Ούτε που φαντάζονταν ίσως οι ένοικοι της πλατείας Συντάγματος το απίστευτο μπάχαλο που θα προκαλούσε η πρεμούρα τους να επαναπροσλάβουν τον Μάιο του 2015 τις 421 καθαρίστριες του υπουργείου Οικονομικών, πετώντας ταυτόχρονα έξω όλα τα ιδιωτικά συνεργεία καθαρισμού που είχαν αναλάβει τον καθαρισμό των εφοριών και των τελωνείων της χώρας όσο εκείνες βρίσκονταν σε διαθεσιμότητα.
Δύο μήνες μετά την αποκάλυψη από το «ΘΕΜΑ» της σύγκρουσης που ξέσπασε ανάμεσα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους (ΓΛΚ) και στους διευθυντές εφοριών και τελωνείων για το ποιους θα πληρώσει το κράτος και ποιους όχι, το αλαλούμ συνεχίζεται και, πλέον, το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (ΝΣΚ) λέει στον υπουργό Οικονομικών ότι όπως έγιναν τα πράγματα πρέπει το κράτος να τους πληρώσει όλους -καθαρίστριες και ιδιωτικά συνεργεία- είτε καθάριζαν είτε όχι, αλλιώς θα το επιβάλουν τα δικαστήρια. Ετσι, καλύπτει μεν τις υπηρεσίες, αλλά αφήνει έκθετη την κυβέρνηση που με τις αποφάσεις της προκαλεί ζημία στο Δημόσιο και στον Ελληνα φορολογούμενο. Αλλά το θέμα δεν σταματάει εκεί. Απασχολεί πλέον τις Υπηρεσίες Εσωτερικού Ελέγχου και ολόκληρο το υπουργείο Οικονομικών, μια και ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος διέταξε να ξεκινήσει διοικητική έρευνα για το πώς διέρρευσαν τα επίμαχα έγγραφα που αποκάλυψε τον Νοέμβριο το «ΘΕΜΑ», καθιστώντας εν δυνάμει «υπόπτους» και στόχους διώξεων τους υπαλλήλους στις εφορίες και τα τελωνεία όλης της χώρας όπου είχαν σταλεί εγγράφως οι εντολές!
Και όλα αυτά ενώ τον Νοέμβριο ο κ. Τσακαλώτος υπέγραψε για να πληρώνονται άλλες 165 έκτακτες καθαρίστριες, προκειμένου να μαζεύουν αυτές τα «ασυμμάζευτα» που άφησαν τα ιδιωτικά συνεργεία όταν εκδιώχθηκαν, αλλά και οι μόνιμες καθαρίστριες που δεν έπιασαν καν σκούπα επειδή ζήτησαν μετάταξη σε άλλα υπουργεία (με βάση τον νόμο Κατρούγκαλου και τις αποφάσεις Βαρουφάκη – Βαλαβάνη) ή δεν είχαν πρόσβαση στις υπηρεσίες όπου τους έστειλε το υπουργείο λόγω απόστασης από τον τόπο διαμονής τους κ.λπ.
Τη διαμάχη που ξέσπασε εντός του υπουργείου Οικονομικών επειδή δεν έχει πού να βάλει παλιές και νέες καθαρίστριες, ενώ θέλει να αφήσει απλήρωτους και τους ιδιώτες που καθαρίζουν τις εφορίες, αποκάλυψε το «ΘΕΜΑ» τον περασμένο Νοέμβριο, καθώς ήδη είχε ξεσπάσει ένα απίστευτο πινγκ πονγκ ευθυνών μεταξύ του ΓΛΚ, των διευθυντών των εφοριών και της ηγεσίας του ΥΠΟΙΚ για το ποιος θα «καθαρίσει» για τον καθαρισμό του υπουργείου – και φυσικά ποιος θα πληρωθεί γι’ αυτό.
Τα νομικά παρατράγουδα ξεκίνησαν όταν το ΓΛΚ απειλούσε να καταστήσει υπόλογους για διασπάθιση του δημοσίου χρήματος τους προϊσταμένους των εφοριών, τελωνείων ή και άλλων υπηρεσιών εάν δεν διέκοπταν τις συμβάσεις έργου που είχαν με τα ιδιωτικά συνεργεία καθαρισμού από τη στιγμή που με τον νόμο Κατρούγκαλου επαναπροσλήφθηκαν οι παλιές καθαρίστριες στο υπουργείο Οικονομικών.
Ταυτόχρονα, το ΓΛΚ, με βάση τους κανόνες δημοσιονομικής διαχείρισης, έκοψε τα κονδύλια αφήνοντας απλήρωτα τα ιδιωτικά συνεργεία καθαρισμού για τις υπηρεσίες που προσέφεραν από τον Ιούλιο και μετά σε εφορίες, τελωνεία και κτηματικές υπηρεσίες του Δημοσίου σε όλη τη χώρα.
