Στόχος η επίτευξη δημοσιονομικής ισορροπίας και ικανοποιητικών πρωτογενών πλεονασμάτων αλλά μκαι η απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας εντός του 2023
Αναλυτικά σε ανακοίνωση που εξέδωσε για τις συζητήσεις στο Μέγαρο Μαξίμου και τις αποφάσεις που ελήφθησαν, ανακοίνωσε τα εξής:
Συνεδρίασε σήμερα, 29 Απριλίου, μέσω τηλεδιάσκεψης, υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, το Υπουργικό Συμβούλιο.
1. Μετά την εισαγωγική τοποθέτηση του Πρωθυπουργού (που έχει ήδη διανεμηθεί), ο Πρωθυπουργός προχώρησε στην προβλεπόμενη Ανακοίνωση των Πράξεων Υπουργικού Συμβουλίου που έχουν υπογραφεί κατά το διάστημα που μεσολάβησε από την προηγούμενη συνεδρίαση του και με τις οποίες:
Α) Το Υπουργικό Συμβούλιο διατύπωσε την προβλεπόμενη, από τις κείμενες διατάξεις, σύμφωνη γνώμη του για τον καθορισμό του νόμιμου κατώτατου μισθού και του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου, για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους και τους εργατοτεχνίτες όλης της χώρας, από την 1η Μαΐου 2022, στα 713 ευρώ και στα 31,85 ευρώ, αντιστοίχως.
Β) Με άλλη Πράξη το Υπουργικό Συμβούλιο τροποποίησε την Πράξη που αφορά στη «Σύσταση, συγκρότηση και λειτουργία της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων». Ειδικότερα (α) Επικαιροποιήθηκε η αναφορά στον Γραμματέα της Διυπουργικής Επιτροπής Στρατηγικών Επενδύσεων και (β) συμπληρώθηκε το έργο της Επιτροπής με αναφορά στην έγκριση επενδυτικών σχεδίων ως στρατηγικών επενδύσεων σύμφωνα με τον ν. 4864/2021 (Α’ 237).
2. Ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο Αναπληρωτής Υπουργός, Θεόδωρος Σκυλακάκης, παρουσίασαν την κατάσταση και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Ανάμεσα στα άλλα υπογράμμισαν:
Τις πρόσφατες 12 θετικές εξελίξεις για την ελληνική οικονομία
1ον. Αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας σε ένα, μόλις, «σκαλοπάτι» πριν την επενδυτική βαθμίδα. Δύο οίκοι αξιολόγησης -ο «S&P Global Ratings» και ο «DBRS Morningstar»- αναβάθμισαν την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας τον τελευταίο μήνα. Συνολικά έχουν γίνει 9 αναβαθμίσεις της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία δυόμισι χρόνια, παρά τις διαδοχικές και επάλληλες κρίσεις.
2ον. Επιτυχημένη επανέκδοση 7ετούς ομολόγου. Η Ελλάδα, προχθές, άντλησε 1,5 δισ. ευρώ, με επιτόκιο 2,4%. Το κόστος δανεισμού αν και υψηλό -λόγω της δυσμενούς διεθνούς συγκυρίας- παραμένει χαμηλότερο σε σχέση με τα επίπεδα του 2019.
3ον. Αποτελεσματική στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών. Το ακαθάριστο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών – παρά τις αναμενόμενες, λόγω της ενεργειακής κρίσης, απώλειες το 4ο τρίμηνο – παρουσίασε σημαντική αύξηση, κατά 3,7 δισ. ευρώ το 2021 σε σχέση με το 2019. Το συνολικό ετήσιο διαθέσιμο εισόδημα το 2021 είναι το υψηλότερο από το 2013.
4ον. Βελτιωμένοι δείκτες δημοσιονομικού ελλείμματος και δημοσίου χρέους. Το πρωτογενές έλλειμμα διαμορφώθηκε στο 5% του Α.Ε.Π. το 2021, σημαντικά χαμηλότερο από την πρόβλεψη του Κρατικού Προϋπολογισμού (πρόβλεψη για 7% του Α.Ε.Π.). Το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης υποχώρησε στο 193,3% του Α.Ε.Π. το 2021 (από 206,3% του Α.Ε.Π. το 2020).
5ον. Ισχυρή ανάκαμψη της οικονομίας. Το Α.Ε.Π. της χώρας, εν μέσω δυσμενούς περιβάλλοντος, αυξήθηκε κατά 8,3% το 2021, καλύπτοντας σχεδόν το σύνολο των απωλειών του 2020.
6ον. Ολοκλήρωση αποπληρωμής του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Η Κυβέρνηση ξεκίνησε και ολοκλήρωσε την αποπληρωμή των οφειλών της Ελλάδας προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, με συνολική ωφέλεια τόκων ύψους περίπου 230 εκατ. ευρώ.
7ον. Εκταμίευση των πρώτων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης. Η Ελλάδα έλαβε τους πρώτους πόρους – μετά την υψηλή προκαταβολή – από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με την εκταμίευση δόσης ύψους 3,6 δισ. ευρώ.
8ον. Θετική ολοκλήρωση της 13ης Έκθεσης Ενισχυμένης Εποπτείας. Πρόκειται για την 10η διαδοχική θετική Έκθεση Αξιολόγησης κατά την περίοδο διακυβέρνησης της χώρας από τη σημερινή Κυβέρνηση. Το επόμενο διάστημα αναμένεται η δημοσιοποίηση και της 14ης Έκθεσης, η οποία εκτιμάται επίσης θετική.
9ον. Μείωση «κόκκινων» δανείων στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών και αυξημένα επίπεδα καταθέσεων. Τα «κόκκινα» δάνεια ανήλθαν στα 18,4 δισ. ευρώ στο τέλος του 2021, μειωμένα κατά 57 δισ. ευρώ από τον Ιούνιο του 2019. Οι καταθέσεις είναι αυξημένες κατά 41 δισ. ευρώ τον Φεβρουάριο του 2022, σε σχέση με τον Ιούνιο του 2019.
10ον. Σημαντική συρρίκνωση της ανεργίας. Η ανεργία διαμορφώθηκε στο 12,8% το Φεβρουάριο του 2022, μειωμένη κατά 4% την τελευταία διετία. Η Ελλάδα καταγράφει την καλύτερη ευρωπαϊκή επίδοση σε όρους συγκράτησης της ανεργίας.
11ον. Ανθεκτικότητα ελληνικών επιχειρήσεων. Ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 332,4 δισ. ευρώ το 2021, αυξημένος κατά 15,5 δισ. ευρώ σε σχέση με το 2019.
12ον. Διεθνής αναγνώριση της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής – Δρομολόγηση εξόδου από την Ενισχυμένη Εποπτεία.
–Το γεγονός ότι όλοι οι οικονομικοί στόχοι που είχαν τεθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο στις 26 Απριλίου του 2021 επιτυγχάνονται. Συγκεκριμένα:
1ος Στόχος. Η επίτευξη υψηλών και διατηρήσιμων ρυθμών μεγέθυνσης την επόμενη περίοδο. Πότε; Από το 2021.
2ος Στόχος. Η βελτίωση της σύνθεσης του Α.Ε.Π., με σημαντική αύξηση επενδύσεων και εξαγωγών. Πότε; Από το 2021.
3ος Στόχος. Η έξοδος της χώρας από το καθεστώς της Ενισχυμένης Εποπτείας. Πότε; Εντός του 2022.
4ος Στόχος. Η επίτευξη μονοψήφιου ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων («κόκκινα» δάνεια). Πότε; Εντός του 2022.
5ος Στόχος. Η επίτευξη δημοσιονομικής ισορροπίας και ικανοποιητικών πρωτογενών πλεονασμάτων. Πότε; Εντός του 2023.
6ος Στόχος. Η απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας. Πότε; Εντός του 2023.
-Τις «Γραμμές άμυνας» για την αντιμετώπιση των νέων προκλήσεων
1η Γραμμή: Τα 43 δισ. ευρώ μέτρα στήριξης της προηγούμενης περιόδου, που ενίσχυσαν το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη και μείωσαν την ανεργία.
2η Γραμμή: Οι συνεχείς και μόνιμες μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, που τονώνουν το διαθέσιμο εισόδημα νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
3η Γραμμή: Οι επιδοτήσεις μέρους του αυξημένου ενεργειακού κόστους σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, κυρίως στους πιο ευάλωτους, ύψους 3,5 δισ. ευρώ μέχρι σήμερα.
