Ο Χρήστος Σταϊκούρας μίλησε στην εκπομπή της ΕΡΤ «Συνδέσεις» και αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στην εκλογή Τραμπ, στο κυκλοφοριακό, στα νέα λεωφορεία και στο Μετρό Θεσσαλονίκης.
Όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών έχει προκαλέσει ήδη ένα κύμα αναλύσεων, το οποίο αναμένεται να ενταθεί στο επόμενο διάστημα. Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, η οικονομική κατάσταση διαδραμάτισε έναν σημαντικό ρόλο στην εκλογική έκβαση, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στον ρόλο της οικονομίας σε τέτοιες κρίσιμες εκλογικές αναμετρήσεις.
Ο υπουργός εξέφρασε την πεποίθησή του ότι οι διμερείς σχέσεις μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Ελλάδας είναι ισχυρές και παραγωγικές, υπογραμμίζοντας την προσδοκία ότι αυτές οι σχέσεις θα ενισχυθούν περαιτέρω στο εγγύς μέλλον. Πρόσθεσε ότι η οικονομική συνεργασία αποτελεί βασικό πυλώνα σε αυτή τη σχέση, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για την ελληνική οικονομία.
Αναφορικά με τις σχέσεις ΗΠΑ – Ευρώπης, ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε πως αυτές θα έχουν ίσως τον μεγαλύτερο αντίκτυπο στην ελληνική οικονομία. «Η Ευρώπη πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της, διασφαλίζοντας παράλληλα την κοινωνική συνοχή», τόνισε. Συμπλήρωσε ότι ο πρωθυπουργός αναμένεται να διαδραματίσει κομβικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια, επιδιώκοντας μια πιο ισχυρή ευρωπαϊκή φωνή στο παγκόσμιο στερέωμα.
«Προχωρούμε σε μια συνετή και επιθετική διαχείριση της κρίσης»
Στη συνέχεια της τοποθέτησής του, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρθηκε στη σημασία της οικονομικής διαχείρισης ως κεντρικού παράγοντα στην αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι χώρες σήμερα. Ο ίδιος συμφώνησε με την εκτίμηση πως η ρίζα του προβλήματος βρίσκεται στην οικονομία, σημειώνοντας ότι αυτό έχει αναγνωριστεί και από πρώην προέδρους των ΗΠΑ στις δημόσιες δηλώσεις τους. Αυτοί αναφέρθηκαν στις αλλεπάλληλες κρίσεις που ξεκίνησαν από την πανδημία και συνέχισαν να πλήττουν τις παγκόσμιες οικονομίες.
Όπως υπογράμμισε, η διαχείριση των συνεπειών αυτών των κρίσεων αποτελεί το πιο κρίσιμο ζήτημα. «Άλλο η αιτία του προβλήματος και άλλο η διαχείρισή του», διευκρίνισε. Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Σταϊκούρας εξήγησε ότι η Ελλάδα υιοθετεί μια πιο συνετή αλλά ταυτόχρονα και επιθετική προσέγγιση στη διαχείριση των επιπτώσεων, προσπαθώντας να ενισχύσει το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών με τρόπο μόνιμο.
Με μέτρα όπως οι αυξήσεις μισθών και συντάξεων, οι μειώσεις φόρων και η έκτακτη οικονομική ενίσχυση σε περιόδους που υπάρχει δημοσιονομικός χώρος, η κυβέρνηση επιδιώκει να τονώσει την αγοραστική δύναμη των πολιτών. «Εφαρμόζουμε ενεργητικές και πιο αποτελεσματικές πολιτικές από ό,τι άλλες χώρες», ανέφερε, σημειώνοντας ότι η προσέγγιση αυτή έχει επιβεβαιωθεί και από τα εκλογικά αποτελέσματα των τελευταίων ετών στην Ελλάδα.
Για το κυκλοφοριακό
Συνεχίζοντας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρας, μίλησε για τους περιορισμούς που θέτει το δημοσιονομικό πλαίσιο, επισημαίνοντας ότι, παρά την επιθυμία της κυβέρνησης για περαιτέρω ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος, η προσήλωση στην οικονομική σταθερότητα παραμένει προτεραιότητα. «Προφανώς δεν αρκεί», είπε χαρακτηριστικά, «αλλά πάντα έχουμε και πρέπει να έχουμε ένα κριτήριο: ποιες είναι οι δυνατότητές μας;». Ο ίδιος εξήγησε ότι, αν και στόχος της κυβέρνησης παραμένει η οικονομική ενίσχυση των πολιτών, το δημοσιονομικό πλαίσιο αποτελεί βασικό παράγοντα που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη «για να μην κυλήσουμε ξανά σε πολιτικές που θέλουμε όλοι να ξεχάσουμε».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρας, ξεκαθάρισε ότι η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος στην Αττική δεν είναι ζήτημα που μπορεί να λυθεί αποκλειστικά με ένα δημόσιο έργο. Όπως τόνισε, «μακάρι ένα δημόσιο έργο να έλυνε ξαφνικά το κυκλοφοριακό», αλλά το πρόβλημα είναι πολύπλευρο και δεν αφορά μόνο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το υπουργείο, ωστόσο, είναι υπεύθυνο για την κατασκευή δημοσίων έργων και για την προώθηση των μεταφορών, ώστε να ενθαρρύνει τους πολίτες να επιλέγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς αντί του ιδιωτικού τους αυτοκινήτου.
Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει η κυβέρνηση για τη μείωση της κίνησης σε κομβικούς δρόμους όπως ο Κηφισός. Ένα από τα σημαντικά σχέδια είναι η δημιουργία κέντρου εφοδιαστικής αλυσίδας στην περιοχή της Φυλής, το οποίο θα μεταφέρει τις περίπου 20.000 κινήσεις μικρών επιχειρήσεων μακριά από τον άξονα του Κηφισού. Με αυτόν τον τρόπο, στόχος είναι να αποσυμφορηθεί η κίνηση, αν και, όπως σημείωσε, «δεν είναι δυνατή η άμεση προσθήκη επιπλέον λωρίδων ούτε στον Κηφισό ούτε στην Αττική Οδό».
Ο υπουργός μίλησε, επίσης, για τα μελλοντικά έργα που εξετάζονται, τα οποία περιλαμβάνουν γέφυρες στην περιοχή του Σκαραμαγκά, την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, υπογειοποιήσεις στον Πειραιά για ευκολότερη πρόσβαση στο λιμάνι και την επέκταση της Αττικής Οδού. Όλες αυτές οι προτάσεις αποτελούν στοχευμένες παρεμβάσεις, αλλά απαιτούν σημαντική χρηματοδότηση και προσεκτικό σχεδιασμό για να υλοποιηθούν.
950 νέα λεωφορεία στην Αττική
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σταϊκούρας, ανακοίνωσε την κυκλοφορία 270 νέων λεωφορείων στους δρόμους της Αττικής, ξεκινώντας από τα 140 ηλεκτρικά, και τόνισε ότι κάθε εβδομάδα προστίθενται κι άλλα. Ενδεικτικά, ανέφερε ότι την επόμενη εβδομάδα φτάνουν τα πρώτα 20 από τα 100 νέα λεωφορεία φυσικού αερίου μήκους 18 μέτρων, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς αναμένονται επιπλέον 100 οχήματα μέσω leasing, με συνολικό στόχο τα 400 μέχρι το τέλος του έτους και τα 950 έως το καλοκαίρι του 2025.
Επεσήμανε, μάλιστα, ότι το 39% του στόλου δεν είναι προσβάσιμο για ΑμεΑ, γι’ αυτό τα παλαιότερα οχήματα θα αποσυρθούν. Προστίθεται ακόμα ένας διαγωνισμός για 700 νέα λεωφορεία, εκ των οποίων τα 200 θα είναι τρόλεϊ και 50 με καύσιμο υδρογόνου, για να εναρμονιστούν με τις νέες ευρωπαϊκές πρακτικές. Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη εξεύρεσης οδηγών, επισημαίνοντας ότι αποτελεί ακόμη μια δύσκολη άσκηση για το υπουργείο.
Για το Μετρό Θεσσαλονίκης
Μέχρι το τέλος της χρονιάς το 50% του στόλου των λεωφορείων στη Θεσσαλονίκη θα έχει ανανεωθεί, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών. Όπως ανέφερε, «πολλές φορές εκπαιδεύεις έναν οδηγό, στη συνέχεια μετακινείται και αποχωρεί, γιατί έχει έναν καλύτερο μισθό από τον ιδιωτικό τομέα», κάτι που καθιστά τη διαδικασία πρόσληψης και διατήρησης οδηγών δύσκολη.
Ο κ. Σταϊκούρας ανακοίνωσε ότι «θα είμαστε έτοιμοι 30/11» για να παραδώσουν στους πολίτες 13 νέους σταθμούς και 15 συρμούς, μετά από 18 χρόνια καθυστερήσεων. Σχετικά με την ασφάλεια του μετρό, επισήμανε ότι από το 2021 «έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές και στα συστήματα και στους συρμούς», με στόχο την πιστοποίηση της ασφάλειας από ανεξάρτητο αξιολογητή.
Σχετικά με την τιμολογιακή πολιτική, τόνισε ότι «δεν είναι το ενιαίο εισιτήριο όπως στην Αθήνα», αλλά ότι η πόλη θα εφαρμόσει ένα σύστημα «60 λεπτά για το μετρό και 60 λεπτά για τα λεωφορεία», που θα ισχύσει για έξι μήνες. Στη συνέχεια θα αξιολογηθεί η χρήση των μέσων από τους πολίτες, για να εξεταστεί αν απαιτείται ενιαίο εισιτήριο.