Σε εξέλιξη βρίσκονται οι ανακοινώσεις των μέτρων που θα λάβει η κυβέρνηση για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και των τρένων.
Κατά την έναρξη της συνέντευξης Τύπου ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης, εξέφρασε την οδύνη και τον σπαραγμό του, όπως χαρακτηριστικά είπε, για την «πρωτοφανή εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους». «Η οδύνη θα πρέπει να βρει κάθαρση», πρόσθεσε.
Προλογίζοντας τον υπουργό Επικρατείας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, απέκλεισε κάθε ιδέα για συγκάλυψη, συμψηφισμό και ανούσια κομματική αντιπαράθεση.
Η ευθύνη που αναλογεί στην κυβέρνηση έχει αναληφθεί, όπως τόνισε ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντεξης Τύπου.
«Οφείλω και πάλι να ζητήσω συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης και εμού προσωπικά απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων, σε όλους τους Έλληνες πολίτες για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη είναι εντελώς ειλικρινής, δεν είναι προσχηματική και δεν προσπαθεί να αποσείσει οποιαδήποτε πραγματική ευθύνη», πρόσθεσε.
Ο κ. Γεραπετριτης, εξ αρχής ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει καμία διάθεση κυβερνητικής παρέμβαση αφενός στη δικαστική έρευνα αφετέρου στη διοικητική έρευνα που θα διεξαγάγει ομάδα τεχνοκρατών. Όπως συμπλήρωσε, δεν είναι ώρα για αντιπαράθεση.
Αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί
Ανεξαρτήτων των λαθών σε ανθρώπινο επίπεδο, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, Γ. Γεραπετρίτης, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, τόνισε πως αν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Και με αυτόν τον τρόπο έθεσε το ζήτημα ολοκλήρωσης των έργων που συνδέονται με τη λειτουργία του σιδηροδρόμου.
Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης ευχαρίστησε όλους όσοι ενεπλάκησαν στην αντιμετώπιση των συνεπειών της τραγωδίας από την πρώτη στιγμή.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ο υπουργός Επικρατείας και Μεταφορών-Υποδομών, αναφερόμενος στην έλλειψη προσωπικού αναγνώρισε το πρόβλημα και έκανε λόγο για σημαντική μείωση προσωπικού την τελευταία 15ετία.
Παράλληλα, μίλησε και για τις προσπάθειες αναπλήρωσης των κενών από την παρούσα κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον ίδιο, προσελήφθησαν περί τα 200 άτομα με δελτίο παροχής υπηρεσιών, σταθμάρχες, κλειδούχοι και τεχνικοί, ενώ για πρώτη φορά δρομολογήθηκε η πρόσληψη μόνιμων εργαζομένων. Το 2021 έγινε διαγωνισμός για την πρόσληψη 117 ατόμων, εκ των οποίων 36 είναι σταθμάρχες. Και το 2022 πρόσληψη ακόμη 100 μονίμων.
Live οι ανακοινώσεις των μέτρων για τους σιδηροδρόμους
Δείτε live τις ανακοινώσεις:
Ο Γ. Γεραπετρίτης που επιθεώρησε χθες τον σταθμό τηλεδιοίκησης στη Θεσσαλονίκη, τόνισε ότι δεν θα αναλωθεί σε πολιτικές αντιπαραθέσεις και ζήτησε συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι «δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το απίστευτο δυστύχημα».
«Δεν βρίσκομαι εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης ή πολίτης για να κάνω κομματική αντιπαράθεση. Δεν θα ακούσετε συμψηφισμούς ή λόγο που να παραπέμπει σε μετάθεση ευθύνης. Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι τις επόμενες μέρες θα γίνει η αντικατάσταση των προέδρων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ ώστε να γίνει εφικτή η επανεκκίνηση των δρομολογίων.
«Εγώ θα ασχοληθώ αποκλειστικά με τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το δυστύχημα των Τεμπών και με την επόμενη μέρα των σιδηροδρόμων», δήλωσε ο νέος υπουργός ξεκαθαρίζοντας την αποστολή που τού έχει αναθέσει ο Πρωθυπουργός προσθέτοντας ότι τα υπόλοιπα θέματα του υπουργείου θα συνεχίσουν να είναι αρμοδιότητα των υφυπουργών.
«Είναι δεδομένο ότι θα υπάρξει πλήρης διαφάνεια. Θα προκαλέσω συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής για να συζητήσουμε τις παθογένειες των ελληνικών σιδηροδρόμων ώστε να βρούμε έναν κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και θα αξιολογεί τα ζητήματα ασφάλειας για το μέλλον», προανήγγειλε ο Γ. Γεραπετρίτης.
Αφού έκανε αναφορά στους λάθους χειρισμούς που έγιναν το μοιραίο βράδυ τόνισε ότι αν υπήρχε ένα σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα το δυστύχημα ενδεχομένως δεν θα είχε συντελεστεί.
Τα βασικά σημεία των ανακοινώσεων Γεραπετρίτη για τους σιδηροδρόμους
-Θα ήθελα να εκφράσω την οδύνη και το σπαραγμό μου για τα Τέμπη
-Η οδύνη αυτή θα πρέπει να βρει μία κάθαρση
-Δεν βρίσκομαι εδώ ούτε ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης, ούτε ως πολίτης της χώρας για να κάνω οποιαδήποτε κομματική αντιπαράθεσης.
