Ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2017 επιβεβαιώνει ότι η χώρα, επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, έχασε 2 χρόνια.
Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα, η οικονομία «σέρνεται» στο τέλμα. Αντί για ισχυρή ανάπτυξη 2,9% το 2015 και 3,7% το 2016, επέστρεψε στην ύφεση και το 2015 και το 2016.
Τα «λουκέτα» στην αγορά πολλαπλασιάστηκαν αυξημένα κατά 33,4% το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016, έναντι του αντίστοιχου περυσινού εννιαμήνου.
Το βιοτικό επίπεδο των πολιτών συρρικνώθηκε, με το διαθέσιμο εισόδημα να μειώνεται το 2015 κατά 4,5% ή 5,5 δις ευρώ περίπου, έναντι του 2014.
Οι ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές των ιδιωτών προς το Δημόσιο αυξάνονται με ρυθμό 1,1 δις ευρώ κατά μέσο όρο το μήνα, ξεπερνώντας τα 91,5 δις ευρώ στο τέλος Σεπτεμβρίου 2016.
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Κράτους προς τους ιδιώτες επίσης εκτοξεύτηκαν στα 7,2 δις ευρώ τον Ιούνιο 2016, ενώ παρά τη διάθεση 2 δις ευρώ από τους δανειστές, μέσω ειδικής πίστωσης, αυτές υποχώρησαν μόνο κατά 1 δις ευρώ το τελευταίο τρίμηνο. Απόδειξη ότι συνεχώς δημιουργούνται νέες…
Ταπεινωτικές δεσμεύσεις – όπως το Υπερταμείο αποκρατικοποιήσεων και ο «κόφτης» – αναλήφθηκαν.
Νέα μέτρα – «τσουνάμι» φόρων και περικοπές στις συντάξεις και στην κοινωνική προστασία, ύψους 9 δις ευρώ – επιβλήθηκαν.
Με νέες αυξήσεις άμεσων και έμμεσων φόρων να προβλέπονται για την επόμενη χρονιά, ύψους 3,1 δις ευρώ.
Και παρά το «τσουνάμι» φόρων και εισφορών η κυβέρνηση εκτιμά, υπό προϋποθέσεις και με υπεραισιόδοξες προβλέψεις, ότι το 2017 μπορεί η χώρα να επιστρέψει εκεί που ήταν το 2014.
Δυστυχώς, η σημερινή Κυβέρνηση απέδειξε ότι όχι μόνο δεν μπορεί να οδηγήσει τη χώρα μπροστά, αλλά αδυνατεί να δημιουργήσει αυτές τις προϋποθέσεις.
Είναι σαφές ότι η χώρα χρειάζεται μια άλλη Κυβέρνηση, αποτελεσματική και αξιόπιστη. Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας η οποία θα υλοποιήσει εμπροσθοβαρώς διαρθρωτικές αλλαγές και αποκρατικοποιήσεις. Θα προωθήσει την αλλαγή του μίγματος δημοσιονομικής πολιτικής με λιγότερους φόρους και δαπάνες. Θα υλοποιήσει δηλαδή τη Συμφωνία Αλήθειας που παρουσίασε ο Κυριάκος Μητσοτάκης για οριστική έξοδο από την κρίση.
Πιο συγκεκριμένα ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2017, προβλέπει:
1ον. Συνέχιση της ύφεσης 0,3% το 2016, αλλά ισχυρή ανάπτυξη 2,7% το 2017.
Ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2017, επιβεβαιώνει ότι η χώρα βυθίζεται για 2 συνεχόμενα χρόνια στη ύφεση. Συνολικά 21 δις ευρώ εισοδήματος «χάθηκαν» τη διετία 2015 – 2016, σε σχέση με ότι προβλεπόταν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Φθινόπωρο του 2014. Επιβεβαιώνει επίσης, ότι όλα τα μεγέθη του Κρατικού Προϋπολογισμού τη διετία 2015 – 2016 επιδεινώθηκαν. Από την ιδιωτική κατανάλωση μέχρι τις εξαγωγές και τις εισαγωγές.
