Οικονομία

Κίνδυνος να θεωρηθούν παράνομη κρατική ενίσχυση τα 30 εκατ. ευρώ στην ΕΒΖ

ImageHandler.ashx?m=AnchoredFit&f=Ly8xMC Χωρίς την έγκριση της Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Κομισιόν «πέρασε» από τη Βουλή την Τετάρτη η απόφαση της κυβέρνησης που υποχρεώνει τον ειδικό εκκαθαριστή της πρώην Αγροτικής Τράπεζας να διαθέσει 30 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλυφθούν οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης (EBZ).

Μάλιστα, πηγές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού αναφέρουν ότι αναμένεται να ξεκινήσουν έρευνες για το αν η χρηματοδότηση είναι συμβατή με το υφιστάμενο ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ όπως φαίνεται δεν υπάρχει κάποιο μακροχρόνιο σχέδιο εξυγίανσης. Βέβαια, αν και εκ των υστέρων, το υπουργείο σύμφωνα με πληροφορίες φέρεται να ανέθεσε σε ιδιωτική εταιρεία την κατάρτιση έκθεση βιωσιμότητας για την ΕΒΖ.

Το υπουργείο θέλει να εξασφαλιστεί η  βιωσιμότητα της βιομηχανίας ζάχαρης και να λειτουργήσουν, αν είναι δυνατόν, τουλάχιστον τα δύο εργοστάσια Πλατέος και Ορεστιάδας τη φετινή χρονιά, που είχαν κλείσει. 

Οι αντιδράσεις που δέχθηκε η κυβέρνηση επικεντρώθηκαν στην ανυπαρξία κάποιου οργανωμένου, επιχειρησιακού πλάνου τόσο για τον εκσυγχρονισμό της παραγωγικότητας, όσο και για τη δημόσια διοίκηση. Επίσης, τα ζητήματα που έχουν τεθεί και από τους φορείς σχετίζονται με το εάν η εν λόγω καταβολή είναι συμβατή με το υφιστάμενο ενωσιακό θεσμικό πλαίσιο περί κρατικών ενισχύσεων, κάτι που επισημαίνει και η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Επίσης, τονίστηκε ότι δεν φαίνεται να έχει τηρηθεί και η διαδικασία του Ν. 4152/2013, δηλαδή η διαδικασία προηγούμενης διαβούλευσης και έκφρασης θετικής γνώμης από την αρμόδια Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Οικονομικών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συζητήθηκαν στην αρμόδια Επιτροπή Εμπορίου στη Βουλή, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης είναι 48 εκατ. ευρώ. 
Από τα 30 εκατ. ευρώ ένα ποσοστό μικρότερο της τάξης του 10%  θα δοθεί στους τευτλοπαραγωγούς και στους διανομείς τεύτλων. Για την ακρίβεια, οι συνολικές βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις που υπερβαίνουν κατά 130 εκατ. ευρώ το κυκλοφορούν ενεργητικό. Σύμφωνα με τον Αναπληρωτή Υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι δανειακές υποχρεώσεις προς την Τράπεζα Πειραιώς ανέρχονται –με βάση τον ισολογισμό της εταιρείας στις 31.12.2014 – σε 143 εκατομμύρια. Χορηγήθηκε, επίσης, τον Ιανουάριο του 2015 επιπλέον δάνειο ύψους 10,5 εκατομμυρίων ευρώ, ενώ στους αγρότες οφείλονται άλλα 10 εκατομμύρια ευρώ από την περσινή χρονιά. Σύμφωνα με τον κ. Ευάγγελο Αποστόλου, στα ταμεία δεν υπάρχει ούτε ένα ευρώ για τις λειτουργικές δαπάνες. 

