Ελλάδα

Ανάλυση: Αυτές είναι οι 100 κορυφαίες αγορές για τις ελληνικές εξαγωγές

ex708_0.jpg?itok=iHUU6Zcx

Οι παραδοσιακοί κλάδοι της οικονομίας αντέχουν, ενώ οι τάσεις απορρόφησης των πιέσεων είναι αξιοσημείωτες. Η ανάλυση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εισαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), δίνει μια εικόνα για τις ελληνικές εξαγωγές εντός του 9μηνου του 2014.

Στην ανακοίνωση σημειώνεται μια υποχώρηση της τάξης του 4,6% στη συνολική αξία των εξαγωγών, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013, που σε απόλυτους αριθμούς υπολογίζεται σε 949 εκατομμύρια ευρώ. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, οι ελληνικές εξαγωγές μειώθηκαν κατά 238 εκατ. ευρώ (στα 11,92 δις ευρώ). Η εξεταζόμενη περίοδος είναι αυτή του Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2014 και δείχνει μια μείωση των συνολικών εξαγωγών κατά 3,1% προς τις χώρες της ΕΕ και κατά 5,7% προς τις Τρίτες Χώρες.

Όπως σημειώνει το Capital.gr, επιχειρώντας μία αναγωγή ως προς το κλείσιμο του έτους, τα στοιχεία προοιωνίζουν μείωση της συνολικής αξίας των εξαγωγών στα επίπεδα του 2-2,5%. Εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών αναμένονται οριακές μεταβολές, σε σχέση με το σύνολο του 2013 (στην περιοχή 0-1%). Ωστόσο, σε επίπεδο εισπράξεων από τις εξαγωγές προβλέπεται διατήρηση των ανοδικών ρυθμών στα επίπεδα άνω του 4%  Να σημειωθεί ότι για το 2015, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο ΟΟΣΑ προβλέπουν περαιτέρω αύξηση των εισπράξεων από εξαγωγές κατά 5-5,5%, ήτοι περίπου 23 δις ευρώ. 

Η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χριστίνα Σακελλαρίδη σημειώνει: «Στα έξι χρόνια της κρίσης, η πορεία των εξαγωγών επιβεβαιώνει ότι συνθήκες αβεβαιότητας και κλίμα αποδόμησης των πραγματικών δυνατοτήτων της ελληνικής οικονομίας, υπό το βάρος καταστροφικών φημών, επηρεάζουν άμεσα και αρνητικά το εξωτερικό εμπόριο της χώρας, σε όρους πληρωμών, ρευστότητας των επιχειρήσεων και μεριδίων στην παγκόσμια αγορά. 

Όλα αυτά τα χρόνια, οι Έλληνες Εξαγωγείς απέδειξαν πως με πείσμα, πρόγραμμα, σχεδιασμό και υψηλό αίσθημα ευθύνης κατάφεραν να ανταποκριθούν στις πιο απαιτητικές ξένες αγορές, αλλά και να προσφέρουν τόνωση ηθικού και ψυχολογίας ως προς τις κατευθύνσεις ανάκαμψης της οικονομίας. 

Ανάλογη αποτελεσματικότητα, υπευθυνότητα και ομοψυχία αναμένουν οι εξαγωγικές επιχειρήσεις από το πολιτικό προσωπικό της χώρας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου η σύντομη προεκλογική περίοδος, να μην υπονομεύσει τις αιματηρές θυσίες των τελευταίων ετών, αλλά αντίθετα να εδραιώσει την ευρωπαϊκή πορεία της Ελλάδας και να προεξοφλήσει τη δημιουργία προοπτικών οικονομικής ανάκαμψης και κοινωνικής συνοχής. 

