Πολιτική

Ιμπραήμ Kαλίν: Το alter ego του Ερντογάν που θεωρεί Οθωμανούς τους Ελληνες

Ο θεωρητικός του πολιτικού Ισλάμ και εμπνευστής της μετατροπής της Αγια-Σοφιάς σε τζαμί παίζει ταμπουρά και τραγουδάει ενώ οραματίζεται τη μετατροπή της Τουρκίας σε ηγέτιδα δύναμη του μουσουλμανικού κόσμου – Υποδαυλίζει τη μεγαλομανία του «σουλτάνου» και θεωρεί ιστορική παρένθεση για τη χώρα του τον κεμαλισμό - Οι αποκαλύψεις για τη συνεργασία του με τη CIA

Κλασική ανατολίτικη φιγούρα, παίζει σάζι (ταμπουρά), τραγουδάει, προσεύχεται κάθε Παρασκευή στο τζαμί και αποτελεί τη φωνή του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ως εκπρόσωπος της τουρκικής προεδρίας. Ο 49χρονος Ιμπραήμ Καλίν, ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την απόφαση για μετατροπή της Αγια-Σοφιάς σε τζαμί, ανέλαβε προσφάτως να εκπροσωπήσει τον Ερντογάν στη «μυστική» συνάντηση Γερμανίας – Ελλάδας – Τουρκίας στο Βερολίνο.

Ο Καλίν είναι πολιτικό και πνευματικό τέκνο του Φετουλάχ Γκιουλέν και του Αχμέτ Νταβούτογλου, ο οποίος στην πορεία προς το προεδρικό παλάτι της Αγκυρας δεν δίστασε να γίνει «πατροκτόνος», υπηρετώντας πιστά τον Ταγίπ Ερντογάν. Με τον Νταβούτογλου διαφώνησαν ως προς τη στάση της Τουρκίας έναντι του Ισραήλ και τελικώς επικράτησε ο Καλίν, αφού ο πρώην μέντοράς του διαχώρισε τη στάση του από αυτή του Ερντογάν. Η φιλοδοξία και η εμμονή του Καλίν για μετατροπή της Τουρκίας σε ηγέτιδα δύναμη του ισλαμικού κόσμου ταυτίστηκαν με τη μεγαλομανία του Τούρκου προέδρου, ο οποίος βρήκε στο πρόσωπό του τον άνθρωπο που θα δημιουργούσε το θεωρητικό υπόβαθρο της πολιτικής του.

Ο Καλίν συγκεντρώνει όλο και περισσότερες εξουσίες και λειτουργεί ως σκιώδης υπουργός Εξωτερικών, αναλαμβάνοντας ειδικές αποστολές και εκφράζοντας τις θέσεις Ερντογάν ως θεωρητικός του πολιτικού Ισλάμ. Το πόσο μακριά μπορεί να φτάσει αυτή η σχέση θα το δείξουν οι εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο, καθώς η Τουρκία είναι ήδη απομονωμένη, με μοναδικό ισχυρό στήριγμα τη Ρωσία.

Ξήλωμα του Κεμαλισμού

Για τον στενότερο συνεργάτη του Τούρκου προέδρου η ίδρυση της σύγχρονης Τουρκίας δεν είναι παρά μια ατυχής περίοδος της Ιστορίας, η οποία απέκοψε το έθνος από τις οθωμανικές του ρίζες. Σε αυτές φιλοδοξεί να επαναφέρει το κράτος που θα πρέπει να ηγηθεί του ισλαμικού κόσμου ως ισότιμος συνομιλητής της Δύσης. Εν πολλοίς αυτό τον ρόλο τον αναγνώρισαν και οι ΗΠΑ και η Ε.Ε., καθιστώντας την Αγκυρα μέρος της αρχιτεκτονικής ασφαλείας της ευρύτερης περιοχής.

Ο Ιμπραήμ Καλίν, ο οποίος θεωρεί πως ο Κεμάλ Ατατούρκ, περιορίζοντας τον ρόλο της θρησκείας στα δημόσια πράγματα, υπέταξε την Τουρκία στη Δύση, δημιούργησε στους μουσουλμάνους αισθήματα κατωτερότητας. Θεωρεί λανθασμένη ακόμα και την αλλαγή του αραβικού αλφαβήτου και την αντικατάσταση του με το λατινικό, το οποίο είναι ξένο προς τις παραδόσεις του λαού. Οι απόψεις του Καλίν δεν διαφέρουν καθόλου από αυτές του Ερντογάν, ο οποίος δεν προσπαθεί πλέον να κρύψει τη ρήξη του με το παρελθόν, θεωρώντας πως ο κεμαλισμός έχει κάνει τον κύκλο του και η Τουρκία πρέπει να βρει έναν ευρύτερο ρόλο, αντίστοιχο με αυτό της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.