Στο έγγραφο που εξέδωσε το ΓΛΚ (με εντολή του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη) δύο μόλις μέρες μετά τις εκλογές του Σεπτεμβρίου -και το οποίο αποκάλυψε το «ΘΕΜΑ»- τονιζόταν ότι «παραβιάζεται χωρίς αμφιβολία η αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης» εφόσον για την ίδια εργασία (καθαρισμός κτιρίων) από τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών πληρώνονται ταυτόχρονα και οι μόνιμες καθαρίστριες που επέστρεψαν στα πόστα τους, αλλά και τα ιδιωτικά συνεργεία καθαρισμού που είχαν σύμβαση έργου σε εξέλιξη.
Καθώς οι έφοροι «ανέβηκαν στα κάγκελα», αφού κάποιοι έδιωξαν τις καθαρίστριες των ιδιωτικών συνεργείων ενώ άλλοι τις είχαν να δουλεύουν (καθώς οι μόνιμες δεν έρχονταν) αλλά στο τέλος δεν μπορούσαν να τις πληρώσουν, ο υπουργός Οικονομικών ζήτησε τη συνδρομή του ΝΣΚ, που μέσα σε χρόνο-εξπρές αναγκάστηκε να εκδώσει όχι μία, αλλά δύο απαντήσεις για το ίδιο ακριβώς θέμα!
■ Η πρώτη απάντηση (ατομική γνωμοδότηση) επισήμαινε ότι πρέπει να πληρωθούν τα ιδιωτικά συνεργεία που προσέφεραν έργο καθαρισμού παρά την επαναπρόσληψη και τοποθέτηση καθαριστριών. Εφόσον δεν καταγγέλθηκε η σύμβαση, «πιθανολογείται σε βαθμό βεβαιότητος» ότι τα δικαστήρια θα το αναγκάσουν να τα πληρώσει.
■ Λίγες μέρες αργότερα, όμως, ήρθε και δεύτερη και πιο σκληρή απάντηση (Α’ Τμήμα του ΝΣΚ), η οποία λέει τα εξής: Το ζήτημα της χρηστής διαχείρισης δεσμεύει μεν τους κρατικούς λειτουργούς (δηλαδή να μη διπλοπληρώνει ή τριπλοπληρώνει για κάτι το Δημόσιο), αλλά δεν συνιστά λόγο αθέτησης της υποχρέωσης πληρωμής στον δικαιούχο που περιμένει τα λεφτά του.
Αν το κράτος αρνηθεί να του δώσει τα λεφτά του, παραβιάζεται ο κανόνας της χρηστής διοίκησης – πλην μόνον εάν κάποια σύμβαση προέβλεπε ρητώς πως θα διακοπεί εάν…
επαναπροσληφθούν οι καθαρίστριες. Για το αν μπορεί να διακοπεί πρόωρα «για εξαιρετικούς λόγους» η σύμβαση που είχε συναφθεί για τις καθαρίστριες της ιδιωτικής εταιρείας ώστε να μην πληρώσει τίποτε από εκεί και μετά το Δημόσιο, η πλειοψηφία του Α’ Τμήματος του ΝΣΚ λέει ότι δεν στέκει ως επιχείρημα η επαναπρόσληψη των καθαριστριών «διότι την προκάλεσε το ίδιο το Δημόσιο» και παραβιάζει τις αρχές «της καλής πίστης» επί των συμβάσεων. «Επομένως, δεν μπορεί να λύσει τις συμβάσεις το Δημόσιο», τονίζεται χαρακτηριστικά, εκτός αν τυχόν υφίσταται τέτοια πρόβλεψη.
Τις πταίει… Ωστόσο, ενώ το ΝΣΚ καλύπτει τις υπηρεσίες να πληρώσουν όσους είχαν υπογράψει σύμβαση ή πρόσληψη με το Δημόσιο, αφήνει έκθετους τους πολιτικούς προϊσταμένους τους που προκάλεσαν πολλαπλάσιο κόστος στο Δημόσιο με τις αποφάσεις τους. Αλλωστε, όπως τονίζεται και στο έγγραφο της Γενικής Γραμματείας Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΓΓΔΠ) που αποκάλυψε τον Νοέμβριο το «ΘΕΜΑ», «η ταυτόχρονη απασχόληση των ανωτέρω με το αυτό παρεχόμενο έργο, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δύο μηνών με επιπλέον δημοσιονομικό κόστος, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος (σ.σ.: με τονισμένα και υπογραμμισμένα γράμματα)».
Aποστολή