Πολλές φορές μπορεί να αναρωτιέστε γιατί κάποιοι φίλοι σας αγόρασαν φθηνότερα το ίδιο προϊόν από το ίδιο online κατάστημα, από ό,τι εσείς. Σύμφωνα με νέα έρευνα του πανεπιστημίου της Βοστόνης, υπάρχει και λόγος και εξήγηση.
Ειδικότερα, τον περασμένο Απρίλιο και Μάιο, ερευνητές του πανεπιστημίου ανέλυσαν τα αποτελέσματα 300 επισκεπτών 16 sites online καταστημάτων λιανεμπορίου και ταξιδιωτικών πρακτορείων. Σε εννέα από αυτά τα sites, ανακάλυψαν ότι πολλοί πελάτες έβλεπαν διαφορετικές τιμές για τα ίδια προϊόντα και αναζητήσεις. Οι ερευνητές που ονόμασαν αυτές τις διακυμάνσεις στις τιμές των υπηρεσιών και των προϊόντων ως «διάκριση τιμής», ανακάλυψαν ότι βασίζονται στα στοιχεία που συλλέγουν οι μηχανές δεδομένων για τους καταναλωτές και οι οποίες είναι δύσκολο να αναγνωριστούν από τους υποψήφιους αγοραστές.
«Ως χρήστης είναι σχεδόν αδύνατο να γνωρίζεις αν οι τιμές τις οποίες βλέπεις έχουν τροποποιηθεί ή αν τα φτηνά προϊόντα κρύβονται από τα αποτελέσματα των αναζητήσεφων» γράφει ο Κρίστο Γουίλσον, ένας εκ των ερευνητών, στη Washington Post.
Για παράδειγμα, η έρευνα έδειξε ότι το online ταξιδιωτικό πρακτορείο «Expedia» προβάλλει τα φθηνότερα ξενοδοχεία σε συγκεκριμένους χρήστες. Η «Expedia» βασίζεται στο ιστορικό αναζητήσεων, τα λεγόμενα «cookies». Ωστόσο, εκπρόσωπος της εταιρείας αρνήθηκε να σχολιάσει τα ευρήματα της έρευνας.
Στην περίπτωση του «Travelocity», άλλου ταξιδιωτικού site, περίπου το 5% των αποτελεσμάτων αναζήτησης εμφάνιζε σε πελάτες του που έμπαιναν στην ιστοσελίδα μέσω iPhone ή iPad, δωμάτια ξενοδοχείων με κόστος ανά βραδιά διανυκτέρευσης κατά 15 δολάρια φθηνότερα από τα αποτελέσματα που έβλεπαν χρήστες που έψαχναν μέσω υπολογιστή. Ούτε το «Travelocity» έκανε κάποιο σχολιασμό επί του θέματος.
Το site πώλησης ειδών οικιακών συσκευών «Home Depot» προσέφερε υψηλότερες τιμές στα προϊόντα του στους χρήστες που το επισκέπτονταν μέσω samrtphone ή tablet, σε σχέση με τις τιμές που έβλεπαν οι χρήστες που έμπαιναν μέσω υπολογιστή. Σύμφωνα με την έρευνα, το site του «Home Depot» «καθοδηγούσε συστηματικά τους χρήστες (που έμπαιναν μέσω) κινητών προς πιο ακριβά προϊόντα». Ο εκπρόσωπος της εταιρείας Στίβεν Χολμς χαρακτήρισε τα αποτελέσματα της έρευνας ως «παραπλανητικά». Ο Χολμς είπε στη Huffington Post πως «η αλήθεια είναι ότι εμείς ποτέ δεν καθοδηγήσαμε τους καταναλωτές μας σε πιο ακριβά προϊόντα, βασιζόμενοι στη συσκευή που χρησιμοποιούν και ποτέ δεν προσαρμόσαμε την τιμή (των προϊόντων) ανάλογα με τη συσκευή τους».
Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα, η έρευνα αυτή αποτελεί την τελευταία προσπάθεια να ριχτεί φως στις μεθόδους που πολλές ιστοσελίδες ηλεκτρονικού εμπορίου χρησιμοποιούν, ώστε να καταφέρνουν διαφορετικά «deals» με τους τους καταναλωτές. Η στρατηγική βασίζεται στα δεδομένα που συλλέγονται για τους καταναλωτές και χρησιμοποιούνται ως ένας τρόπος ενίσχυσης των πωλήσεων.
Ετσι, σύμφωνα με τους ερευνητές, ο καλύτερος τρόπος για να κάνουμε έναν γρήγορο έλεγχο για το αν όντως μας παρουσιάζουν τις ίδιες τιμές και προϊοντα, είναι να μπαίνουμε στο ίδιο site βάζοντας την ίδια αναζήτηση από τρεις διαφορετικές συσκευές, από υπολογιστή, κινητό και τάμπλετ, χρησιμοποιώντας έναν ινκόγκνιτο «browser».