f2_x1080

Σε κάθε ευκαιρία αρέσκεται να επιδεικνύει τις γνώσεις του στη μουσική
Το ιδεολογικό υπόβαθρο γι’ αυτό το εγχείρημα μπορεί να το συναντήσει κανείς στα οκτώ βιβλία που έχει εκδώσει ο Καλίν και στις αναρίθμητες δηλώσεις του στα τουρκικά και τα διεθνή ΜΜΕ. Ηταν ο άνθρωπος που τον περασμένο μήνα υπερασπίστηκε με πάθος την απόφαση για μετατροπή της Αγια-Σοφιάς σε τζαμί, δίνοντας την εντύπωση πως αυτή δεν σχετιζόταν με τις ευαισθησίες της διεθνούς κοινής γνώμης και πρωτίστως της ελληνικής για ένα μνημείο με παγκόσμιο συμβολισμό, αλλά με το παρελθόν της ίδιας της Τουρκίας και την απόφαση του Ατατούρκ το 1934. Οταν ρωτήθηκε από το BBC γιατί θεωρήθηκε απαραίτητο η Αγια-Σοφιά να γίνει τζαμί εφόσον στην Κωνσταντινούπολη υπάρχουν εκατοντάδες μουσουλμανικά τεμένη είπε ότι «δεν είναι θέμα αριθμού, πόσα τζαμιά έχεις στην Κωνσταντινούπολη ή αλλού.

Εχει να κάνει με θρησκευτική, ιστορική σημασία. Το ερώτημα που πρέπει να θέσουμε σήμερα είναι γιατί μετατράπηκε σε μουσείο εξαρχής». Μιλώντας για το ίδιο θέμα στο τουρκικό κανάλι TRT σημείωσε ότι «η τουρκική δημοκρατία ιδρύθηκε το 1923 και το τζαμί της Αγια-Σοφιάς μετατράπηκε σε μουσείο το 1934. Ακόμη και ο ίδιος ο Ατατούρκ περίμενε 11 χρόνια. Εκτοτε, αυτό ήταν ένα δύσκολο θέμα για τη μουσουλμανική πλειοψηφία εδώ στην Τουρκία. Λειτούργησε ως εκκλησία και στη συνέχεια ως τζαμί και μετά ως μουσείο και πιθανότατα από όλες αυτές τις τρεις ταυτότητές της, η πιο κοντινή στην ταυτότητα της Αγια-Σοφιάς είναι ότι παραμένει ένας τόπος λατρείας».

Η Ιστορία στα μέτρα του

Ο Ιμπραήμ Καλίν στα συγγράμματά του παίρνει αποστάσεις από τον ισλαμικό φονταμενταλισμό, τον οποίο αποδίδει κυρίως στη Δύση, η οποία πάντα και ιδίως κατά τον Μεσαίωνα αντιμετώπιζε τους μουσουλμάνους ως «άλλους» και «εχθρούς», γιατί αποτελούσαν -κατά τον ίδιο- ανάχωμα στην αποικιοκρατική πολιτική της Μεγάλης Βρετανίας, της Γαλλίας και άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Μεταξύ των ιστορικών ακροβατισμών που προβάλλει ο Καλίν, είναι και αυτός της καταγωγής των Τούρκων. Αποφεύγει να υιοθετήσει την ιστορικώς τεκμηριωμένη θέση της έλευσής τους στα παράλια του Αιγαίου από την Κεντρική Ασία και δημιουργεί σκιές επικαλούμενος ακόμη κα τον Τρωικό Πόλεμο.

Εμμέσως, αλλά με σαφή πρόθεση, τοποθετεί στον ιστορικό καμβά της αντιπαράθεσης Ανατολής – Δύσης και Ισλάμ – Χριστιανισμού τους Τούρκους και τους μουσουλμάνους στη θέση των Τρώων, οι οποίοι δέχτηκαν επίθεση από τους «βάρβαρους» Ελληνες που ταυτίζονται με τη Δύση. Δεν παραλείπει μάλιστα να αμφισβητήσει και την ιστορική συνέχεια του ελληνικού έθνους, διερωτώμενος αν οι σημερινοί Ελληνες έχουν σχέση με τους αρχαίους ή τους Βυζαντινούς. Κατά τη δική του «επιστημονική» θεώρηση, οι Ελληνες, όπως και άλλοι λαοί των Βαλκανίων, είναι χριστιανοί οθωμανοί.

