Η αύξηση των φορολογικών εσόδων «χωρίς νέες πρόσθετες επιβαρύνσεις των πολιτών» είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του προσχεδίου του προϋπολογισμού που καταθέτει αύριο στη Βουλή το υπουργείο Οικονομικών, με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα, να δηλώνει σε συνέντευξή του στο «Βήμα», ότι η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος για τρίτη συνεχόμενη χρονιά οφείλεται στις «πρωτόγνωρες θυσίες νοικοκυριών και επιχειρήσεων» και, κυρίως στην «επιστροφή της οικονομίας σε διαδικασία ανάπτυξης».
«Δεν υπάρχουν πρόσθετα εισπρακτικά μέτρα» δηλώνει κατηγορηματικά ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ, εξηγώντας ότι στο προσχέδιο ενσωματώνονται η μείωση 30% της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης, η διατήρηση στο 13% του ΦΠΑ στην εστίαση, η μείωση 30% του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης διατηρώντας τα διευρυμένα κριτήρια χορήγησης του επιδόματος, η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών και η βελτίωση των ρυθμίσεων ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών. «Επιπλέον, προβλέπονται τα κονδύλια για την ενίσχυση των εισοδημάτων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας» προσθέτει ο κ. Σταϊκούρας.
Αναφερόμενος ειδικότερα στη μείωση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ εξηγεί ότι με τη μείωση του 30%, η τιμή του πετρελαίου για νοικοκυριό που δικαιούται επίδομα θα κινηθεί στο επίπεδο των 80 λεπτών το λίτρο, 24% χαμηλότερη σε σχέση με τον Απρίλιο του 2014.
Για το τρέχον έτος, ο κ. Σταϊκούρας σημειώνει ότι θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 2% του ΑΕΠ, πάνω από το στόχο του 1,5%, ενώ για το 2015 προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 2,9%.
Ερωτηθείς για πιθανούς κινδύνους, ο κ. Σταϊκούρας σχολιάζει ότι οι περισσότεροι εντοπίζονται στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και όχι στο κράτος. Σχετίζονται, όπως λέει, με τα μεγέθη των νομικών προσώπων και των ΟΤΑ, και με την εισπραξιμότητα των ασφαλιστικών εισφορών.
Ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ δηλώνει ότι στόχος της υφιστάμενης οικονομικής πολιτικής είναι να οδηγήσει σε μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, και με τον τρόπο αυτό να υπάρξει αύξηση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος, «όχι μέσω της εισοδηματικής ενίσχυσης κάποιων κοινωνικών ομάδων». «Αυτό είναι οικονομικά πιο αποτελεσματικό και διατηρήσιμο, αλλά και κοινωνικά πιο δίκαιο» επισημαίνει.
Ο κ. Σταϊκούρας δεν παραλείπει να τονίσει ότι η διαρκής λιτότητα, η «διατηρήσιμη δημοσιονομική προσαρμογή και πειθαρχεία», όπως λέει, «αν και αναγκαία δεν αποτελεί από μόνη της ικανή συνθήκη για τη μεγέθυνση της οικονομίας και την κοινωνική ευημερία».
Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας, το χρηματοδοτικό κενό των 8,6 δισ. ευρώ, είναι πλήρως καλυμμένες έως το Μάιο του 2015, λέει μεταξύ άλλων ο κ. Σταϊκούρας, «χωρίς να περιλαμβάνεται στους τρόπους κάλυψής τους η επιτυχημένη, και μάλιστα δύο φορές, επάνοδος του Ελληνικού Δημοσίου στις διεθνείς αγορές». Σε κάθε περίπτωση, απαντώντας στο ερώτημα τι θα συμβεί αν δεν εκταμιευτεί η δόση των 7,1 δισ. ευρώ, ο αναπληρωτής ΥΠΟΙΚ απαντά ότι το κενό του 2015 μπορεί να καλυφθεί, μεταξύ άλλων, με την προσφυγή στις αγορές για εκδόσεις ομολόγων διάρκειας άνω των 5 ετών και εντόκων γραμματίων διάρκειας άνω των 26 εβδομάδων, με την ανταλλαγή υφιστάμενων εκδόσεων με νέες, με συμφωνίες repos και με τη χρήση άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων.