Την καθιερωμένη κυριακάτικη ανασκόπηση – την πρώτη μετά την ανακοίνωση της ημερομηνίας των εκλογών – έκανε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο Facebook, αναφερόμενος σε όσα έγιναν τη τελευταία εβδομάδα.
Ο πρωθυπουργός μίλησε για το στεγαστικό πρόγραμμα για τους νέους, την Παιδεία, τους ελέγχους της επιθεώρησης εργασίας, τον φράχτη στον Εβρο, την αποτροπή του τρομοκρατικού χτυπήματος, αλλά και την αύξηση του κατώτατου μισθού, για την οποία επισήμανε πως «ενώ είχαμε υποσχεθεί προεκλογικά ότι θα τον αυξήσουμε με ρυθμό διπλάσιο της ανάπτυξης, τελικά τον αυξήσαμε με τριπλάσιο ρυθμό. Είναι μια από τις ελάχιστες φορές που είμαι περήφανος που αθετήσαμε την υπόσχεσή μας».
Αναλυτικά η ανάρτηση
Καλημέρα σας! Αυτή είναι η πρώτη κυριακάτικη ανασκόπηση μετά την ανακοίνωση της ημερομηνίας των εκλογών στις 21/5. Το ότι πλησιάζουν σιγά σιγά οι εκλογές όμως δεν σημαίνει πως σταμάτησε το έργο μας, και αυτή την εβδομάδα έχω πολλά να σας πω!
Και θα ξεκινήσω από τη δέσμευσή μας για προσιτή και ποιοτική στέγη για τους νέους. Από αύριο Δευτέρα λοιπόν, νέοι και νέα ζευγάρια από 25 έως 39 ετών θα μπορούν να υποβάλλουν αίτηση στις τράπεζες για άτοκο ή χαμηλότοκο δάνειο ώστε να αγοράσουν τη δική τους κατοικία. Χάρη στην επιδότηση του κράτους το κόστος εξυπηρέτησης του δανείου θα είναι χαμηλότερο από το ενοίκιο που θα πλήρωναν. Το δάνειο για τρίτεκνους και πολύτεκνους (αλλά και όσους γίνουν τρίτεκνοι και μετά πολύτεκνοι κατά τη διάρκεια αποπληρωμής του δανείου τους) θα είναι εντελώς άτοκο. Ενώ για τους υπόλοιπους δικαιούχους θα είναι μόλις στο ¼ του εμπορικού επιτοκίου.
Οι ωφελούμενοι του συγκεκριμένου σκέλους του προγράμματος «Σπίτι μου» θα είναι περίπου 10.000. Το πρόγραμμα συνολικά έχει προϋπολογισμό 500 εκατομμύρια και μπορεί μέχρι και να διπλασιαστεί εάν εξαντληθεί το αρχικό ποσό. Επόμενα βήματα: το πρόγραμμα «Κάλυψη» για τη στέγαση ευάλωτων νέων σε ιδιωτικές κατοικίες με καταβολή του ενοικίου από το Δημόσιο για 3 χρόνια (ήδη έχει υπογραφεί η πρώτη σύμβαση με τον Δήμο Γαλατσίου), η κοινωνική αντιπαροχή αλλά και τα προγράμματα ανακαίνισης ιδιωτικών κατοικιών.
Είναι αλήθεια ότι η Ελλάδα, για πολλά χρόνια, ήταν μία χώρα αφιλόξενη για τους νέους της, και δεν τους έδινε τις ευκαιρίες που έπρεπε. Η λύση αυτού του προβλήματος είναι ένας από τους βασικούς μας στόχους για την επόμενη τετραετία εάν μας εμπιστευτούν και πάλι οι πολίτες. Θέλουμε να κάνουμε τη ζωή των πολιτών, ειδικά των νέων, πολύ πιο εύκολη και δημιουργική, ώστε να αισθανθούν ξανά ότι η Πολιτεία είναι δίπλα τους.
Και επειδή το πρώτο βήμα προς μία δημιουργική, μία καλύτερη ζωή είναι η μόρφωση, θέλω να σας πω μία είδηση που με γέμισε αισιοδοξία. Οι αιτήσεις για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία φέτος ήταν περισσότερες από 20.000, αυξημένες από πέρσι κατά περίπου 2.200! Έχουμε επενδύσει στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, διπλασιάζοντάς τα σε 3 χρόνια από 62 σε 120 (ήταν από τις βασικές προεκλογικές μας δεσμεύσεις) και η ανταπόκριση των πολιτών είναι η καλύτερη απόδειξη πως ο θεσμός αυτός έχει όλο και μεγαλύτερη αποδοχή. Οι αριθμοί αυτοί μαρτυρούν το μεγάλο ενδιαφέρον των οικογενειών να αποκτήσουν τα παιδιά τους ισχυρά εκπαιδευτικά εφόδια.
