Η συζήτηση εστίασε στις ευθύνες και τις παραλείψεις που σχετίζονται με το δυστύχημα, καθώς και στα μέτρα που έχουν ληφθεί ή απαιτούνται για την αποκατάσταση της ασφάλειας του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου. Στην αντιπαράθεση συμμετείχαν ευρωβουλευτές από τις πολιτικές ομάδες, με την εξαίρεση των μη εγγεγραμμένων, σύμφωνα με την ΕΡΤ.
Απόστολος Τζιτζικώστας: Η ασφάλεια είναι αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα
Ο επίτροπος αρμόδιος για τις βιώσιμες μεταφορές και τον τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας, εξέφρασε τα συλλυπητήριά του και τόνισε την αδιανόητη φύση του δυστυχήματος σε μια σύγχρονη Ευρώπη. Ανέφερε ότι, αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, ξεκίνησε διαδικασία παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας κατά της Ελλάδας για την πλημμελή εφαρμογή της Οδηγίας 2016/798 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. Υπογράμμισε ότι η Επιτροπή παρακολουθεί στενά το σχέδιο δράσης της Ελλάδας, το οποίο δείχνει πρόοδο, αλλά ζήτησε επιτάχυνση των παρεμβάσεων. Δεσμεύτηκε για αυστηρό έλεγχο και τεχνική υποστήριξη, ενώ ανακοίνωσε την επικείμενη αναθεώρηση του κανονισμού του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) για πιο παρεμβατικό ρόλο. «Η ασφάλεια είναι η απόλυτη προτεραιότητά μας», κατέληξε, διαβεβαιώνοντας ότι η Επιτροπή δεν θα διστάσει να προχωρήσει τη διαδικασία παραβίασης σε περίπτωση ολιγωρίας.
Ελίζα Βόζεμπεργκ: Η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου
Η ευρωβουλευτής της ΝΔ και πρόεδρος της επιτροπής μεταφορών, Ελίζα Βόζεμπεργκ, υπερασπίστηκε την ελληνική κυβέρνηση, υποστηρίζοντας ότι η συζήτηση για τα Τέμπη υποκινήθηκε από την αντιπολίτευση με σκοπό την πολιτική αποσταθεροποίηση. Ανέφερε παραδείγματα άλλων σιδηροδρομικών δυστυχημάτων στην Ευρώπη που δεν συζητήθηκαν στην Ολομέλεια, ερωτώντας γιατί μόνο η Ελλάδα στοχοποιείται. Τόνισε ότι η κυβέρνηση ανέλαβε άμεσα δράσεις, όπως την ολοκλήρωση της τηλεδιοίκησης και τη χρηματοδότηση έργων ασφάλειας, ενώ διευκόλυνε τη δικαστική διερεύνηση, με 43 παραπομπές και εξέταση 250 αιτημάτων. «Η Ελλάδα είναι κράτος δικαίου, και η δικαιοσύνη θα αποδοθεί από την ανεξάρτητη ελληνική δικαιοσύνη», δήλωσε, καλώντας τον ελληνικό λαό να κρίνει την κυβέρνηση στις εκλογές.
Γιάννης Μανιάτης: Διπλό σκάνδαλο, τραγωδία και συγκάλυψη
Ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Γιάννης Μανιάτης, κατήγγειλε ένα «διπλό σκάνδαλο»: την τραγωδία λόγω απουσίας συστημάτων ασφάλειας και τη συγκάλυψη που ακολούθησε. Επικρίθηκε η μη ολοκλήρωση της Σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση, παρά την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, και η απόρριψη προτάσεων για προανακριτική επιτροπή. Αναφέρθηκε σε χαλκευμένα ηχητικά και στην «εξπρές» προανακριτική για τον τότε υφυπουργό, ενώ εξέφρασε φόβους για ελαφριά παραπομπή του πρώην υπουργού Κώστα Καραμανλή. Ζήτησε από την Επιτροπή να μην συμμετέχει στη συγκάλυψη και να διασφαλίσει την ασφάλεια των ελληνικών σιδηροδρόμων, υπογραμμίζοντας ότι «οι Έλληνες πολίτες αξίζουν δικαιοσύνη».
