Ένας πίνακας του Αμεντέο Μοντιλιάνι, που είχε κλαπεί από τους ναζί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, δημεύτηκε στον Ελεύθερο Λιμένα της Γενεύης, στο πλαίσιο των ερευνών που διεξάγονται με αφορμή τις αποκαλύψεις που ήρθαν στο φως από τη διαρροή των Panama Papers.
Ένας πίνακας του Αμεντέο Μοντιλιάνι, που είχε κλαπεί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, δημεύτηκε στον Ελεύθερο Λιμένα της Γενεύης, στο πλαίσιο των ερευνών που διεξάγονται με αφορμή τις αποκαλύψεις που ήρθαν στο φως από τη διαρροή των Panama Papers.
Ο εκπρόσωπος των εισαγγελικών αρχών της Γενεύης Ανρί Ντέλα Κάζα δήλωσε ότι έχει ξεκινήσει ποινική έρευνα για το πώς βρέθηκε εκεί ο πίνακας, με αφορμή τις αποκαλύψεις των «Εγγράφων του Παναμά».
Ο πίνακας κατασχέθηκε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας στον Ελεύθερο Λιμένα της Γενεύης. Ο Ελεύθερος Λιμένας είναι μια ζώνη όπου τα εμπορεύματα δεν υπόκεινται σε φορολόγηση ή επιβολή τελωνειακών δασμών.
Ο πίνακας του Μοντιλιάνι (1884-1920), τα έργα του οποίου σπάνε κάθε ρεκόρ στις δημοπρασίες, τιτλοφορείται «Καθισμένος άνδρας, στηριγμένος σε μπαστούνι». Σύμφωνα με τα ελβετικά μέσα ενημέρωσης, εκτιμάται ότι η αξία του φτάνει τα 22 εκατομμύρια ευρώ.
Καθισμένος άνδρας, στηριγμένος σε μπαστούνι
Σύμφωνα με τη Mondex Corp, μια καναδέζικη εταιρεία που ειδικεύεται στον εντοπισμένο έργων τέχνης που έχουν κλαπεί από τους ιδιοκτήτες τους, ο συγκεκριμένος πίνακας κλάπηκε από τους Ναζί. Ο αρχικός ιδιοκτήτης του ήταν ένας Εβραίος συλλέκτης ο οποίος εγκατέλειψε το Παρίσι το 1939. Το 1996 το έργο πουλήθηκε σε δημοπρασία στο Λονδίνο και αγοραστής του ήταν η εξωχώρια εταιρεία International Art Center (IAC) που είχε συσταθεί από το δικηγορικό γραφείο του Παναμά Mossack Fonseca.
Η Mondex πιστεύει ότι πραγματικός ιδιοκτήτης του πίνακα είναι η πάμπλουτη οικογένεια Νάχμαντ που έχτισε την περιουσία της με το εμπόριο έργων τέχνης. Οι Νάχμαντ έχουν μια ιδιωτική συλλογή αποτελούμενη από 4.500 έργα, μεταξύ των οποίων 300 του Πάμπλο Πικάσο.
Από το 2011 η Mondex έχει προσφύγει στην αμερικανική δικαιοσύνη για λογαριασμό του Φιλίπ Μαεστρατσί, ενός Γάλλου αγρότη, εγγονού του Εβραίου συλλέκτη, ζητώντας να του επιστραφεί ο πίνακας. Όμως στα αμερικανικά δικαστήρια οι Νάχμαντ ισχυρίστηκαν ότι ο «Καθισμένος άνδρας» δεν τους ανήκει καθώς είναι ιδιοκτησία του IAC.
Ένα έγγραφο που δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα από την ελβετική εφημερίδα Le Matin και τη γαλλική Le Monde δείχνει ότι μέτοχοι του IAC ήταν τα μέλη της οικογένειας Νάχμαντ. Μάλιστα, ο πίνακας φέρεται ότι ανήκει αποκλειστικά στον Νταβίντ Νάχμαντ, καθώς αυτός είναι πλέον ο μοναδικός μέτοχος της εξωχώριας εταιρείας.
Όταν ρωτήθηκε για το θέμα από τον ραδιοφωνικό σταθμό Radio-Canada ο Νταβίντ Νάχμαντ, που είναι απόγονος μιας οικογένειας Εβραίων από τον Λίβανο, τόνισε ότι δεν θα δεχόταν ποτέ να έχει στην κατοχή του ένα έργο τέχνης που έχει κλαπεί από τους Ναζί. «Δεν θα κοιμόμουν τη νύχτα αν το ήξερα», υπογράμμισε.