Τις βασικές θέσεις της Νέας Δημοκρατίας για την Παιδεία ανέπτυξε ο Πρόεδρος του Κόμματος, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στην προ Ημερησίας Διατάξεως Συζήτηση στη Βουλή, που πραγματοποιήθηκε μετά από πρωτοβουλία του.
«Η Παιδεία πρέπει να είναι πεδίο εθνικής συνεννόησης. Το μέλλον των παιδιών μας δεν μπορεί να είναι αντικείμενο μικροκομματικών αντεγκλήσεων. Η προχθεσινή επέτειος της δολοφονίας του Παύλου Μπακογιάννη, μας θύμισε πόσο απαραίτητη είναι στη δημόσια ζωή του τόπου η δυνατότητα να παραμερίζουμε τις διαφορές μας, υπηρετώντας το εθνικό καλό. Τότε, η πολιτική ηγεσία βρήκε το σθένος να υψώσει ένα ανάχωμα Δημοκρατίας. Αλλά τότε στη Βουλή και στην ηγεσία της Αριστεράς ήταν ο Χαρίλαος Φλωράκης και ο Λεωνίδας Κύρκος. Σήμερα, είναι ο Αλέξης Τσίπρας και ο Νίκος Παππάς».
«Όταν η Νέα Δημοκρατία, ως Αντιπολίτευση, αποφάσισε να στηρίξει τον νόμο 4009/2011, τον γνωστό σε όλους ως “νόμο Διαμαντοπούλου”, δεν υπερψήφισε απλά ένα νομοσχέδιο. Αποφάσισε να κλείσει τη σελίδα της Παιδείας ως χώρο μικροκομματικής αντιπαράθεσης στην Ελλάδα.
Παρά τις επιμέρους διαφωνίες και παρά την πρόσφατη εμπειρία της, με το “νόμο Γιαννάκου”, η Νέα Δημοκρατία αναζήτησε ευρύτερες συναινέσεις. Θέλω να καλωσορίσω στην αίθουσα την Μαριέττα Γιαννάκου, μια μεγάλη αγωνίστρια της παράταξής μας. Μια πολιτικό που υπηρέτησε με πάθος και γενναιότητα τις ιδέες της».
«Για τη Νέα Δημοκρατία, η μεταρρύθμιση στην Παιδεία αποτελεί πρώτη πολιτική προτεραιότητα. Η δική μας λογική, η δική μας επιλογή συνοψίζεται στο δίπτυχο ‘’ελεύθερο σχολείο’’ και ‘’αυτόνομο Πανεπιστήμιο’’. Σχολεία και Πανεπιστήμια, τα οποία δεν ελέγχονται ασφυκτικά, από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά που εποπτεύονται παραγωγικά και με κριτήρια ποιότητας. Που βάζουν πρώτα τον πολίτη – δηλαδή πρώτα τον μαθητή και τον φοιτητή και όχι τον απρόσωπο γραφειοκράτη του Υπουργείου».
«Οι έννοιες της αυτονομίας, της αξιολόγησης, της Αριστείας συνθέτουν αξιακά την πρόταση που θα παρουσιάσουμε στον ελληνικό λαό, για την Παιδεία κατά το προσεχές διάστημα.
- Αυτονομία, διότι αν και η αυτόνομη λειτουργία των σχολικών μονάδων και το αυτοδιοίκητο των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων έχουν θεσμική κατοχύρωση, εντούτοις το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι από τα πιο συγκεντρωτικά στην Ευρώπη.
- Αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα… Η αξιολόγηση δεν μπορεί να είναι προαιρετική, ούτε απογυμνωμένη από παρεμβάσεις ενθάρρυνσης και επιβράβευσης της πρόσθετης προσπάθειας. Αλλά ούτε και από διορθωτικές παρεμβάσεις – μέσω επιμόρφωσης- όταν και όπου παρατηρούνται υστερήσεις.
- Αριστεία… Η Αριστεία δεν αφορά στους λίγους. Αφορά στους πολλούς. Αφορά στο σχολείο και το Πανεπιστήμιο ως μηχανισμούς κοινωνικής κινητικότητας και μηχανισμούς ατομικής προόδου και προκοπής – όπως συνέβη κατά τις τελευταίες δεκαετίες σε όλες τις γωνιές της πατρίδας μας».