Καμπή, κατά τον Καλίν, στις σχέσεις Ανατολής – Δύσης είναι η κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης, την οποία χαρακτηρίζει ως «ένα απρόσμενο γεγονός για τους Ευρωπαίους και Βυζαντινούς. Και δεν μπόρεσαν να συνέλθουν από το σοκ για πολλά χρόνια. Γι’ αυτό και οι Δυτικοί δεν έχουν ποτέ συγχωρέσει τους Τούρκους για την κατάκτηση του Βυζαντίου».

Αναστρέφοντας τα ιστορικά γεγονότα, ο Καλίν παρουσιάζει τους μουσουλμάνους, αποφεύγοντας να αναφερθεί σε Τούρκους, ως θύματα της Δύσης, η οποία θα μπορούσε να καταστεί πραγματικά πολυπολιτισμική αν η Ε.Ε. αποδεχόταν την Τουρκία. Ως παράδειγμα συμβίωσης χριστιανών και μουσουλμάνων παρουσιάζει την Ανδαλουσία, η οποία ωστόσο δεν αφέθηκε να συνεχίσει την πορεία της λόγω της σφαγής των μουσουλμάνων από τους Ισπανούς χριστιανούς. Κατά τον Καλίν, οι Δυτικοί βαρύνονται με σφαγές και εγκλήματα κατά των μουσουλμάνων κι αυτός είναι ο λόγος που προσπαθούν να παρουσιαστούν ως πολιτισμένοι.


f4_thumbs_b_c_3ee4d294736f708d047825f6f9a97b1a

Εχοντας προφίλ διανοούμενου, ο Καλίν έχει γράψει βιβλία για τις σχέσεις του μουσουλμανικού κόσμου με τη Δύση
Στο βιβλίο του «Ισλάμ και Δύση» επιχειρεί να δώσει εξήγηση για την επιφυλακτικότητα, ίσως και εχθρότητα, της Δύσης για τους μουσουλμάνους. Αναφέρει: «Με τον εκσυγχρονισμό-ιμπεριαλισμό, οι μουσουλμάνοι άρχισαν να εξασθενίζουν έναντι της Δύσης δείχνοντας σύμπλεγμα κατωτερότητας. Οι πρώτες ενδείξεις προήλθαν από τις ήττες στρατιωτικής και πολιτικής προέλευσης, ακολουθούμενες από οικονομική και τελικά πολιτιστική υποχώρηση. Με αυτήν την έννοια, ο μουσουλμανικός εκσυγχρονισμός γεννήθηκε άρρωστος επειδή είχε αφετηρία την αποικιοκρατία και τον νέο ιμπεριαλισμό τον 19ο και τον 20ό αιώνα. Στη σύγχρονη εποχή, η δυτική αντίληψη για τους μουσουλμάνους είναι μολυσμένη, καθώς περιορίζεται είτε στην αντίδραση πλήρους απόρριψης, είτε γίνεται μεταφυσική εμμονή. Είναι δύσκολο να βρεθεί η περιέργεια, η σύνθεση και η κριτική σκέψη της κλασικής περιόδου».

Ο Ιμπραήμ Καλίν αναδείχθηκε ως ο πιο στενός συνεργάτης του Ερντογάν μέσα από το αφήγημά του για την Τουρκία και το Ισλάμ, το οποίο ταίριαζε γάντι στις φιλοδοξίες του Τούρκου προέδρου. Ακόμα και όταν δεν ταίριαζε, ο Καλίν φρόντιζε να το προσαρμόζει ώστε να παρέχει ιδεολογική κάλυψη στη μεγαλομανία του ηγέτη της Τουρκίας. Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη όπου και σπούδασε Ιστορία στο Πανεπιστήμιο της Πόλης. Συνέχισε τις σπουδές στου σε ισλαμικό πανεπιστήμιο στη Μαλαισία και έκανε διδακτορικό στις ΗΠΑ στο Πανεπιστήμιο George Washington.

Κατά την παραμονή του στην Αμερική δίδαξε σε διάφορα πανεπιστήμια ενώ συνεργάστηκε με το Κέντρο για την Κατανόηση του Ισλάμ με τον Χριστιανισμό, το οποίο χρηματοδοτούσε η Σαουδική Αραβία. Παράλληλα, όπως αποκαλύφθηκε από το WikiLeaks, ο Καλίν υπήρξε πληροφοριοδότης της πλατφόρμας Stratfor, η οποία συνεργάζεται με κυβερνήσεις και μεγάλες εταιρείες σε όλο τον κόσμο «πουλώντας» κρίσιμες πληροφορίες. Η Stratfor θεωρείται το εμπορικό σκέλος της CIA. Στα έγγραφα του WikiLeaks, o Καλίν φαίνεται να επικοινωνεί με τον επικεφαλής του Stratfor διαβιβάζοντας πληροφορίες που αφορούν την κυβέρνηση της Τουρκίας.