Σημειώνεται ότι τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας όπως των θυγατρικών έχουν δεσμευτεί έναντι δανείων, ενώ τον Ιούλιο του 2012 ελήφθη η απόφαση για διάσπαση της Αγροτικής Τράπεζας, κάτι που επιβάρυνε το πρόβλημα της ΕΒΖ, αφού αποτελούσε τον βασικό μέτοχο. Η Atebank ‘“εσπασε” σε «καλή» και «κακή» τράπεζα, ενώ τα τότε δάνεια  ύψους 132 εκατ. ευρώ θεωρήθηκαν υγιή και πέρασαν στην Τράπεζα Πειραιώς, ενώ το το «κακό» κομμάτι έμεινε στην υπό ειδική εκκαθάριση ΑΤΕ με σκοπό να πωληθεί. Τα 30 εκατ. ευρώ προέρχονται από το “κακό” κομμάτι. Η  διαδικασία πώλησης ποσοστού της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης τόσο από την Αγροτική Τράπεζα όσο και από τον ειδικό εκκαθαριστή που τοποθετήθηκε μετά την ανάκληση της άδειας της τράπεζας δε στέφθηκαν με επιτυχία,  αφού οι διεθνείς διαγωνισμοί που προκηρύχθηκαν για τρία τελευταία χρόνια ήταν  άγονοι.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι από τα τρία εργοστάσια της εταιρείας λειτουργεί μόνο το ένα, ενώ υπάρχουν και δύο στη Σερβία, τα οποία παρουσιάζουν θετική εικόνα. Απασχολεί 240 μόνιμους υπαλλήλους, με παραγωγή περίπου 52.000 τόνους ζάχαρη. 
Η νέα ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου έλαβε δάνειο 8,5 εκατομμύρια ευρώ με τη μόνη εγγύηση που δεχόταν η Τράπεζα Πειραιώς –στην οποία είναι υποθηκευμένη η περιουσιακή συγκρότηση της εταιρείας- το ενέχυρο όλης της υπόλοιπης ζάχαρης. Στόχος του κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη ήταν να μπορέσει να πληρώσει τους τευτλοπαραγωγούς για να αρχίσουν την καλλιέργεια της καινούριας χρονιάς. Ωστόσο,η εν λόγω κεφαλαιακή ενίσχυση με την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου θεωρήθηκε μονόδρομος για τις υπόλοιπες υποχρεώσεις.

Μάλιστα, ο αναπληρωτής υπουργός κ. Αποστόλου, παραδέχθηκε από το βήμα της Βουλής ότι αυτή η κίνηση “λύνει όντως το άμεσο πρόβλημα”, αλλά δεν λύνει από μόνη της το πρόβλημα της βιωσιμότητας. “Στις 30.06.2015 πιθανόν η εταιρεία, εάν δεν κάνουμε αυτές τις κινήσεις που πρέπει, να έχει το ίδιο πρόβλημα και να έχει πάλι –θα έλεγα- πρόβλημα ρευστότητας. Πρέπει, λοιπόν, να δούμε τι θα κάνουμε. Και μπήκε από πολλούς Βουλευτές το μεγάλο ζήτημα της βιωσιμότητας”. 

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της ΕΒΖΑ για την περίοδο 01/07/2014 έως 31/12/2014, ο κύκλος των εργασιών της Ε.Β.Ζ. Α.Ε. ανήλθε σε 40.573,16 χιλ. € μειωμένος κατά 35,67% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Ο κύκλος εργασιών του Ομίλου (συμπεριλαμβανομένων των θυγατρικών εταιρειών της Σερβίας) ανήλθε σε 90.622,00 χιλ. € μειωμένος κατά 7,84% έναντι της περσινής περιόδου. Τα καθαρά αποτελέσματα της εταιρίας μετά φόρων παρουσίασαν ζημιές 31.653,92 χιλ. € έναντι ζημιών 19.123,07 χιλ. € της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Tα καθαρά αποτελέσματα του ομίλου μετά φόρων παρουσίασαν ζημιές 39.717,96 χιλ. € έναντι ζημιών 14.431,64 χιλ. € της αντίστοιχης περσινής περιόδου.

You may also like