Το χειρότερο όμως είναι ότι οι προβλέψεις του 2017 είναι επίσης υπεραισιόδοξες και μη-ρεαλιστικές.
Ενδεικτικά:
Η κυβέρνηση παίρνει 2,6 δις ευρώ «καθαρά» νέα μέτρα, αν αφαιρεθεί το ποσό που θα χρειαστεί για να χορηγηθεί, έστω και με δύο χρόνια καθυστέρηση, το ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα (ή «εισόδημα κοινωνικής αλληλεγγύης»). Παρά, όμως, τα μέτρα αυτά (κυρίως αυξήσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών) που περιορίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών, προβλέπει αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,8%!!!
Η Κυβέρνηση καθημερινά, με πράξεις και παραλείψεις της, τορπιλίζει την αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη Ελλήνων και αλλοδαπών στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας, συντηρεί την αβεβαιότητα και την καχυποψία, προωθεί στα λόγια, αλλά ναρκοθετεί στην πράξη τις αποκρατικοποιήσεις, θέτει συνεχώς προσκόμματα στις μεταρρυθμίσεις. Παρά, όμως, την παντελή έλλειψη αξιοπιστίας και κλίματος εμπιστοσύνης, η Κυβέρνηση προβλέπει να αυξηθούν οι επενδύσεις 9,1% το 2017!!!
Η Κυβέρνηση καθημερινά στραγγαλίζει τον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας, με τη φοροεπιδρομή, την αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, την εκτόξευση των λουκέτων και την παντελή έλλειψη ρευστότητας στην οικονομία. Παρά, όμως, ότι η ιδιωτική οικονομία στενάζει η κυβέρνηση περιμένει να αποκλιμακωθεί, έστω και με το βραδύτερο ρυθμό τα τελευταία χρόνια, η ανεργία και να διαμορφωθεί στο 23,7% το 2016 και το 22,6% το 2017, να παραμείνει δηλαδή 3 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερη από ότι προβλεπόταν στο τέλος του 2014.
Είναι φανερό ότι οι προβλέψεις για ανάπτυξη 2,7% είναι ευσεβείς πόθοι της Κυβέρνησης για να κατασκευάσει ένα «success story». Όλοι οι Έλληνες θα ήθελαν να είναι αληθινό. Αλλά δυστυχώς δεν το πιστεύει κανείς. Όλοι οι ανεξάρτητοι φορείς, από το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής μέχρι το Δημοσιονομικό Συμβούλιο, θεωρούν υπεραισιόδοξη την πρόβλεψη για ισχυρή ανάπτυξη 2,7% το 2017. Ακόμη όμως και το Υπουργείο Οικονομικών διατηρεί ισχυρές επιφυλάξεις για τις ίδιες του τις προβλέψεις, καθώς παραθέτει 9 (!) ενδογενείς και εξωτερικούς κινδύνους (risks) που αν υλοποιηθούν θα ψαλιδίσουν τις προοπτικές ανάπτυξης (σελ. 28 – 29).
Ακόμη όμως και αν πραγματοποιηθούν οι προβλέψεις της Κυβέρνησης, στο τέλος του 2016 το Α.Ε.Π. θα είναι στα 174,9 δις ευρώ, δηλαδή 21 δις ευρώ κάτω από τις προβλέψεις του Φθινοπώρου 2014. Ακόμη χειρότερα, το Α.Ε.Π. του 2017 προβλέπεται στα 180,8 δις ευρώ, δηλαδή 26,1 δις ευρώ κάτω από τις προβλέψεις του ΜΠΔΣ 2015 – 2018. Με την πολιτική ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ μέσα σε τρία χρόνια κάθε νοικοκυριό «έχασε» 6.300 ευρώ!!!
2ον. Προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 1,09% του ΑΕΠ το 2016 και 2,0% του ΑΕΠ το 2017.
