Υπέρ των ομαδικών απολύσεων χωρίς την έγκριση του υπουργού Εργασίας τάσσεται ο ΣΕΒ τονίζοντας παράλληλα την ανάγκη λήψης μέτρων προστασίας για τους απολυμένους. Ο Σύνδεσμος στο υπόμνημα θέσεων που απέστειλε στην επιτροπή εμπειρογνωμόνων δεν ζητά μειώσεις μισθών και υπεραμύνεται του δικαιώματος των κοινωνικών εταίρων να διαπραγματεύονται για τον καθορισμό του κατωτάτου μισθού.
Ο ΣΕΒ ανοίγει θέμα συνδικαλιστικού νόμου ζητώντας αλλαγές στον τρόπο προκήρυξης των απεργιών, στον χρόνο προειδοποίησης καθώς και περιορισμό των συνδικαλιστικών αδειών, οι οποίες επιθυμεί να σταματήσουν να πληρώνονται από τους εργοδότες.
Μισθοί
Ο σύνδεσμος τάσσεται υπέρ της υπερίσχυσης των επιχειρησιακών συμβάσεων και των ευέλικτων μορφών εργασίας ( να δίνονται στην αγορά οι δυνατότητες να αξιοποιεί ποικίλες μορφές εργασίας) μέσω των οποίων επέρχεται μείωση των αμοιβών. Γι αυτό το λόγο πιστεύει ότι δεν πρέπει να μειωθούν περαιτέρω οι μισθοί του ιδιωτικού τομέα ούτε να τεθεί θέμα κατάργησης τριετιών,13ου και 14ου μισθού.
-Ειδικότερα επισημαίνει: «Το θέμα της επιβολής πρόσθετων μέτρων για περαιτέρω μείωση των μισθών πιστεύουμε ότι δεν θα ωφελούσε. Ηδη η ανεργία δείχνει να έχει κάπως σταθεροποιηθεί, και το επίπεδο των μισθών επίσης. Δεν είναι εύκολο να τεκμηριώσει κανείς σχέση αίτιου αιτιατού ανάμεσα στις παράλληλες εξελίξεις στα δύο αυτά μεγέθη, αλλά μακροσκοπικά δείχνουν να έχουν βρει ένα σημείο ισορροπίας. Κάποια μείωση του μέσου όρου των μισθών αναμένεται να εμφανιστεί ακόμη, κυρίως διότι τους αποχωρούντες από την αγορά εργασίας τους αναπληρώνουν νεότεροι εργαζόμενοι με μικρότερες αποδοχές.
Οπως επιβεβαιώνουν τα στοιχεία του ΙΚΑ, «Εργάνη» και ΣΕΠΕ σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2009 παρουσιάζουν οι ελαστικές μορφές απασχόλησης (μερική και εκ περιτροπής), με αντίστοιχη μείωση του μεριδίου της πλήρους απασχόλησης στις νέες προσλήψεις.
Θετικό, ωστόσο, είναι το γεγονός ότι το μερίδιο πλήρους απασχόλησης αυξήθηκε από 44% το 2015 σε 49% το πρώτο 4μηνο του 2016.Παράλληλα, οι μέσες αποδοχές παρουσιάζουν μείωση – 2,8% τον Οκτώβριο του 2015, έναντι μείωσης -3,6% τον προηγούμενο μήνα και -3,8% τον Οκτώβριο του 2014.
Ομαδικές απολύσεις
ΣΕΒ πιστεύει ότι μετά την τοποθέτηση του Γενικού Εισαγγελέα στο ΔΕΚ στην υπόθεση της ΑΓΕΤ αναμένεται «κατάργηση των ρυθμίσεων που συνιστούν ευθεία παρέμβαση στην εσωτερική οργάνωση των επιχειρήσεων και στην διαχείριση του προσωπικού τους και ενδεχομένως τις εκθέτει σε κίνδυνο να λειτουργούν με ζημία, δηλαδή ο Υπουργός να απαγορεύει ή να εγκρίνει τις ομαδικές απολύσεις σε συγκεκριμένη επιχείρηση. Από την άλλη πλευρά, για τις ακραίες εκείνες περιπτώσεις όπου η επιχείρηση οδηγείται σε περίπτωση ομαδικών απολύσεων για να διασωθεί η απομένουσα δραστηριότητα, πρέπει το Κράτος να αξιοποιήσει κοινοτικούς και άλλους πόρους με σκοπό τον περιορισμό των δυσμενών επιπτώσεων στο κοινωνικό σύνολο από τις ομαδικές απολύσεις.
Επομένως είναι σκόπιμο η Πολιτεία να έχει προετοιμαστεί κατάλληλα για ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Είναι σαφές ότι ο ΣΕΒ τάσσεται υπέρ των ομαδικών απολύσεων χωρίς διοικητικά εμπόδια αλλά δεν ζητά αύξηση ορίου στο 10% από 5% μηνιαίως.
«Οι ομαδικές απολύσεις είναι ένα δυσάρεστο μέτρο που θα πρέπει να εφαρμόζεται με ιδιαίτερη μέριμνα και μόνο σε έκτακτες περιπτώσεις διάσωσης, συγχώνευσης ή αναδιάρθρωσης επιχειρήσεων.» δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΕΒ κ. Θεόδωρος Φέσσας επικρίνοντας την «ελληνική πατέντα» που εφαρμόστηκε πέρυσι με την παρεμβολή του Υπουργείου Εργασίας ( Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας) το οποίο εγκρίνει ή όχι τα αιτήματα για απολύσεις.
ΟΜΕΔ: Κεντρικό θέμα για τους Ελληνες βιομήχανους αποτελεί η λειτουργία του ΟΜΕΔ (Μεσολάβηση και διαιτησία) η οποία μετά την απόφαση του ΣτΕ (έκρινε αντισυνταγματική την μνημονιακή διάταξη απαγόρευσης μονομερούς προσφυγής) κατά το ΣΕΒ «νοθεύει την ελευθερία των συλλογικών διαπραγματεύσεων εξαιτίας της επιβολής συστήματος υποχρεωτικής διαιτησίας. Ο ΣΕΒ αφήνει αιχμές ότι οι συνδικαλιστικές οργανώσεις προκαλούν «τεχνητό ναυάγιο» στη διαβούλευση για να προσφύγουν στη διαιτησία, προσδοκώντας δικαίωση των αιτημάτων τους. Αν δικαιωθούν, θα προκληθεί και πάλι αθέμιτος ανταγωνισμός στην αγορά, σημειώνεται, και θα επιστρέψουμε σε πρακτικές του παρελθόντος.
Συλλογικές συμβάσεις και κατώτατος μισθός
Ο ΣΕΒ όπως και η ΓΣΕΕ, επιθυμούν ο κατώτατος μισθός να καθορίζεται με την Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ). Αν δεν είναι δυνατόν να γίνει αυτό τώρα, τουλάχιστον να απλοποιηθεί η διαδικασία καθορισμού κατώτατου μισθού (που έχει προβλεφθεί νομοθετικά) και να μειωθεί ο αριθμός των εμπλεκομένων στη διαβούλευση. Η εκπροσώπηση των κοινωνικών εταίρων να είναι από αυτούς τους φορείς που υπογράφουν την ΕΓΣΣΕ.
Οι κοινωνικοί εταίροι παρά το κλίμα ύφεση και αβεβαιότητας που επικρατεί διατηρούν ζωντανό τον κοινωνικό διάλογο, διαπραγματεύονται και υπογράφουν κάθε μορφής συλλογική σύμβαση εργασίας. Οι έλληνες βιομήχανοι ζητούν την επαναφορά της επεκτασιμότητας καθώς η μη επέκταση των όρων σε επιχειρήσεις που δεν είναι μέλη των εργοδοτικών οργανώσεων δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ επιχειρήσεων.
Ο Συνδικαλιστικός νόμος : Ο ΣΕΒ προτείνει αλλαγές στα εξής σημεία:
Κήρυξη απεργίας
-Η εξουσιοδότηση της γενικής συνέλευσης τού σωματείου προς το διοικητικό συμβούλιο να κηρύξει απεργία ή στάση εργασίας να είναι συγκεκριμένη με ημέρες, ώρες και χρονική διάρκεια.
Αδειες συνδικαλιστών
-Να επανέλθουν οι συνδικαλιστικές άδειες στα επίπεδα τού αρχικού νόμου 1284/1982, δηλαδή να καταργηθεί η επέκταση των αδειών με τον ν. 2224/1994 (άρθρο 6 § § 3,4). Οι συνδικαλιστικές άδειες να μην πληρώνονται από τον εργοδότη.
-Να αποτελεί σπουδαίο λόγο καταγγελίας της σύμβασης εργασίας προστατευόμενου συνδικαλιστή η καταδίκη του για ποινικό αδίκημα.
Επίσης, όσο κάποιος προστατευόμενος συνδικαλιστής είναι υπόδικος, να έχει την ευχέρεια η επιχείρηση να τον θέσει σε αργία.
Aποστολή