Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση για ιδιωτικοποίηση του Νοσοκομείου Θήρας. Όμως, ήταν η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα που το έφτιαξε ως «ιδιωτικού δικαίου».
Έντονη πολιτική αντιπαράθεση υπήρξε στη Βουλή γύρω από την κατάσταση και την προοπτική του Νοσοκομείου Θήρας.
Απαντώντας τη Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2022 σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Κυκλάδων του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Συρμαλένιου, ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης επέμεινε ότι σε σχέση με το συγκεκριμένο νοσοκομείο «εμείς πιστεύουμε με έναν ξεκάθαρο τρόπο ότι όσο αυτά τα νοσοκομεία έχουν δυνατότητες να κινούνται και με όρους ιδιωτικού δικαίου μπορούν να παρέχουν την καλύτερη δυνατή υπηρεσία».
Απέναντι σε αυτό ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ θα απαντήσει στον υπουργό ότι «μόλις μας είπατε τον στόχο σας να πάει το νοσοκομείο προς ιδιωτικοποίηση» και κάλεσε τον υπουργό Υγείας να ενημερώσει τη Βουλή αν το υπουργείο προτίθεται να ενισχύσει το νοσοκομείο με μόνιμες προσλήψεις και εάν θα το εντάξει στο ΕΣΥ ώστε να υπάρχει ένα ισχυρό νοσοκομείο σε ένα νησί που αποτελεί έναν από τους πρώτους παγκοσμίως τουριστικούς προορισμούς, ενώ ζήτησε και επιπλέον κίνητρα για τους υγειονομικούς που θα αναλάβουν υπηρεσία στη Σαντορίνη, δεδομένου ότι το κόστος ζωής εκεί είναι πολύ υψηλό.
Από τη μεριά του ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλευρής απάντησε ότι «μου ζητάτε να εντάξω το νοσοκομείο Σαντορίνης στο ΕΣΥ όταν δεν το εντάξατε εσείς», ενώ επέμεινε ότι τώρα υπηρετούν 31 γιατροί όλων των ειδικοτήτων και 8 αγροτικοί γιατροί ενώ το 2019 υπηρετούσαν 29 γιατροί όλων των ειδικοτήτων και 8 αγροτικοί γιατροί, όπως και ότι πλέον λειτουργεί και η μονάδα τεχνητού νεφρού.
Ένα νοσοκομείο εξαρχής «ιδιωτικού δικαίου»
Παρότι ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση για επικείμενη ιδιωτικοποίηση του Γενικού Νοσοκομείο Θήρας, στην πραγματικότητα ήταν η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα αυτή που πήρε την επιλογή να λειτουργήσει το νοσοκομείο Θήρας με όρους ιδιωτικού δικαίου.
Ειδικότερα, αντί το νοσοκομείο να ενταχθεί στο ΕΣΥ και να στελεχωθεί ανάλογα, η κυβέρνηση του Αλέξη Τρίπρα έκανε το 2016 χρήση του θεσμικού πλαισίου της για την Ανώνυμη Εταιρεία Μονάδων Υγείας (ΑΕΜΥ ΑΕ). μια ανώνυμη εταιρεία, με καθεστώς δημόσιας επιχείρησης κοινώς ωφέλειας που ιδρύθηκε με τον Ν. 3293/2004.
Η Α.Ε.Μ.Υ. Α.Ε. έχει την ευθύνη λειτουργίας και διαχειρίζεται την Πολυκλινική του Ολυμπιακού Χωριού (Π.Ο.Χ.), το Κέντρο Υγείας Αποκατάστασης και Αποθεραπείας Κερατέας (Κ.Υ.Α.Α.) – Κ. Πρίφτης, ως μονάδες παροχής υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και το Γενικό Νοσοκομείο (Γ.Ν.) Θήρας, δυνάμει του Ν. 4368/2016 αρ. 62-72. Το τελευταίο χτίστηκε με δωρεά του οικοπέδου από την Ιερά Μονή Αγίου Νικολάου Ημεροβιγλίου Θήρας.
Εξαρχής με βάση το νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, το νοσοκομείο λειτουργούσε με διαφορετικό καθεστώς από αυτό των νοσοκομείων του ΕΣΥ.
Μπορεί να εντασσόταν στο σύστημα εφημεριών του Νομού Κυκλάδων ή να είχε τη δυνατότητα να συνεργάζεται με κλινικές και νοσοκομεία του ΕΣΥ, ή με πανεπιστημιακές κλινικές δημοσίων Νοσοκομείων για εκπαιδευτικούς σκοπούς, όμως δεν διορίστηκε σε αυτό μόνιμο προσωπικό του ΕΣΥ (υπήρχε απλώς η δυνατότητα να αποσπαστεί προσωπικό του ΕΣΥ σε αυτό).
