Πολιτική

Κακοκαιρία: Στο… «σπασμένο τηλέφωνο» αποδίδει η κυβέρνηση τα προβλήματα και ετοιμάζει «war room»

«Καίνε», σύμφωνα μες κυβερνητικές πηγές, την «Αττική Οδό» οι συνομιλίες με την Πολιτική Προστασία το πρωί της Δευτέρας -Από τις 10.30 το πρωί έως τις 2.30 το μεσημέρι διαβεβαίωναν ότι ήταν «όλα πάνε καλά» και δεν χρειαζόταν να κλείσει ο δρόμος στα οχήματα -Γιατί δεν «πήρε το κεφάλι» του Στυλιανίδη ο πρωθυπουργός και εξέφρασε έμμεσα τη δυσφορία του για τον περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη

Οι αποκαλυπτικές, όπως χαρακτηρίζονται από τους γνωρίζοντες, συνομιλίες που διημείφθησαν το πρωί της Δευτέρας, όταν άρχισε η χιονόπτωση στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας ανάμεσα στην Πολιτική Προστασία και στους ιθύνοντες της Αττικής Οδού θα αποτελέσουν το πρώτο υλικό που θα τεθεί υπόψιν της επιτροπής που έχει συστήσει το Υπουργείο Υποδομών για να διερευνήσει τα αίτια που οδήγησαν στον εγκλωβισμό χιλιάδων οδηγών στον συγκεκριμένο χρυσοπληρωμένο από τους πολίτες δρόμο που διαχειρίζεται ιδιωτική εταιρία.

Σύμφωνα με πληροφορίες, από τις συνομιλίες αυτές καταδεικνύεται ότι οι υπεύθυνοι της εταιρίας λειτουργίας της Αττικής Οδού διαβεβαίωναν τους ανθρώπους της Πολιτικής Προστασίας ότι «όλα βαίνουν καλώς» στον δρόμο και, ως εκ τούτου, δεν υπήρχε λόγος για να περιοριστεί η κυκλοφορία των (βαρέων και όχι μόνον) οχημάτων που κινούνταν στο οδόστρωμά του.


Εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου

Η πρώτη επικοινωνία εκείνης της μέρας ανάμεσα στις δύο πλευρές έγινε στις 10.30 το πρωί, ενώ ακολούθησαν και άλλες μέχρι το μεσημέρι καθώς είχε αρχίσει να πυκνώνει η χιονόπτωση και μαζί να πυκνώνει και η ανησυχία στην Πολιτική Προστασία, καθώς σε πείσμα των μετεωρολογικών προβλέψεων το φαινόμενο της χιονοθύελλας φαινόταν να εμφανίζεται νωρίτερα του αναμενομένου.

Ωστόσο, μέχρι τις 2.30 το μεσημέρι που η Αττική Οδός είχε μετατραπεί σε ένα απέραντο parking καθώς τα οχήματα που είχαν μπει στον δρόμο, πληρώνοντας διόδια, είχαν ακινητοποιηθεί, οι υπεύθυνοι του δρόμου διαβεβαίωναν ότι όλα έβαιναν καλώς. Με βάση τις συνομιλίες αυτές, εξάλλου, ο πρωθυπουργός ζήτησε να αποζημιωθούν με το ποσό των 2000 ευρώ οι οδηγοί που εγκλωβίστηκαν, κάτι που αποδέχθηκε η εταιρία.

Όπως επιμένουν, όμως, κυβερνητικοί αξιωματούχοι, αυτό δεν πρόκειται να απαλλάξει την εταιρία λειτουργίας του δρόμου ούτε από τις επιπλέον αποζημιώσεις που μπορεί να διεκδικηθούν δικαστικά, ούτε από το πρόστιμο που μπορεί να επιβληθεί όταν ολοκληρωθεί η έρευνα που ξεκίνησε η Επιτροπή του υπουργείου Υποδομών, με βάση νομοθετική διάταξη που ψηφίστηκε επί των ημερών της σημερινής κυβέρνησης και θα ενεργοποιηθεί για πρώτη φορά.

Στο κυβερνητικό επιτελείο συγκρίνουν τη στάση της εταιρίας λειτουργίας της «Αττικής Οδού» με εκείνη της «Νέας Οδού», της επίσης ιδιωτικής εταιρίας η οποία διαχειρίζεται την εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης και οι υπεύθυνοι της οποίας κινητοποιήθηκαν και με τις κατάλληλες κινήσεις κατάφεραν, σε συνεργασία με την Τροχαία, να κρατήσουν ανοικτή, επιβάλλοντας τους αναγκαίους περιορισμούς στην κυκλοφορία των οχημάτων και κυρίως όσων ήταν χωρίς αλυσίδες.

