Πολιτική

Συνταγματική αναθεώρηση: Η εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, οι διαφωνίες και οι προτάσεις

Ναυάγησε η πρόταση ΣΥΡΙΖΑ στη Βουλή περί αντισυνταγματικότητας… – Άρθρο 86: ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ συμφωνούν στην διατήρηση των προανακριτικών

Δοκιμές αντιπολιτευτικού αμοραλισμού ακόμα και στην κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία της Συνταγματικής Αναθεώρησης πραγματοποιεί ο ΣΥΡΙΖΑ αδιαφορώντας εάν οι θέσεις που υιοθετεί έρχονται σε σύγκρουση με το πνεύμα της διαδικασίας και ορισμένες φορές με την… κοινή λογική.

Πως αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ήγειρε χθες στην Ολομέλεια ζήτημα αντισυνταγματικότητας ζητώντας από την εθνική αντιπροσωπεία να υιοθετήσει την δική του πρόταση για εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό.

Επι της αρχής η κατάθεση ένστασης αντισυνταγματικότητας κατά την Συνταγματική Αναθεώρηση είναι από μόνη της αντιφατική γι αυτό και δεν έχει υποβληθεί από κανένα κόμμα στα κοινοβουλευτικά χρονικά. Καλώς ή κακώς, οι διατάξεις του Συντάγματος δεν μπορούν να είναι αντισυνταγματικές.

Εκτός αυτού, η πρόταση που κατέθεσε χθες η αξιωματική αντιπολίτευση για εκλογή του ανώτατου πολιτειακού παράγοντα και από τον λαό καταψηφίστηκε πανηγυρικά στην προηγούμενη, προτείνουσα Βουλή – και από βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – και ως εκ τούτου η υιοθέτησή της στην παρούσα διαδικασία είναι συνταγματικώς αδύνατη!

Το βασικό επιχείρημα του ΣΥΡΙΖΑ για να υποστηρίξει το αίτημα αντισυνταγματικότητας είναι πως η προηγούμενη, προτείνουσα Βουλή δεσμεύει την παρούσα αναθεωρητική τόσο για τις διατάξεις όσο και για την κατεύθυνση του νέου περιεχομένου τους. Ωστόσο, όπως εξήγησε σχεδόν το σύνολο των εκπροσώπων των υπόλοιπων κομμάτων η νέα Βουλή δεν δεσμεύεται από την προηγούμενη καθώς μεσολαβούν εκλογές. Δηλαδή, η νέα πλειοψηφία έχει νωπή λαϊκή εντολή για να αναθεωρήσει το Σύνταγμα τηρώντας βεβαίως τις προεκλογικές της δεσμεύσεις. Εκτός αυτού κεντρική κατεύθυνση για την αναθεώρηση του επίμαχου άρθρου 32 είναι η αποσύνδεση της πρόωρης διάλυσης της Βουλής από την αδυναμία εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας.

Οι προτάσεις

Στο πλαίσιο αυτό η πρόταση της ΝΔ προβλέπει 4+1 ψηφοφορίες. Στις τρεις πρώτες η εκλογή του ανώτατου παράγοντα της χώρας γίνεται με αυξημένη πλειοψηφία, 200, 180 και 180 βουλευτών, ακολουθεί νέα με 151 και αν αποβεί άκαρπη διεξάγεται πέμπτη με σχετική πλειοψηφία (σ.σ. ακόμα και κάτω των 151).

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει μια ψηφοφορία με 200 και στην συνέχεια μηνιαίες διαδικασίες με το όριο στους 180 για ένα 6μηνο. Μετά την παρέλευση του εξαμήνου την λύση θα την δίνει ο λαός με εκλογές. Το Κίνημα Αλλαγής προτείνει διαδικασίες με 200, 180 και 180 ψήφους και αν αποβούν ατελέσφορες παρατείνεται η θητεία του Προέδρου εως ένα έτος. Στην συνέχεια διεξάγεται νέα ψηφοφορία με 160 και αν πάλι δεν υπάρξει «λευκός καπνός» η θητεία του προέδρου παρατείνεται εως τις εθνικές εκλογές. Το ΚΚΕ ζητά να παραμείνει το σύστημα ως έχει, η Ελληνική Λύση προτείνει αλλεπάλληλες διαδικασίες, ανα 15μερο, με αυξημένη πλειοψηφία ενώ το ΜεΡΑ25 προτείνει ειδικό εκλεκτορικό Σώμα που θα αποτελείται από τους βουλευτές και από 600 κληρωτούς πολίτες.

Άρθρο 86: ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ συμφωνούν στην διατήρηση των προανακριτικών

Πάντως, οι συνταγματικοί ακτιβισμοί αναμένεται να κορυφωθούν κατά την σημερινή διαδικασία καθώς συζητείται η αναθεώρηση του άρθρου 86 που αφορά τις ποινικές ευθύνες υπουργών.

Να σημειωθεί ότι οι διαφορές των προτάσεων της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ έχουν επουσιώδεις διαφορές καθώς τα δύο κόμματα συμφωνούν στην διατήρηση της προνομιακής ποινικής διερεύνησης των υποθέσεων από ειδικές εξεταστικές ή προανακριτικές επιτροπές της Βουλής αντί της παραπομπής τους στην τακτική δικαιοσύνη.

Παρά ταύτα, η αξιωματική αντιπολίτευση αναμένεται να εμφανιστεί σήμερα στο κοινοβούλιο με συνθήματα που χρησιμοποιούσε πριν το 2015 επιβεβαιώνοντας ότι απομακρύνεται ακόμα περισσότερο – τουλάχιστον προς ώρας – από τον μανδύα της σοβαρής, θεσμικής, κεντροαριστερής φωνής και ξαναγυρνά στα ρηχά νερά του τυχοδιωκτισμού, των λαϊκιστικών τσιτάτων και της ευκαιριακής πολιτικής.

You may also like