Με την ψήφο εμπιστοσύνης η κυβέρνηση θέλει να δείξει ότι έχει συμπαγή πλειοψηφία απέναντι στην τρόικα, τονίζει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και στον Μιχάλη Ψύλο ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην υπουργός, Προκόπης Παυλόπουλος. Με την κίνηση αυτή, σημειώνει ο κ. Παυλόπουλος η κυβέρνηση “δείχνει ότι εκπροσωπεί την πλειοψηφία του ελληνικού λαού και επιπλέον ότι σε αυτή τη διαπραγμάτευση έχει τη δυνατότητα να δράσει και μονομερώς”.
Ερωτηθείς για την απόφαση του πρωθυπουργού να ορίσει ως αντικαταστάτη του στη συζήτηση τον υπουργό υγείας Μάκη Βορίδη, ο κ. Παυλόπουλος υπογραμμίζει: “Ο πρωθυπουργός δεν θα μπορούσε να μετάσχει στη συζήτηση, δεδομένου ότι βρίσκεται εκτός Ελλάδος. Δεύτερον, το ποιον επιλέγει ο πρωθυπουργός για να εκπροσωπήσει την κυβέρνηση είναι καθαρά δικό του θέμα. Είναι καθαρά θέμα δικής του επιλογής, δεν σηματοδοτεί τίποτε παραπάνω. Ο πρωθυπουργός έκρινε ότι ο κ. Βορίδης ήταν ο καταλληλότερος την περίοδο αυτή για να εκπροσωπήσει την κυβέρνηση”.
Αναφορικά με τις διαπραγματεύσεις με την τρόικα, ο βουλευτής της ΝΔ τονίζει: “Γίνεται σκληρή διαπραγμάτευση και αυτό είναι απάντηση σε εκείνους που λένε ότι δεν διαπραγματεύεται η κυβέρνηση. Κάθε άλλο, το βλέπετε. Αυτό διαφοροποιεί την κυβέρνηση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις Παπανδρέου και Παπαδήμου που όχι μόνο δεν διαπραγματεύτηκαν ποτέ απολύτως τίποτε, αλλά αποδέχθηκαν τις δεσμεύσεις που είχε επιβάλει η τρόικα την εποχή εκείνη, τις μνημονιακές, και μάλιστα με υπουργούς οι οποίοι ομολογούν πως δεν διάβασαν τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν και με τις οποίες δέσμευσαν και τον ελληνικό λαό και τις επόμενες κυβερνήσεις, όπως τη σημερινή”.
Απευθυνόμενος προς τον ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Παυλόπουλος τονίζει ότι “δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας για αλλότριους σκοπούς. Το έχω πει επανειλημμένα με όλο τον σεβασμό προς την αξιωματική αντιπολίτευση: Δεν επιτρέπεται να παίζουμε με τους θεσμούς. Έχει κι άλλες ευκαιρίες η αξιωματική αντιπολίτευση να προκαλέσει εκλογές ή να οδηγηθούμε σε εκλογές, αλλά δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας. Το παράδειγμα του Γ. Παπανδρέου το 2009 και η τακτική που ακολούθησε τότε είναι προς αποφυγή και όχι παράδειγμα προς μίμηση”.
Η συνέντευξη του βουλευτή της ΝΔ και πρώην υπουργού, Προκόπη Παυλόπουλου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έχει ως εξής:
–Κύριε υπουργέ ξεκινά στη Βουλή η συζήτηση της πρότασης για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση. Πολλά σχόλια γράφτηκαν για το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς όρισε ως αντικαταστάτη του τον υπουργό Υγείας Μάκη Βορίδη, καθώς θα απουσιάζει στο Μιλάνο για την ευρωπαϊκή σύνοδο κορυφής της για την Απασχόληση.
-Πρώτα απ’ όλα, να ξεκαθαρίσουμε ότι ο πρωθυπουργός δεν θα μπορούσε να μετάσχει στη συζήτηση, δεδομένου ότι βρίσκεται εκτός Ελλάδος, σε μια πολύ σημαντική συμμετοχή του σε ευρωπαϊκά φόρα. Επομένως, αυτό δικαιολογεί απολύτως την απουσία του. Δεύτερον, το ποιον επιλέγει ο πρωθυπουργός για να εκπροσωπήσει την κυβέρνηση είναι καθαρά δικό του θέμα. Θυμίζω τι συνέβαινε την εποχή της κυβέρνησης του Κώστα Καραμανλή, γιατί έζησα αυτή την εμπειρία. Συνήθως, ήταν ο πρώτος τη τάξει υπουργός ο οποίος εκπροσωπούσε τον πρωθυπουργό και τον αναπλήρωνε. Κατά τύχη, εκείνη την εποχή ήμουν εγώ, αλλά σε πολλές περιπτώσεις, για συγκεκριμένα θέματα, π.χ. οικονομικά ή άλλα, επέλεγε άλλο πρόσωπο. Επομένως, είναι καθαρά θέμα δικής του επιλογής, δεν σηματοδοτεί τίποτε παραπάνω. Ο πρωθυπουργός έκρινε ότι ο κ. Βορίδης ήταν ο καταλληλότερος την περίοδο αυτή για να εκπροσωπήσει την κυβέρνηση.
-Γιατί χρειάστηκε η κυβέρνηση ψήφο εμπιστοσύνης από τους βουλευτές της συμπολίτευσης, ουσιαστικά;
-Για δύο λόγους, κατά την εκτίμησή μου. Ο πρώτος, ότι υπήρχε από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης αυτή η διαρκής αμφισβήτηση, η επίκληση των διαφοροποιήσεων που υπήρχαν από βουλευτές, διαφοροποιήσεις που ήταν απόλυτα δικαιολογημένες, γιατί ο κάθε βουλευτής έχει τη δυνατότητα και πρέπει να ενεργεί κατά συνείδηση. Αυτό το ερμήνευε η αξιωματική αντιπολίτευση κατά βούληση. Όμως, υπάρχει ένας σπουδαιότερος κατ’ εμέ λόγος: Αυτή τη στιγμή διεξάγεται μια πάρα πολύ σημαντική διαπραγμάτευση, ίσως η κρισιμότερη, με την τρόικα. Στην περίπτωση αυτή, η κυβέρνηση είναι πολύ πιο ισχυρή όταν κάνει τη διαπραγμάτευση δείχνοντας απέναντι στην τρόικα ότι το μέτωπο το εσωτερικό, το κυβερνητικό, είναι αρραγές.
-Η ψήφιση του προϋπολογισμού δεν θα ήταν μια μορφή παροχής ψήφου εμπιστοσύνης;
-Αυτό είναι ακριβές, αλλά όταν θα ψηφιστεί ο προϋπολογισμός, θα έχει κατά μεγάλο μέρος περατωθεί και η διαπραγμάτευση με την τρόικα. Άρα, αυτή τη στιγμή, η κυβέρνηση από τη μια πλευρά δείχνει ότι έχει συμπαγή πλειοψηφία απέναντι στην τρόικα, επομένως έχει τη δυνατότητα διαπραγματευτικά να δείχνει ότι εκπροσωπεί την πλειοψηφία του ελληνικού λαού και επιπλέον δείχνει ότι σε αυτή τη διαπραγμάτευση η κυβέρνηση έχει τη δυνατότητα να δράσει και μονομερώς, όπου μπορούμε να δράσουμε μονομερώς, στο πλαίσιο του πρωτογενούς πλεονάσματος και της μελλοντικής του πορείας, αλλά και των άλλων μεγεθών της οικονομίας. Επομένως, αυτό έχει και τη συμπαράσταση της Βουλής, άρα είναι απολύτως εξηγήσιμο και απολύτως θεμιτό αυτό που συνέβη.
-Κύριε υπουργέ, η κυβέρνηση κατέθεσε το προσχέδιο του προϋπολογισμού. Περιλαμβάνει κάποιες φοροελαφρύνσεις, αλλά κάτω του αναμενομένου. Για παράδειγμα, ο κ. Χαρδούβελης μας έλεγε για 100 δόσεις σε ό,τι αφορά τις οφειλές των πολιτών, τώρα γίνεται λόγος για 48 ως 72 δόσεις και με αυστηρές προϋποθέσεις για 100 δόσεις. Γιατί; Δεν είχατε την έγκριση της τρόικα;
-Νομίζω ότι αυτό το θέμα δεν έχει κλείσει, γι’ αυτό σας είπα ότι βρισκόμαστε σε φάση διαπραγμάτευσης και βεβαίως γι΄ αυτό μιλάμε για προσχέδιο του προϋπολογισμού. Πέραν τούτου η τρόικα είναι εκείνη που με δική της ευθύνη και δυστυχώς μέσω των εμμονών της έχει συνδέσει τα δύο πράγματα. Δηλ. το ζήτημα με τα κόκκινα δάνεια από τη μια πλευρά και από την άλλη το ζήτημα των δόσεων. Γιατί, όπως είναι γνωστό, το σχέδιο νόμου με τα κόκκινα δάνεια είναι έτοιμο και θα μπορούσε να έχει περάσει, το έχει δεχθεί και η τρόικα. Από την άλλη πλευρά, θέλει να τα συνδυάσει. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να περατωθεί η διαπραγμάτευση και επομένως μπορεί να είναι διαφορετικό -και μακάρι- το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού που θα έρθει προς ψήφιση. Εν πάση περιπτώσει, ισχύει αυτό που σας είπα. Να γιατί η κυβέρνηση, σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να δράσει και μονομερώς. Αυτό θα εξαρτηθεί από τον πρωθυπουργό. Σας τονίζω ότι γίνεται σκληρή διαπραγμάτευση και αυτό είναι απάντηση σε εκείνους που λένε ότι δεν διαπραγματεύεται η κυβέρνηση. Κάθε άλλο, το βλέπετε. Αυτό διαφοροποιεί την κυβέρνηση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις Παπανδρέου και Παπαδήμου που όχι μόνο δεν διαπραγματεύτηκαν ποτέ απολύτως τίποτε, αλλά αποδέχθηκαν τις δεσμεύσεις που είχε επιβάλει η τρόικα την εποχή εκείνη, τις μνημονιακές, και μάλιστα με υπουργούς οι οποίοι ομολογούν πως δεν διάβασαν τις δεσμεύσεις που ανέλαβαν και με τις οποίες δέσμευσαν και τον ελληνικό λαό και τις επόμενες κυβερνήσεις, όπως τη σημερινή.
-Είναι πρόκριμα για την προεδρική εκλογή η ψηφοφορία της Παρασκευής για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης;
-Κατά την εκτίμησή μου όχι. Βεβαίως πολιτικά συμπεράσματα μπορεί να βγαίνουν, αλλά δεν το θεωρώ πρόκριμα. Πρώτον, γιατί το χρονικό διάστημα μέχρι τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο είναι αρκετά μεγάλο. Και δεύτερον μην ξεχνάτε ότι οι βουλευτές ψηφίζουν κατά συνείδηση και ακόμη και εκείνοι οι βουλευτές που δεν ανήκουν στην κυβερνητική πλειοψηφία και πιστεύω ότι θα είναι αρκετοί, θα αναλογιστούν ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας για αλλότριους σκοπούς. Το έχω πει επανειλημμένα με όλο τον σεβασμό προς την αξιωματική αντιπολίτευση: Δεν επιτρέπεται να παίζουμε με τους θεσμούς. Έχει κι άλλες ευκαιρίες η αξιωματική αντιπολίτευση να προκαλέσει εκλογές ή να οδηγηθούμε σε εκλογές, αλλά δεν μπορεί να χρησιμοποιείται ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας. Το παράδειγμα του Γ. Παπανδρέου το 2009 και η τακτική που ακολούθησε τότε είναι προς αποφυγή και όχι παράδειγμα προς μίμηση.
-Ο ΣΥΡΙΖΑ, δημοσκοπικά τουλάχιστον φαίνεται να διατηρεί ένα σημαντικό προβάδισμα έναντι της ΝΔ. Βλέπετε ότι μπορεί να αντιστραφεί το κλίμα και η ΝΔ να έχει την πρωτιά στις εκλογές, αν διεξαχθούν με αφορμή την Προεδρία της Δημοκρατίας;
-Αυτό το σενάριο είναι πιθανό. Δηλαδή, η ανατροπή αυτή μπορεί να γίνει, δεν είναι τίποτα δεδομένο. Η όποια δημοσκοπική υπεροχή του ΣΥΡΙΖΑ, όπως και η υπεροχή του στις ευρωεκλογές αποδείχτηκε ότι ήταν μικρή. Δεν υπάρχει κάποιο ρεύμα. Θυμηθείτε ότι στις ευρωεκλογές ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε ψήφους σε σχέση με τις βουλευτικές εκλογές του Ιουνίου του 2012. Το πρόγραμμά του δεν έχει πείσει τον πολύ κόσμο. Είναι περισσότερο μια ψήφος διαμαρτυρίας. Όταν έχεις λοιπόν μια ψήφο διαμαρτυρίας έστω και σε δημοσκοπικό επίπεδο αυτή τη στιγμή, με καλές κινήσεις και κυρίως με μια επιτυχημένη διαπραγμάτευση, που δείχνει ότι αυτή η κυβέρνηση στέκεται σοβαρά απέναντι στα προβλήματα του τόπου και όχι με ανέφικτες θέσεις, μπορεί να ανατραπεί αυτό το κλίμα. Άλλωστε αυτός είναι ο στόχος της κυβέρνησης και αυτός πρέπει να είναι ο στόχος των βουλευτών που στηρίζουμε την κυβέρνηση. Εκεί που πρέπει περισσότερο να βάλουμε πλάτη, να το κάνουμε, χωρίς αυτό βέβαια να σημαίνει ότι δεν πρέπει να λέμε τη γνώμη μας. Αλλά όπου πρέπει να βάζουμε πλάτη να το κάνουμε και χωρίς αυτό να εμπεριέχει οποιαδήποτε ιδιοτέλεια.
Μιχάλης Ψύλος