«Στον πυρήνα τη πρότασης μας για μια ποιοτική επανάσταση στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι η έννοια του νέου σχολείου, που θα επαναξιολογεί όλα όσα ξέρουμε για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα σχολεία στην χώρα μας…
- Θα επαναφέρουμε άμεσα τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία ως νησίδες αριστείας, καινοτόμων παιδαγωγικών προσεγγίσεων και συνεχούς αξιολόγησης και προόδου.
- Θα επιβάλουμε απόλυτη αξιοκρατία στην επιλογή των 13 Περιφερειακών διευθυντών. Η επιλογή τους θα γίνεται από το ΑΣΕΠ.
- Ο επαγγελματικός προσανατολισμός πρέπει να επανεισαχθεί. Όπως πρέπει, επιτέλους, να διδάσκεται και η επιχειρηματικότητα στα σχολεία.
- Θα προβούμε, επίσης, στη Δημιουργία Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων, σε αντιπροσωπευτικές περιοχές, τα οποία θα συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα.
- Θα απελευθερώσουμε την ιδιωτική εκπαίδευση από τα δεσμά του κρατισμού. Αλλά θα ζητήσουμε και από τα ιδιωτικά σχολεία να παρέχουν περισσότερες υποτροφίες σε φτωχά και ταλαντούχα παιδιά, παρέχοντας συγκεκριμένα φορολογικά κίνητρα».
Παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν άμεσα προκειμένου να αναβαθμιστεί ο ρόλος του Δημόσιου Πανεπιστημίου είναι:
- «Άμεση έκδοση των οργανισμών και των εσωτερικών κανονισμών των ΑΕΙ, έτσι ώστε να λειτουργήσει στην πράξη ο νόμος 4009.
- Αποκατάσταση της λειτουργίας και ενίσχυση των Συμβουλίων Ιδρύματος ως απαραίτητο βήμα για να υπάρχει περισσότερη λογοδοσία και εσωτερική εποπτεία της ασκούμενης διοίκησης.
- Καθορισμός του ετήσιου αριθμού των εισακτέων σε Πανεπιστήμια και Τ.Ε.Ι. αποκλειστικά από τα ίδια τα ιδρύματα τα οποία θα ορίζουν και τον ελάχιστο βαθμό εισαγωγής.
- Ανάδειξη της Ελλάδας σε διεθνές κέντρο παροχής εκπαιδευτικών υπηρεσιών στη Ν.Α. Ευρώπη, με ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
- Μεγαλύτερη σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία για να μειωθεί το χάσμα δεξιοτήτων στην αγορά εργασίας.
- Κίνητρα συνεργασίας μεταξύ Πανεπιστημίων και νεοφυών επιχειρήσεων που να αφορούν εφαρμοσμένη έρευνα και εμπορευματικοποίηση νέων ιδεών.
- Διοργάνωση θερινών σχολείων (summer schools) από τα Ιδρύματα.
- Νέος ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας με κίνητρα για δημιουργία clusters και επίτευξη οικονομίας κλίμακας στις υποδομές.
- Συνεχής και περιοδική αξιολόγηση των προγραμμάτων σπουδών, των διδασκόντων και των ιδρυμάτων και πιστοποίηση από μια ισχυρή ανεξάρτητη αρχή».
Αναφερόμενος στον πρωθυπουργό και την Κυβέρνηση, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε:
«Σκοπός του κ. Τσίπρα είναι να διχάσει και στην Παιδεία. Στην παγκόσμια ανοιχτή κοινωνία της γνώσης απαντάτε με την κλειστή Ελλάδα της απόγνωσης. Ελάχιστη προσπάθεια, εξίσωση προς τα κάτω, πελατειακός κομματισμός και αναξιοκρατία. Πασπαλισμένα με ολίγη επαναστατική γυμναστική, καταλήψεις και τα σχετικά. Αυτός είναι ο ιδεολογικός αρμός πάνω στον οποίο στηρίζετε τις πολιτικές σας».
«Ευκαιρίες, προσπάθεια, Αριστεία. Τρεις έννοιες απλές που πρέπει να βρίσκονται στον πυρήνα κάθε σύγχρονης εκπαιδευτικής πολιτικής. Τρεις έννοιες που δεν υπάρχουν στο λεξιλόγιο σας. Γιατί στην δική σας παραμορφωμένη θεώρηση του κόσμου οι έννοιες αυτές έχουν ταξικό πρόσημο».