Θα μείνω στην Παιδεία αλλά θα ανέβουμε τώρα βαθμίδα για να μιλήσουμε για την αρχή του προγράμματος «Βιομηχανικά Διδακτορικά». Είναι ένα πρόγραμμα που έχει στόχο να δημιουργήσει δεσμούς ανάμεσα στον ακαδημαϊκό και τον επιχειρηματικό/βιομηχανικό χώρο, κάτι που θα έχει πολλά οφέλη για όλους. Να σας δώσω ένα παράδειγμα: μια εταιρεία που κατασκευάζει ανεμογεννήτριες και αναζητά έναν νέο τρόπο διαχείρισης των αποβλήτων της, μπορεί να συνεργαστεί με ένα ΑΕΙ και έναν υποψήφιο διδάκτορα για να πραγματοποιήσει έρευνα πάνω στο αντικείμενο που την ενδιαφέρει. Πρόκειται για μία καινοτομία που εφαρμόζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, και συμβάλλει στο να αποκτήσουν μεγαλύτερη αξία τα πτυχία των παιδιών μας και να γίνουν τα δημόσια πανεπιστήμιά μας πιο εξωστρεφή και ανοιχτά στην επιχειρηματικότητα και στην αγορά.
Ομολογώ όμως ότι δεν ανέφερα τυχαία το παράδειγμα με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το ανέφερα γιατί θέλω να δείξω πώς το παράδειγμα της Χάλκης δείχνει και στους πιο δύσπιστους τα οφέλη από τη χρήση των ΑΠΕ. Στην Χάλκη λοιπόν, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κάτοικοι ενός δήμου παράγουν την ενέργεια που καταναλώνουν και μηδενίζουν τους λογαριασμούς ρεύματος. Το 34% των ετήσιων τιμολογίων της ΔΕΗ εκδόθηκαν μηδενικά, το 40% κάτω από €100 και το 26%, (στην πλειονότητά τους λογαριασμοί επιχειρήσεων) έως €800.
Πώς έγινε αυτό; Από τη λειτουργία ενός υπερσύγχρονου φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύως 1MW που δημιουργήθηκε στο πανέμορφο νησί των Δωδεκανήσων στο πλαίσιο του προγράμματος GR-Eco Islands. Φορέας διαχείρισης του φωτοβολταϊκού πάρκου είναι η Ενεργειακή Κοινότητα Χάλκης «Κάλχιον» με μέλη τους κατοίκους του νησιού και με τη συμμετοχή του Δήμου Χάλκης με το 50% στο συνεταιριστικό κεφάλαιο. Στόχος της εθνικής πρωτοβουλίας GR-Eco Islands είναι τα ελληνικά νησιά να γίνουν πρωτοπόρα στην παραγωγή ενέργειας από τον ήλιο και τον αέρα που διαθέτουν άφθονο και να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, με προαγωγή της βιώσιμης ανάπτυξης και ενδυνάμωση της πράσινης οικονομίας και των τεχνολογιών αιχμής.
Αλλάζω θέμα για να σας πω για ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα για όλη την κοινωνία – αυτό της προστασίας των εργαζομένων και τους ελέγχους στις επιχειρήσεις για την τήρηση της εργασιακής νομοθεσίας. Εδώ και λίγες μέρες, οι επιθεωρητές της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» έχουν πλέον πρόσβαση σε 500 τάμπλετ διασυνδεδεμένα με το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα της Επιθεώρησης Εργασίας και με το αναβαθμισμένο «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ». Ο νέος αυτός τρόπος ελέγχων συνδυάζεται επίσης με την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας ώστε να εντοπίζονται ταχύτερα, πιο αξιόπιστα και αμερόληπτα οι περιοχές και οι κλάδοι με την μεγαλύτερη παραβατικότητα για να ληφθούν μέτρα.
Συνεπείς με τη δέσμευσή μας προς τον καλλιτεχνικό κόσμο, παραδόθηκε την Παρασκευή η εισήγηση των τριών ομάδων Εργασίας που συγκροτήσαμε -μία για το θέατρο και τη δραματική τέχνη, μία για τον χορό και μία για τη μουσική- με σκοπό την ανάληψη νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη δημιουργία δημόσιας πανεπιστημιακού επιπέδου σχολής στις παραστατικές τέχνες και τη διαμόρφωση εθνικού πλαισίου Ωδειακής Εκπαίδευσης.