Καταρχήν, για να πραγματοποιηθεί ο στόχος αυτός, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έχει πάρει 9 δις ευρώ μέτρα. Για το 2016, έχει πάρει 5 δις ευρώ μέτρα για να πετύχει στόχο πρωτογενούς πλεονάσματος 900 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2017 παίρνει άλλα 2,6 δις ευρώ «καθαρά» νέα μέτρα μετά την αφαίρεση του ποσού για το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα που προαναφέρθηκε. Με βάση τα στοιχεία εκτέλεσης του Κρατικού προϋπολογισμού μέχρι τον Οκτώβριο 2016, η Κυβέρνηση εκτιμά ότι θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 1,09% του Α.Ε.Π. ή 1,9 δις ευρώ σε «όρους Προγράμματος», περίπου 1 δις ευρώ πάνω από τον στόχο.
Τονίζεται ότι ενώ το 2016 σε όρους Προγράμματος εκτιμάται υπερδιπλάσιο πρωτογενές πλεόνασμα από τον στόχο, σε όρους Διαδικασίας Υπερβολικού Ελλείμματος (EDP, όπως τον υπολογίζει η ΕΛΣΤΑΤ και η Eurostat) προβλέπεται μικρότερο πρωτογενές πλεόνασμα από ότι είχε αρχικά προβλεφθεί (2,2 δις ευρώ, αντί για 3,1 δις ευρώ που προέβλεπε ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2016). Αυτό δείχνει τη σημαντική διευκόλυνση που παρείχαν οι εταίροι και δανειστές μας στην κυβέρνηση Τσίπρα, αλλά φυσικά και στη χώρα.
Το 2017 προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 2,0% του Α.Ε.Π. ή 3,7 δις ευρώ, έναντι στόχου 1,75% του Α.Ε.Π. ή 3,2 δις ευρώ, δηλαδή υπέρβαση έναντι του στόχου κατά 500.000.000 ευρώ περίπου.
Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος λαμβάνονται «μεικτά μέτρα» ύψους 4 δις ευρώ περίπου. Η συντριπτική πλειοψηφία των μέτρων αυτών αφορούν αύξηση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών. Μόνο στο σκέλος των φορολογικών εσόδων λαμβάνονται 14 (!!!) νέα μέτρα απόδοσης 3,1 δις ευρώ! Προφανώς για την Κυβέρνηση δεν έχει καμία σημασία η εξάντληση της φοροδοτικής ικανότητας των πολιτών όπως μαρτυρά η εκτόξευση των φορολογικών οφειλών προς το Κράτος που έχουν ξεπεράσει τα 91,5 δις ευρώ, δηλαδή πάνω από το 50% του Α.Ε.Π.!!!
Η αδυναμία των πολιτών να ανταποκριθούν, σε συνδυασμό με τις υπεραισιόδοξες προβλέψεις για ανάπτυξη, καθιστούν εντελώς αίολες τις προβλέψεις για αύξηση εσόδων από τους, έμμεσους, κυρίως, φόρους κατά 1,3 δις ευρώ περίπου το 2017.
3ον. Προβλέπεται αύξηση του δημοσίου χρέους σε απόλυτο μέγεθος, αλλά μείωσή του ως ποσοστό του Α.Ε.Π.
Το δημόσιο χρέος θα διαμορφωθεί στα 315,4 δις ευρώ το 2016 και στα 319,2 δις ευρώ το 2017, αυξημένο κατά 7 περίπου δις ευρώ σε σχέση με το 2015. Παρά το γεγονός αυτό, λόγω της πρόβλεψης για ισχυρή ανάπτυξη 2,7% που έχει ενσωματωθεί στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού, το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του Α.Ε.Π. προβλέπεται να υποχωρήσει από το 180,3% του Α.Ε.Π. το 2016, στο 176,5% του ΑΕΠ το 2017, έναντι 177,4% του Α.Ε.Π. το 2015.