Το όραμα για μία πιο εξωστρεφή οικονομία ενέπνευσε όλες τις υγιείς δυνάμεις της χώρας. Πλέον θα πρέπει και η ιδέα της πολιτικής συναίνεσης να κυριαρχήσει στο πεδίο της πολιτικής αντιπαράθεσης και η Ελλάδα να εξάγει πολιτικό πολιτισμό, σύνεση, συνέπεια και υπευθυνότητα, στέλνοντας ηχηρό μήνυμα προς όλες τις κατευθύνσεις, εντός κι εκτός συνόρων» 

Οι χώρες που υποδέχονται τα ελληνικά προϊόντα

Κάτω από ένα δυσμενές περιβάλλον λόγω του ρωσικού εμπάργκο και τη χαλάρωση της ισοτιμίας του ευρώ έναντι του δολαρίου, οι μεταβολές των ελληνικών εξαγωγών ως προς τους κύριους προορισμούς τους ήταν σχετικά περιορισμένες. Η Τουρκία εξακολουθεί να βρίσκεται στην πρώτη θέση σε ότι αφορά τους προορισμούς των ελληνικών εξαγώγιμων προϊόντων. Ακολουθούν κατά σειρά η Ιταλία, η Γερμανία, η Βουλγαρία, η Κύπρος ενώ στην 6η θέση (από την 7η) ανήλθε ο Εφοδιασμός Πλοίων από Τρίτες Χώρες. Στην 7η θέση ανήλθε (από την 8η στο αντίστοιχο περσινό 9μηνο) , το Ηνωμένο Βασίλειο ενώ την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν η Αίγυπτος (από 15η), το Γιβραλτάρ (από 6η) και οι Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής (από 9η θέση). Ειδικότερα, οι εξαγωγές της Ελλάδας προς την ΕΕ (27) εμφανίζουν μείωση (-3,1%) και συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών καταλαμβάνουν το 44,5% των συνολικών εξαγωγών. 

Πτωτική πορεία καταγράφεται για τις εξαγωγές προς τη Β. Αμερική κατά -14,6%, προς τις υπόλοιπες χώρες του ΟΟΣΑ (Ισλανδία, Νορβηγία, Ελβετία, Τουρκία, -3,2%), προς τη Μ. Ανατολή & Β. Αφρική (-4,4%), προς τη Λατινική Αμερική (-58,9%) κυρίως λόγω μεγάλης μείωσης των εξαγωγών προς Βραζιλία και για τις εξαγωγές προς την Κίνα κατά -34,9%. Οριακές μειώσεις καταγράφονται στις εξαγωγές προς τα Βαλκάνια κατά -1,7%. 

Το ρωσικό εμπάργκο 

Σε ότι αφορά τις επιπτώσεις του ρωσικού εμπάργκο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι το αρνητικό της συγκυρίας επιβολής μέτρων κατά των ευρωπαϊκών προϊόντων, σε μία περίοδο κατά την οποία, προς την Κοινοπολιτεία Ανεξαρτήτων Κρατών (ΚΑΚ) οι εξαγωγές αυξήθηκαν σημαντικά κατά 11,1% (από 569,5εκ.€ σε 632,5 εκ.€). Η άνοδος αυτή οφείλεται στις μεγάλες αυξήσεις των εξαγωγών προς την Ουκρανία κατά 54,6% (από 82,9 εκ.€ σε 128,1 εκ.€), προς τη Μολδαβία που υπερτετραπλασιάστηκαν (από 17,1 εκ.€ σε 70 εκ.€), αλλά και προς το Αζερμπαϊτζάν (σε 6,3 εκ.€ από 16,8 εκ.€), οι οποίες υπερκάλυψαν και την αξιοσημείωτη μείωση των εξαγωγών προς τον κυριότερο πελάτη στην περιοχή, τη Ρωσία (από 311,1 εκ.€ σε 272,7 εκ.€ ή -12,4%), αλλά και τη μικρότερη μείωση προς τον άλλο σημαντικό πελάτη της περιοχής, τη Γεωργία κατά -6,5% (από 121,5 εκ.€ σε 113,6 εκ.€). Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι, παρά την υποχώρηση η Ρωσία βρέθηκε ξανά στις 20 πρώτες αγορές για τα ελληνικά προϊόντα (από την 21η θέση κατά την αντίστοιχη περυσινή περίοδο). Σε ότι αφορά νέες εισόδους στην κατάταξη των 100 κυριότερων αγορών-στόχων, ξεχωρίζουν οι: Μαλαισία (74η θέση), Δομινικανή Δημοκρατία (84η θέση), Παναμάς (67η θέση), Παραγουάη (88η θέση), Αιθιοπία (93η θέση), Καζακστάν (96η θέση), Μαυριτανία (97η θέση), Βενεζουέλα (98η θέση), Μπαχρέιν (99η θέση).

 

 

You may also like

More in Ελλάδα