Η προηγούμενη Κυβέρνηση, τον Ιούνιο του 2014, με το Ν. 4270/2014, προώθησε τη δημοσιονομική πειθαρχία και εποπτεία στη χώρα.
Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνεται και η θέσπιση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.
Ειδικότερα, μεταξύ άλλων, το Συμβούλιο:
- Αξιολογεί τις μακροοικονομικές προβλέψεις πάνω στις οποίες βασίζονται ο δημοσιονομικός σχεδιασμός και προγραμματισμός στο πλαίσιο του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής.
- Παρακολουθεί τη συμμόρφωση με τους δημοσιονομικούς κανόνες που ενσωματώνονται στο εθνικό πλαίσιο δημοσιονομικής διαχείρισης, ώστε να επιτευχθεί ο μεσοπρόθεσμος δημοσιονομικός στόχος.
- Προβαίνει σε αξιολογήσεις σχετικά με την εφαρμογή των δημοσιονομικών κανόνων, ιδιαίτερα σε σχέση με:
α) τη διαπιστούμενη σημαντική απόκλιση από το μεσοπρόθεσμο στόχο ή την πορεία προσαρμογής προς αυτόν,
β) την ενεργοποίηση, στις ανωτέρω περιπτώσεις, του διορθωτικού μηχανισμού,
γ) την εξέλιξη της δημοσιονομικής διόρθωσης με βάση το ψηφισμένο σχέδιο διορθωτικής δράσης, καθώς και
δ) την οποιαδήποτε εμφάνιση ή εξάλειψη εξαιρετικών περιστάσεων.
- Προχωρά σε αξιολογήσεις των δημοσιονομικών στόχων του οικείου έτους ή των ετών που καλύπτει το Μεσοπρόθεσμο και ο Κρατικός Προϋπολογισμός, και της εφαρμογής της σχετικής πολιτικής, περιλαμβανομένης και της ανάλυσης της βιωσιμότητας του χρέους.
- Προβαίνει σε αξιολογήσεις των δημοσιονομικών αποτελεσμάτων ειδικότερα μέσω της σύγκρισης με τους δημοσιονομικούς στόχους που περιλαμβάνονται στο Μεσοπρόθεσμο και τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
- Πραγματοποιεί αναλύσεις των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών εξελίξεων που επηρεάζουν την οικονομική ανάπτυξη και την απασχόληση και τα αποτελέσματα του Κοινωνικού Προϋπολογισμού σε σχέση με δημογραφικούς παράγοντες, με δική του πρωτοβουλία ή κατόπιν αιτήματος του Υπουργικού Συμβουλίου ή της Βουλής των Ελλήνων.
- Δημοσιοποιεί, τουλάχιστον δύο φορές κατ’ έτος, έκθεση που επεξηγεί τα αποτελέσματα των αξιολογήσεών του για τις μακροοικονομικές και δημοσιονομικές προβλέψεις, τους δημοσιονομικούς στόχους και τα δημοσιονομικά αποτελέσματα
Η τότε Αξιωματική Αντιπολίτευση (ΣΥΡΙΖΑ) καταψήφισε συνολικά το Νόμο και οι τοποθετήσεις των Βουλευτών της τότε Αντιπολίτευσης έβριθαν καταγγελτικών αναφορών γενικά για τους δημοσιονομικούς κανόνες αλλά και για το Δημοσιονομικό Συμβούλιο.
Ενδεικτικά παραθέτουμε το κάτωθι απόσπασμα, από την ομιλία Τσακαλώτου (17.06.2014), το οποίο συμπυκνώνει τη φιλοσοφία της τότε Αξιωματικής Αντιπολίτευσης:
“Τελειώνω, λέγοντας την βασική αρχή του ΣΥ.ΡΙΖ.Α. και γιατί εμείς θα καταψηφίσουμε επί της αρχής το νομοσχέδιο. Θα το καταψηφίσουμε επί της αρχής, επειδή η θέσπιση κανόνων και στη δημοσιονομική πολιτική, εντείνει το έλλειμμα δημοκρατικής νομιμοποίησης, … επειδή δημιουργείται μια ανεξάρτητη αρχή με υπερβολικές εξουσίες, δημοσιονομική πολιτική, το δημοσιονομικό συμβούλιο, χωρίς καμία λαϊκή νομιμοποίηση. Αυτό νομίζω ότι είναι αρκετό για να καταψηφιστεί αυτό το νομοσχέδιο …”
Τώρα όμως που έγιναν κυβέρνηση, και σε αυτό, όπως και σε άλλα θέματα, ανακάλυψαν ότι ανεύθυνα απέρριπταν προεκλογικά κάθε μεταρρυθμιστική προσπάθεια που πήγαινε τον τόπο μπροστά.
Και σπεύδουν να υιοθετήσουν την ανάγκη συγκρότησης και λειτουργίας του Δημοσιονομικού Συμβουλίου. Επιτέλους!
Ευχόμαστε να έχουν αντιληφθεί ότι οι δημοσιονομικοί κανόνες και το Δημοσιονομικό Συμβούλιο προσθέτουν διαφάνεια στη διαχείριση των χρημάτων των φορολογουμένων και εξυπηρετούν το μακροπρόθεσμο συμφέρον του ελληνικού λαού, μακριά από μικροκομματικές σκοπιμότητες.