Ο υπουργός μίλησε, ακόμη, για τα Ωνάσεια Δημόσια Σχολεία και ανέπτυξε τη στρατηγική των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. Ακολούθως, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο χάρτη της διεθνοποίησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, διακρίνοντας ανάμεσα στις προτάσεις για συμπράξεις μεταπτυχιακών μεταξύ ξένων και ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων και στην ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστημίων από το Σεπτέμβριο του 2025. Τέλος, έκανε αναφορά στην Ανώτατη Σχολή Παραστατικών Τεχνών.
Σχετικά με την απώλεια του Κώστα Σημίτη
Με αφορμή την πρόσφατη απώλεια του πρώην πρωθυπουργού, Κώστα Σημίτη, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης αναφέρθηκε στο ιστορικό αποτύπωμα που άφησε στη χώρα μας, όπως και στις «αιχμές» αυτού του αποτυπώματος, αφενός της εισόδου της Κύπρου στην ΕΕ, αφετέρου, της εισόδου της Ελλάδας στην ΟΝΕ. «Η ιστορική αποτίμηση θα γίνει στον κατάλληλο χρόνο, που προφανώς δεν είναι στο ‘εδώ και στο τώρα’», σχολίασε ο ίδιος. Ενθυμούμενος, μάλιστα, τα φοιτητικά του χρόνια στην Αμερική, συνέκρινε την προσέγγιση των αμερικανών απέναντι στις πολιτικές προσωπικότητες, οι οποίοι ήταν σε θέση να «συνομιλούν για το παρελθόν τους με έναν συμπεριληπτικό τρόπο και να αναγνωρίζουν οι δημοκρατικοί ένα σπουδαίο έργο του ρεπουμπλικανού και το αντίστροφο, να βλέπουν καλά και τα άσχημα στην κληρονομιά», αναγνωρίζοντας τη συγκεκριμένη στάση ως μία σπουδαία συνθήκη προόδου για μία χώρα, όταν αυτό το κατακτά εντός κανόνων πολιτισμού και ιστορίας. Στην Ελλάδα, ο κ. Πιερρακάκης θεωρεί πως κάτι αντίστοιχο έχουμε κατακτήσει εν μέρει, φέρνοντας για παράδειγμα τον Κωνσταντίνο Καραμανλή: «Δεν θα βρει κανείς πολλούς να μην πουν ένα καλό ιστορικό λόγο για τη σπουδαία του ιστορική παρακαταθήκη». Ωστόσο, αναφερόμενος σε όσους εκτοξεύουν απαξιωτικά σχόλια για τον εκλιπόντα, είπε: «Μου δημιουργούν πολύ μεγάλη αποστροφή αυτοί, που διχάζουν στη ζωή, να επιλέγουν να διχάζουν και στο θάνατο για 15’ δημοσιότητας. Υπάρχει ο όρος “trash TV”, υπάρχει και η “trash πολιτική”. Ήρθε στο προσκήνιο τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, τα τελευταία χρόνια με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχουμε βγει από αυτό. Ο κόσμος ξέρει πάρα πολύ καλά ότι στην trash πολιτική στο προσκήνιο δεν πρέπει να επιστρέψουμε ποτέ. Ο διχασμός και η τοξικότητα έχουν πάει πίσω τη χώρα διαχρονικά. Πρέπει να μπορούμε με ηπιότητα και με κανόνες πολιτισμού, να μπορούμε να συζητάμε, να επιμελούμαστε το παρελθόν και να αντλούμε θετικά κι αρνητικά διδάγματα από την πολιτεία όσων προηγήθηκαν. Αυτά πρέπει να κάνουμε κι εμείς – μελετάμε, διδασκόμαστε, συμπεριλαμβάνουμε. Ο σεβασμός είναι επιβεβλημένος συνολικά και είναι επιβεβλημένο να μπορεί κανείς να αντλεί μαθήματα από την ιστορία».
