Το θέμα των αγωγών φυσικού αερίου πρωταγωνίστησε στο πάνελ με θέμα την ενέργεια στο συνέδριο του Economist, ενώ εκφράστηκε και η σημασία των υλοποιήσεων τους για την ελληνική οικονομία και τη χώρα. Μάλιστα, την πρόθεση της ΔΕΠΑ να δραστηριοποιηθεί συνολικά στο χώρο της ενέργειας και όχι μόνο στο φυσικό αέριο, τόνισε ο κ. Παλαιογιάννης. Παράλληλα, ανέφερε ότι έχουμε προϋπολογισμό 150 εκατομμύρια και εργαζόμαστε να διασφαλίσουμε πόρους από πακέτο Γιούνκερ και ΕΣΠΑ. Ο επικεφαλής της κοινοπραξίας TAP για την Ελλάδα ανέφερε ότι περίπου 300 επιχειρήσεις θέλουν να συμμετάσχουν στον αγωγό ΤΑΡ και πως υπάρχει στήριξη από τη σημερινή κυβέρνηση για το πρότζεκτ.
Ο Elio Ruggeri, chief executive officer της ICGB στη Βουλγαρία τόνισε ότι ο νότιος διάδρομος φυσικού αερίου πρέπει να αναπτυχθεί σε νέα φάση προκειμένου να αυξηθεί η μεταφορική ικανότητα σε 60-70 δις. κυβικά μέτρα αερίου το χρόνο. Υπογράμμισε μάλιστα ότι ο υποθαλάσσιος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο προς την Ελλάδα είναι τεχνικά βιώσιμος και ως τις αρχές του 2016 θα είναι έτοιμη η μελέτη για τις απαιτούμενες διαστάσεις και το κόστος. Ο κ. Ruggeri μιλώντας στο συνέδριο του Economist αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη να δημιουργηθούν νέες υποδομές για την υποδοχή και αξιοποίηση των τεράστιων ποσοτήτων φυσικού αερίου που φτάνουν ή πρόκειται να φτάσουν στο μέλλον στα ελληνικά σύνορα. Τόνισε ακόμα την ιδιαίτερη σημασία που έχει η διασφάλιση της διαφοροποιημένης ενεργειακής επάρκειας, στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών αρχών. Ανέφερε μάλιστα ότι ο «νότιος διάδρομος», ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει έως το 2020 με χωρητικότητα 20 δισ. κυβικά μέτρα, δεν φτάνει. Ο κ. Ruggeri έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στον υποθαλάσσιο αγωγό μήκους 700 χλμ. από το Ισραήλ και την Κύπρο μέχρι την Ελλάδα. Ήδη, όπως είπε, ολοκληρώθηκε η μελέτη βιωσιμότητας και το έργο βρίσκεται στη φάση της μηχανικής εξέτασης.
Από την πλευρά του, ο Rikard Scoufias, επικεφαλής της κοινοπραξίας για τον TAP στην Ελλάδα τόνισε ότι ο αγωγός είναι γεωπολιτική αναβάθμιση και δίνει σήμα για προσέλκυση επενδύσεων. Αναφέρθηκε στις επιφυλάξεις των τοπικών φορέων για τη διέλευση του αγωγού και υπογράμμισε ότι έχουν γίνει 120 προσαρμογές, «όχι γιατί μας επιβάλλονται αλλά γιατί το θελήσαμε» και πρόσθεσε ότι «ο αγωγός είναι ασφαλής. Έχει ένα ιστορικό επιτυχιών. Η γη θα είναι όπως πριν ίσως και καλύτερη. Σε κάποιες περιπτώσεις δε θα υπάρξουν δέντρα». Πρόσθεσε μάλιστα ότι έχουν ήδη συνενωθεί περίπου 300 επιχειρήσεις που θέλουν να συμμετάσχουν στον αγωγό ΤΑΡ. Τόνισε δε ότι όλες οι αποζημιώσεις θα καταβληθούν πριν την έναρξη της κατασκευής, σε ένα διάστημα 3 μηνών. «Ο ΤΑΡ είναι μια στρατηγικής σημασίας επίτευξη για την Ελλάδα και την Ευρώπη. Λαμβάνει υπ όψιν όλες τις ιδιαίτερες ανάγκες των κατοίκων». Υπογράμμισε ότι είναι μεγάλο στοίχημα η έγκαιρη ολοκλήρωση του αγωγού και ότι «έχουμε κάνει πρωτόγνωρα βήματα. Ακούμε σεβόμαστε κάνουμε μια σοβαρή προσπάθεια για περιβάλλον».
Επισήμανε μάλιστα ότι υπάρχει στήριξη από τον νέο υπουργό Παναγιώτη Λαφαζάνη για τον αγωγό, λέγοντας ότι “όλοι θέλουν να γίνουν ένα Gas Hub. Να επικετρωθούμε όμως σε αυτά που μπορούμε να κάνουμε. Να είστε σίγουροι ότι υλοποιούμε το κάνουμε με ισχυρή υποστήριξη από τη σημερινή κυβέρνηση και από την προηγούμενη. Το 2020 θα περάσει το αέριο”.
