Το προσχέδιο του νέου κρατικού προϋπολογισμού για το 2015 παρουσιάζει σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Δε θα είναι ίσως το ίδιο, όπως διαφαίνεται, με το τελικό σχέδιο προϋπολογισμού που θα καταθέσει σε περίπου ένα μήνα.
Ο λόγος;
Τρόικα και κυβέρνηση θέλουν να δουν και την είσπραξη του ΕΝΦΙΑ στο τέλος Οκτωβρίου. Από εκεί θα εξαρτηθεί αν και κατά πόσον η είσπραξη των φόρων, σε συνδυασμό με άλλα μεγέθη της Οικονομίας (ανάπτυξη, κόστος δικαστικών αποφάσεων κλπ) θα ανοίξουν το δρόμο για πιο ουσιαστικές φοροελαφρύνσεις ή αν μερικές θα μείνουν στη μέση και θα αναβληθούν για το μέλλον -στην περίπτωση που τα μηνύματα δεν είναι καλά.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση στήριξε το προσχέδιο σε πιο συντηρητικές προβλέψεις για το 2015, εν σχέσει με του αρχικούς σχεδιασμούς και επιθυμίες του Μεγάρου Μαξίμου, αν και είχε αρκετά περιθώρια για να κάτι πιο «τολμηρό» (επειδή η είσπραξη των φόρων του Σεπτεμβρίου ήταν καλή αφού τα τακτικά έσοδα το συγκεκριμένο μήνα έφτασαν περίπου στα 4,7 δισ. ευρώ).
Η πρόβλεψη για πρωτογενές πλεόνασμα θα παραμείνει κοντά στον μνημονιακό στόχο 3%. Προτίμησε να έχει περιθώρια για να παρουσιάσει κάτι καλύτερο στο τελικό σχέδιο, αντί να διακινδυνεύσει να διαψευστεί. Έτσι η κυβέρνηση θα εγγράψει πλεόνασμα 2,9% και όχι 2,3%-2,7% του ΑΕΠ, όπως αρχικά σχεδίαζε με στόχο να απελευθερώσει κονδύλια για περισσότερες φοροελαφρύνσεις.
«Κάλλιο πέντε και στο χέρι»
Αν το έκανε αυτό όμως, ίσως άνοιγε μέτωπα με την Τρόικα, που ούτε οι δανειστές ούτε η κυβέρνηση θα ήθελαν από τώρα να συμβεί. Στην παρούσα φάση, υπάρχει ακόμη ανασφάλεια για την είσπραξη των φόρων του 2014 -και δη του ΕΝΦΙΑ- ενώ πρέπει να σταθμιστούν και τα βάρη των δικαστικών αποφάσεων για τους ενστόλους και τους δικαστικούς που θα κατανεμηθούν στη διετία 2014-2015.
Με αυτά τα δεδομένα, ο νέος προϋπολογισμός θα εγγράψει στοχευμένες φοροελαφρύνσεις τις οποίες προανήγγειλε ήδη ο πρωθυπουργός, αλλά όχι μειώσεις συντελεστών στους άμεσους και έμμεσους φόρους (εισόδημα, ΦΠΑ) που σχεδίαζε το Μαξίμου.
Έτσι οι μειώσεις στους συντελεστές φορολογίας με ρυθμό δύο μονάδες κατ’ έτος, αρχής γενομένης από το 2015, αναβάλλονται για το 2016 προκειμένου να μην απειληθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 2,9% που προβλέπει ο νέος προϋπολογισμός.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση σχεδίαζε να χρηματοδοτήσει τις μειώσεις στον ανώτατο συντελεστή φορολογίας των φυσικών προσώπων από το 42% στο 40% ( σ.σ. και των υπολοίπων της ίδιας κλίμακας από το 32% στο 30% και από το 22% στο 20%) αλλά και των επιχειρηματικών κερδών που σήμερα φθάνουν στο 26%, από το πρωτογενές πλεόνασμα.
Δεν αποκλείεται, όμως, στο τελικό σχέδιο προϋπολογισμού να υπάρξουν και τέτοιες θετικές εκπλήξεις, εφόσον προκύψουν ενθαρρυντικά δεδομένα τις προσεχείς εβδομάδες.
Μείωση μισθολογικού κόστους
Ο στόχος για πλεόνασμα 2,9% θα προβλέπεται να επιτευχθεί χωρίς νέα μέτρα (πλην την επέκτασης της έκτακτης εισφοράς κατά ένα έτος αλλά με μείωση 30%). Θα στηρίζεται σε ανάπτυξη 2,9%, περισσότερους φόρους κατά 1 δισ. από την έμμεση φορολογία (λόγω αύξησης της κατανάλωσης και του ΦΠΑ). Θα περιέχει όμως και προβλέψεις για περισσότερα έσοδα από τους φόρους στην ακίνητη περιουσία, καθώς και νέες μειώσεις (τουλάχστον 100 εκατ. ευρώ) στο κονδύλι για τους μισθούς στο δημόσιο, λόγω εφαρμογής του νέου μισθολογίου.
Η Τρόικα παραμένει αμετακίνητη πάντως (αν και δεν πιέζει ακόμη ιδιαίτερα στο θέμα αυτό) ότι θα χρειαστούν και πρόσθετα μέτρα 2 δισ. ευρώ για την κάλυψη του δημοσιονομικού «κενού» του 2015. Η συζήτηση αυτή έχει «παγώσει» αλλά αναμένεται να ανοίξει ξανά στα τέλη Οκτωβρίου, όταν επιστρέψουν οι ελεγκτές με τις οδηγίες που θα έχουν λάβει ως τότε από τους προϊσταμένους τους για την τελική διαπραγμάτευση.