4η Γραμμή: Οι ενισχύσεις ευάλωτων νοικοκυριών, η στήριξη του πρωτογενούς τομέα και οι επιδοτήσεις καυσίμων, ύψους 900 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα.
5η Γραμμή: Η διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού μέσα στο 2022, συνολικού ποσοστού 9,7% (11,8% αν συνυπολογιστεί η μείωση των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων).
3. Ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο Υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλος παρουσίασαν νομοθετικές πρωτοβουλίες για: α) Κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου, β) Συνεγγυητικό Κεφάλαιο Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών
α) Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου, επιχειρείται η επίλυση ενός διαχρονικού κοινωνικού προβλήματος που αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς των καταπατημένων δημόσιων ακινήτων του Υπουργείου Οικονομικών. Προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου της διαδικασίας εξαγοράς των ακινήτων αυτών από πρόσωπα που τα κατέχουν σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του σχεδίου νόμου. Με τον τρόπο αυτό, εξυπηρετούνται σκοποί δημοσίου συμφέροντος, όπως η οριστική διευθέτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου και η αποκατάσταση προσώπων που διατηρούν στα ακίνητα αυτά την κατοικία τους ή τον τόπο άσκησης της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Παράλληλα, προωθούνται η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου και η τουριστική, βιομηχανική και αγροτική ανάπτυξη της χώρας. Ειδικότερα το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αποτελεί μια εναλλακτική λύση διαχείρισης-αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου με πολλαπλά οφέλη, η οποία αποβλέπει στην επίτευξη των παρακάτω στόχων:
-Την αποδέσμευση της Πολιτείας από καταπατημένα ακίνητα, τα οποία δεν είναι απαραίτητα για την ικανοποίηση κρατικών αναγκών ή δεν εμπίπτουν σε προστατευόμενες από ειδική νομοθεσία κατηγορίες ακινήτων.
-Την απαλλαγή των αρμόδιων διοικητικών υπηρεσιών και των δικαστικών Αρχών από εκκρεμείς γραφειοκρατικές διαδικασίες και δίκες, με αντίστοιχη μείωση του σχετικού διοικητικού βάρους.
-Την εισροή σημαντικών εσόδων στον Κρατικό Προϋπολογισμό, τόσο άμεσα από την καταβολή του τιμήματος εξαγοράς, όσο και έμμεσα από την καταβολή φόρου μεταβίβασης, φόρου ακίνητης περιουσίας και την περαιτέρω αξιοποίηση των υπό εξαγορά ακινήτων.
-Την επίλυση ενός διαχρονικού κοινωνικού προβλήματος, που πηγάζει από το μετέωρο νομικό καθεστώς των μακροχρόνιων κατόχων και τις κοινωνικές αντιδράσεις που προκαλούνται κάθε φορά που η Πολιτεία σπεύδει να προστατεύσει την περιουσία της. Η κοινωνική διάσταση του σχήματος παραχώρησης αναδεικνύεται ιδιαίτερα σε περιπτώσεις κατά τις οποίες η μη νόμιμη κατοχή δημοσίων κτημάτων οφείλεται όχι σε καταπάτηση, αλλά σε έλλειψη επαρκούς και έγκαιρης αντιμετώπισης και διαχείρισης κοινωνικών προβλημάτων από την ίδια την Πολιτεία, με αποτέλεσμα η δυνατότητα εξαγοράς να εμφανίζεται ως επιβεβλημένο μέτρο εκσυγχρονισμού και κοινωνικής δικαιοσύνης.
-Τη θέσπιση μίας ταχείας και αυτοματοποιημένης διαδικασίας εξαγοράς, με σαφή και αντικειμενικά κριτήρια, αλλά και με δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην αποξενωθεί οριστικά το Δημόσιο από ακίνητα τα οποία είναι απαραίτητα για την ικανοποίηση κρατικών αναγκών ή που παρουσιάζουν περιβαλλοντικό ή αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια λαμβάνονται υπόψη κατά τον καθορισμό του τελικού τιμήματος εξαγοράς.
-Η εκκαθάριση του περιουσιολογίου του Δημοσίου και η δημιουργία ασφάλειας δικαίου για τους κατόχους των επίδικων ακινήτων και τους τρίτους με αυτούς συναλλασσόμενους.
