Σημαντικές ευκαιρίες για τη χώρα αλλά και τη χρηματοδότηση κομβικών για την ελληνική οικονομία κλάδων απορρέουν από το νέο πακέτο Γιούνκερ που έρχεται να τονώσει την ευρωπαϊκή ανάπτυξη. Όλα αυτά βέβαια υπό την προϋπόθεση πως η κυβέρνηση θα ολοκληρώσει με επιτυχία την αξιολόγηση και δεν θα έχουμε επανάληψη της καταστροφικής εικόνας του 2015.
Ο Επικεφαλής του γραφείου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Αθήνα κ. Πάνος Καρβούνης σε συνέντευξη του σήμερα μας ξεκαθαρίζει τον τρόπο με τον οποίο το περίφημο πακέτο Γιούνκερ θα ενεργοποιηθεί στη χώρα αναφερόμενος στον πυρήνα και την ουσία του. Το ξεκάθαρο πάντως είναι πως για την Ελλάδα η «ανάσα» που παρέχει αυτό το επενδυτικό εργαλείο είναι μεγάλη αρκεί να μην συνεχιστούν οι παθογένειες που όλοι γνωρίζουμε πως υπάρχουν στην απορρόφηση τόσο κρίσιμων πόρων.
1. Θα θέλαμε να έχουμε μια πιο σαφή εικόνα για τον τρόπο με τον οποίο η ελληνική οικονομία θα στηριχτεί μέσα από τους πόρους του πακέτου Γιούνκερ. Πόσα χρήματα θα διοχετευτούν σε αναπτυξιακές δράσεις στη χώρα μας και με ποιο τρόπο;
Αρχικά να υπενθυμίσω ότι το Επενδυτικό Πακέτο για την Ευρώπη αποσκοπεί στην κινητοποίηση επενδύσεων ύψους τουλάχιστον 315 δισ. ευρώ σε διάστημα τριών ετών και αφορά μεγάλα έργα που προέρχονται από τον ιδιωτικό τομέα αλλά και μέσω σύμπραξης του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Το μίνιμουμ ύψος της επένδυσης αγγίζει τα 10 εκατ. ευρώ. Ωστόσο υπάρχει πρόβλεψη και για έργα που προέρχονται από μικρομεσαίες επιχειρήσεις (στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να βρεθεί και ένας ενδιάμεσος φορέας για την υλοποίησή τους, όπως π.χ μια τράπεζα). Όσον αφορά την Ελλάδα, οι υποψήφιοι μπορούν να έχουν πρόσβαση στον Συμβουλευτικό Κόμβο (μέρος του Επενδυτικού Σχεδίου), για ένα ευρύ φάσμα συμβουλευτικών υπηρεσιών για την υποστήριξη της αναγνώρισης του έργου, την ανάπτυξη και την εφαρμογή, την πρόσβαση σε χρηματοδότηση, τη χρήση χρηματοοικονομικών μέσων, καθώς και την ανάπτυξη ικανοτήτων. Θα ήθελα, ωστόσο, στο σημείο αυτό να επισημάνω ότι οι ελληνικές εταιρείες χρησιμοποιούν στο σύνολό της τη νέα πύλη του έργου, κάτι το οποίο μαρτυρά ο μεγάλος αριθμός των προτάσεων που εμφανίζονται στην λίστα των προς επένδυση έργων.