Για άλλη μια φορά τόσο από το Χρονοδιάγραμμα λήξης χρέους όσο και από το Ύψος δαπανών για τόκους, αποδεικνύεται πόσο σημαντική ήταν η διπλή αναδιάρθρωση του χρέους του 2012 (PSI και επαναγορά χρέους), για τη βελτίωση του προφίλ της βιωσιμότητας του ελληνικού δημοσίου χρέους.
«Προφίλ» που δυστυχώς επιδεινώθηκε δραματικά μετά τον Ιανουάριο 2015, εξαιτίας πράξεων και παραλείψεων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, καθιστώντας απαραίτητη την πραγματοποίηση νέων, παραμετρικών, αλλαγών στα πλαίσια των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει οι εταίροι μας από τον Νοέμβριο 2012 και στην κατεύθυνση που η Νέα Δημοκρατία έχει υποδείξει (επιμήκυνση της περιόδου χάριτος και αποπληρωμής, μετατροπή των κυμαινόμενων επιτοκίων σε σταθερά, και διαμόρφωση αυτών σε χαμηλά επίπεδα).
4ον. Σημεία «πανηγυρισμών» της κυβέρνησης.
Υπερκάλυψη των στόχων πρωτογενούς πλεονάσματος. Τα αρχικά θετικά στοιχεία του 2015 για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 0,7% του Α.Ε.Π. αναθεωρήθηκαν προς το δυσμενέστερο, και τελικά διαμορφώθηκε μισή ποσοστιαία μονάδα χαμηλότερα, στο 0,2% του Α.Ε.Π.. Τα στοιχεία του 2016 δείχνουν μεγάλη υπερκάλυψη κατά επίσης μισή μονάδα του Α.Ε.Π.. Η φαινομενικά υψηλή υπερκάλυψη, εξαρτάται από τα φορολογικά έσοδα και τις ασφαλιστικές εισφορές τους τελευταίους δύο μήνες του έτους και το πρώτο δίμηνο του 2017. Για το 2017, εάν δεν υπάρξει ισχυρή ανάπτυξη, είναι αδύνατο να επιτευχθεί ο στόχος. Για να υπάρξει ισχυρή ανάπτυξη απαιτείται εμπιστοσύνη και με αυτή την κυβέρνηση δεν φαίνεται να μπορεί να αποκατασταθεί.
«Υπεραπόδοση εσόδων» το 2016. Η Κυβέρνηση όλους τους τελευταίους μήνες ισχυρίζεται ότι υπάρχει υπεραπόδοση εσόδων. Αυτή είναι μια βολική και επιφανειακή προσέγγιση από την ίδια για στηρίξει το υποτιθέμενο «success story». Η αλήθεια είναι ότι υπεραπόδοση εσόδων δεν υπάρχει για τέσσερις λόγους: Η εισπραξιμότητα των φόρων (εισπραχθέντα – βεβαιωθέντα έσοδα) πέφτει, οι ληξιπρόθεσμες φορολογικές οφειλές διογκώνονται, τα μέτρα που είχαν ληφθεί για το 2016 ήταν 5 φορές περισσότερα από ότι χρειάζονταν, ενώ υπάρχει ένας ιδιότυπος «κανιβαλισμός», καθώς οι πολίτες πληρώνουν φόρους, υπό την απειλή των κατασχέσεων, αλλά «τραβούν» από τις καταθέσεις τους, φορτώνουν τις κάρτες τους και αφήνουν απλήρωτες τις ασφαλιστικές εισφορές.