-Ο περιορισμός στο μέλλον του φαινομένου της κατοχής δημοσίων και ανταλλάξιμων κτημάτων.
β) Με το νομοσχέδιο για το Συνεγγυητικό Κεφάλαιο Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών μεταρρυθμίζονται η λειτουργία, η δομή, η οργάνωση και η διοίκηση του «Συνεγγυητικού». Η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή που συστάθηκε, μελέτησε τα αντίστοιχα συστήματα των άλλων κρατών- μελών της Ε.Ε., και παράλληλα προσπάθησε να εναρμονίσει κατά το δυνατόν τις διατάξεις που διέπουν το «Συνεγγυητικό» με τις αντίστοιχες διατάξεις που διέπουν το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) στο Σκέλος Κάλυψης Επενδυτικών Υπηρεσιών στο οποίο συμμετέχουν με τον ν. 4370/2016 τα πιστωτικά ιδρύματα κατά την παροχή επενδυτικών υπηρεσιών.
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του Συνεγγυητικού, ώστε να συμβάλλει στη δημιουργία ενός σταθερότερου και αποτελεσματικότερου χρηματοπιστωτικού συστήματος, στην ενίσχυση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και στην εμπέδωση της εμπιστοσύνης των επενδυτών σε αυτήν.
4. Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, παρουσίασε το νομοσχέδιο για τα επιχειρηματικά πάρκα.
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιχειρείται η δημιουργία ενός νέου ενιαίου πλαισίου ικανού να προσελκύσει επενδυτές για την ανάπτυξη νέων Επιχειρηματικών Πάρκων, την ανανέωση των ήδη υφισταμένων, καθώς επίσης και τη σταδιακή και εντός πενταετίας υπαγωγή όλων των Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΟΥΜΕΔ) σε ένα ενιαίο πλαίσιο ανάπτυξης και λειτουργίας, με τον όρο «Επιχειρηματικά Πάρκα» να αφορά πλέον σε όλους τους ΟΥΜΕΔ.
Οι επιδιωκόμενοι στόχοι είναι:
-Η δημιουργία ενός πλαισίου ικανού να προσελκύσει επενδυτές για την ανάπτυξη νέων επιτυχημένων και λειτουργικών Επιχειρηματικών Πάρκων.
-Η αξιοποίηση και άνθηση παλιών ΟΥΜΕΔ που λειτουργούν ήδη, εκμεταλλευόμενοι στο έπακρο τις δυνατότητες που τους παρέχονται με το προτεινόμενο νομοσχέδιο.
-Η ενίσχυση της επενδυτικής δραστηριότητας και η αναθέρμανση της βιομηχανίας.
-Η υπαγωγή όλων των ΟΥΜΕΔ σε ένα και ενιαίο νομικό πλαίσιο, σύγχρονο, λειτουργικό και αποτελεσματικό.
-Η επίλυση των υπαρχόντων προβλημάτων κατά τη λειτουργία των ΟΥΜΕΔ, με την παροχή νέων πρακτικών νομικών εργαλείων και διαδικασιών.
-Η επικαιροποίηση και απλοποίηση της διαδικασίας ίδρυσης ΟΥΜΕΔ, απαλλάσσοντάς την από περιττή γραφειοκρατία και παρωχημένα οικονομικά κριτήρια και η εισαγωγή πιο αποτελεσματικών μηχανισμών ελέγχου της αξιοπιστίας των Εταιρειών Διαχείρισης Επιχειρηματικών Πάρκων.
-Η διευκόλυνση ίδρυσης Επιχειρηματικών Πάρκων και σε μικρότερες εκτάσεις από το προϊσχύσαν καθεστώς, προκειμένου να ανταποκρίνονται στις τεχνοοικονομικές προκλήσεις της σύγχρονης εποχής.
-Η διευκόλυνση ίδρυσης Επιχειρηματικών Πάρκων αξιοποιώντας τις δυνατότητες της κάθε περιοχής για διασύνδεση του ΟΥΜΕΔ με προμηθευτές και καταναλωτές.
-Η δυνατότητα μεταβίβασης της διαχείρισης των ΟΥΜΕΔ, εφόσον υπάρχει η σχετική βούληση για αυτό τόσο από τον σημερινό φορέα διαχείρισης όσο και από τυχόν ενδιαφερόμενους.