Αναδεικνύοντας τη ζημιά που καθημερινά συντελείται από την Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στα θεμέλια του εκπαιδευτικού συστήματος, ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας σημείωσε:
- «Πρώτον, καταργήθηκαν όλες οι νησίδες Αριστείας στο δημόσιο σχολείο. Τα πρότυπα – πειραματικά σχολεία ουσιαστικά ακυρώθηκαν από τη στιγμή που το υπουργείο κατήργησε τις εξετάσεις εισαγωγής σε αυτά.
- Δεύτερον υποβαθμίστηκε το Γυμνάσιο και το Λύκειο. Η εγκύκλιος του υπουργού για τα Γυμνάσια που εκδόθηκε 3 ημέρες πριν την έναρξη του σχολικού έτους, επιβεβαιώνει την στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης για το σχολείο της ήσσονος προσπάθειας. Αλλάζει παντελώς το μαθησιακό τοπίο ορίζοντας ότι μόνο τέσσερα μαθήματα θα εξετάζονται γραπτώς στο τέλος της χρονιάς ακυρώνοντας έτσι ουσιαστικά όλα τα υπόλοιπα. Μετατρέπει έτσι το Γυμνάσιο σε σχολείο της αυτόματης προαγωγής. Καταργήθηκε ο υπολογισμός του μέσου όρου προαγωγής και απόλυσης σε όλες τις τάξεις του Λυκείου για την εισαγωγή στα Α.Ε.Ι. Ταυτόχρονα, επανήλθε η βάση του 9,5 για την προαγωγή – απόλυση των μαθητών όλων των τάξεων του Λυκείου.
- Τρίτον επανήλθε ο κομματισμός και ο συνδικαλισμός στην επιλογή των διευθυντών. Με πελατειακά κομματικά κριτήρια, διορίστηκαν ακατάλληλοι Περιφερειακοί Διευθυντές Εκπαίδευσης, χωρίς να διαθέτουν ουσιαστικά προσόντα.
- Τέταρτον, ισοπεδώθηκε και η ιδιωτική Εκπαίδευση. Η Κυβέρνηση, αντί να αναβαθμίσει το δημόσιο σχολείο, επιχειρεί να κοντύνει το ιδιωτικό σχολείο, ψαλιδίζοντας τα πλεονεκτήματά του: Τη δυνατότητα επιλογής και αξιοκρατικής αντιμετώπισης του εκπαιδευτικού προσωπικού και τις δυνατότητες διαφοροποίησης στο εφαρμοζόμενο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
- Πέμπτον, πάγωσε κάθε προσπάθεια αξιολόγησης. Καταργείται κάθε έννοια αξιοκρατίας και αξιολόγησης σε όλη την εκπαιδευτική δομή, στο όνομα μιας δήθεν ιδανικής ισότητας. Για εσάς, η ρετσινιά της Αριστείας δεν ήταν μια λεκτική υπερβολή, αλλά ο πυρήνας μιας εδραιωμένης αντίληψης».
- «Πρώτον, επαναφέρατε τους αιώνιους φοιτητές. Η Κυβέρνηση έδωσε το δικαίωμα, ακόμα και σε όσους είχαν διαγραφεί με τις προβλέψεις του ν.4009/2011, να αποκτήσουν δικαίωμα επανεγγραφής.
- Δεύτερον, καταργήσατε ουσιαστικά τα Συμβούλια Ιδρύματος που είχαν συγκροτηθεί από σημαντικές προσωπικότητες από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Από καταξιωμένους καθηγητές, διεθνούς φήμης, αρκετοί από τους οποίους ήλθαν από το εξωτερικό για να προσφέρουν αφιλοκερδώς τις εμπειρίες τους στο ελληνικό Πανεπιστήμιο. Και εσείς τα απαξιώνετε. Γιατί σας ενοχλούν οι ανεξάρτητες φωνές.
- Τρίτον, δρομολογείτε την ουσιαστική κατάργηση των Μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Το σχέδιο νόμου που έθεσε πρόσφατα σε διαβούλευση το Υπουργείο Παιδείας για τα Μεταπτυχιακά είναι ένα έκτρωμα εμπάθειας και ιδεοληψίας».