Την άρση των περισσότερων περιοριστικών μέτρων εντός του Μαρτίου, τουλάχιστον για τους εμβολιασμένους, προαναγγέλλει με συνέντευξή του ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης στον διευθυντή του Capital.gr Σπύρο Δημητρέλη.
“Το Πάσχα θα είναι κανονικό”, σημειώνει ο υπουργός Υγείας και περιγράφει τις τρεις παρεμβάσεις που θα χαρακτηρίζουν το νέο Εθνικό Σύστημα Υγείας: απογευματινά χειρουργεία με ιδιωτικούς όρους, συνεργασία του ΕΣΥ με ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες και ασφαλιστική κάλυψη γιατρών και νοσηλευτών για ιατρικά λάθη. Στο φλέγον ζήτημα της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία ο κ. Πλεύρης τονίζει ότι η στήριξη της Ελλάδας προς τους αμυνόμενους θα πρέπει να είναι έμπρακτη, σημειώνοντας ότι ήδη η χώρα μας έχει αποστείλει υγειονομικό υλικό. Εκτός ΕΣΥ θα βρεθεί οριστικά και όποιος υγειονομικός υπάλληλος παραμείνει ανεμβολίαστος.
-Tο Capital.gr έχει την χαρά και την τιμή να φιλοξενεί σήμερα τον υπουργό Υγείας, τον κύριο Θάνο Πλεύρη για μία κουβέντα αναφορικά βεβαίως με το πεδίο των αρμοδιοτήτων του αλλά και για το σχόλιο του για τις τελευταίες εξελίξεις. Κύριε Υπουργέ καλώς ήρθατε στο Capital.
Θ. Πλεύρης: Καλώς σας βρήκα.
-Δεν μπορούμε παρά να ξεκινήσουμε, όχι από το πεδίο των αρμοδιοτήτων σας, αλλά από τις τελευταίες εξελίξεις στην Ευρώπη με την επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία. Είναι ιστορικές στιγμές που ζούμε και κύριε υπουργέ θα ήθελα το σχόλιό σας σε αυτό.
Θ. Πλεύρης: Ναι, είναι ιστορικές στιγμές γιατί μετά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο έχουμε δει την εισβολή εμείς και τη βιώσαμε στην Κύπρο και αντίστοιχα αυτή τη στιγμή βλέπουμε μία εισβολή σε ευρωπαϊκό έδαφος. Και η Ελλάδα είναι ξεκάθαρη σε αυτά. Είναι πάντοτε με τις αρχές του διεθνούς δικαίου. Και επειδή γίνεται μία κουβέντα για το κατά πόσο πρέπει να εμπλακούμε ή να στείλουμε υγειονομικό υλικό που έχουμε στείλει ή στρατιωτικό υλικό, πρέπει να απαντήσουμε μία σαφήνεια.
Όταν καταδικάζεις κάτι δεν το καταδικάζεις με πορείες και δηλώσεις, το καταδικάζεις στην πράξη. Όταν λοιπόν θέλεις την ειρήνη στην Ευρώπη και θέλεις την εφαρμογή του διεθνούς δικαίου, για να μπορείς να το ζητήσεις για εσένα, εάν έρθει η ώρα, πρέπει να είσαι έτοιμος να το παρέχεις και στους άλλους. Και νομίζω εκεί έχουμε μία ξεκάθαρη στάση καταδικάζοντας τη ρωσική επίθεση και εκφράζοντας τη θλίψη μας για τους θανάτους που υπάρχουν και ειδικά τους θανάτους των ομογενών μας. Έμπρακτη στήριξη σε όλα τα επίπεδα.