Spiros Paleoyannis, chief executive officer, DEPA (Public Gas Corporation of Greece)
Την πρόθεση της ΔΕΠΑ να δραστηριοποιηθεί συνολικά στο χώρο της ενέργειας και όχι μόνο στο φυσικό αέριο, τόνισε ο κ. Παλαιογιάννης μιλώντας στο συνέδριο του Economist. Υπογράμμισε παράλληλα τη μεγάλη σημασία που έχει η περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου του υγροποιημένου αερίου LNG προκειμένου να καλύπτονται οι ανάγκες μεμονωμένων πελατών ή νησιών , χωρίς σημαντική επιβάρυνση. Ο κ. Παλαιογιάννης επεσήμανε την ανάγκη να αξιοποιηθεί κάθε ποσότητα αερίου που φτάνει στα σύνορα της Ελλάδας, ώστε να γίνει η χώρα μας ενεργειακός κόμβος. Προανήγγειλε επίσης την επέκταση του εθνικού δικτύου αερίου και σε άλλες ελληνικές πόλεις. Ωστόσο, δεν έκρυψε τον προβληματισμό του από την μείωση της ζήτησης λόγω της κρίσης. Όπως είπε, υπάρχει μία πτώση κατά 40% σε σχέση με τη ζήτηση του 2013. Ζήτησε παράλληλα να υπάρξουν παρεμβάσεις στη λιανική αγορά ώστε να μπορέσουν κι άλλοι «παίκτες» να προχωρήσουν σε επενδύσεις στον κλάδο.
«Πέρυσι είχαμε σοβαρές ρήτρες take or pay. Αισιοδοξώ ότι θα ξεπεράσουμε αυτά α προβλήματα με τη βοήθεια της κυβέρνησης. Οι παρεμβάσεις στην αγορά (χονδρεμπόριο και λιανικό) θα βοηθήσουν την αγορά να αναπτυχθεί», ανέφερε, επίσης. Παράλληλα, ανέφερε ότι έχουμε προϋπολογισμό 150 εκατομμύρια και εργαζόμαστε να διασφαλίσουμε πόρους από πακέτο Γιούνκερ και ΕΣΠΑ.
«Η ΔΕΠΑ έχει ενδιαφέρον να επενδύσει στην περιοχή πάντα με διεθνείς παίκτες. Θέλουμε να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατή οδό φυσικού αερίου. Θέλουμε να κάνουμε regional pricing hub την Ελλάδα. Με τον Turkish Stream μπορεί αν γίνει αυτό», πρόσθεσε ο κ. Παλαιογιάννης.
Konstantinos Xifaras, chief executive officer, DESFA (Hellenic Gas Transmission System Operator), Greece
Στόχος μας παραμένει η ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας και της ανταγωνιστικότητας της χώρας, με παράλληλη προστασία του περιβάλλοντος και μείωση του ενεργειακού κόστους για επιχειρήσεις και νοικοκυριά , τόνισε ο κ. Ξιφαράς από το βήμα του Economist. Χαρακτήρισε απαραίτητη τη διαφοροποίηση ενεργειακών πηγών και πρόσθεσε ότι οι επενδύσεις του ΔΕΣΦΑ αποτελούν καταλύτη για την περιφερειακή συνεργασία. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Ξιφαράς στην αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσσας και κυρίως της κατασκευής της 3ης δεξαμενής αποθήκευσης υγροποιημένου αερίου. Με τον τρόπο αυτό, υποστήριξε ο κ. Ξιφαράς, η αποθηκευτική δυνατότητα του σταθμού αυξάνεται κατά 73% δηλαδή περίπου 225.000 κυβικά μέτρα αερίου, ενώ η δυνατότητα αεριοποίησης αυξάνεται στα 1.400 κυβικά μέτρα αερίου την ώρα από 1.000 κυβικά την ώρα σήμερα. Στόχος μας είναι να συμβάλλουμε στην ενεργειακή ασφάλεια των Βαλκανίων και να ενισχύσουμε το διασυνοριακό εμπόριο, ανέφερε ο κ. Ξιφαράς.
Konstantin Simonov, founder and director general,
National Energy Security Fund, Russia
Ιδιαίτερα σημαντική χαρακτήρισε την ενεργειακή ασφάλεια ο κ. Simonov μιλώντας στο συνέδριο του Economist. Πρόσθεσε πάντως ότι ενώ η Ευρώπη προσπαθεί να περιορίσει την παρουσία της Ρωσίας στην ευρωπαϊκή αγορά, την ίδια στιγμή το 70% των τερματικών σταθμών (terminals) είναι άδειοι λόγω της πτώσης της κατανάλωσης και της ζήτησης. Ως εκ τούτου, όπως είπε, το θύμα δεν είναι η Ρωσία, αλλά το ίδιο το αέριο. Υπογράμμισε ότι η Ρωσία θέλει να χρησιμοποιήσει την Ελλάδα για τη μεταφορά του αερίου, από τη στιγμή που η Ουκρανία δεν είναι μία σταθερή χώρα. Αρνήθηκε τις κατηγορίες περί αδιαφάνειας στην τιμολογιακή πολιτική της Gazprom λέγοντας ότι εφαρμόζει ένα σύγχρονο σύστημα τιμών, αλλά ταυτόχρονα ζήτησε από την Ευρώπη να έχει ένα ενιαίο φορολογικό σύστημα για τη διακίνηση φυσικού αερίου.
«Η έρευνα για τις τιμές πρέπει να λάβει υπόψη και τους φόρους που επιβάλουν οι κυβερνήσεις στο αέριο. Στην Ελλάδα οι φόροι είναι 160 ευρώ ανά 1000 κυβικά αερίου για τους οικιακούς καταναλωτές το 2014», υπογράμμισε και ανέφερε ότι «έχει η Ρωσία ξεχάσει το south Stream και τώρα έχει περάσει στο Turkish Stream».