Πρώτη φορά από της συστάσεως της Δικαιοσύνης πρόεδρος Ανωτάτου Δικαστηρίου, όπως είναι ο Σωτήρης Ρίζος στο συμβούλιο της Επικρατείας, αναρτά στην ιστοσελίδα του δικαστηρίου επιστολή (mail) η οποία φέρεται, όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται, ότι εστάλη από τον υπουργό Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη στην τρόικα και αναφέρεται στα δημοσιονομικά μέτρα που πρέπει να ληφθούν στην χώρα μας.
Συγκεκριμένα η ανάρτηση που έκανε ο κ. Ρίζος αναφέρει:
«Από το γραφείο του Προέδρου εδόθη προς ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Δικαστηρίου κείμενο, το οποίο δημοσιεύθηκε στον Τύπο της 2.12.2014 και το οποίο φέρεται ότι αποτελεί επιστολή του υπουργού των Οικονομικών προς την Troika με προτεινόμενα δημοσιονομικά μέτρα. Κρίνεται ότι η ανάρτηση βοηθεί στην ενημέρωση των δικαστών».
Η ενέργεια αυτή του κ. Ρίζου να αναρτήσει το mail του κ. Χαρδούβελη (στην Αγγλική γλώσσα) στην ιστοσελίδα του ΣτΕ, τόσο από νομικούς, όσο και από πολιτικούς, χαρακτηρίζεται, τουλάχιστον, ως ενέργεια με την οποία απροκάλυπτα πλέον εκδηλώνεται η δυσφορία του δικαστικού σώματος προς την Κυβέρνηση.
Κατ΄ άλλους, η ενέργεια αυτή του προέδρου του ΣτΕ αποτελεί ένα ξεμπρόστιασμα των ενεργειών του κ. Χαρδούβελη, αλλά και της ίδιας της Κυβέρνησης υπό την έννοια ότι ενεργούν «κάτω από το τραπέζι», διαλαλώντας άλλα από το μπαλκόνι, ενώ πράττουν άλλα στην πράξη.
«Λάδι στην φωτιά» έριξε ο κ. Ρίζος, τονίζουν συνάδελφοι του και προσθέτουν ότι οι σχέσεις δικαστών και Κυβέρνησης είναι πάνω σε ένα τεντωμένο σχοινί.
Άλλοι, χαρακτήριζαν την ενέργεια του κ Ρίζου ως ευθεία παρέμβασή του στα πολιτικά δρώμενα.
Πάντως, κύκλοι προσκείμενοι στον κ. Ρίζο, τονίζουν ότι η ενέργεια αυτή του προέδρου του ΣτΕ, αποσκοπεί καθάρα στην ενημέρωση των συναδέλφων του, εν όψει των ζητημάτων που εκκρεμούν στο δικαστήριο, αλλά και αυτών που λέγεται ότι θα έρθουν προς επίλυση.
Δεν πρέπει να λησμονείται ότι τη ερχόμενη εβδομάδα συνέρχεται η αρμόδια επιτροπή του Συμβουλίου της Επικρατείας (Τριμελής Επιτροπή Συμμόρφωσης) για να ελέγξει ένα μέσα στην προθεσμία των δύο μηνών που είχε δώσει το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο συμμορφώθηκε το υπουργείο Οικονομικών στην τελεσίδική και αμετάκλητη απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ για την αναδρομική επιστροφή των αποδοχών των ενστόλων όλων των Σωμάτων.
Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η κατάσταση στον χώρο της Δικαιοσύνης είναι έκρυθμη τόσο ως προς τα αναδρομικά που δεν έχουν λάβει οι δικαστές, μετά τις αποφάσεις των Μισθοδικείου, όσο και από τα χρόνια προβλήματα που υπάρχουν στο χώρο της Δικαιοσύνης.
Παράλληλα, οι δικαστικές στα σάιτ τους έχουν αναρτήσει υποδείγματα των νέων αγωγών που θα κατατεθούν στο Μισθοδικείο κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Οι νέες αυτές αγωγές αφορούν τις αναδρομικές διαφορές των αποδοχών τους για το διάστημα από 1.8.2012 έως 30.6.2014.
