Υπεγράφη η εγκύκλιος για την εφαρμογή από σήμερα του νέου συστήματος επιβολής προστίμων για μη έκδοση αποδείξεων ή για ανακριβή έκδοση ή λήψη φορολογικών στοιχείων, σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου «Τροποποιήσεις του άρθρου 58Α του ν. 4174/2013», του κατατεθέντος στη Βουλή σχεδίου νόμου του Υπουργείου Οικονομικών.
Για τις περιπτώσεις αυτές, από σήμερα, Δευτέρα, 25 Ιουλίου 2016:
Επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα τοις εκατό (50%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο, ή επί της διαφοράς αντίστοιχα.
Το πρόστιμο αυτό δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των διακοσίων πενήντα (250) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος και των πεντακοσίων (500) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
Σε περίπτωση διαπίστωσης, στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου, εκ νέου διάπραξης της ίδιας παράβασης, στο πλαίσιο άλλου ελέγχου και εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο εκατό τοις εκατό (100%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο, ή επί της διαφοράς φόρου λόγω έκδοσης ή λήψης ανακριβούς στοιχείου, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των πεντακοσίων (500) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και των χιλίων (1.000) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
Στην περίπτωση κάθε επόμενης διάπραξης της ίδιας παράβασης στο πλαίσιο μεταγενέστερου ελέγχου εντός πενταετίας από την έκδοση της αρχικής πράξης, επιβάλλεται πρόστιμο διακόσια τοις εκατό (200%) επί του φόρου που θα προέκυπτε από το μη εκδοθέν στοιχείο, ή επί της διαφοράς φόρου λόγω έκδοσης ή λήψης ανακριβούς στοιχείου, το οποίο δεν μπορεί να είναι κατώτερο, αθροιστικά ανά φορολογικό έλεγχο, των χιλίων (1.000) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης απλογραφικού λογιστικού συστήματος, και των δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος είναι υπόχρεος τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
α) Έστω ότι στο πλαίσιο ελέγχου που πραγματοποιήθηκε την 28.7.2016 σε φορολογούμενο που υποχρεούται στη τήρηση απλογραφικού λογιστικού συστήματος, διαπιστώθηκε η μη έκδοση ενός φορολογικού στοιχείου αξίας 3.000,00 ευρώ από το οποίο θα προέκυπτε ΦΠΑ ύψους 720,00 ευρώ, επιβάλλεται πρόστιμο 360,00 ευρώ (720,00 * 50%).
β) Έστω ότι στο πλαίσιο ελέγχου που πραγματοποιήθηκε την 25.8.2016 σε φορολογούμενο που υποχρεούται στην τήρηση απλογραφικού λογιστικού συστήματος, διαπιστώθηκε η μη έκδοση 10 φορολογικών στοιχείων αξίας 500,00 ευρώ από τα οποία θα προέκυπτε ΦΠΑ ύψους 65,00 ευρώ επιβάλλεται πρόστιμο 250,00 ευρώ (65,00 * 50%= 32,50 < 250,00, άρα επιβάλλεται το ελάχιστο προβλεπόμενο πρόστιμο για την κατηγορία των βιβλίων).
Έστω ότι στον ίδιο ως άνω φορολογούμενο διαπιστώνεται στο πλαίσιο ελέγχου την 10.10.2016 η μη έκδοση 5 φορολογικών στοιχείων αξίας 200,00 ευρώ από τα οποία θα προέκυπτε ΦΠΑ 26,00 ευρώ. Επειδή υπέπεσε στη ίδια παράβαση εντός πενταετίας, επιβάλλεται πρόστιμο 500,00 ευρώ (100% * 26,00 = 26,00 < 500,00, άρα επιβάλλεται το ελάχιστο προβλεπόμενο πρόστιμο για την κατηγορία των βιβλίων για πρώτη υποτροπή).
Στο πλαίσιο νέου ελέγχου την 7.11.2016 στον ίδιο ως άνω φορολογούμενο διαπιστώνεται η μη έκδοση ενός φορολογικού στοιχείου αξίας 100,00 ευρώ από το οποίο θα προέκυπτε ΦΠΑ 13,00 ευρώ. Λόγω της υποτροπής θα επιβληθεί πρόστιμο 1.000,00 ευρώ (13,00 * 200% πρόστιμο = 26,00 < 1.000,00, άρα επιβάλλεται το ελάχιστο προβλεπόμενο πρόστιμο με βάση την κατηγορία βιβλίων για επόμενη υποτροπή).
γ) Έστω σε φορολογούμενο, ο οποίος είναι υπόχρεος σε τήρηση απλογραφικού λογιστικού συστήματος έχει επιβληθεί για τη μη έκδοση στοιχείου αξίας 100,00 ευρώ από το οποίο θα προέκυπτε ΦΠΑ 24,00 ευρώ, πρόστιμο 250,00 ευρώ.
Σε μεταγενέστερο έλεγχο διαπιστώνεται ότι έχει υποβληθεί ανακριβής δήλωση ΦΠΑ και η ανακρίβεια προσδιορίζεται στο ποσό των 24,00 ευρώ οφειλόμενη μόνο στη μη έκδοση του ανωτέρω στοιχείου. Προκειμένου να μη σωρευθούν τα πρόστιμα των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 58 Α, κατ΄ εφαρμογή της παραγράφου 5 του ίδιου άρθρου, δεν αφαιρείται από το πρόστιμο της παραγράφου 2 (24,00 ευρώ) το ελάχιστο επιβληθέν πρόστιμο της παραγράφου 1 των 250,00 ευρώ, αλλά το αναλογικό πρόστιμο του 50% του ΦΠΑ επί της αξίας των στοιχείων που δεν εκδόθηκαν, δηλαδή τα 24,00 ευρώ, και εντέλει δεν επιβάλλεται ποσό προστίμου για την παράβαση της παραγράφου 2.