Glomex Player(eexbs1jkdkewvzn, v-d6wjb9t8fvzd)
Σχετικά με την προεδρική εκλογή
Στη λογική του συνταγματικού νομοθέτη κατά τη μεταπολίτευση, το 1975, παρέπεμψε ο υπουργός Παιδείας, η οποία βρίσκεται στην κατεύθυνση του να παράγει συναίνεση. Στην πορεία, ωστόσο, αυτή «εργαλειοποιήθηκε, από την αντιπολίτευση κυρίως», πρόσθεσε και υπογράμμισε: «Γι’αυτό το λόγο προβήκαμε στην πρόσφατη συνταγματική αλλαγή να μην χρειάζεται η αυξημένη πλειοψηφία για να προκύψει το όνομα του προέδρου».
Στη συνέχεια, απέφυγε να μπει σε ονοματοδοσία καθώς αναμένονται οι ανακοινώσεις του πρωθυπουργού σχετικά. Κλείνοντας το θέμα, ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε: «Είναι επιβεβλημένο, η αντιπολίτευση να μην εργαλειοποιήσει την προεδρική εκλογή στις μικροπολιτικές μυλόπετρες για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε».
Σχετικά με τη δημιουργία Δικτύου Ωνάσειων Δημόσιων Σχολείων
Τη σπουδαιότητα της δωρεάς του Ιδρύματος Ωνάση, ανέδειξε, στη συνέχεια, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, υπενθυμίζοντας πως έχει προηγηθεί επιτυχημένη συνεργασία μεταξύ τους στην καμπάνια κατά του σχολικού εκφοβισμού.
Σε ό,τι αφορά τη δημιουργία των Ωνασείων Σχολείων, ο υπουργός εξήγησε ότι θα αναπτυχθούν σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές και θα αξιοποιηθούν υφιστάμενες σχολικές υποδομές, οι οποίες θα εκσυγχρονιστούν αντλώντας πόρους από τη δωρεά του Ιδρύματος. Είναι σημαντικό το ότι το Ίδρυμα, στο πλαίσιο της προσφοράς του, θα επενδύσει και στις υποδομές, διαθέτοντας έως και 1 εκατομμύρια ευρώ σε κάθε σχολική μονάδα – όσο τρέχει παράλληλα, το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», μέσω του οποίου θα διατεθούν 250 εκατομμύρια ευρώ σε σχολεία της χώρας.
Η προοπτική είναι να εξαπλωθούν τα Ωνάσεια σε όλη την Ελλάδα. Πιο αναλυτικά, ξεκινώντας από το Σεπτέμβριο της τρέχουσας χρονιάς, προβλέπεται η ίδρυση 22 Ωνασείων Σχολείων – 11 γυμνασίων και 11 λυκείων. Στο ποιες θα είναι οι 11 αυτές περιοχές, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, σύμφωνα με τον κ.Πιερρακάκη, που περιορίστηκε στο να αναφέρει πως θα υπάρχει πανελλαδική γεωγραφική διασπορά και δεσμεύθηκε πως σύντομα θα ανακοινωθούν οι συγκεκριμένες περιοχές, στις οποίες θα λειτουργήσουν τα σχολεία αυτά.
Τα Ωνάσεια Σχολεία θα μοιάζουν με τα Πρότυπα και τα Πειραματικά σχολεία αλλά θα είναι ένας νέος τύπος σχολείου. «Η ιδέα είναι να επενδύσουμε σε αυτή την πολυτυπία. Να μπορέσουμε, δηλαδή, να έχουμε στο σύστημα έναν πλουραλισμό», εξήγησε. Όσο για τους μαθητές, που ήδη φοιτούν στα σχολεία αυτά, θα παραμείνουν αλλά στην πορεία θα αλλάζει ο τρόπος εισαγωγής αυτών – όπως συμβαίνει αντίστοιχα στα Πρότυπα και Πειραματικά Σχολεία.
Θα λειτουργήσουν με βάση τη φιλοσοφία των Προτύπων και Πειραματικών, η οποία βασίζεται σε εκπαιδευτικές καινοτομίες οπότε μετά την εφαρμογή τους, διαχέονται συνολικότερα στο σύστημα εκπαίδευσης. Στα Ωνάσεια, «η λογική αυτή θα εξυπηρετηθεί και με άλλες καινοτομίες, όπως για παράδειγμα, στην ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και της συνολικής διαδρομής τους στο εκπαιδευτικό σύστημα, θα έχουν να κάνουν με ομίλους και προγράμματα που θα γίνονται και πέρα από το ωρολόγιο πρόγραμμα».