«Μαύρη τρύπα» ύψους περίπου 3 εκατ. ευρώ στα έσοδα των ΕΛΤΑ, προκάλεσε μέσα στον τελευταίο μήνα η απόφαση της νέας διοίκησής τους να μη λειτουργούν τα απογεύματα και τα Σάββατα περίπου 40 από τα συνολικά 60 κεντρικά ταχυδρομικά καταστήματα.
Σαν να μην έφτανε αυτό, τη Δευτέρα η διοίκηση των ΕΛΤΑ αποφάσισε να περικόψει και την υπερωριακή απασχόληση στη διανομή της αλληλογραφίας, σε έναν κλάδο που ήδη λειτουργεί με πολύ μεγάλες ελλείψεις προσωπικού, ενώ το τελευταίο διάστημα έχει επιφορτιστεί ακόμα και με το έργο της επίδοσης των ειδοποιητηρίων των τραπεζών προς τους οφειλέτες τους.
Όπως επισημαίνεται σε ρεπορτάζ του Κώστα Ντελέζου στο in.gr, σύμφωνα με στελέχη των ΕΛΤΑ, μόνο από την απόφαση για το απογευματινό κλείσιμο των 40 κεντρικών καταστημάτων, η οποία ίσχυσε πριν από περίπου έναν μήνα, έχουν χαθεί έσοδα που πλησιάζουν τα 3 εκατ. ευρώ (τα μηνιαία διαφυγόντα έσοδα μόνο στην Αττική υπολογίζονται σε περίπου 600.000 ευρώ, στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο σε 1,2 εκατ. ευρώ, και στην υπόλοιπη Ελλάδα περίπου 1,2 εκατ. ευρώ).
Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι τον Ιούνιο στην Κέρκυρα, έναν κατεξοχήν τουριστικό προορισμό, είχαν πωληθεί – ταχυδρομηθεί περίπου 60.000 κάρτες, ενώ τον φετινό Ιούνιο -με την κατάργηση του απογευματινού ωραρίου- οι κάρτες μειώθηκαν σε 29.000!
Σημειώνεται, ότι η διευρυμένη λειτουργία των καταστημάτων από το 2008 και μετά είχε επιφέρει αύξηση των εσόδων των ΕΛΤΑ κατά 20%, ενώ το 35% των εργασιών – πράξεων των Ταχυδρομείων γινόταν στο ωράριο πέραν της πρωινής λειτουργίας.
Στο μεταξύ, μόνο στο Λεκανοπέδιο της Αττικής, σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, υπάρχουν αυτή τη στιγμή 340 κενά στη διανομή της αλληλογραφίας (αντί για 1026 διανομείς, τα ΕΛΤΑ διαθέτουν μόνον 686), με αποτέλεσμα οι ταχυδρόμοι να αναγκάζονται να κάνουν υπερωρίες για να εξυπηρετήσουν τους 340 κενούς τομείς.
Ωστόσο, από σήμερα και παρά το γεγονός αυτό, όπως ανακοίνωσε η διοίκηση των ΕΛΤΑ, «στο πλαίσιο της αναγκαίας περιστολής των δαπανών (υπερωρίες κλπ), η διανομή ταχυδρομικών αντικειμένων στους κενούς τομείς θα εκτελείται εντός του συμβατικού ωραρίου εργασίας των ταχυδρόμων και χωρίς υπέρβαση αυτού, με πιστή εφαρμογή του κανονισμού διανομής, γεγονός που δε δικαιολογεί την καταβολή πρόσθετης αμοιβής».
Μάλιστα, όπως η ίδια υποστηρίζει, «η ενέργεια αυτή των ΕΛΤΑ δεν επιφέρει καμία έκπτωση στην επίδοση των ταχυδρομικών αντικειμένων και στην καθημερινή εξυπηρέτηση των πολιτών όλης της χώρας».
Πάντως, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς τη διοίκησης των ΕΛΤΑ, το Σωματείο Ταχυδρόμων Αθήνας και του Νομού Αττικής, που απειλεί με απεργιακές κινητοποιήσεις, μιλά για συνειδητή απαξίωση των Ελληνικών Ταχυδρομείων υπέρ του ανταγωνισμού, καθώς πλέον με την προωθούμενη μείωση των θέσεων εργασίας κατά περίπου κατά 30%, «ο ταχυδρόμος θα περνάει μόνο μια φορά την εβδομάδα, ακόμα και από τις γειτονιές αρκετών περιοχών της Αττικής».
Όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Σωματείου Ταχυδρόμων Γιάννης Οικονόμου, «η μείωση των οργανικών θέσεων κατά 30% που προωθεί η Διοίκηση συνεπάγεται πρακτικά αντίστοιχη μείωση στη συχνότητα εξυπηρέτησης των πολιτών».
Όπως επεσήμανε, «πρόκειται για μια παράνομη και αντιαναπτυξιακή ενέργεια που βάζει ταφόπλακα στο δημόσιο Ταχυδρομείο καθώς θα επιφέρει σημαντική υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών σε ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού».
Προκαλεί εντύπωση, συνεχίζει ο κ. Οικονόμου, «πως μια «αριστερή» κυβέρνηση αφήνει ανοικτό πεδίο για να ενισχυθούν περαιτέρω οι ιδιώτες και δεν στηρίζει το δημόσιο ταχυδρομείο, ενώ παράλληλα ακολουθεί και πρακτικές μίσθωσης εργαζομένων, τις οποίες καταδίκαζε στο παρελθόν, ως σκλαβοπάζαρα».
«Τα ΕΛΤΑ δέχονται το ένα χτύπημα μετά από το άλλο, όχι μόνο από τον ανταγωνισμό, αλλά και από το …εσωτερικό τους», ήταν η αντίδραση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ), η οποία χαρακτηρίζει την κατάργηση του διευρυμένου ωραρίου και της υπερωριακής απασχόλησης «πρωτοφανή απόφαση που πλήττει ευθέως τα ΕΛΤΑ και λειτουργεί χειρουργικά υπέρ του ανταγωνισμού».
Πρόκειται, τονίζει η ΠΟΣΤ, για αποφάσεις της νέας διοίκησης που έρχονται, όχι μόνο σε πλήρη αντίθεση με τον στρατηγικό σχεδιασμό της επιχείρησης, αλλά προσφέρουν συγκριτικό πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό, στερώντας σημαντικά έσοδα και ρευστότητα από τα ΕΛΤΑ (πέρυσι έκλεισαν με κέρδη περίπου 6 εκατ. ευρώ).