Αφροδίτη Λατινοπούλου: Πολιτική εκμετάλλευση πάνω σε πτώματα
Η ευρωβουλευτής του κόμματος Φωνή Λογικής, Αφροδίτη Λατινοπούλου, κατηγόρησε ΣΥΡΙΖΑ και Ελληνική Λύση για πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας, αποκαλώντας τη συζήτηση «φτηνό σόου». Επέκρινε τους ευρωβουλευτές Κώστα Αρβανίτη και Εμμανουήλ Φράγκο ότι διασύρουν την Ελλάδα για ψηφοθηρία, ενώ τόνισε πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει αρμοδιότητα να διερευνήσει ποινικές ευθύνες. Υποσχέθηκε ότι, αν η ελληνική δικαιοσύνη αποτύχει, θα επαναφέρει το θέμα στην Ευρώπη για ουσιαστική δικαίωση, εκφράζοντας συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων και καλώντας σε σιωπή μπροστά στον πόνο τους.
Εμμανουήλ Φράγκος: Η δικαιοσύνη απειλείται από το ελλαδικό σύστημα
Ο ευρωβουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Εμμανουήλ Φράγκος, μίλησε για «διεφθαρμένο ελλαδικό σύστημα» που, αντί να αποδίδει δικαιοσύνη, απειλεί όσους την αναζητούν. Έθεσε ερωτήματα για το μπάζωμα του τόπου του δυστυχήματος, την άρνηση εκταφών και την ανεξαρτησία του ΕΟΔΑΣΑΜ, τα μέλη του οποίου διορίζονται από τον υπουργό. Αναφέρθηκε σε παραβιάσεις της Οδηγίας 2016/798 και του Κανονισμού 1939/2017, ενώ ρώτησε αν το σχέδιο δράσης χρηματοδοτήθηκε από την DG Reform και αν τα τρένα στην Ελλάδα είναι σήμερα ασφαλή. Επίσης, ζήτησε απαντήσεις για την καθυστέρηση δράσης της Επιτροπής και τις ευθύνες του ERA.
Σάντρο Γκότσι: Τα Τέμπη είναι ευρωπαϊκό πρόβλημα
Ο Σάντρο Γκότσι, Ευρωβουλευτής της Ομάδας RENEW, χαρακτήρισε το δυστύχημα προβλέψιμο, κατηγορώντας την ελληνική κυβέρνηση ότι προσπαθεί να το υποβαθμίσει σε «λάθος» για να αποφύγει πολιτικές ευθύνες. Τόνισε ότι τα Τέμπη αντικατοπτρίζουν μια κρίση κράτους δικαίου και παραβίαση ευρωπαϊκής νομοθεσίας, καθιστώντας το ζήτημα ευρωπαϊκό. Αναφέρθηκε στην κριτική της Ένωσης Δικαστών για τις έρευνες και ρώτησε τη Βόζεμπεργκ αν το μπάζωμα του τόπου του εγκλήματος έγινε χωρίς έγκριση. «Η δικαιοσύνη δεν μπορεί να περιμένει», δήλωσε, καλώντας την Επιτροπή να δράσει.
Βιργκίνιους Σινκεβίκιους: Απόλυτη διαφάνεια για την ασφάλεια
Ο Βιργκίνιους Σινκεβίκιους, Ευρωβουλευτής της Ομάδας των Πρασίνων, εξέφρασε συλλυπητήρια και τόνισε την ανάγκη για απόλυτη διαφάνεια σχετικά με τη χρήση ευρωπαϊκών κονδυλίων και τη βελτίωση της ασφάλειας. Υπογράμμισε ότι η μη αποτελεσματική χρήση δημοσίου χρήματος συνεπάγεται πολιτικές ευθύνες και ότι οι κανόνες πρέπει να τηρούνται σε όλα τα κράτη-μέλη για να εξασφαλιστούν ασφαλείς μετακινήσεις και εμπιστοσύνη του κοινού.
Κώστας Αρβανίτης: Η Κομισιόν γνώριζε και δεν ενήργησε
Ο Κώστας Αρβανίτης, Ευρωβουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ/THE LEFT κατηγόρησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι γνώριζε τις παραλείψεις πριν το δυστύχημα, αλλά δεν ενήργησε. Αναφέρθηκε στην καθυστερημένης εφαρμογής Σύμβαση 717, την έλλειψη εποπτείας από τον ΕΟΔΑΣΑΜ λόγω διορισμών από τον υπουργό, και το μπάζωμα του τόπου του εγκλήματος. Ερώτησε για τη συμβατότητα της σύμβασης με την Οδηγία 34/2012, τη νομική βάση του σχεδίου δράσης, και την έκδοση υπό όρους πιστοποιητικών ασφάλειας από τον ERA. «Οι οικογένειες και ο ελληνικός λαός ζητούν αλήθεια», κατέληξε.