Το επιστημονικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό, τακτικό και έκτακτο, προσλαμβανόταν με σύμβαση ορισμένου χρόνου ιδιωτικού δικαίου. Ο χρόνος υπηρεσίας του λογίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, όμως δεν αποτελούσε προσωπικό του ΕΣΥ.
Χρηματοδότηση και από το δημόσιο και από ιδιώτες
Η χρηματοδότηση του νοσοκομείου γινόταν μέσω τα ΑΕΜΥ ΑΕ, με το δημόσιο να αναλαμβάνει το μισθολογικό κόστος του προσωπικού πλην εφημεριών, υπερωριών και πρόσθετων αμοιβών, ενώ υπήρχε η δυνατότητα έκτακτης επιχορήγησης από το υπουργείο. Από εκεί και πέρα, όμως τα έσοδα ήταν τα νοσήλια ενώ υπήρχαν και μεγάλες δυνατότητες συνεργασίας και με τον ιδιωτικό τομέα, από ασφαλιστικά ταμεία του εξωτερικού έως ακόμη και μορφές ιατρικού τουρισμού.
Σύμφωνα με το άρθρο 66 του Ν. 4368/2016
«Πόροι του Γ.Ν. Θήρας αποτελούν:
α) Τα ημερήσια νοσήλια και οι εισπράξεις από τις πάσης φύσεως λοιπές ιατρικές πράξεις, όπως προβλέπονται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.
β) Τα πάσης φύσεως έσοδα από τα εξωτερικά ιατρεία, το τμήμα ημερήσιας − βραχείας νοσηλείας και τις υπόλοιπες δομές του Νοσοκομείου.
γ) Τα έσοδα από την εκποίηση παλαιών μηχανημάτων, επίπλων, σκευών και κάθε είδους υλικού που δύναται να αποφέρει έσοδα.
δ) Τα έσοδα προερχόμενα από δραστηριότητες προς εξυπηρέτηση του προσωπικού και των νοσηλευομένων, επισκεπτών κ.λπ. (εκμετάλλευση, ενοικίαση κυλικείου, εστιατορίου και άλλων χώρων του Νοσοκομείου).
ε) Ετήσια επιχορήγηση του Δημοσίου, η οποία καθορίζεται με απόφαση του Υπουργού Υγείας και μπορεί να αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τις δημοσιονομικές συγκυρίες. Το Δημόσιο αναλαμβάνει με την επιχορήγησή του, το μισθολογικό κόστος του τακτικού και επί συμβάσει προσωπικού του Γ.Ν. Θήρας, εκτός των εφημεριών, υπερωριών και πρόσθετων αμοιβών. Η Α.Ε.Μ.Υ. Α.Ε., μπορεί να αιτηθεί πρόσθετης έκτακτης επιχορήγησης, με πλήρη οικονομική ανάλυση, τεκμηρίωση και αιτιολόγηση, η έγκριση της οποίας εξετάζεται αυτοτελώς από τον Υπουργό Υγείας
στ) Τα έσοδα από εκπαιδευτικές δράσεις, σεμινάρια, συνέδρια κ.λπ., σχετικά με το αντικείμενο του Νοσοκομείου.
ζ) Τα έσοδα από δράσεις ιατρικού τουρισμού, καθώς και κάθε είδους συνεργασιών, συμβάσεων με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς ή αυτά που προέρχονται από άλλη δραστηριότητα, σύμφωνη με τους σκοπούς και περιορισμούς που προβλέπονται για την Α.Ε.Μ.Υ. Α.Ε. και προβλέπονται στο καταστατικό ή στον κεντρικό εσωτερικό κανονισμό οργάνωσης και λειτουργίας της.»
