Την πρόθεση της κυβέρνησης να χαμηλώσει τον στόχο για τα πρωτογενή πλεονάσματα μετά το 2018, από το 3,5% του ΑΕΠ που θα πρέπει να έχει φτάσει ως τότε, σε 2,5% το 2019 και 2% το 2020, αποκαλύπτει το προσχέδιο για το νέο Μεσοπρόθεσμο 2016-2020 που εκπονεί το οικονομικό επιτελείο. Ωστόσο, με εξαίρεση το ΔΝΤ, οι Eυρωπαίοι δανειστές επιμένουν ως τώρα στην διατήρηση των υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ και μετά το 2020.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κύριος Γιώργος Χουλιαράκης ενημέρωσε για τις προθέσεις της Αθήνας σε τηλεδιάσκεψη τους εκπροσώπους των θεσμών, χωρίς όμως να αποσπάσει προς το παρόν τη σύμφωνη γνώμη τους.
Χαλάρωση των στόχων για το πρωτογενές πλεόνασμα κατά 1%-1,5% του ΑΕΠ στα έτη 2019-2020, θα σήμαινε περιορισμό κατά 1,8-2,5 δισ. ευρώ της ανάγκης για περαιτέρω λήψη μέτρων λιτότητος.
Το ζήτημα είναι αν οι δανειστές θα δεχθούν τελικώς τη μείωση που προτείνει η κυβέρνηση ή αν μπορεί να την θεωρήσουν «μονομερή» ενέργειας.
Ηδη προ μηνός, μιλώντας στο συνέδριο του Economist, ο κύριος Χουλιαράκης είχε δηλώσει πως η Αθήνα θεωρεί ότι η δέσμευση της κυβέρνησης για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% δεν επεκτείνεται πέραν της διάρκειας του τρίτου Μνημονίου, δηλαδή λήγει το 2018. Το αίτημα για μείωση του στόχου του πλεονάσματος σε 2% μετά το 2018 έχει υποστηρίξει σθεναρά ως τώρα ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος κύριος Γιάννης Στουρνάρας.
Αντιθέτως οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητος κ.κ. Κλάους Ρέγκλινγκ και Νικολά Τζιαμαρόλι που μίλησαν στο ίδιο συνέδριο, έβαλαν «πάγο» στα σχέδια «χαλάρωσης», θεωρώντας πως δεν προβλέπεται στην Συμφωνία του Ιουνίου και ξεκόβοντας ως τουλάχιστον πρόωρη την όλη συζήτηση.
Αλλά και ο πρόεδρος του Eurogroup Γερούν Ντάισελμπλουμ, μιλώντας σε δημοσιογράφους, κάλεσε προ λίγων ημερών τον κύριο Στουρνάρα να μην εγείρει τέτοια ζητήματα.
Η μόνη που συντάχθηκε ανοιχτά με την θέση για χαλάρωση του στόχου για τα πλεονάσματα ήταν η εκπρόσωπος του ΔΝΤ κυρία Ντέλια Βελκουλέσκου. Ζήτησε να τεθούν πιο ρεαλιστικοί στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα μόλις 1,5% του ΑΕΠ, όπως προβλέπει και η έκθεση βιωσιμότητας του Ταμείου για το ελληνικό χρέος, θεωρώντας de facto πως η κακή κατάσταση της ελληνικής Οικονομίας επιβάλλει μεγαλύτερη ελάφρυνση του ελληνικού χρέους από τους ευρωπαίους δανειστές (όχι όμως κατά το μέρος που αφορά το χρέος προς το ΔΝΤ) αντί για συνέχιση της πιο σκληρής λιτότητας που επιβλήθηκε με το Τρίτο Μνημόνιο.
Aποστολή