-Ζητάω συγγνώμη από την κυβέρνηση και από εμένα απέναντι στις οικογένειες των θυμάτων και τους πολίτες που δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα. Η συγγνώμη αυτή είναι εντελώς ειλικρινής και δεν προσπαθεί να αποσείσει την οποιαδήποτε ευθύνη
-Δεν θα εμπλακώ με την κατ΄ ουσία απόδοση ευθυνών
-Θα υπάρξει διαφάνεια σε όλα τα επίπεδα
-Δεν έχω καμία αρμοδιότητα ούτε διάθεση να εμπλακώ με την κατ’ ουσίαν απόδοση ευθυνών αυτό είναι δουλειά της δικαιοσύνης
-θα υπάρξει πλήρης διαφάνειας και σε κοινοβουλευτικό επίπεδο
στην Βουλή να συζητηθούν τα ζητήματα παθογένειας στους σιδηρόδρομους
-Σε λίγες ημέρες θα υπάρξουν νέες διοικήσεις, οι παραιτήσεις έγιναν δεκτές από τον πρωθυπουργό
-Βρέθηκα στον τόπο της τραγωδίας, είχα τη δυστυχία να δω επί τόπου το σημείο του συμβάντος
-Ακόμα και αν δεν είχαμε την αυτόματη χάραξη που θα είχε αποτρέπει το δυστύχημα, έπρεπε να γίνει η χειροκίνητη λειτουργία του κλειδιού
-Θα έπρεπε να είχε υπάρξει παρακολούθηση πάνω στον πίνακα ελέγχου μετά την αποχώρηση της αμαξοστοιχίας για μία απόσταση 5,5 χλμ που φαίνεται η πορεία του τρένου. Αν είχε υπάρξει η παρακολούθηση θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο.
-Η αμαξοστοιχία περιήλθε σε εσφαλμένη γραμμή χωρίς να υπάρξει και η αντίδραση της ίδιας αμαξοστοιχίας
-Αυτά όμως δεν τα λέω για να τονίσω το θέμα του ανθρώπινου λάθους. -Αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι αν είχαμε ένα καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί
-Υπάρξει και ένα ζήτημα με την ολοκλήρωση των απαιτούμενων έργων
-Ηρωες οι υγειονομικοί και οι διασώστες που διαχειρίστηκαν την κατάσταση
-Την τελευταία 15ετία υπήρξε μεγάλη μείωση αριθμού των εργαζομένων
-Πολύ μικρός αριθμός αναπλήρωσης εργαζομένων
Υποδομές. Ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα είχε μια απαξίωση στη συντήρηση αλλά και στην αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υποδομών που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια
-Η σύμβαση για τη τηλεδιοίκηση ξεκίνησε στο τέλος του 2014, αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017. Υπήρξε παράδοση στο 32% περίπου. Υπήρχαν σφάλματα και έπρεπε να διορθωθούν. Το 2017 σταμάτησε γιατί υπήρχαν σοβαρά λάθη στη σύμβαση .
-Από το 2017 έως το 2019 δεν έχουμε καμία παράδοση
-Το 2019 αλλάζει η διοίκηση και από το Νοέμβριο του 2019 γίνεται προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης, αλλά υπάρχουν πολλά γραφειοκρατικά ζητήματα
Πώς βλέπουμε την επόμενη ημέρα
1ο η υλοποίηση της σύμβασης για την ηλεκτρονική αναβάθμιση. Ηδη ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τη μητρική εταιρεία, έδωσε σαφή εντολή για την επίσπευση. Δεσμεύομαι να βρίσκομαι πάνω από το έργο για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις
2ον Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Είναι σημαντικό να μπορέσει ο σιδηρόδρομος να ξεκινήσει εκ νέου. Θα πρέπει να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού στο σιδηρόδρομο. Η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας.
Με αναβαθμισμένο σύστημα ασφάλειας
-2 σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς, αυτό θα έχει μείωση μεταφορικού έργου
-Επιπλέον συντονισμός
-Περαιτέρω ενίσχυση στα οικονομικά του σιδηρόδρομου. Για πρώτη φορά αυξάνει ο προϋπολογισμός από τον κρατικό προϋπολογισμό προς της ΕΡΓΟΣΕ
-185 εκατ. Ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την αναβάθμιση των δομών
Αναβάθμιση και στο προσωπικό με προσλήψεις. Αναβάθμιση του συστήματος εκπαίδευσης του προσωπικού.
-Το πρόγραμμα σπουδών των σταθμαρχών καταλαμβάνει θεωρητική και πρακτική άσκηση με καθημερινή συμμετοχή 6 ημερών την εβδομάδα. Ιατρικές δοκιμασίες και ψυχομετρικά τεστ. Θα αξιολογηθεί το πλαίσιο για να έχουν καλύτερη εικόνα και πιο πλήρη εκπαίδευσης
-Θα έρθει προς ψήφιση στη βουλή νέο πλαίσιο για τις δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο. Θα υπάρξει αυστηροποίηση του πλαισίου.
-Τελούμε όλοι σε σοκ. Κατανοώ το συλλογικό πόνο στην κοινωνία. -Κατανοώ και το θυμό και είναι δικαιολογημένες οι αντιδράσεις. Θα παραμείνω προσωπικά σε αυτή τη θέση με ένα ιερό καθήκον για να έρθουν στην επιφάνεια τα αίτια που προκάλεσαν την καταστροφή και κάνοντας και την αυτοκριτική σε εμάς για τα λάθη και η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους.