Πολιτική

Προσφυγή στο ΣτΕ για την άρνηση του Παυλόπουλου να υπογράψει διατάγματα προαγωγών στη Δικαιοσύνη

Ο σύμβουλος Επικρατείας Μακρής προσέφυγε στο ΣτΕ για την άρνηση του Προέδρου της Δημοκρατίας να υπογράψει τα διατάγματα των προαγωγών στην Δικαιοσύνη, που είχαν αποφασιστεί επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ

Ο σύμβουλος της Επικρατείας Δημήτρης Μακρής και οι δικηγόροι Μανώλης Φωτάκης και Δημήτρης Ιωαννίδης προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας και ζητούν να ακυρωθεί ο διορισμός της ηγεσίας της Δικαιοσύνης από τη νέα κυβέρνηση της ΝΔ, καθώς θεωρούν παράνομη τη μη υπογραφή των Προεδρικών Διαταγμάτων από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλόπουλο για τις προαγωγές που είχε αποφασίσει η απερχόμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ. Και μάλιστα ζητούν η αίτηση ακύρωσής τους να συζητηθεί στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου.

Διευκρινίζεται ότι ο κ. Μακρής είχε επιλεγεί από το υπουργικό συμβούλιο στις 21.6.2019 για μια από τις 3 κενές θέσεις του αντιπρόεδρου του ΣτΕ, αλλά ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν υπέγραψε τα σχετικά Προεδρικά Διατάγματα για τις προαγωγές επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, τόσο στον Άρειο Πάγο όσο και στο ΣτΕ.

Η αίτηση ακύρωσης την οποία υπογράφει ο καθηγητής του Διοικητικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών Πάνος Λαζαράτος, ουσιαστικά θέτει υπό δικαστική κρίση την κρίσιμη περίοδο Μαΐου – Ιουνίου 2019, όταν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αρνήθηκε (δια της σιωπής του) να υπογράψει τα Προεδρικά Διατάγματα επιλογής ηγεσίας των δύο εν λόγω δικαστηρίων από το τότε υπουργικό συμβούλιο, με αποτέλεσμα η νέα κυβέρνηση, που προέκυψε από τις βουλευτικές εκλογές του περασμε΄νου καλοκαιριού, να επιλέξει τελικά άλλα πρόσωπα για την ηγεσία της Δικαιοσύνης.

Σύμφωνα, με την αίτηση ακύρωσης: «Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παρανόμως παρέλειψε την έκδοση των διαταγμάτων προαγωγής, αναφορικά με τις θέσεις δικαστικών λειτουργών στον Άρειο Πάγο και το Συμβούλιο της Επικρατείας. Η υποχρέωσή του να εκδώσει αμελλητί τα διατάγματα προαγωγής στις θέσεις του Προέδρου και του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου επανενεργοποιήθηκε μετά την επιβεβαίωση και επανυποβολή τους με τις υπ’ αριθμ. 18, 19 και 20 /21-6-2019 πράξεις του Υπουργικού Συμβουλίου. Η παράλειψη, λοιπόν, της αμελλητί εκδόσεως των προεδρικών διαταγμάτων, συνιστά παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας.

Ακόμη, αναφέρεται ότι η επίμαχη παράλειψη του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι διαρκής, υπό την έννοια ότι αδιαλείπτως έως σήμερα παραλείπεται η έκδοση του προεδρικού διατάγματος αναφορικά με την προαγωγή των αντιπροέδρων του ΣτΕ, και άρα διαρκώς παραλείπεται α) η συμμόρφωση στη συνταγματική υποχρέωση εκδόσεως του προεδρικού διατάγματος και β) η άρση της ήδη συντελεσθείσας παρανομίας, λόγω της παραλείψεως εκδόσεως του κρίσιμου προεδρικού διατάγματος. Πρόκειται για διαρκή παράλειψη οφειλόμενη νόμιμης ενέργειας της Διοίκησης, με αναλογική εφαρμογή της ΣτΕ 1214/2002, για τη διαρκή παρανομία των οργάνων του Δημοσίου (κατά την οποία η διαρκής εξακολούθηση της παρανομίας της Διοίκησης, στηριζόμενη στην άπαξ τελεσθείσα παρανομία μέσω διοικητικής πράξης – ή παράλειψης- , εκκινεί νέα αυτοτελή παραγραφή για κάθε έτος στο οποίο ανάγεται η ζημία).

Από νομικής σκοπιάς, στην αίτηση ακύρωσης επισημαίνεται, ότι:

1. Παραβιάζει ευθέως το άρθρο 90 παρ. 5 του Συντάγματος, κατά το οποίο, εν προκειμένω, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε δέσμια αρμοδιότητα να εκδώσει το επίμαχο προεδρικό διάταγμα.

2. Παραβιάζει την ανωτέρω συνταγματική διάταξη, ερμηνευομένη σε συνδυασμό με τα άρθρα 26 παρ. 2, 35 παρ. 1, 50, 30 παρ. 1, 82 παρ. 1 και 85 Συντ., τα οποία ορίζουν τον θεσμικό ρόλο και τις (συγκεκριμένες) αρμοδιότητες που διαθέτει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ενόψει των οποίων δεν επιτρεπόταν σε αυτόν να απόσχει από την έκδοση του επίμαχου προεδρικού διατάγματος.

3. Παραβιάζει την ανωτέρω συνταγματική διάταξη, σε συνδυασμό με τις συνταγματικές, αλλά και υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις (άρθρα 26 παρ. 3, 87 παρ. 1 και 2, 88, 20 παρ. 1 Συντ. και 2, 19 ΣΕΕ, 47 ΧΘΔΕΕ και 6 παρ. 1 ΕΣΔΑ), οι οποίες κατοχυρώνουν το κύρος και την ανεξαρτησία των δικαστικών λειτουργών και από τις οποίες απορρέουν η αρχή της συνέχειας των κρατικών λειτουργιών, ειδικότερα δε η συνταγματική επιταγή για ομαλή λειτουργία των ανωτάτων δικαστηρίων.

Λαζαράτος: Υπόθεση που αφορά τα άκρως επίκαιρα ζητήματα της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης

Σε δήλωσή του ο κ. Λαζαράτος αναφέρει: «Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική υπόθεση, η οποία αφορά τα άκρως επίκαιρα ζητήματα της ανεξαρτησίας της Δικαιοσύνης έναντι της εκτελεστικής εξουσίας, καθώς και του ακριβούς ρόλου του Προέδρου της Δημοκρατίας στο πολίτευμά μας.

Το Σύνταγμα, εκτός από πολιτικό, είναι ιδίως νομικό κείμενο, ερμηνευόμενο με αυστηρούς μεθοδολογικούς κανόνες, ανάλογους με αυτούς που ισχύουν σε όλα τα πεδία του δικαίου.

Τούτους τους αυστηρούς κανόνες προσπαθεί να υπηρετήσει το δικόγραφο που κατατέθηκε σήμερα ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας, ως μείζονος εγγυητού της ορθής νομικής ερμηνείας του Συντάγματος».

You may also like