-Πάμε τώρα στο χαρτοφυλάκιό σας κύριε υπουργέ. Έχουμε κλείσει δύο χρόνια πανδημίας και βρισκόμαστε σε μία ύφεση αυτού του φαινομένου. Σε ποια φάση βρισκόμαστε αυτή τη στιγμή; Πότε μπορούμε να πούμε στους πολίτες ότι επιστρέφουν στην κανονικότητα πλήρως;
Θ. Πλεύρης: Τι γίνεται τώρα στην πραγματικότητα; Συνολικά σε όλη την Ευρώπη βλέπουμε μία ύφεση της πανδημίας. Η ύφεση αυτή φαίνεται. Παρόλο που ανοίγουν οι οικονομίες τα κρούσματα πέφτουν. Οι σκληροί δείκτες απομειώνονται και αυτοί αλλά προφανώς θέλουν έναν περισσότερο χρόνο. Ήδη είμαστε πάνω από 200 διασωληνωμένους λιγότερους, ενώ και οι θάνατοι πέφτουν. Κυρίως οι διασωληνωμένοι και οι θάνατοι αφορούν την πίεση που αισθανθήκαμε από το κύμα της Δέλτα. Η Όμικρον μας παρέχει μία αισιοδοξία, όχι εφησυχασμό, αλλά μία αισιοδοξία, ότι πρόκειται για μία μετάλλαξη μεταδοτική μεν, αλλά λιγότερο νοσηρή. Και επειδή βλέπουμε ότι σιγά-σιγά και η εμβολιαστική κάλυψη έχει φτάσει σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο, συγκριτικά με το επίπεδο του Σεπτεμβρίου, κατά την εκτίμηση και των ειδικών, τουλάχιστον για τους επόμενους έξι μήνες συνεχώς θα ερχόμαστε κοντά στην κανονικότητα. Ήδη μέσα στο Μάρτιο θα αρθούν τα περισσότερα μέτρα που υπάρχουν και θα πάμε σε ένα κανονικό Πάσχα και καλοκαίρι κοντά στην κανονικότητα τουλάχιστον για τους εμβολιασμένους. Αλλά δεν πρέπει να υπάρχει εφησυχασμός γιατί δεν ξέρουμε πως μπορεί να γυρίσει η πανδημία το φθινόπωρο.
-Πάντως κύριε Πλεύρη αυτό που βλέπουμε σε σχέση και με άλλες χώρες όταν κάνουμε κάποια σύγκριση είναι ότι υπάρχει ένας υψηλός αριθμός νεκρών. Ημερήσιος αριθμός νεκρών αρκετά υψηλός. Ήμασταν περίπου σε 100 την ημέρα που υποχώρησε έως 50-60. Αυτό θα μπορούσε να αποφευχθεί;
-Λοιπόν κοιτάξτε τι γίνεται. Πρώτα από όλα στον μέσο όρο τον ευρωπαϊκό βρισκόμαστε αν πάρουμε από την αρχή της πανδημίας συνολικά. Άρα έτσι πρέπει να κρίνονται οι σκληροί δείκτες. Όμως πρέπει να βλέπουμε και την πραγματικότητα. Το τελευταίο διάστημα υπήρξε μία αύξηση των θανάτων συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό οφείλεται σε κάποιους παράγοντες τους οποίους μελετάμε. Και πρέπει αν θέλετε εδώ πέρα να έχουμε μία απόλυτη ειλικρίνεια. Το πρώτο στοιχείο που είναι δεδομένο είναι ότι πραγματικά το κύμα της ΔΕΛΤΑ έπληξε κυρίως τη χώρα μας συγκριτικά με άλλες χώρες. Οπότε ήταν αναμενόμενο, δεδομένου ότι θέλαμε να έχουμε και ανοιχτή την οικονομία, ότι θα υπήρχε μία επιβάρυνση. Η εμβολιαστική μας κάλυψη στον ενήλικο πληθυσμό μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου ήταν στο 67% στον ενήλικο πληθυσμό. Αυτή τη στιγμή έχουμε 84%. Πληρώσαμε δηλαδή ότι καλύψαμε τον πληθυσμό πιο αργά συγκριτικά με άλλες χώρες που είχαν