχρι και 31-12-2017, η ρύθμιση χάνεται εάν ο οφειλέτης καθυστερήσει την εξόφληση νέων οφειλών και δεν έχει παρέλθει εξάμηνο από την προηγούμενη καθυστερημένη εξόφληση.
Από την 1η Ιανουαρίου 2018, προϋπόθεση για τη διατήρηση της ρύθμισης είναι η εξόφληση των νέων οφειλών εντός της νόμιμης προθεσμίας καταβολής τους.
Εντούτοις η ρύθμιση των εκατό δόσεων διατηρείται εάν οι νέες οφειλές είναι σε αναστολή ή ρυθμίζονται μετά από αίτηση του οφειλέτη η οποία υποβάλλεται πριν οι οφειλές καταστούν ληξιπρόθεσμες.
Εφόσον οι νέες οφειλές με τις εντός ρύθμισης, υπερβαίνουν σε σύνολο τις 50.000 ευρώ, η ρύθμιση των νέων οφειλών χορηγείται μόνο εφόσον ο οφειλέτης αποδεικνύει οικονομική αδυναμία για την καταβολή τους εντός της νόμιμης προστασίας . Όλες οι αλλαγές ισχύουν για νέες οφειλές που η νόμιμη προθεσμία καταβολής τους λήγει μετά τις 15 Δεκεμβρίου 2015.
Ανάλογες διατάξεις απώλειας της ρύθμισης καθιερώνονται και για την πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων.
Με άλλη διάταξη του νομοσχεδίου αντιμετωπίζονται ευνοϊκά τα ανείσπρακτα μισθώματα. Η φορολόγηση αυτών των ενοικίων θα γίνεται στο χρόνο κατά τον οποίο εισπράττονται. Επειδή καταργήθηκε το δικαίωμα των ιδιοκτητών να εκχωρούν στο Δημόσιο τα ανείσπρακτα ενοίκια, ο ιδιοκτήτης πλέον θα μπορεί να απαλλάσσεται μόνο αν κάνει αγωγή στον ενοικιαστή που δεν τον πλήρωσε.
Με το ίδιο πολυνομοσχέδιο παρέχεται η δυνατότητα στην ΕΛΣΤΑΤ να αντλεί φορολογικά δεδομένα για λόγους στατιστικής.