Η κορβέτα Gowind-2500 θεωρείται ως ένα εξαιρετικά ευέλικτο και γρήγορο πλοίο – Πρόκειται για ένα πλοίο μικρότερο από τη φρεγάτα, είναι εφάμιλλο στην ισχύ των οπλικών συστημάτων – «Τώρα που μπήκε το νερό στο αυλάκι, θα υπάρχουν καλά νέα σύντομα», είπε ο Νίκος Παναγιωτόπουλος
Τα οικονομικά στοιχεία που αφορούν την πορεία υλοποίησης της συγκεκριμένης προμήθειας εξάλλου, βρέθηκαν στο επίκεντρο κλειστής σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο υπουργείο Οικονομικών, στα μέσα της περασμένης εβδομάδας, με τη συμμετοχή, μεταξύ άλλων, του Αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών αρμόδιου για τη Δημοσιονομική Πολιτική, κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη, του Διευθυντή της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) κ. Αριστείδη Αλεξόπουλου και του Διευθυντή της Γενικής ΔιεύθυνσηςΟικονομικού Σχεδιασμού και Υποστήριξης (ΓΔΟΣΥ) Υποναύαρχου κ. Δημητρίου Ρυζιώτη. Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης σύσκεψης εξετάστηκαν οι δυνατότητες που υπάρχουν προκειμένου να υπάρξει ένας συγκερασμός μεταξύ των προδιαγραφών που έχει θέσει το Πολεμικό Ναυτικό για την απόκτηση των κορβετών με το σφιχτό δημοσιονομικό πλαίσιο που επιβάλει η πραγματικότητα.
Από την πλευρά του υπουργείου Εθνικής Άμυνας πάντως η σχετική διαπραγμάτευση με την κατασκευάστρια εταιρεία Naval Group συνεχίζεται με τον Νίκο Παναγιωτόπουλο να εμφανίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξος ως προς την τελική έκβασή της, αναφέροντας, σε σχετικές δηλώσεις του στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, πως αν και πρόκειται για ένα πλοίο μικρότερο από τη φρεγάτα, είναι εφάμιλλο στην ισχύ των οπλικών συστημάτων. Όπως τόνισε, το πολεμικό ναυτικό θα ενισχυθεί περισσότερο λέγοντας ότι «τώρα που μπήκε το νερό στο αυλάκι, θα υπάρχουν καλά νέα σύντομα».
Να σημειώσουμε πως η κορβέτα Gowind-2500, η οποία ως τύπος αναμένεται να ενταχθεί στις τάξεις του Πολεμικού Ναυτικού περίπου ταυτόχρονα με τις φρεγάτες Belh@rra, θεωρείται ως ένα εξαιρετικά ευέλικτο και γρήγορο πλοίο, με μήκος 102 μέτρα, εκτόπισμα 2.600 τόνους, επιχειρησιακή εμβέλεια 3.700 ναυτικών μιλίων και ταχύτητα πλεύσης 15 κόμβων. Έχει πλήρωμα 65 έως 80 ατόμων, διαθέτει stealth χαρακτηριστικά, ενώ σε ότι αφορά τον οπλισμό της και ανάλογα με τη διαμόρφωσή της, φέρει ένα πυροβόλο OTO Melara 76 χιλιοστών, δύο πολυβόλα τύπου Nexter Narwhal 20 χιλιοστών, σύστημα κάθετης εκτόξευσης «Sylver» με 16 κελιά για πυραύλους εδάφους – αέρος τύπου Mica, 8 συστήματα εκτόξευσης αντιπλοϊκών πυραύλων τύπου Exocet και δύο τριπλούς τορπιλοσωλήνες. Μπορούν επίσης να μεταφέρουν ελικόπτερο βάρους μέχρι 5 τόνων, όπως και drones.
Παναγιωτόπουλος: Τρεις φρεγάτες Belh@rra στην τιμή των δύο
Ως προς τις δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας, να επισημάνουμε πως ο κ. Παναγιωτόπουλος στάθηκε ιδιαίτερα και στην ουσία της συμφωνίας αναφορικά με την τιμή και το κόστος προμήθειας των φρεγατών Belh@rra, τονίζοντας πως «είμαστε στην ευχάριστη θέση να προμηθευόμαστε τρεις φρεγάτεςBelh@rra στην τιμή των δύο και αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι οι Γάλλοι έκαναν εκπτώσεις, καθώς έπρεπε, γι’ αυτούς, να διεκδικήσουν ένα μεγάλο συμβόλαιο στον τομέα της άμυνας. Έτσι, η Γαλλία βελτίωσε τους όρους της συμφωνίας προς την πλευρά μας και εμείς αδράξαμε την συγκυρία που προέκυψε από την AUKUS προς το εθνικό όφελος». Ταυτόχρονα αναφέρθηκε και στον χρόνο παράδοσης των φρεγατών τον οποίο χαρακτήρισε συντομότατο. «Ένας πολύ ευνοϊκός όρος της συμφωνία ήταν ότι ο χρόνος παράδοσης πλοίων είναι συντομότατος. Η δεύτερη και τρίτη στη σειρά φρεγάτα που κατασκευάζονται θα παραδοθούν στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, με αποτέλεσμα να έχουμε την πρώτη Belh@rra έτοιμη το 2025 και την δεύτερη φρεγάτα έτοιμη το 2026».