δ) Έστω σε επιχείρηση με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικού λογιστικού συστήματος έχει επιβληθεί πρόστιμο 500,00 ευρώ για την μη έκδοση ενός φορολογικού στοιχείου από το οποίο θα προέκυπτε ΦΠΑ 100 ευρώ.
Επιβλήθηκε πρόστιμο 500 ευρώ, ως ελάχιστο πρόστιμο, δεδομένου ότι στην περίπτωση αυτή το 50% του φόρου ισούται με 50 ευρώ. Σε μεταγενέστερο έλεγχο διαπιστώνεται υποβολή ανακριβούς δήλωσης ΦΠΑ ποσού 250 ευρώ (παράβαση παραγράφου 2 του άρθρου 58Α) και διαπιστώνεται ότι μέρος της ανακρίβειας της δήλωσης οφείλεται στην προαναφερθείσα παράβαση της μη έκδοσης του φορολογικού στοιχείου.
Προκειμένου να μη σωρευθούν τα πρόστιμα των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 58 Α, αφαιρείται το πρόστιμο της παραγράφου 1 ως εξής.
Ανακρίβεια δήλωσης 250 ευρώ
Πρόστιμο παρ. 2 (=250 ευρώ * 50%) 125,00 ευρώ
Πρόστιμο παρ.1(=100 ευρώ * 50%) μείον 50,00 ευρώ
Υπόλοιπο 75,00 ευρώ
Επομένως, θα επιβληθεί πρόστιμο για την παράβαση της παραγράφου 2 το ποσό των 75,00 ευρώ.
Νωρίτερα, συμπληρωματικές οδηγίες και κατευθύνσεις σχετικά με τους ελέγχους, που πραγματοποιούνται το φετινό καλοκαίρι σε τουριστικές και όχι μόνο περιοχές, έδωσε ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Εσόδων, Γιώργος Πιτσιλής.
Σε video-διάσκεψη, που είχε με τους Προϊσταμένους των Δ.Ο.Υ. όλης της χώρας και τους επικεφαλής των Φορολογικών Περιφερειών, ο κ. Πιτσιλής μίλησε για τις προτεραιότητες της Φορολογικής Διοίκησης ανά τομέα ελέγχου και απάντησε και στις ερωτήσεις των συμμετεχόντων.
Όπως είπε, με τα νέα πρόστιμα θα διευκολυνθεί μεν ο έλεγχος, αλλά αυτό δεν αλλάζει την ουσία των ελέγχων, που στόχο έχουν τη γενικότερη φορολογική συμμόρφωση. «Στόχος της συλλογής πληροφορίας είναι να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνικές ελέγχου. Ουδείς ξεμπερδεύει με το πρόστιμο. Το πρόστιμο είναι η αρχή και όχι το τέλος», είπε, δίνοντας το στίγμα της Γ.Γ.Δ.Ε. για το νέο τρόπο προσέγγισης των ελεγκτικών διαδικασιών σε όλη την αγορά.
Σε ό, τι αφορά την αναστολή λειτουργίας των επιχειρήσεων, ο κ. Πιτσιλής ζήτησε αυτή να γίνεται με σύνεση, με αναλογικό τρόπο και για σοβαρές παραβάσεις (παρεμπόδιση ελέγχου, σοβαρές περιπτώσεις φοροδιαφυγής). «Στόχος μας δεν είναι να κλείσουμε όλα τα καταστήματα, αλλά ο παραδειγματισμός. Να μην κλείσουμε δηλαδή το καφενεδάκι και να αφήνουμε να λειτουργεί δίπλα του ο μεγάλος φοροφυγάς. Πρέπει να επικοινωνηθεί στους ελεγκτές και στην αγορά ότι ο έλεγχος δε γίνεται για τα πρόστιμα, αλλά για τη φορολογική συμμόρφωση και τον υγιή ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων».
Με δεδομένο ότι στόχος φέτος είναι το 70% των ελέγχων από τις ΔΟΥ να πραγματοποιείται σε όμορες πόλεις, εντός της ίδιας Φορολογικής περιφέρειας, ο Γενικός Γραμματέας ανέφερε ότι ήδη έχουν τακτοποιηθεί τα θέματα των πιστώσεων στις εφορίες και της μεταφοράς των αυτοκινήτων από το ΣΔΟΕ για την πραγματοποίηση των ελέγχων.
Επιπλέον, έχει ζητηθεί συνδρομή και ήδη υπάρχει συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, την Οικονομική Αστυνομία και το Λιμενικό Σώμα, τόσο για τη διεξαγωγή των ελέγχων, όσο και για την ασφάλεια των ελεγκτών. «Οι ελεγκτές θα πρέπει να είναι ευγενείς και ψύχραιμοι και να μη διαπληκτίζονται με τους φορολογούμενους», σημείωσε ο κ. Πιτσιλής, προσθέτοντας πως σημασία έχει να περάσει το μήνυμα ότι η Φορολογική Διοίκηση είναι παρούσα, κι ότι δεν πρόκειται να ανεχθεί φαινόμενα ανομίας και φοροδιαφυγής.
Πηγή: Newmoney.gr
Aποστολή