Η Ελλάδα και 7 ακόμα χώρες θα επιχειρηχηματολογήσουν σήμερα στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ενωσης για να μπει «φρένο» σε αθέμιτες πρακτικές των πολυεθνικών, αναφέρουν οι Financial Times σε δημοσίευμά τους.
Στις 8 χώρες περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Κροατία, η Δανία και η Ελλάδα.
Η πρόταση, σύμφωνα με τους FT, θα αφορά τους γεωγραφικούς περιορισμούς
οι οποίοι περιγράφονται ως διαφορετικές τιμές εντός της ΕΕ για πανομοιότυπα προϊόντα.
Το πρόστιμο στη Mondelez
Υπενθυμίζεται, ότι χθες, Πέμπτη 23/05, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο 337,5 εκατομμυρίων ευρώ στη Mondelez International, Inc. (Mondelez).
To πρόστιμο επιβλήθηκε για παρεμπόδιση του διασυνοριακού εμπορίου σοκολάτας, μπισκότων και προϊόντων καφέ μεταξύ κρατών μελών, κατά παράβαση των κανόνων ανταγωνισμού της ΕΕ, αναφέρει ανακοίνωση της Κομισιόν.
Η έρευνα της Επιτροπής διαπίστωσε ότι η Mondelēz παραβίασε τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ: (i) με τη σύναψη αντιανταγωνιστικών συμφωνιών ή εναρμονισμένων πρακτικών που αποσκοπούν στον περιορισμό του διασυνοριακού εμπορίου διαφόρων προϊόντων σοκολάτας, μπισκότων και καφέ· και (ii) με κατάχρηση της δεσπόζουσας θέσης της σε ορισμένες εθνικές αγορές για την πώληση ταμπλετών σοκολάτας.
H επιστολή Μητσοτάκη
Προηγήθηκε το Σάββατο η κίνηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος απέστειλε επιστολή στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ζητώντας ευρωπαϊκή παρέμβαση για τη διαφορετική τιμολόγηση από τις πολυεθνικές.
Μέσω της επιστολής ο πρωθυπουργός κάνει και τέσσερις προτάσεις στο πλαίσιο της αποτελεσματικής εξομάλυνσης στις διαφορές τιμών μεταξύ των καταναλωτικών αγορών των κρατών-μελών.
Χαρακτηριστικά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημειώνει για τους γεωγραφικούς περιορισμούς:
«Ένας από τους βασικούς λόγους που προκαλούν την ανεπιθύμητη αυτή κατάσταση είναι οι Γεωγραφικοί Εφοδιαστικοί Περιορισμοί (Territorial Supply Constraints – TSCs) που επιβάλλουν οι μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις μεταξύ των αγορών των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης προκειμένου να αξιοποιήσουν τη δεσπόζουσα θέση που έχουν στις αγορές, κυρίως, των μικρότερων από αυτά.
Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής είναι η δημιουργία σημαντικών διαφορών στις τιμές πώλησης βασικών καταναλωτικών προϊόντων που δεν δικαιολογούνται από αντικειμενικούς παράγοντες ή το μέσο εισοδηματικό επίπεδο των πολιτών των κρατών-μελών».