Στα 140 εκατ. ευρώ υπολογίζει το υπουργείο Υποδομών τις αποζημιώσεις που εμφανίζεται να έχει κερδίσει η κοινοπραξία του μετρό Θεσσαλονίκης από τις διεθνείς διαιτησίες, την ώρα που κυβέρνηση και εργολάβοι καταβάλλουν προσπάθεια συμβιβασμού για την επανεκκίνηση του έργου, με ορίζοντα τα τέλη του μήνα.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, οι διαιτησίες έχουν επιδικάσει στους εργολάβους από τις διεκδικήσεις τους περίπου 80 εκ. ευρώ. Ωστόσο, με τα ποσά που έχουν τελεσιδικήσει για διάφορες τεχνικές εργασίες (προϊόντα εκσκαφής, χωματουργικά κ.α), υπολογίζονται οι αποζημιώσεις που θα δοθούν στην κοινοπραξία του έργου και για αντίστοιχες αλλά μεταγενέστερες εργασίες. Και ο λόγος είναι ότι ο υπολογισμός δεν θα γίνει με τα παλιά υποκοστολογημένα τιμολόγια- αλλά με τα καινούρια, όπως έχουν οριστεί με τις αποφάσεις των διαιτησιών. Έτσι εξηγούν στην Αττικό μετρό και το λόγο που έχει «φουσκώσει» ο λογαριασμός, με την εταιρεία να προσφεύγει ακόμη και κατά των αποφάσεων της διαιτησίας.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να εξασφαλίσει με τη συμφωνία ότι ο ανάδοχος δεν θα εγείρει νέες διεκδικήσεις στο μέλλον. Ωστόσο, σύμφωνα με δικαστικούς κύκλους, μια τέτοια απόφαση κινείται σε αντισυνταγματική βάση καθώς εμποδίζει την δυνατότητα προσφυγής, και ανοίγει σοβαρή συζήτηση για το εάν μπορεί να επιτευχθεί. Σήμερα, ο ανάδοχος έχει πληρωθεί 350 εκ. ευρώ από μία σύμβαση 900 εκατ. ευρώ και έχει εγείρει διεκδικήσεις 680 εκατ. ευρώ!
Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι διαιτησίες, κατά το μεγαλύτερο μέρος τους, έχουν ολοκληρωθεί. Ωστόσο απομένουν επιπλέον περί τις 15 -20 μέσα στις οποίες υπολογίζεται ότι θα συμπεριληφθεί και η μεγάλη διαιτησία άνω των 300 εκ. ευρώ, την οποία η κοινοπραξία έχασε προ μηνών για τυπικούς λόγους και σκοπεύει να επαναφέρει. Πρόσφατα – μεταξύ άλλων – επιδικάστηκε και η διαιτησία για το σταθμό του Πατρίκιου για την οποία η κοινοπραξία του έργου ζητούσε πάνω από 41 εκ. ευρώ. Με την απόφασή του το διαιτητικό δικαστήριο υποχρεώνει την Αττικό Μετρό στην σύνταξη ανακεφαλαιωτικού πίνακα εργασιών (ΑΠΕ) και εφόσον απαιτείται και πρωτόκολλο κανονισμού τιμών μονάδας νέων εργασιών: α) για το 50% των εργασιών κατασκευής jet grouting καθώς και β) της κατασκευής διαφραγματικών τοίχων πλέον του 1 μέτρου πάχους. Απορρίφθηκε αντίστοιχα για τυπικούς λόγους η διαιτησία για την αλλαγή χωροθέτησης του σταθμού Νέα Ελβετία κατά το ποσό των 28,5 εκ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο παρόλα αυτά αγκάθι για την υπόθεση του μετρό είναι ο σταθμός της Βούλγαρη αλλά και οι πηγές χρηματοδότησης για να καλυφθούν οι δαπάνες των αποζημιώσεων. Με βάση την πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού, οι αρχαιότητες της περιοχής δεν μπορούν να αποσπαστούν γεγονός που περιπλέκει τις διαδικασίες.
Από την Αττικό μετρό θεωρούν ότι θα ήταν εγκληματικό λάθος για το μετρό της Συμπρωτεύουσας να μην κατασκευαστεί ο σταθμός. Ωστόσο κλίνουν στην άποψη να υλοποιηθεί στα πρότυπα της Αγίας Παρασκευής στην Αθήνα και να γίνει με συμπληρωματική σύμβαση και νέες μελέτες.
Διαβάστε περισσότερα εδώ