Σε ότι αφορά την αμυντική συμφωνία Ελλάδας Γαλλίας ο κ. Παναγιωτόπουλος σημείωσε ότι η εκτείνεται σε τέσσερα μέρη. Στη στρατηγική συνεργασία, στη συνεργασία στην εξωτερική πολιτική με συνεχείς διαβουλεύσεις στελεχών των δύο υπουργείων προκειμένου να αναλύονται οι γεωπολιτικές εξελίξεις, στη στρατιωτική συνεργασία ώστε να αναπτυχθεί μια κοινή στρατηγική κουλτούρα και διακρατικότητα μεταξύ των ενόπλων δυνάμεων των δύο χωρών, καθώς και στη συνεργασία στους τομείς των εξοπλισμών και της αμυντικής βιομηχανίας με στόχο να εμπλακούν και οι εγχώριες εταιρείες σε συνεργασία με τους μεγάλους οίκους της αντίστοιχης γαλλικής. Σε ό,τι αφορά στην αμυντική συνδρομή, εξήγησε ότι η συγκεκριμένη ρήτρα ήταν ο διακαής πόθος όλων αυτών που ζητούσαν κάτι συγκεκριμένο σε συμφωνία διμερή στον τομέα της αμυντικής συνεργασίας.
«Η διατύπωση του άρθρου 2 της συμφωνίας έχει να κάνει με τη βούληση της μιας ή της άλλης πλευράς να συνδράμει με στρατιωτικά μέσα την άλλη, εάν διαπιστωθεί από κοινού ότι συντρέχει ένοπλη επίθεση στην εδαφική επικράτεια της μιας ή της άλλης. Επομένως, είναι η πλέον απτή απόδειξη ότι αυτή η σχέση απογειώνεται σε ένταση. Τι θα γίνει στην πραγματικότητα δεν μπορώ να το προβλέψω». Ερωτηθείς αν η συνδρομή εκτείνεται και σε ΑΟΖ ή υφαλοκρηπίδες, τόνισε ότι «η επικράτεια δεν είναι μόνο το έδαφος, αλλά περιλαμβάνει και τις θαλάσσιες περιοχές. Ισχύει σε κάθε περίπτωση. Αυτός πρέπει να είναι ο και ο λόγος που όταν έρθει να κυρωθεί στη βουλή δε θα πρέπει κανένα κόμμα να μην την υποστηρίξει».
Τέλος, σε ερώτηση αν αυτή η συμφωνία εκληφθεί από την Τουρκία ως επιθετική συμπεριφορά, ο υπουργός Άμυνας διαμήνυσε πως οι ελληνικές προθέσεις δεν είναι επιθετικές. «Έχουμε εκφράσει σε κάθε τόνο ότι θέλουμε να βρισκόμαστε σε θέση προασπίσεως διά της αποτρεπτικής ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων την εδαφική ακεραιότητα και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας. Αν κάθε χώρα που προβαίνει σε πρόσκτηση κάποιου προηγμένου σύγχρονου οπλικού συστήματος, αυτό συνοδεύεται από επιθετική συμπεριφορά, νομίζω ότι αποτελεί ανακριβή εκτίμηση. Καταλαβαίνω ότι αυτό εξυπηρετεί τους προπαγανδιστικούς σκοπούς της τουρκικής πλευράς. Έχουμε ξεκαθαρίσει τις προθέσεις μας εξαρχής. Ακόμα κι αν δεν είχαμε τίποτα με την Τουρκία, δεν υπήρχε το παρελθόν της έντασης, αυτές οι κατά καιρούς τεταμένες σχέσεις, η δεδομένη αναθεωρητική και πολλές φορές προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας, πάλι θα έπρεπε να κάνουμε ενέργειες ώστε να ανανεώσουμε το γηρασμένο στόλο μας κι αυτό θα ήθελα να καταστεί σαφές» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. ΥΕΘΑ.
Να σημειώσουμε πως η συμφωνία αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας – Γαλλίας πρόκειται να τεθεί προς έγκριση την ερχόμενη εβδομάδα στην Ολομέλεια της Βουλής. Πιο συγκεκριμένα, η εισαγωγή της στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής εκτιμάται πως θα πραγματοποιηθεί την προσεχή Τρίτη 5 Οκτωβρίου προκειμένου, εν συνεχεία, να εισαχθεί στην Ολομέλεια την Πέμπτη 7 Οκτωβρίου.