Διαδοχικές επαφές πραγματοποιεί για τον αγωγό TAP ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο οποίος μετά τους επικεφαλής της κοινοπραξίας συναντάται με υψηλόβαθμα στελέχη της αζέρικης Socar και της BP την Τρίτη. Η αντιπροσωπεία των Αζέρων θα συναντηθεί και με τον υπουργό Οικονομίας κ. Γιώργο Σταθάκη.
Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο, επί τάπητος θα τεθεί και η εξέλιξη της υπόθεσης για τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ στη Socar, κάτι που έχει γίνει σίριαλ.
Έτσι, λοιπόν, ο διάλογος συνεχίζεται με γοργούς ρυθμούς τα καυτά ζητήματα, καθώς ο υπουργός θα συναντηθεί με το μεγάλο «κεφάλι» της SOCAR, τον αντιπρόεδρο της αζέρικης εταιρείας κ.Ελχάντ Ναζίροφ, ο οποίος βρίσκεται στην Αθήνα από το Αζερμπαϊτζάν και τον αντιπρόεδρο της BP για το έργο του Νοτίου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου κ. Τζόζεφ Μέρφυ, οι οποίοι θα συνοδεύονται από τον πρέσβη του Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα κ.Ραχμάν Μουσταφάγιεφ.
Να σημειωθεί ότι η συμφωνία πώλησης μετοχών του ΔΕΣΦΑ στη Socar υπεγράφη στις 21 Δεκεμβρίου 2013. Μαζί της υπεγράφη και άλλη συμφωνία μετόχων μεταξύ του Δημοσίου, του ΤΑΙΠΕΔ και της Socar. Το τίμημα της συμφωνίας ήταν 400 εκατ. ευρώ για την πώληση του 66% του ΔΕΣΦΑ (31% για το ΤΑΙΠΕΔ και 35% για τα ΕΛΠΕ). Για την ολοκλήρωση της συναλλαγής απαιτείται η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού θα απαντούσε μέχρι τον Μάρτιο, αλλά όπως φαίνεται αυτό θα καθυστερήσει περαιτέρω. Παρά τις αντιρρήσεις που είχε εκφράσει προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ, η διαδικασία θα προχωρήσει, “πετώντας” το μπαλάκι στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αφού αναμένει την απόφαση της Κομισιόν.
Επομένως, ο Παναγιώτης Λαφαζάνης έχει βάλει μπρος τις μηχανές με στόχο να πετύχει όσο είναι δυνατόν περισσότερα από τα αίτημα που έχει θέσει όσο αναφορά τα αντισταθμιστικά οφέλη, στηρίζοντας, παράλληλα την κατασκευή και λειτουργία του TAP. Ο υπουργός, εκτός από το ζήτημα της πώλησης του ΔΕΣΦΑ, θα συζητήσει τις προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης (που ήδη έχει γνωστοποιήσει κατά το πρόσφατο ταξίδι του στο Μπακού) που είναι η συμμετοχή της Ελλάδας στο μετοχικό κεφάλαιο της κοινοπραξίας χωρίς τίμημα, η μείωση της τιμής του φυσικού αερίου και να εισπράττει η Ελλάδα ετήσια τέλη για τη διέλευση του αγωγού επί ελληνικού εδάφους.
Αν και η συνάντηση που είχε τη Δευτέρα ο υπουργός με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του TAP κ. Ian Bradshaw και τον υπεύθυνο του TAP για την Ελλάδα κ. Rikard Scoufia είχε θετικό κλίμα, δεν ήταν αρκετή. Αυτό γιατί η στάση της Socar και της BP θα κρίνει τη συνέχεια των συζητήσεων, διότι η συζήτηση των παραπάνω δεν αφορά μόνο την Ελλάδα ή το Αζερμπαϊτζάν, αλλά όλες τις εταιρείες της κοινοπραξίας που θα προμηθεύουν με αέριο την Ελλάδα (BP με 20%, Socar με 20%, Statoil με 20%, Fluxys με 19%, Enagas με 16%, Axpo με 5%).
Μέχρι στιγμής, η Socar δεν έχει στείλει θετικά μηνύματα, ούτε έχει ξεκαθαρίσει τη στάση της. Πρόσφατα ο αντιπρόεδρος της αζέρικης εταιρείας Ελχάντ Ναζίροφ δήλωσε ότι δεν προτίθεται να παραχωρήσει μερίδιο στην ελληνική πλευρά άνευ οικονομικού ανταλλάγματος.
Υπογράμμισε δε πως η εταιρεία ότι αν και είναι διατεθειμένοι να πουλήσουν μέρος του ποσοστού, ο αγοραστής να είναι μια αξιόχρεη εταιρεία, ώστε να μην καθυστερήσει η κατασκευή του αγωγού. Όπως προκύπτει από τη συμφωνία της κοινοπραξίας με το ελληνικό Δημόσιο, προβλέπεται η συμμετοχή της ΔΕΠΑ στον αγωγό Tap μέσω της εξαγοράς ποσοστού μέχρι 5% μετά τη λειτουργία του αγωγού.