2. Ποιοι θα είναι οι κλάδοι που αρχικά θα βοηθηθούν και μέσα από ποιες διαδικασίες; Έχει υπάρξει πρόβλεψη για κρισιμους κλάδους οπως οι μαρίνες, οι υποδομές, η βιομηχανία, ο τουρισμός; Θα μπορούσαμε να αναφερθούμε πιο συγκεκριμένα στα επενδυτικά σχέδια που θα υποστηριχτούν και τις περιοχές της χώρας που θα ευνοηθούν;
Όπως δήλωσε ο κ. Μαργαρίτης Σχοινάς σε πρόσφατη συνέντευξη του, νομίζω ότι θα δούμε σύντομα το πρώτο ελληνικό έργο στο πλαίσιο του Σχεδίου Επενδύσεων Γιούνκερ. Δεν μένει λοιπόν παρά να αναμένουμε τις εξελίξεις. Ωστόσο, όσον αφορά την επιλογή των έργων θα ήθελα να επισημάνω ότι έχουν θεσπιστεί αυστηρά κριτήρια επιλεξιμότητας, με βάση την «προσθετικότητά» τους (δηλαδή το ότι δεν θα μπορούσαν να υλοποιηθούν χωρίς τη στήριξη της εγγύησης της ΕΕ), την οικονομική βιωσιμότητα, την αξιοπιστία και τη συμβολή τους σε βασικούς φιλο-αναπτυξιακούς τομείς σύμφωνα με τις πολιτικές της ΕΕ. Στις πολιτικές αυτές περιλαμβάνονται η εκπαίδευση και η γνώση, η καινοτομία και η ψηφιακή οικονομία, η ενεργειακή ένωση, οι υποδομές μεταφορών, οι κοινωνικές υποδομές, οι φυσικοί πόροι και το περιβάλλον. Έτσι, στην Ελλάδα, το Σχέδιο Επενδύσεων θα μπορούσε να βοηθήσει τη χρηματοδότηση έργων στον τομέα της γεωργίας , των τροφίμων , ή και του τουρισμού.
3. Ένα μεγάλο πρόβλημα για την ομαλή ροή επενδυτικών σχεδίων στη χώρα μας είναι το τραπεζικό. Πως σκοπεύει η ΕΕ να ξεπεράσει αυτή την ελληνική ανεπάρκεια ώστε να εισρεύσουν γρηγορότερα πόροι από το συγκεκριμένο πρόγραμμα;
Η βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος αποτελεί βασική πτυχή των μεταρρυθμίσεων που προωθούνται στο πλαίσιο του ελληνικού προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής. Είναι όμως και ο τρίτος πυλώνας του Επενδυτικού Σχεδίου για την Ευρώπη. Παράλληλα, η Υπηρεσία Στήριξης Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων (SRSS) συνεπικουρεί τη χώρα μας για τη δημιουργία ενός φιλικού επενδυτικού περιβάλλοντος (απλοποίηση της αδειοδότησης των επενδύσεων, μείωση των εμποδίων στον ανταγωνισμό, ενίσχυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και της ενεργειακής απόδοσης και –σύντομα- μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις). Επίσης, μέσω της SRSS, η Επιτροπή παρέχει υποστήριξη προς τις ελληνικές αρχές για τη δημιουργία αποδοτικών και αποτελεσματικών δομών για τη διαχείριση γενικότερα των ευρωπαϊκών κονδυλίων, κάτι το οποίo θα πρέπει να οδηγήσει στο σχεδιασμό καλύτερης ποιότητας έργων και, ακολούθως, να προσελκύσει ιδιώτες επενδυτές. Τέλος, η χρηματοδότηση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Στρατηγικών Επενδύσεων (EFSI) μπορεί να συνδυαστεί με τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ESI), κάτι που θα επιτρέψει στα έργα να ξεκινήσουν σχετικά γρήγορα.
4. Η προώθηση του συγκεκριμένου σχεδίου μπορεί να ανασχεθεί σε περίπτωση μη ομαλής κατάληξης της ελληνικής αξιολόγησης από τους Θεσμούς;
Καλό θα ήταν να μην προτρέχουμε και να μην αναλωνόμαστε σε υποθετικές συζητήσεις. Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης αποτελεί αυτή τη στιγμή τον πρωταρχικό στόχο, για την επίτευξη του οποίου εργάζονται στενά και αδιάλειπτα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η ελληνική κυβέρνηση. Σύμφωνα μάλιστα με τις τελευταίες ενδείξεις οι διαφορές μεταξύ της ελληνικής πλευράς και των δανειστών μπορούν να γεφυρωθούν.
Aποστολή