Όμως ήδη εκδόθηκε από το Ειρηνοδικείο Αθηνών η πρώτη διαταγή πληρωμής σε βάρος του Δημοσίου, για τα αναδρομικά των δικαστικών λειτουργών, τα οποία κούρεψε με τροπολογία το υπουργείο Οικονομικών.
Εξάλλου, δύο δικαστικές Ενώσεις το ερχόμενο Σαββατοκύριακο πραγματοποιούν γενικές συνελεύσεις, πρόκειται για την Ένωση Δικαστών και Εισαγγελέων και την Ένωση Εισαγγελιών Ελλάδος. Κατά τις συνελεύσεις αυτές θα λάβουν αποφάσεις επί «καυτών» προβλημάτων που απασχολούν το χώρο της Δικαιοσύνης και το δικαστικό σώμα.
Ειδικότερα, μεθαύριο Σάββατο στο αμφιθέατρο του Εφετείου Αθηνών (Λεωφ. Αλεξάνδρας και Δέγλερη) θα πραγματοποιηθεί η τακτική συνέλευση των μελών της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων. Βασικά θέματα της γενικής συνέλευσης, μεταξύ των άλλων, είναι:
· Η υποχρέωση της Κυβέρνησης προς εφαρμογή των δικαστικών αποφάσεων,
· Η διόγκωση σε εξαιρετικά ανησυχητικό βαθμό των προβλημάτων της Δικαιοσύνης (υποδομών, οργάνωσης και λειτουργίας),
· Οι συνθήκες και ρυθμοί απονομής της Δικαιοσύνης,
· Η Δικαιοσύνη ως λειτουργία του πολιτεύματος
Εξάλλου, την ερχόμενη Κυριακή, στην αίθουσα τελετών του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (Ακαδημίας 60) τα μέλη της Ένωσης Εισαγγελέων Ελλάδος, πραγματοποιούν την ετήσια γενικής συνέλευση τους, την οποία θα την απασχολήσουν αντίστοιχα προβλήματα με αυτά της Ένωσης Δικαστών και Εισαγγελέων.
Όμως σε αναβρασμό είναι και ο δικηγορικός κόσμος μετά το δημοψήφισμά τους με το οποίο εκδηλώθηκε η αντίθεσή των δικηγόρων κατά των τροπολογιών του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, ενώ τάχθηκαν υπέρ της αποχής διαρκείας.
Η απάντηση του κ. Χαρδούβελη
Το πακέτο μέτρων που έστειλε η ελληνική πλευρά με e-mail στους δανειστές περιλαμβάνει, την αύξηση του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία από 6,5% σε 13%, που θα φέρει έσοδα 350 εκατ. ευρώ, «πάγωμα» των ονομαστικών συντάξεων το 2016 και το 2017, αλλά και λαχειοφόρο αγορά για μεγαλύτερες εισπράξεις ΦΠΑ μέσω αποδείξεων.
Ακόμη, το υπουργείο Οικονομικών προτείνει σε περίπτωση που δεν βγουν οι προβλέψεις του σωστές τότε από την 1η Ιουλίου του 2015, να εξετασθεί η λήψη περαιτέρω μέτρων, όπως επιβολή φόρου πολυτελείας και φόρος σε τσιγάρα, όπως αναφέρει το σχετικό άρθρο της απογευματινής εφημερίδας.
Συγκεκριμένα, τα άμεσα μέτρα είναι:
1. ΦΠΑ: Αύξηση του συντελεστή ΦΠΑ για τα ξενοδοχεία, από 6,5% στο 13%. Μια συντηρητική εκτίμηση των δυνητικών εσόδων ανέρχεται στο ελάχιστο των 350.000.000 ευρώ. Το ΥΠΟΙΚ σημειώνει στην επιστολή ότι αυτή η αύξηση πληγώνει σοβαρά την ανταγωνιστικότητα τιμών των ελληνικών ξενοδοχείων σε σχέση με όλες τις άλλες χώρες της Μεσογείου και ότι ενώ υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αντισταθμιστεί αυτό το αποτέλεσμα, κυρίως μέσω περαιτέρω διαρθρωτικών αλλαγών και άμεσων επενδύσεων, είναι προφανές ότι όλα τα άλλα μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας απαιτούν χρόνο και χρήμα για να υλοποιηθούν και να φέρουν θετικά αποτελέσματα, ενώ αυξήσεις φόρων μέσω αύξησης του ΦΠΑ έχουν αρνητικές επιπτώσεις στιγμιαία.
