Πέρασαν δύο εβδομάδες από την επαναδραστηριοποίηση των τραπεζών και η συνέχιση της ισχύος των capital controls παραμένει χωρίς καμία ουσιαστική διευκόλυνση.
Μέσα στο πλαίσιο αυτό, οι κλάδοι της ελληνικής ναυτιλίας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα τραπεζικής επικοινωνίας με το εξωτερικό, εφόσον συνεχίζονται οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων και παρά την πρόσφατη τροποποίηση των κεφαλαιακών ελέγχων που ισχύουν και για τις ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα.
«Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι όλοι μας πρέπει να βοηθήσουμε την προσπάθεια της κυβέρνησης για τη σωστή αναστύλωση της εθνικής μας οικονομίας και την επιθυμητή ανάκαμψη των επενδύσεων στη χώρα μας, όμως υπάρχουν ορισμένες κατηγορίες κλάδων και επιχειρήσεων που πλήττονται μέχρις εξοντώσεως από την συνέχιση της επιβολής των capital controls τα οποία δυστυχώς, αν συνεχιστούν, μπορεί να αποδειχτούν boomerang για την ανάπτυξη της εθνικής μας οικονομίας.
Επίσης, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι μας συμφωνούμε απόλυτα ότι αυτή τη στιγμή προέχει η επαναλειτουργία της ελληνικής οικονομίας, η αποκατάσταση της ρευστότητας στην αγορά και η επιστροφή σε φυσιολογικές συνθήκες στις επιχειρήσεις» επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος Γενικός Διευθυντής MAJESTIC INTERNATIONAL CRUISES INC. ο οποίος στη συνέχεια αναφέρεται στα προβλήματα που προκύπτουν στη ναυτιλία:
«Όλοι οι κλάδοι της ελληνικής ναυτιλίας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα εξαιτίας των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων. Αυτή τη στιγμή επικρατεί ασφυξία σε αυτού του είδους τις συναλλαγές, οι οποίες στηρίζονται σε κεφάλαια που έχουν εισαχθεί από το εξωτερικό με την μορφή ναύλων, και όχι από σεντούκια ή θυρίδες, διότι είναι δύσκολη η εξόφληση λογαριασμών που έχουν λήξει, και αφορούν κυρίως προμήθειες πετρελαίων, λιπαντικών, προμήθειες υλικών, τροφοδοσίες, πληρωμές προς ασφαλιστικούς και άλλους οργανισμούς, πράκτορες, κλπ».
Μετά από πιέσεις και παρακλήσεις του συνόλου του ναυτιλιακού τομέα του Πειραιά, ο Υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος εξέδωσε απόφαση στις 24 Ιουλίου 2015 που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, τεύχος δεύτερο, αρ. Φύλλου 1561 με την οποία τροποποιεί μέρος των capital controls που ισχύουν και για τις ναυτιλιακές εταιρείες που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα με τις διατάξεις των ευεργετικών νόμων.
Οι εν λόγω ναυτιλιακές εταιρείες έχουν την δυνατότητα για όσα χρηματικά ποσά εισάγουν από το εξωτερικό, μετά την ημερομηνία επαναλειτουργίας των τραπεζών στις 20 Ιουλίου και την επιβολή των capital controls, είτε να τα χρησιμοποιούν για πληρωμές εκτός Ελλάδος προσκομίζοντας δικαιολογητικά είτε να έχουν την δυνατότητα να κάνουν αναλήψεις μετρητών μέχρι του ποσού των 50.000 ευρώ ημερησίως για δικαιολογημένες πληρωμές σε μετρητά στην Ελλάδα, προσκομίζοντας στις τράπεζες δικαιολογητικά για αυτές τις πληρωμές.
«Δυστυχώς η Υπουργική απόφαση δεν προβλέπει για τις ναυτιλιακές εταιρείες τη χρησιμοποίηση για εμβάσματα εξωτερικού ή για αναλήψεις μετρητών των χρηματικών καταθέσεων που είχαν στους τραπεζικούς λογαριασμούς πριν από την απόφαση επιβολής των capital controls. Αυτά τα ποσά παραμένουν δεσμευμένα και εξ όσων γνωρίζομε είναι αρκετά υψηλά και η μη χρησιμοποίησή τους από τις ναυτιλιακές εταιρείες δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην έγκαιρη εξόφληση των υποχρεώσεων που έxουν στο εξωτερικό για αγορές πετρελαίων, εφοδίων, ασφαλίστρων, ανταλλακτικών, κλπ» επισημαίνει ο Μιχάλης Λάμπρος.
«Είναι γνωστό σε όλους ότι τα χρηματικά ποσά που ήδη ευρίσκονται στους τραπεζικούς λογαριασμούς των ναυτιλιακών εταιρειών στην Ελλάδα πριν από την ημερομηνία επιβολής των capital controls, προέρχονται αποκλειστικά από εμβάσματα εκ του εξωτερικού και αφορούν κυρίως ναύλους των πλοίων.
Με ποια λογική επιτρέπει η υπουργική απόφαση την ελεύθερη χρησιμοποίηση νέων εμβασμάτων από το εξωτερικό που προέρχονται από την ίδια πηγή, και απαγορεύει τη χρησιμοποίηση όσων υπήρχαν πριν από την επιβολή των capital controls;» και καταλήγει:
«Η ναυτιλιακή κοινότητα του Πειραιά ζητά από τον Υπουργό Οικονομικών με συμπληρωματική απόφαση να ελευθερώσει τις τραπεζικές πράξεις, όχι μόνο για όσα χρηματικά ποσά εισάγονται από το εξωτερικό τώρα, αλλά και για όσα υπήρχαν στους τραπεζικούς λογαριασμούς πριν από την επιβολή των capital controls.
Μόνο με αυτό τον τρόπο θα ξεπεράσουν οι εταιρείες το σημερινό αδιέξοδο το οποίο κάθε μέρα που περνά δυσχεραίνει όλο και περισσότερο τις συναλλαγές αυτών των εταιρειών που αποτελούν ανέκαθεν ένα σπουδαίο πυλώνα ενίσχυσης της εθνικής μας οικονομίας».
Από την πλευρά τους κύκλοι της Ακτής Μιαούλη επισημαίνουν: «Η ελληνική και η ελληνόκτητη ναυτιλία πλοίων όλων των κατηγοριών που είχαν και έχουν προσφέρει μόνο θετικά στοιχεία στην Ελληνική Οικονομία, δικαιούνται αυτού του είδους τη μεταχείριση στη δύσκολη περίοδο που περνά η χώρα μας, και που όλοι μας ελπίζουμε ότι αργά ή γρήγορα θα ξεπεραστεί με επιτυχία».