Επιπλέον, η ίδια η Εισηγητική Έκθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού είναι αποκαλυπτική: στη σελίδα 56 παραδέχεται ότι τα έσοδα υπολείπονται κατά 3,3 δις ευρώ από τον αρχικό Προϋπολογισμό, ενώ χάρη στη λήψη και νέων μέτρων που πάρθηκαν μέσα στο 2016 και δεν είχαν συμπεριληφθεί στον αρχικό Προϋπολογισμό η υστέρηση αυτή περιορίζεται στα 1,1 δις ευρώ! Και από πού προέρχεται η αρχική απόκλιση των 3,3 δις ευρώ; Από τα έσοδα των ANFAs & SMPs, δηλαδή χρημάτων που ανήκουν στον ελληνικό λαό και με αποκλειστική του ευθύνη έχασε ο κ. Τσίπρας, από την «αναβολή» (μία ακόμη) στην ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς και στην καταβολή του σχετικού τιμήματος και στην μετάθεση μιας δόσης του ΕΝΦΙΑ στο 2017, καθώς η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν τον κατήργησε, αλλά τον αύξησε κιόλας καταργώντας φοροαπαλλαγές και αυξάνοντας το συμπληρωματικό φόρο! Ενώ τα επιπλέον έσοδα των 2,2 δις ευρώ από πού προήλθαν; Από φόρους στο εισόδημα, από την αύξηση στην εισφορά αλληλεγγύης, από αύξηση του Φ.Π.Α., από αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης, από αύξηση των φόρων στα αυτοκίνητα, από τη θέσπιση νέου τέλους στην τηλεόραση … από φόρους, φόρους και πάλι φόρους!
Χορήγηση Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Προβλέπεται χορήγηση 760.000.000 ευρώ για το «εισόδημα κοινωνικής αλληλεγγύης». Η χορήγηση αυτού του προνοιακού επιδόματος, είναι καλοδεχούμενη, έστω και με δύο χρόνια καθυστέρηση. Μόνο που δεν είναι κάτι που «δίνει» ως επιπλέον η Κυβέρνηση. Προβλεπόταν ρητά τόσο στο 3ο Μνημόνιο (ν. 4336/2015) από το καλοκαίρι του 2015, όσο και στο Συμπληρωματικό Μνημόνιο τον Μάιο 2016. Και τα μέτρα των 9 δις ευρώ που έχουν ληφθεί έχουν λάβει υπόψη και το εν λόγω επίδομα. Άλλωστε το ΕΚΑΣ που κατήργησε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, καταργήθηκε και για να βρεθεί τρόπος χρηματοδότησης του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
Λοιπά μέτρα κοινωνικής προστασίας. Η Κυβέρνηση έχει πολύ θράσος να πανηγυρίζει για τα «αντισταθμιστικά» μέτρα του ΕΚΑΣ ύψους 25.000.000 ευρώ το 2016 και 17.000.000 ευρώ το 2017, όταν κατήργησε το ΕΚΑΣ που το 2015 είχε ανέλθει στα 940.000.000 ευρώ περίπου. Κοροϊδεύει κατάμουτρα τους συνταξιούχους που έχασαν το ΕΚΑΣ, αντί να ζητάει συγγνώμη. Αλλά δεν περιορίζεται σε αυτό. Αντί να ζητάει συγγνώμη από όσους χάνουν τα σπίτια τους με τους αριστερούς πλειστηριασμούς, τους κοροϊδεύει λέγοντας ότι έχει εξασφαλίσει 100.000.000 ευρώ για την ενίσχυση εκείνων που δεν μπορούν να καταβάλλουν τις δόσεις των δανείων τους. Λεπτομέρεια: Τα «κόκκινα δάνεια» έχουν ξεπεράσει τα 100 δις ευρώ … Σταγόνα στον ωκεανό λοιπόν το ποσό που λέει ότι «θα» διαθέσει η Κυβέρνηση. Και απόδειξη ότι δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα της οικονομίας, καθώς προσπαθεί με «επιδόματα» να λύσει ένα σύνθετο πρόβλημα όπως τα «κόκκινα δάνεια», ενώ κωλυσιεργεί επί μήνες αφήνοντας ακέφαλες τις τράπεζες στις οποίες το Ελληνικό Δημόσιο, δια του Τ.Χ.Σ., είναι ο κύριος μέτοχος! Δηλαδή ζημιώνει τους Έλληνες φορολογούμενους που πλήρωσαν πολύ ακριβά την πρόσφατη αχρείαστη νέα ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών που επέβαλλε αυτή η Κυβέρνηση.