2. Κοινωνική ασφάλιση:
α) Διατήρηση των ονομαστικών συντάξεων στο επίπεδο του 2015 για τα έτη 2016 και 2017. Το όφελος εκτιμάται σε 50 εκατ. (0,18% του τρέχοντος κόστους) για το 2016 και 140 εκατ. (0,5% του τρέχοντος κόστους) για το 2017. Το ΥΠΟΙΚ σημειώνει ότι τα μακροχρόνια αθροιστικά οφέλη από αυτή την πρωτοβουλία αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο και θα επιφέρουν τεράστια διαφορά στη μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού μας συστήματος.
β) Πιστοποίηση μέσω διασταυρώσεων των οικογενειακών παροχών, που καταβάλλονται στους συνταξιούχους. Μόνιμες εξοικονομήσεις προκύπτουν από αυτή την πρωτοβουλία. Κάθε μήνα, 664.862 συνταξιούχοι λαμβάνουν μηνιαία οικογενειακά επιδόματα 38,6 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 462.500.000 ευρώ ετησίως. Με την εφαρμογή των διασταυρωτικών ελέγχων με το μητρώο ΑΜΚΑ και το φορολογικό μητρώο, προκύπτουν συνταξιούχοι που δεν θα πρέπει να λαμβάνουν συγκεκριμένα επιδόματα. Εκτιμάται πως η ετήσια εξοικονόμηση του 5% – 8% θα επιτευχθεί, δηλαδή 23,1 έως 37 εκατ. ευρώ ανά έτος.
γ) Πλήρης εφαρμογή του άρθρου 13 του νόμου 3863/2010 για συγκεκριμένες περικοπές στις συντάξεις που μεταφέρονται στα μέλη μιας οικογένειας, 3 χρόνια μετά τον θάνατο του συνταξιούχου. Σύμφωνα με τη βάση δεδομένων «Ήλιος», το συνολικό ποσό που καταβάλλεται στα μέλη της οικογένειας των εκλιπόντων συνταξιούχων, που λαμβάνουν επίσης τα δικά τους συνταξιοδοτικά μετά 3 χρόνια από τον θάνατο, είναι 1.027 εκατ. ευρώ ετησίως. Η διασταύρωση των στοιχείων και η πλήρης εφαρμογή των περικοπών αναμένεται να παραγάγουν εξοικονόμηση μεταξύ 8% και 12%, δηλαδή 82 έως 123 εκατ. ευρώ ετησίως.
3. Αύξηση των εσόδων ΦΠΑ μέσω λαχειοφόρου αγοράς και άλλα διοικητικά μέτρα: Το σύστημα αύξησης των εσόδων από τον ΦΠΑ μέσω συλλογής αποδείξεων με την προοπτική δώρων από λαχειοφόρο αγορά θα επικεντρωθεί στην εφαρμογή του προγράμματος «@podeixi». Υπάρχει μια λεπτομερής έκθεση, η οποία περιλαμβάνει εκτενή τεκμηρίωση για τη μεγάλη επιτυχία παρόμοιων προγραμμάτων σε χώρες όπως η Πορτογαλία, η Μάλτα και η Σλοβακία. Εάν τα πρόσθετα έσοδα στην περίπτωση της Πορτογαλίας ήταν 1,6 δισ. ευρώ ετησίως, σε αυτό το στάδιο, για την Ελλάδα φαίνεται λογικό –κατά πολύ συντηρητικές εκτιμήσεις– να υποθέσουμε ότι θα είναι τουλάχιστον επιπλέον 500 εκατ. ευρώ. Διοικητικά μέτρα, όπως ηλεκτρονικά τιμολόγια και διασταύρωση των business-to-business, τιμολόγια και λιανικές πωλήσεις, θα αποφέρουν επίσης απτά αποτελέσματα στον αγώνα κατά της φορολογικής απάτης και της φοροδιαφυγής.