λιγότερους δείκτες. Και αυτό έγινε με πολύ σκληρές αποφάσεις. Με αποφάσεις υποχρεωτικότητας που κατακριθήκαμε αλλά έδειξαν ότι είχαν αποτέλεσμα. Υπάρχει ένας γερασμένος πληθυσμός. Εμείς είμαστε στο 7,2%, είναι άνω των 80 ετών, συγκριτικά με 5,8% στο Ευρωπαϊκή Ένωση. Και ναι, πρέπει και αυτό να κάνουμε αυτή τη στιγμή, να εξετάσουμε και διαχρονικές παθογένειες που είχε το Εθνικό Σύστημα Υγείας που μέσα σε αυτά τα δύο χρόνια προσπαθήσαμε να τις άρουμε. Λόγου χάρη διπλασιάσαμε τις κλίνες ΜΕΘ. Αλλά είναι μία πραγματικότητα που ξέρετε και συνδέεται και με το νέο χάρτη που θέλουμε να κάνουμε με το νέο ΕΣΥ. Αν δεν το πούμε με ειλικρίνεια τώρα και δεν το δούμε, δεν θα το λύσουμε πότε. Υπήρχαν πραγματικά νοσοκομεία τα οποία δείχνουν ότι είναι στον μέσο όρο η θνητότητα με πολύ μεγάλα νοσοκομεία της Ευρώπης και υπάρχουν άλλα νοσοκομεία που δείχνουν ότι είχανε διπλάσιο μέσο όρο. Οπότε εκεί πέρα δεν πρέπει να φοβηθούμε να πούμε ότι υπάρχουν και ελλείμματα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας ή στην πρωτοβάθμια περίθαλψη. Δηλαδή ένα στοιχείο που βλέπουμε είναι ότι πολύς κόσμος πήγαινε αργά στο νοσοκομείο. Όλο λοιπόν αυτό το πλαίσιο ή μπορείς να το κρύψεις κάτω από το χαλί ή με ειλικρίνεια να έρθεις να πεις ότι αυτό είναι το Εθνικό Σύστημα Υγείας διαχρονικά. Αυτό πάμε να αλλάξουμε. Και αυτό θα διορθώσουμε. Υπάρχει και ένας παράγοντας ότι εμείς επιλέξαμε, και πιστεύω ότι σωστά επιλέξαμε, μια υπερκαταγραφή υπό την έννοια ότι οποιοδήποτε περιστατικό είχε και αιτία Covid, ακόμη και αν ο θάνατος προήλθε από άλλη αιτία, το καταγράφουμε, συγκριτικά λόγου χάρη με τη Μεγάλη Βρετανία. Πάμε στην επόμενη ημέρα του τι πρέπει να κάνουμε.
-Υπουργέ το ακουμπήσατε το θέμα, για τις μεταρρυθμίσεις στο χώρο της Υγείας, οι οποίες είναι ριζικές, από ότι λέει το ρεπορτάζ, τις οποίες δρομολογείτε. Μία από αυτές είναι αναδιάρθρωση των νοσοκομείων. Ακούγεται κάπως περίεργα και ήδη έχουμε και κάποιες έτσι μικρό-αντιδράσεις θα έλεγα. Τι ακριβώς θα κάνετε;
Θ. Πλεύρης: Αυτή τη στιγμή και ειδικά η αναπληρώτρια υπουργός που προέρχεται από τα σπλάχνα του ΕΣΥ η Μίνα Γκάγκα δουλεύει, δουλεύουμε μαζί το νέο υγειονομικό χάρτη με μία βασική προτεραιότητα. Ότι πλέον ο υγειονομικός χάρτης θα είναι για να εξυπηρετεί τον πολίτη και τον ασθενή. Όχι να εξυπηρετεί το οτιδήποτε άλλο. Διότι αυτή τη στιγμή βιώσαμε σε αυτόν εδώ τον τόπο, με τον υγειονομικό χάρτη, να ικανοποιούνται τοπικοί ανταγωνισμοί, να φτιάχνονται πολλές φορές κλινικές με βάση τις ανάγκες όχι του πολίτη και του ασθενούς, αλλά με τη βάση τις ανάγκες των ισορροπιών μέσα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Άρα ξεκινάμε και λέμε ότι πάμε με έναν υγειονομικό χάρτη ο οποίος πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά ότι όλοι οι Έλληνες θα έχουν πρόσβαση σε υγειονομικές δομές και αυτές υγειονομικές δομές θα είναι αναβαθμισμένες. Έχουμε χρήματα τα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, τα 350 εκατομμύρια ευρώ κτιριακά και υλικοτεχνική υποδομή για το ΕΣΥ και 250 εκατομμύρια ευρώ, 350 εκατομμύρια, 250 εκατομμύρια για την πρωτοβάθμια. Σε αυτόν λοιπόν τον χάρτη, επειδή γίνεται μία κουβέντα, “πάτε να κλείσετε για οικονομίες κλίμακος νοσοκομεία”, “Όχι” αυτό που πάμε να κάνουμε είναι να αναδιαρθρώσουμε τα νοσοκομεία. Να ξέρει ο πολίτης ότι εκεί που μπορεί να έχει παραπάνω νοσηλευτικές δομές, η κάθε νοσηλευτική δομή θα κάνει αυτό που είναι καλύτερο δυνατό για τον πολίτη ώστε να έχει πολύ καλύτερη παρεχόμενη υπηρεσία. Εμείς λέμε ότι, αυτή τη στιγμή, τι θέλει ο πολίτης; Να έχει μία ταμπέλα νοσοκομείο και να λέμε να έχει νοσοκομείο και να μεταφέρεται όλος ο όγκος είτε στην Αθήνα, είτε οπουδήποτε αλλού, αλλά να έχει ταμπέλα νοσοκομείου; Ή να δούμε ποια από αυτά τα νοσοκομεία πρέπει και μπορούν να ενισχυθούν και να γίνουν πραγματικά νοσοκομεία. Και ποια άλλα θα πρέπει να αποκτήσουν μία υπόσταση, πιο στοχευμένη. Δηλαδή αντί να έχουν μέσα όλες τις κλινικές, να επιλεγούν κλινικές στις οποίες μπορεί να είναι καλά. Αυτό δημιουργεί και οικονομία κλίμακος. Πρωτίστως όμως δημιουργεί πολύ καλύτερη πρόσβαση του πολίτη στην υγειονομική δομή.
-Μία άλλη σημαντική μεταρρύθμιση που έχουμε ακούσει από εσάς είναι αυτή των απογευματινών χειρουργείων στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Τι ακριβώς να περιμένουν οι πολίτες;
Θ. Πλεύρης: Είναι λυπηρό για αυτονόητα πράγματα να λέμε μεταρρύθμιση. Αυτό να θυμίσουμε είναι 20 χρόνια ψηφισμένο από τον Παπαδόπουλο, είναι ψηφισμένα τα απογευματινά ιατρεία. Από τον Άδωνη μετά έγινε μία διάταξη. Δηλαδή έχουμε κάτι ψηφισμένο που δεν πείραξε κανείς, αλλά ποτέ δεν εφαρμόστηκε. Τι γίνεται τώρα; Εμείς σε όλο το πλαίσιο της Υγείας αναδομούμε την Πρωτοβάθμια. Φτιάχνουμε τον ΕΟΠΥΥ ώστε ο ΕΟΠΥΥ ως ασφαλιστικός οργανισμός και άρα δρομολογούμε μεταρρύθμιση στην ιδιωτική υγεία. Δηλαδή πια ο ΕΟΠΥΥ δεν θα συμβάλεται με όλους στη λογική ότι ικανοποιώ τον πάροχο, αλλά θα συμβάλεται με τους παρόχους που πληρούν αυστηρά ποιοτικά κριτήρια. Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο ερχόμαστε και λέμε ότι το εθνικό μας σύστημα υγείας πρέπει να ενισχυθεί. Ενισχύεται με 4.000 νοσηλευτές, 700 γιατρούς, 910 λοιπό προσωπικό το ’22. Παράλληλα, όμως, έχει δυνατότητες να έχει απογευματινά χειρουργεία. Ποιον θα ωφελήσουν τα απογευματινά χειρουργεία; Γιατί πολλοί έρχονται και λένε εδώ πώς θα λειτουργούν. Πρώτα από όλα θα λειτουργούν και με ιδιωτικούς όρους, δηλαδή αυτός ο οποίος θα πηγαίνει στο απογευματινό χειρουργείο, θα συμμετέχουν δύο πυλώνες: ο ΕΟΠΥΥ όπως πληρώνει τις ιδιωτικές κλινικές. Και όπως στις ιδιωτικές κλινικές που πηγαίνει ασφαλισμένος πληρώνει ο ΕΟΠΥΥ, έχει και ο ίδιος συμμετοχή, θα πληρώνει συμμετοχή. Από αυτήν τη συμμετοχή θα πληρώνονται χρήματα νοσηλευτές, παραϊατρικό προσωπικό, και ο ιατρός. Τι πετυχαίνουμε με αυτόν τον τρόπο; Πετυχαίνουμε να έχει έσοδα παραπάνω το νοσοκομείο. Το προσωπικό, το οποίο όλοι το αναγνωρίζουμε για τον αγώνα που έχει κάνει, γιατροί και νοσηλευτές στη διάρκεια της πανδημίας, τούς δίνουμε τη δυνατότητα με απολύτως διαφανείς τρόπους να αυξήσουν το εισόδημά τους. Δεν θα είναι υποχρεωτικό. Όποιος θα θέλει να συμμετέχει. Παράλληλα, θα βάλουμε και κριτήρια πώς θα γίνονται ώστε να λειτουργεί πρωινή λίστα. Δηλαδή για να μπορεί να γίνονται απόγευμα τα χειρουργεία, θα έχουμε υπολογίσει πόσα πρωινά πρέπει να γίνουν. Και θα πρέπει να έχουνε γίνει αυτά τα πρωινά. Και στο τέλος κοιτάξτε τι θα συμβεί. Κάποιος που μπορεί να πληρώσει και η επιλογή του θα ήταν να πάει σε ιδιωτική κλινική, με καλύτερους οικονομικούς όρους, θα μπορέσει, να χειρουργηθεί στο δημόσιο και θα ανακουφίσει στην πρωινή λίστα εκεί που θα περίμενε για αυτόν που πραγματικά είναι πιο ευάλωτος. Άρα από μία σχέση κερδίζουν όλοι. Και σίγουρα δημιουργείται ένας ανταγωνισμός στον ιδιωτικό τομέα. Δεν μπορώ λοιπόν να καταλάβω πως είναι δυνατόν κάποιος να μην στηρίξει τα απογευματινά χειρουργεία, τη στιγμή που με έναν ήπιο τρόπο – δεν θέλει το δημόσιο να γίνει ανταγωνιστής.
Και ακούστε και κάτι άλλο που κάνουμε συνδυαστικά. Πολλά νοσοκομεία δεν μπορούν να υποστηρίξουν τα απογευματινά χειρουργεία. Εκεί λοιπόν θα δώσουμε δυνατότητες με ΣΔΙΤ, το χειρουργείο αυτό να γίνει στον ιδιωτικό τομέα. Δηλαδή πάλι, προκειμένου να ανακουφιστεί η λίστα και χωρίς να πληρώσει τίποτα ο πολίτης, απευθείας θα συμβληθεί το νοσοκομείο ή ο ΕΟΠΥΥ με την ιδιωτική κλινική, όχι με τους τυπικούς όρους που πληρώνει ο πολίτης, αλλά ένα χειρουργείο που θα ήτανε να γίνει λόγου χάρη στη Λιβαδειά θα μπορεί να γίνει σε μία ιδιωτική κλινική και θα πάει ο πολίτης. Το εφαρμόσαμε πιλοτικά στη Λάρισα. 112 χειρουργεία που περίμεναν έξι μήνες πήγανε στις ιδιωτικές κλινικές της Λάρισας. Δεν πλήρωσε τίποτα ο πολίτης. Ήταν μεταξύ των οποίων και ανασφάλιστος κόσμος. Έκαναν τα χειρουργεία τους που περιμένανε. Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι όταν λέμε ΕΣΥ- και είναι κάτι που ενοχλεί όταν το αναφέρουμε συχνά- το Εθνικό Σύστημα Υγείας δεν είναι Κρατικό Σύστημα Υγείας. Όλες οι μονάδες που υπάρχουν, ιδιωτικές και δημόσιες, είναι ένα σύστημα υγείας. Θα τις εκμεταλλευτούμε όλες.
-Πάντως σίγουρα οι πολίτες θα έχουν περισσότερες επιλογές με αυτό το σύστημα των απογευματινών χειρουργείων. Η αλλαγή αυτή, όμως, έχει μελετηθεί επαρκώς αν θα φέρει κόστος, εάν θα φέρει όφελος, οικονομικά, δημοσιονομικά, αυτή η μεταρρύθμιση;
Θ. Πλεύρης: Αυτή είναι άλλη μία κουβέντα που κάνουμε. Ότι θέλουμε σιγά-σιγά τα νοσοκομεία να γίνονται νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου. Τι έχει δείξει και είναι μία πραγματικότητα αυτό. Έχει δείξει ότι η υπηρεσία που παρέχεται στα δημόσια νοσοκομεία, σε κόστος προς το κράτος, πολλές φορές είναι ακριβότερο από την υπηρεσία που μπορεί να παραχθεί σε έναν ιδιωτικό τομέα. Και για αυτό το λόγο είναι και μία κουβέντα που κάνουμε για ΣΔΙΤ. Στα ΣΔΙΤ πιστεύουμε ότι θα μειωθεί και το κόστος και θα υπάρχει και καλύτερα παρεχόμενη υπηρεσία, αλλά οπωσδήποτε θέλουμε μέσα από λογικές των διοικήσεων, που πλέον οι διοικήσεις θα λειτουργούν με όρους νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου. Τα νέα νοσοκομεία που γίνονται, γίνονται πλέον με αυτό το καθεστώς. Πλέον “ναι” να ακολουθούμε και το κόστος. Όχι σε λογική μείωσης τιμής αλλά σε λογική να πληρώνουμε την καλύτερη παρεχόμενη υπηρεσία, την πιο ποιοτική υπηρεσία στην καλύτερη τιμή. Δεν είναι λογικό να λέμε ότι πετάμε χρήματα. Όχι, τα χρήματα θα πρέπει να τα δίνουμε ώστε πραγματικά να ενισχύουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Και πως το ενισχύουμε; Όταν αξιολογούμε τις υπηρεσίες που λαμβάνει. Έτσι και το προσωπικό παίρνει περισσότερα χρήματα και στοιχίζουν λιγότερο.
-Ταμειακά, όμως, αυτή η αλλαγή θα φέρει πρόσθετα έσοδα, όπως μας είπατε, ή θα φέρει κόστος στο ΕΣΥ;
Θ. Πλεύρης: Κόστος στο ΕΣΥ δεν θα φέρει για τον εξής λόγο: γιατί η παροχή θα πληρώνεται από τον ΕΟΠΥΥ. Όπως λοιπόν θα πήγαινε ο πολίτης σε μία ιδιωτική κλινική και ο ΕΟΠΥΥ θα πλήρωνε, δεν θα πληρώσει κάτι παραπάνω ο ΕΟΠΥΥ. Αν πλήρωνε κάτι παραπάνω ο ΕΟΠΥΥ τότε ενδεχομένως να δημιουργούσαμε στην αναλογία του κράτους, γιατί και ο ΕΟΠΥΥ ένας κρατικός φορέας είναι. Επιβάρυνση. Όχι. Από τη στιγμή που θα πληρώνουμε την ίδια υπηρεσία θα μπορέσουμε να έχουμε καλύτερη παρεχόμενη υπηρεσία και έσοδα για το δημόσιο νοσοκομείο. Γιατί αυτά τα έσοδα θα πήγαιναν ενδεχομένως σε μία ιδιωτική κλινική. Όπου, όμως, γιατί και εκεί πέρα θέλουμε μία προσοχή. Όπου βλέπουμε, όμως, ότι η υπηρεσία είναι πιο ακριβή στο δημόσιο -που υπάρχουν τέτοιες υπηρεσίες- άλλες υπηρεσίες είναι φθηνότερες, αλλά υπάρχουν πολλές υπηρεσίες σε επίπεδο χειρουργείων αναφερόμαστε που είναι ακριβότερες, “ναι” εκεί θα επιλεγεί το μοντέλο να τα στέλνουμε αυτά στον ιδιωτικό τομέα που θα στοιχίσει λιγότερο.
-Άλλη σημαντική μεταρρύθμιση κύριε υπουργέ είναι η παροχή δωρεάν ασφαλιστικής κάλυψης σε όλους τους πολίτες για τα ιατρικά λάθη. Πληρώνουμε περίπου 90 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για ιατρικά λάθη.
Θ. Πλεύρης: Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, είναι κάτι σε πολύ πρώιμο στάδιο, αλλά είναι κάτι το οποίο το πιστεύω πάρα πολύ. Φαίνεται από τα στοιχεία τα οικονομικά που παίρνουμε ότι για δικαστικά έξοδα συνολικά τα νοσοκομεία πληρώνουν τεράστια ποσά. Αυτό το ποσό περίπου που λέτε 90 εκατομμυρίων ευρώ για δικαστικές υποθέσεις εκ των οποίων ένα μεγάλο κομμάτι είναι το κομμάτι του ιατρικού λάθους, του malpractice. Οπότε ενδεχομένως εμείς εξετάζουμε σε αυτό το σημείο δύο επίπεδα που συνδέονται με τις ασφαλιστικές εταιρείες. Το πρώτο επίπεδο είναι να μπουν οι ασφαλιστικές εταιρείες στο δημόσιο σύστημα υγείας. Χειρουργεία να γίνονται – αυτό που σας παρουσιάσαμε- το απόγευμα, τα χειρουργεία αντίστοιχα, και όποιος είναι ασφαλισμένος να μπορεί να χρησιμοποιεί την ασφάλεια του και το δημόσιο να παίρνει χρήματα. Το δεύτερο επίπεδο έχει να κάνει ότι ειδικά σε περιπτώσεις που έχουμε τροχαία και οτιδήποτε άλλο, να διεκδικεί το δημόσιο από τις ασφαλιστικές εταιρείες τα ποσά τα οποία πληρώνει για τον ασθενή, όπως ακριβώς πληρώνει σε μία ιδιωτική κλινική η ασφαλιστική. Και το τρίτο που πραγματικά θα ήταν εμβληματικό, αλλά οπωσδήποτε θέλει πολλή δουλειά να γίνει. Από τη στιγμή που πληρώνουμε πολύ μεγάλα ποσά για ιατρικά λάθη θα μπορούσαμε να συζητήσουμε ανοιχτά και θα ήτανε και μία τρομακτική παροχή για το γιατρό και τον νοσηλευτή να ασφαλίσουμε και όλο αυτό το προσωπικό.
-Και για τους πολίτες, για να αποζημιωθούν πιο γρήγορα…
Ακριβώς. Να ασφαλιστεί το Εθνικό Σύστημα Υγείας. Φανταστείτε. Τώρα μιλάμε για κολοσσιαίες ασφαλιστικές εταιρείες. Δηλαδή εκεί πέρα οπωσδήποτε οι διαγωνισμοί θα αφορούν ομάδες ασφαλιστικών εταιρειών πανίσχυρες του εξωτερικού, με αντασφάλειες. Και να βγεις ως Εθνικό Σύστημα Υγείας και να πεις ότι εγώ τον γιατρό μου το θέλω ασφαλισμένο. Όπως τώρα του παρείχαμε μία ασυλία στο κομμάτι του COVID. Εγώ θέλω να ξέρει ότι άμα κάνει ένα λάθος σε αυτό το λάθος δεν θα τον κυνηγήσει ποτέ κανείς. O νοσηλευτής το ίδιο. Aλλά και ο πολίτης, από το να μπει σε μία λογική δημοσίου, ότι εξαντλούμε όλα τα ένδικα μέσα, φτάνουμε στα 15 χρόνια. Όχι. Να υπάρχει μία ασφαλιστική εταιρεία η οποία θα πληρώνεται από το κόστος που θα εξοικονομήσουμε και αυτή η ασφαλιστική εταιρεία να ξέρει ότι το ΕΣΥ, στο σύνολο του, ότι είναι ασφαλισμένο. Όμως αυτό θέλει πολύ δουλειά. Ήδη έχουμε ξεκινήσει κάποιες πρώιμες συζητήσεις με το κομμάτι των ασφαλιστικών εταιρειών. Αυτό θα γίνει και σε επίπεδο θεσμικών οργάνων και πιστεύουμε ότι ο συνδυασμός νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, λειτουργία και με ιδιωτικούς όρους το απόγευμα, ενίσχυση όλων των δομών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και όλο αυτό να ασφαλιστεί σε ένα πλαίσιο, πιστεύουμε ότι θα βάλει τις βάσεις για αυτό που λέμε νέο ΕΣΥ.
-Τελευταία ερώτηση. Ερχόμενος κάποιος στο υπουργείο Υγείας βλέπει συνεχώς έξω από το κτίριο συγκεντρωμένους τους ανεμβολίαστους και σε αναστολή πλέον υγειονομικούς υπαλλήλους, όσοι είναι αυτοί που είναι. Τι προτίθεται να κάνει η κυβέρνηση; Τι θα κάνετε για αυτούς; Θα συνεχιστεί αυτή η κατάσταση; Θα τους μετακινήσετε κάπου αλλού; Τι πρόκειται να κάνετε;
Θ. Πλεύρης: Αυτή τη στιγμή, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον, δύο πράγματα μπορούν να γίνουν. Το ένα πράγμα είναι αυτό το οποίο έχω εισηγηθεί, δεν έχω κρυφτεί, το έχω εισηγηθεί, είναι δική μου εισήγηση και πιστεύω και ότι θα γίνει και αποδεκτή, έχει να κάνει με το γεγονός ότι θα πρέπει πλέον για να υπηρετεί στο Εθνικό Σύστημα Υγείας να είναι τυπικό προσόν ο εμβολιασμός. Και αυτό με συγχωρείτε είναι ένα θέμα και εκτός πανδημίας. Είναι ένα θέμα που συνδέεται με την επιστήμη και με το πόσο θέλεις το προσωπικό το οποίο υπηρετεί στο Εθνικό Σύστημα Υγείας να σέβεται την επιστήμη για την οποία βρίσκεται στις συγκεκριμένες θέσεις. Άρα εάν τεθεί ως τυπικό προσόν εμβολιασμός, προφανώς 31 Μαρτίου που λήγει η αναστολή τους, θα κληθούν να επιλέξουν πλέον αν θα παραμείνουν στο Εθνικό Σύστημα Υγείας ή αν θα παραμείνουν ανεμβολίαστοι δεν θα εργάζονται στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Η δεύτερη θέση είναι ότι για όσο διαρκεί η πανδημία, και όταν λέμε για όσο διαρκεί η πανδημία, όταν αυτή τη στιγμή ανανεώνουμε συμβάσεις επικουρικού προσωπικού μέχρι το τέλος του έτους, όταν παίρνουμε αντιικά φάρμακα μέχρι το τέλος του έτους, όταν παίρνουμε εμβόλια προκειμένου να καλύψουμε τον πληθυσμό, τουλάχιστον μέχρι το τέλος του έτους, είναι ξεκάθαρο ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα, δηλαδή αν δεν το βάλουμε ως τυπικό προσόν και πούμε ότι απλώς θα ναι σε αναστολή για όσο διαρκεί πανδημία, δεν θα μπορούν να επιστρέψουν. Άρα 1η Απριλίου δεν πρόκειται να επιστρέψουν. Ή θα τεθούν εκτός Συστήματος Υγείας ή θα παραμείνουν σε αναστολή μέχρι κάπου να ειπωθεί ότι δεν υπάρχει πανδημία κορονοϊού. Λογικές όμως να πιεστούμε να εκβιαστούμε από ανθρώπους, οι οποίοι έχουν επιλογή και επιλέγουν να μην ακολουθήσουν την επιστήμη, με συγχωρείτε, δεν θα το κάνουμε.
-Σας ευχαριστούμε πολύ για αυτήν την πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα που είχαμε, που έβγαλε ειδήσεις για τους αναγνώστες μας. Σας ευχαριστούμε πολύ για το χρόνο σας