Ο κ. Ναζίροφ είχε δηλώσει ότι «αν η Ελλάδα επιθυμεί να αποκτήσει κάποιο μερίδιο στην εταιρεία του TAP, να βιαστεί να καταβάλει το τίμημα. Εμείς είμαστε διατεθειμένοι να πουλήσουμε μέρος του ποσοστού μας. Θέλουμε ο αγωγός να γίνει πιο ελληνικός. Ο αγοραστής όμως να είναι μια αξιόχρεη εταιρεία, ώστε να μην καθυστερήσει η κατασκευή του αγωγού». Για τη μείωση των τιμών, υπογράμμιζε ότι «είναι αδύνατο να υπάρξει μείωση των τιμών του φυσικού αέριου», εξηγώντας ότι «σύμφωνα με το συμβόλαιο που υπέγραψαν οι δύο πλευρές το 2013 για 25 χρόνια προβλέπει αλλαγή στις τιμές πώλησης του αερίου μπορεί να γίνει μόνο αν υπάρξουν πολύ απότομες μεταβολές στις διεθνείς τιμές». Εξάλλου, όπως, τόνισε «θα μπορούσε να συζητηθεί μόνο μετά την έναρξη της προμήθειας αερίου, καθώς προς το παρόν η Ελλάδα δεν αγοράζει από εμάς αέριο, επομένως δεν τίθεται και ζήτημα αλλαγής στις τιμές». Να σημειωθεί ότι θα προμηθευόμαστε από το 2020 αέριο και όπως προβλέπει η συμφωνία ΔΕΠΑ και Socar πρόκειται για 1 δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα ετησίως. Για τα ετήσια τέλη τη για διέλευση του αγωγού επί ελληνικού εδάφους η Socar απάντησε πως «πρόκειται για θέμα που δεν αφορά εμάς αλλά πρέπει να απευθυνθεί σε επίπεδο ΕΕ».
Να σημειωθεί ότι ο κ. Λαφαζάνης στη συνάντηση που είχε τη Δευτέρα με τους επικεφαλής του TAP υπογράμμισε με έμφαση την ανάγκη να υπάρξουν αντισταθμιστικά οφέλη για την Ελλάδα από την υλοποίηση του ΤΑΡ, «πράγμα που είναι και δίκαιο για τη χώρα μας, αλλά και ωφέλιμο για όλα τα συμβαλλόμενα μέρη». Ως εκ τούτου, οι δύο πλευρές συμφώνησαν να ξεκινήσει διάλογος πάνω σε συγκεκριμένες προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης, ώστε να υπάρξουν τα κατάλληλα αντισταθμιστικά οφέλη για την Ελλάδα και τον ελληνικό λαό από την κατασκευή και λειτουργία του ΤΑΡ. Παράλληλα, ο κ. Λαφαζάνης δήλωσε για άλλη μια φορά τη στήριξη της κυβέρνησης στον TAP και την ετοιμότητά της να συνεισφέρει ό, τι απαιτείται για την όσο το δυνατόν ταχύτερη υλοποίησή του.
Ποια τα οφέλη της Ελλάδας από τον TAP
Αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα για την Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα αξίας 1,5 δισ. ευρώ. Μελέτη του ΙΟΒΕ έχει υπολογίσει ότι θα δημιουργηθούν άμεσα περίπου 2.000 θέσεις εργασίας κατά την περίοδο κατασκευής του αγωγού στη Βόρεια Ελλάδα, ενώ περίπου άλλες 10.000 θέσεις θα δημιουργηθούν σε συνδυασμό με τα άμεσα και έμμεσα οφέλη στην οικονομία. Η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα απαιτήσει την προμήθεια πλειάδας προϊόντων και υπηρεσιών από ελληνικές εταιρείες, δίνοντας ανάσα στην παγωμένη αγορά. Η μεταφορική ικανότητα είναι ύψους 10 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως – με δυνατότητα επέκτασης σε 20 δισ. με την προσθήκη δύο σταθμών συμπίεσης στις Σέρρες και τα ελληνοαλβανικά σύνορα, όπως αναφέρει ο αρχικός σχεδιασμός.
Όπως έχει ανακοινώσει η ίδια η Κοινοπραξία, από το 2015 θα απευθύνει προσκλήσεις υποβολής προσφορών προς τις επιχειρήσεις που θα αναλάβουν τις κατασκευαστικές και βοηθητικές εργασίες για την κατασκευή του αγωγού και ότι ήδη έχει εντοπίσει εκατοντάδες ελληνικές επιχειρήσεις που θα μπορούσαν να υποβάλουν προσφορές για να αναλάβουν την εκτέλεση εργασιών σχετικών με τον αγωγό.