Πρόσθετες παρεμβάσεις
Στην ελληνική επιστολή γίνεται ειδική αναφορά σε πρόσθετες παρεμβάσεις που θα γίνουν εάν διαπιστωθεί πως την 1η Ιουλίου του 2015 υπάρχει πρόβλημα στην εκτέλεση του προϋπολογισμού με βάση τις ελληνικές εκτιμήσεις, όπως αναλύει το σχετικό άρθρο το οποίο δημοσιεύτηκε σε όλα τα ειδησιογραφικά πόρταλ. Αυτές περιλαμβάνουν:
– Απόσυρση της μείωσης της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης του 30% για το 2015 και το 2016.
– Επιβολή φόρου πολυτελείας.
– Αύξηση των φόρων σε καπνό και αλκοόλ, εάν συμφωνηθεί πως τούτο οδηγεί σε αύξηση και όχι σε μείωση εσόδων. Τα ανωτέρω μέτρα μπορεί να επιφέρουν έσοδα της τάξεως των 500 εκατ. ευρώ.
Στην επιστολή αναφέρονται και συγκεκριμένα στοιχεία για την πορεία των εσόδων του 2014 που συμβάλλουν για να κλείσει το δημοσιονομικό κενό των 2,6 δισ. και το ΥΠΟΙΚ τα κοστολογεί σε 1,113 δισ., θεωρώντας πως επ’ αυτών υπάρχει συμφωνία με την τρόικα, ώστε να αφαιρεθούν από τη συζήτηση για το δημοσιονομικό κενό.
• Φόρος ακίνητης περιουσίας: Το ΥΠΟΙΚ υποστηρίζει πως οι προβλέψεις της τρόικας ότι θα υπάρχει κενό στη συλλογή των φόρων του 2015, όπως συνέβη και το 2014, δεν είναι σωστές, καθώς υπολογίζει ότι θα εισπράξει 80% του φόρου και το βασίζει στο γεγονός ότι η εισπραξιμότητα του ΕΝΦΙΑ τους δύο πρώτους μήνες είναι ήδη 44,3%, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει το κενό των 200 εκατ. που προβλέπει η τρόικα. Επίσης ο ΕΝΦΙΑ έχει διευρύνει τη φορολογική βάση με τη συμπερίληψη μη αστικών ακινήτων, ενώ αναμένεται το 2015 να ενισχυθεί η κερδοφορία επιχειρήσεων και οι τιμές των περιουσιακών στοιχείων να αυξηθούν οπότε να υπάρχουν και υψηλότεροι φόροι ιδιοκτησίας. Το ΥΠΟΙΚ τονίζει ότι το έκτακτο αποθεματικό του τακτικού προϋπολογισμού δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 1 δισ. ενώ η τρόικα εκτιμά ότι πρέπει να είναι 1,2 δισ. ευρώ.
• Εσοδα από άδειες τυχερών παιχνιδιών ΟΠΑΠ και άδειες τηλεπικοινωνιών θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο τροποποιημένο ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης καθώς 114 εκατ. έχουν ληφθεί και το υπόλοιπο χάσμα μεταξύ των εκτιμήσεων για 84 εκατ. ευρώ το 2015 θα πρέπει να αφαιρεθεί.
• Πράσινο Ταμείο: Το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε συνταγματική τη ρύθμιση για τα αυθαίρετα, καταργώντας όλα τα νομικά εμπόδια και τις αβεβαιότητες στα χρηματικά πρόστιμα, αυξάνοντας το ποσοστό συμμετοχής στο σύστημα Πράσινο Ταμείο. Το ΥΠΟΙΚ εκτιμά πως τα έσοδα θα φτάσουν τα 200 εκατ. στον προϋπολογισμό του 2015.
• Επιστροφές φόρου: ΤΟ ΥΠΟΙΚ προβλέπει ότι μια περαιτέρω διαφορά τουλάχιστον 200 εκατ. έχει αντιμετωπιστεί.
Το ΥΠΟΙΚ σημειώνει και νέες πρωτοβουλίες για πηγές χρηματοδότησης που δεν περιλαμβάνονται στο σχέδιο προϋπολογισμού του 2015 προκειμένου να μειωθεί το εκτιμώμενο κενό της τρόικας ακόμη περισσότερο.
• Έσοδα από «παγωμένες» καταθέσεις: Το ΥΠΟΙΚ τονίζει ότι υπάρχει νέο νομοθετικό πλαίσιο όσον αφορά τις «παγωμένες» καταθέσεις ιδιωτών/επιχειρήσεων που έχουν καταδικαστεί για οικονομικά εγκλήματα κατά του κράτους ή άλλων φορέων της γενικής κυβέρνησης (πλην των φόρων φοροδιαφυγής). Περιλαμβάνει μια πολύ συντηρητική εκτίμηση των εσόδων για το 2015, η οποία βασίζεται μόνο σε δύο περιπτώσεις που οδηγούν σε έσοδα 389 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, στην επιστολή τονίζεται πως μια σειρά από αναδιαρθρώσεις σε βασικούς τομείς θα μπορούσε να παράσχει πρόσθετα έσοδα το 2015. Ενδεικτικά αναφέρονται πέντε περιπτώσεις που μπορεί να αποφέρουν 150 εκατ. ευρώ.
α. Αύξηση στα έσοδα κλινικών δοκιμών με τη μείωση της γραφειοκρατίας και την έλλειψη εναρμόνισης διοικητικών διαδικασιών (50 εκατ. ευρώ).
β. Αύξηση στα τέλη που σχετίζονται με τις αιτήσεις για την έκδοση πιστοποιητικών άδειας κυκλοφορίας, κατάργησης ή τροποποίησης για φάρμακα κ.λπ. (15 εκατ.).
γ. Επιβολή τελών – τιμολογίου για την υγειονομική περίθαλψη ξένων πολιτών (25 εκατομμύρια).
δ. Βραδινά ιδιωτικών κλινικών σε νοσοκομεία του ΕΣΥ (20 εκατ. ευρώ).
ε. Πολιτιστική κληρονομιά: αύξηση εισιτηρίων στον ευρωπαϊκό μέσο όρο (93 εκατ.).
• Σειρά δράσεων που δεν έχουν ακόμη ποσοτικοποιηθεί, αλλά υπολογίζονται έσοδα όπως:
– Σύστημα ΦΠΑ στη λαχειοφόρο αγορά.
– Πιθανότητα κρυφής πηγής φορολογικών εσόδων από άτομα που δηλώνουν αγρότες ενώ δεν είναι, απολαμβάνοντας έτσι τον χαμηλότερο συντελεστή φορολογίας για τους αγρότες.
– Ενδεχόμενο αύξησης φορολογίας τσιγάρων.
– Πρόσθετα φορολογικά έσοδα από την ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης των φορολογικών κινήτρων και την ένταξή τους στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (Σεπτέμβριος, διαρθρωτικό ορόσημο).
– Κέρδη από φορολογική διοίκηση.
– Εξοικονόμηση από την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων του συνταξιοδοτικού συστήματος 2010.
– Μεγαλύτερη είσπραξη φόρων από τις επιπτώσεις της βελτιωμένης ρευστότητας του ιδιωτικού τομέα.
Επίσης, στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων γίνεται αναφορά στον ΟΛΠ, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και στους σιδηροδρόμους για τους οποίους οι επενδυτές ζήτησαν παράταση του δεύτερου γύρου για την υποβολή βασικών έγγραφων αλλά και τη μετακίνηση της υποβολής δεσμευτικών προσφορών έως τον Φεβρουάριο του 2015. Στον τομέα των αυτοκινητοδρόμων και της Εγνατίας, η εκδήλωση ενδιαφέροντος θα ξεκινήσει στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2015.
Η επιστολή καταλήγει ως εξής: «Αυτή είναι μια συνολική πρόταση. Ακολουθώντας την ισχυρή προτροπή του επικεφαλής του Euroworking Group, αποφασίσαμε να κάνουμε μια συνολική πρόταση αντί για μια σταδιακή διαπραγμάτευση. Αναγνωρίζουμε πως σε μερικούς τομείς δεν ικανοποιήσαμε πλήρως τις ανησυχίες σας. Ομως, αντί αυτού, έχουμε σε άλλα πεδία καταθέσει πολύ πιο φιλόδοξες προτάσεις. Τα ανωτέρω είναι το μάξιμουμ που μπορούμε να προσφέρουμε σε μια γνήσια προσπάθεια να προχωρήσουμε μπροστά και να ολοκληρώσουμε την αξιολόγηση με αξιόπιστο τρόπο.
Περιμένοντας να σας συναντήσω στην Αθήνα,
Γκίκας Α. Χαρδούβελης».