Ώρα για war room

Η πεποίθηση, πάντως, που επικρατεί στην κυβέρνηση και (εμμέσως) εκφράστηκε με την τοποθέτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη στη (χθεσινή) συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος των προβλημάτων που παρατηρήθηκαν σχετίζεται με το φαινόμενο του… «σπασμένου τηλέφωνου», δηλαδή με τη αδυναμία αγαστής συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων στη διαχείριση των κρίσεων σε καταστάσεις φυσικών καταστροφών.

«Είναι ξεκάθαρο και αν πρέπει να αντλήσουμε ένα μάθημα από τη μη επιτυχημένη διαχείριση αυτής της χιονοθύελλας είναι το γεγονός ότι σε συνθήκες κρίσεων τα κέντρα, οι προϊστάμενοι όλων αυτών των δομών, πρέπει να βρίσκονται μαζί, να αποφασίζουν και να δρουν αμέσως από κοινού», ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρωθυπουργός.

Ο κ. Μητσοτάκης προανήγγειλε ότι θα ακολουθήσουν άμεσα αλλαγές προς αυτή την κατεύθυνση, έτσι ώστε, όπως είπε, να έχουμε επιτροπές διαχείρισης κρίσεων που θα φέρουν όλους τους εμπλεκόμενους με πολύ σαφή και ξεκάθαρα πρωτόκολλα στον ίδιο χώρο, ώστε να μην παρατηρούνται φαινόμενα ασυνεννοησίας, καθυστέρησης στη λήψη αποφάσεων, αλλά και ενίοτε αποποίησης ευθυνών.

Ερμηνεύοντας τα λεγόμενα του πρωθυπουργού, συνεργάτες του μιλούσαν για δομικές αλλαγές που θα γίνουν το επόμενο διάστημα με στόχο τη λειτουργία των λεγόμενων «war room» που θεωρείται ότι θα συμβάλει στον καλύτερο συντονισμό των υπηρεσιών που πρέπει να κινητοποιούνται κάθε φορά που εκδηλώνονται φαινόμενα φυσικών καταστροφών.

Στο στόχαστρο Στυλιανίδης και Πατούλης

Στην ίδια ομιλία του ο κ. Μητσοτάκης αναγνώρισε ότι υπήρξαν αστοχίες και ανεπάρκειες οι οποίες πρέπει να διορθωθούν. Και για όλους αυτούς τους λόγους, είπε, δημιουργήσαμε το νέο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης. Χωρίς ονοματική αναφορά στον υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη, ο οποίος το τελευταίο διάστημα βάλλεται προσωπικά και από το εσωτερικό της ΝΔ, υπογράμμισε ότι ο ίδιος εξακολουθεί να στηρίζει την επιλογή της δημιουργίας του υπουργείου, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο τις δομές και τις δυνατότητές του και φροντίζοντας η λειτουργία του να γίνει αποτελεσματικότερη με την καλύτερη συνεργασία όλων των άλλων Υπουργείων.

«Τα προβλήματα που ανέκυψαν είναι περισσότερο θέμα δομών, παρά προσώπων», σημείωναν στελέχη του κυβερνητικού επιτελείου που απέδιδαν στον κ. Στυλιανίδη τη δυσκολία να κατανοήσει πλήρως την ελλαδική πραγματικότητα στη διάρκεια των έξι μηνών που έχει την ευθύνη του νεοσύστατου χαρτοφυλακίου του υπουργείου για την Κλιματική Κρίση και την Πολιτική Προστασία.

«Έχουμε αποδείξει ότι έχουμε το θάρρος να αναγνωρίζουμε τα λάθη μας και τη διάθεση να μαθαίνουμε από αυτά και να γινόμαστε καλύτεροι», ανέφερε εξάλλου ο πρωθυπουργός.

Παρά το γεγονός, πάντως, ότι το κλίμα στην κυβέρνηση ήταν βαρύ και για τον περιφερειάρχη Γιώργο Πατούλη, ο οποίος δεν είναι λίγοι αυτοί που αναγνωρίζουν ότι δεν ανταποκρίθηκε στις υποχρεώσεις που είχε και στις υποσχέσεις που είχε δώσει, ο κ. Μητσοτάκης απέφυγε να αναφερθεί στις ευθύνες του για να μη ρίξει λάδι στη φωτιά μια πιθανής εσωκομματικής κρίσης στο κυβερνητικό στρατόπεδο.

Εμμέσως, πάντως, καταλόγισε ευθύνες λέγοντας ότι «ο κρατικός μηχανισμός δεν είναι ακόμα στο σημείο ετοιμότητας που απαιτούν φαινόμενα τόσο μεγάλης έντασης», επισημαίνοντας ότι αυτό αφορά πρωτίστως τον συντονισμό μεταξύ των εμπλεκόμενων: κράτους, Αυτοδιοίκησης, Περιφέρειας, Δήμων και ιδιωτών.

You may also like