Επιπλέον σύμφωνα με το άρθρο 67 του ίδιου νόμου της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ:
«1. Η Νοσηλευτική Μονάδα του Γ.Ν. Θήρας, ακολουθεί το τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών, νοσηλείας και ιατρικών πράξεων της Α.Ε.Μ.Υ. Α.Ε.. Στον Κανονισμό Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της Α.Ε.Μ.Υ. Α.Ε., όσον αφορά στις υπηρεσίες του Γ.Ν. Θήρας, παρέχεται η δυνατότητα διακριτής αναφοράς σε δυνατότητα σύναψης συμβάσεων με ασφαλιστικά ταμεία του εσωτερικού και του εξωτερικού, καθώς και ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες θα περιέχουν διακριτό τιμοκατάλογο για τις παρεχόμενες υπηρεσίες του Γ.Ν. Θήρας, για τη νοσηλεία ασθενών με ανάλογη προσαρμογή του βασικού του τιμολογίου ανάλογα με τη σύμβαση. Επίσης, παρέχεται, για το Γ.Ν. Θήρας, με σχετική πρόβλεψη του Κανονισμού Εσωτερικής Λειτουργίας και Οργάνωσης της Α.Ε.Μ.Υ. Α.Ε., η δυνατότητα σύναψης συμφωνιών και συμβάσεων με τουριστικά πρακτορεία και τουριστικούς οργανισμούς, ιδίως με αυτούς που ειδικεύονται στον ιατρικό τουρισμό, με σκοπό την προαγωγή και προώθηση προγραμμάτων ή δράσεων ιατρικού τουρισμού. Οι συμβάσεις − συμφωνίες αυτές δύνανται να διαφοροποιούνται ως προς την τιμολόγηση των ιατρικών – νοσηλευτικών υπηρεσιών ανάλογα με την εκτίμηση της Διοίκησης του Νοσοκομείου.
- Η Α.Ε.Μ.Υ. Α.Ε., όσον αφορά στις υπηρεσίες του Γ.Ν. Θήρας, συμβάλλεται υποχρεωτικά με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και όλους τους άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς του Δημοσίου.
- Οι κάθε είδους συμβάσεις, συμφωνίες ή ενέργειες που περιγράφονται στην παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου, έχουν σκοπό να εξασφαλίσουν την ανταγωνιστική λειτουργία του Νοσοκομείου και την αύξηση των ίδιων πόρων του, με στόχο την όσο το δυνατόν κάλυψη των πάσης φύσεως δαπανών του με αντίστοιχη ελάφρυνση της κρατικής χρηματοδότησης και την αύξηση των πάσης φύσεως κρατικών εσόδων, χωρίς να διακυβεύεται η αποστολή του Νοσοκομείου ως παρόχου έργου κοινωνικού οφέλους και η λειτουργία του για χάρη του δημοσίου συμφέροντος»
Για τη λειτουργία του Γενικού Νοσοκομείου Θήρας καταργήθηκε το Κέντρο Υγείας Σαντορίνης και το προσωπικό του μεταφέρθηκε στη νέα μονάδα.
Ένα νοσοκομείο που εξαρχής δεν ήταν απλώς «ευέλικτο» αλλά προσανατολισμένο στην ιδιωτικοοικονομική λειτουργία
Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι κατέφυγε στη λύση να φτιάξει το νοσοκομείο μέσω της ΑΕΜΥ ΑΕ γιατί μόνο έτσι μπορούσε να παρακάμψει τους περιορισμούς που επέβαλαν τα μνημόνια και να μπορέσει να λειτουργήσει. Γι’ αυτόν τον λόγο και δεν ενέταξε το νοσοκομείο αυτό επί της ουσίας στο ΕΣΥ.
Μόνο που αυτό σήμαινε ότι εξαρχής χρησιμοποίησε ένα θεσμικό πλαίσιο που είχε το χαρακτήρα «ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας», εφόσον πέραν της επιχορήγησης από το υπουργείο, το συγκεκριμένο νοσοκομείο έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει σε ένα μεγάλο εύρος συνεργασιών με τον ιδιωτικό τομέα, να προχωρήσει σε συνεργασίες με ιδιωτικούς φορείς, να διεκδικήσει να είναι ανταγωνιστικό στην αγορά ιατρικών υπηρεσιών και να εξασφαλίσει συμβόλαια π.χ. από ασφαλιστικές εταιρείες.
Δηλαδή, όλα αυτά που υποστήριξε ο υπουργός Υγείας ότι εξετάζει να κάνει η κυβέρνηση – που δεν έκρυψε ότι πιστεύει στις συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα –, ουσιαστικά προβλέπονταν ως θεσμικές δυνατότητες ήδη από τη δημιουργία αυτού του νοσοκομείου με νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, νόμο που δημιουργούσε μια νοσηλευτική μονάδα εκτός ΕΣΥ
Με αυτή την έννοια, εάν όντως σήμερα μεθοδεύεται από την κυβέρνηση, απέναντι στα μεγάλα προβλήματα του Γενικού Νοσοκομείου Θήρας μια διαδικασία ιδιωτικοποίησης, αυτό γίνεται στη βάση ενός θεσμικού πλαισίου που διαμόρφωσε η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα.