Ρύθμιση χρεών που θα περιέχει τον …μαγικό αριθμό «100» για τις δόσεις που προσφέρει στους μικροφειλέτες του δημοσίου, ετοιμάζεται να ανακοινώσει (ενδεχομένως και σήμερα ή αύριο το αργότερο ) το υπουργείο Οικονομικών. Μέχρι την τελευταία στιγμή όμως μπορεί να αλλάξουν όροι-«κλειδιά» που θα περιορίζουν τους δικαιούχους που θα ενταχθούν στις πολλές δόσεις ή θα επιφέρουν πιο αυστηρές κυρώσεις σε όσους φανούν ασυνεπείς στην «τελευταία ευκαιρία» που τους δίνει η κυβέρνηση για να βάλουν σε μια σειρά τα χρέη τους.
Από τα πρώτα πράγματα που θα κάνει σήμερα επιστρέφοντας στο γραφείο του ο κ.Γκίκας Χαρδούβελης μετά τα ταξίδια του σε Ουάσιγκτον και Λουξεμβούργο, θα είναι να διαβάσει και να υπογράψει την τροπολογία για τη νέα ρύθμιση χρεών, την οποία ετοίμασαν οι υπηρεσίες σε συνεννόηση με την Τρόικα.
Με καθυστέρηση ενάμισι μηνός από τότε που εξαγγέλθηκε στην ΔΕΘ από τον πρωθυπουργό, η αβεβαιότητα φαίνεται να παίρνει τέλος, ώστε επιχειρήσεις και νοικοκυριά να κάνουν επιτέλους τον προγραμματισμό τους, ώστε μέσα στις 15 μέρες που απομένουν, να πετύχουν έναν διακανονισμό που τους εξυπηρετεί.
Ωστόσο η συγκυρία δεν είναι πλέον ευνοϊκή, λόγω της «χαμηλής πτήσεως» στις εισπράξεις φόρων τους τελευταίους μήνες Αύγουστο και Σεπτέμβριο. Υπό το φως των εξελίξεων αυτών, στο οικονομικό επιτελείο κάνουν «δεύτερες σκέψεις» για να μην κινδυνέψουν να μειωθούν οι εισπράξεις φόρων στο τελευταίο και πιο κρίσιμο τρίμηνο της χρονιάς.
Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δεν απέκλειαν να υπάρξει ακόμη και νέα καθυστέρηση, λόγω ενδεχόμενων μικροαλλαγών στη ρύθμιση που ίσως τους ζητηθεί να γίνουν, προκειμένου να μην κάνουν «κοιλιά» τα έσοδα για τους επόμενους μήνες.
Για να μην κινδυνέψουν να μειωθούν οι εισπράξεις στα τέλη Οκτωβρίου και Νοεμβρίου, εξέλιξη που θα μπορούσε να τινάξει στον αέρα τις διαπραγματεύσεις με την Τρόικα για τις φοροελαφρύνσεις και τον νέο προϋπολογισμό, στο υπουργείο Οικονομικών εισηγούνται να τεθούν και επιπλέον δικλείδες όπως ποινές ή κίνητρα για να μην παρατήσει κάποιος τις πληρωμές που έχει συμφωήσει για να ενταχθεί στη ρύθμιση (πχ κατασχέσεις-εξπρές) , περιορισμός δικαιούχων για τις πάνω από 72 δόσεις (πχ αύξηση της ελάχιστης δόσης σε πάνω από 50 ευρώ ή προκαταβολή ενός μέρους της οφειλής 10% τουλάχιστον κλπ).
Το πρόβλημα είναι πως, σύμφωνα με υπολογισμούς, ακόμα και αν ελάχιστοι μόνον από όσους άντεχαν να πληρώνουν ως τώρα στην ώρα τους τους φόρους τους (πχ μόλις το 2%) ζητήσουν να υπαχθούν στη ρύθμιση για να «κουρέψουν» τις μηνιαίες πληρωμές τους, τα χαμένα έσοδα για τον προϋπολογισμό δεν αναπληρώνονται άμεσα ούτε και αν μπουν στη ρύθμιση το 30%-40% εκείνων που τα είχαν παρατήσει και δεν πλήρωναν πια τίποτε.
Θεωρητικά η ανταπόκριση όσων είχαν σταματήσει να πληρώνουν μπορεί να είναι και μεγαλύτερη, ώστε να υπερκεράσει τις απώλειες εσόδων που προσωρινά θα υπάρξουν. Ισχύει όμως και το ανάποδο, δηλαδή το ενδεχόμενο να μην είναι τελικώς ελάχιστοι αλλά πολλοί παραπάνω (πχ οι μισοί) εκείνοι που θα ζητήσουν ρύθμιση ενώ ως τώρα πλήρωναν στο ακέραιο τους φόρους.