Συνεργάτης του Stratfor το 2009 είχε συλλέξει πληροφορία σύμφωνα με την οποία ο Καλίν ήταν πράκτορας της CIA, κάτι που φαίνεται να είχε αξιολογήσει ως πολύ σημαντικό ο οργανισμός και ζητούσε από τους συνεργάτες του να κρατήσουν μυστική τη συνεργασία «γιατί ο Καλίν είναι πολύ σπουδαία πηγή». Ο ίδιος ο σύμβουλος του Ερντογάν δεν απάντησε ποτέ επί της ουσίας, καθώς επέλεξε να παρουσιάσει τα στοιχεία που διέρρευσαν ως μη σοβαρά. Στις αποκαλύψεις του WikiLeaks περιλαμβάνονταν και πληροφορίες για εκβιασμό του Καλίν σε επιχειρηματία ώστε να πληρωθούν τα δίδακτρα της μεγάλης του κόρης στο πανεπιστήμιο, κάτι που τελικά έγινε.

Το στοίχημα

Ο Ιμπραήμ Καλίν από την περίοδο που σπούδαζε στις ΗΠΑ είχε δείξει ενδιαφέρον για την παραδοσιακή τουρκική μουσική και συμμετείχε σε ορχήστρα παίζοντας σάζι και τραγουδώντας. Μάλιστα έχει γράψει μουσική και στίχους σε τραγούδια τα οποία κυκλοφόρησαν σε δίσκο και έχουν ανέβει στο YouTube. Δεν διστάζει να κάνει επίδειξη του ταλέντου του όταν επισκέπτεται σχολεία καλών τεχνών, ενώ επιχειρεί να πείσει πως η τουρκική παραδοσιακή μουσική είναι διεθνής.

Σάζι έπαιξε στον γάμο της κόρης του Ρουμέισα, έχοντας πλάι του όλη την αφρόκρεμα της πολιτικής ζωής της Τουρκίας. Κουμπάροι ήταν ο Ταγίπ Ερντογάν, ο πρώην πρόεδρος Αμπντουλάχ Γκιουλ, ο πρωθυπουργός Μπιναλί Γιλντιρίμ, ο πρώην πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου και ο πρόεδρος της Βουλής Ισμαήλ Καχραμάν.

Ηταν η τελευταία φορά που πρώην στενοί συνεργάτες του Ερντογάν βρέθηκαν και φωτογραφήθηκαν μαζί για χάρη του Καλίν, ο οποίος διατηρεί επαφές με όλους παρά τις συγκρούσεις και τις αντιπαραθέσεις.

Eχοντας συνδέσει την παρουσία του στα δημόσια πράγματα με τον Ταγίπ Ερντογάν, θεωρείται ένας από τους διαδόχους του. Ωστόσο είναι αμφίβολο αν το ΑΚP (κυβερνών κόμμα) θα μπορέσει να διατηρήσει την επιρροή του μετά την αποχώρηση Ερντογάν.

Οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών έχουν φέρει τον Καλίν και πάλι στο προσκήνιο. Η έκβαση της αντιπαράθεσης με την Ελλάδα είναι ένα στοίχημα για τον σύμβουλο του Τούρκου προέδρου, αφού έχει επενδύσει στην πολιτική της ισχύος. Αν αποτύχει, κάτι που φαίνεται πιθανό, είτε θα κληθεί να πληρώσει το πολιτικό κόστος με την απομάκρυνσή του από το Προεδρικό Μέγαρο είτε θα επινοήσει κάποιο νέο αφήγημα προκειμένου να διασωθεί το κύρος του ίδιου και του Ερντογάν.

Ειδήσεις σήμερα: 

Έστειλαν μήνυμα από το «112» σε Χαλκιδική και Μύκονο: Να είστε σε επιφυλακή

Οι έξι αιτίες που οδήγησαν στην τραγωδία στην Εύβοια και δύο προτάσεις για να μην ξανασυμβεί

Θεοδωρικάκος: Δεν θα δοθεί παράταση για τα αδήλωτα τετραγωνικά – Στις 31/08 λήγει η προθεσμία

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Protothema.gr

You may also like