Με τροπολογία-κερκόπορτα του υπουργείου Δικαιοσύνης η οποία παραβιάζει και την συνθήκη της Λοζάνης που αναγνωρίζει θρησκευτική μειονότητα στην Δυτική Θράκη ανοίγει ο δρόμος για την αναγνώριση της «Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης».
Η επίμαχη διάταξη, που περιλαμβάνεται στο σχέδιο νόμου για την ευρωπαϊκή εντολή έρευνας στις ποινικές υποθέσεις, τροποποιεί τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, (συγκεκριμένα το άρθρο 758), με αποτέλεσμα να ανοίγει νομικά ο δρόμος για τα σχέδια της Άγκυρας αναφορικά με τη νομιοποίηση σωματίων με τον προσδιορισμό «τουρκικός» ή «τουρκική».
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του inkomotini.gr μετά από δύο απορριπτικές αποφάσεις του Αρείου Πάγου για την αναγνώριση της «Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης» με τον συγκεκριμένο προσδιορισμό, η διοίκηση του συλλόγου είχε καταφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστηρίο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (ΕΔΑΔ) από όπου εκδόθηκε απόφαση για την οριστική αναγνώριση του εν λόγω συλλόγου, παρακάμπτοντας τις αποφάσεις της ελληνικής δικαιοσύνης.
Η απόφαση όμως αυτή έκτοτε, ουδέποτε κατέστη εκτελεστή από την ελληνική έννομη τάξη, αφήνοντας μετέωρο το θέμα, καθώς υπήρχαν πολλές και έντονες αντιδράσεις, όπως ήταν αναμενόμενο, για τη σκοπιμότητα υλοποίησης μιας τέτοιας απόφασης.
Η κυβέρνηση έρχεται τώρα ουσιαστικά με φωτογραφική τροπολογία να δώσει τη δικονομική δυνατότητα στους νομικούς παραστάτες της «Τουρκικής Ένωσης Ξάνθης», να καταθέσουν εκ νέου προσφυγή για την οριστική αναγνώριση της απόφασης του ΕΔΑΔ.
Αυτό το γεγονός, και εάν περάσει αυτή η τροπολογία την άλλη Τρίτη από τη Βουλή, ανοίγει ουσιαστικά τον δρόμο για την νομική αναγνώριση όλων των παράνομων μέχρι σήμερα μειονοτικών συλλόγων στη Θράκη που φέρουν την επωνυμία «τουρκική – τουρκικός», παρακάμπτοντας τα εμπόδια που εγείρονται από τις αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων.
Ειδικότερα, στην παρ. 1 του άρθρου 758 ΚΠολΔ, προστίθενται εδάφιο ως εξής: «Η αίτηση ανάκλησης ή μεταρρύθμισης του πρώτου εδαφίου επιτρέπεται, εφόσον δεν ορίζεται διαφορετικά, και μετά την έκδοση οριστικής απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου με την οποία κρίνεται ότι η δικαστική απόφαση που δέχθηκε ή απέρριψε την αρχική αίτηση εκδόθηκε κατά παράβαση δικαιώματος που αφορά στον δίκαιο χαρακτήρα της διαδικασίας που τηρήθηκε ή διάταξης ουσιαστικού δικαίου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Στην περίπτωση αυτή η αίτηση ασκείται μέσα σε προθεσμία ενενήντα ημερών, η οποία αρχίζει από την ημερομηνία που καθίσταται οριστική η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, σύμφωνα με το άρθρο 44 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου».
Η μεταβατική διάταξη που συνοδεύει την τροποποίηση, «καταλαμβάνει και τις υποθέσεις για τις οποίες έχει εκδοθεί απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου που έχει καταστεί οριστική σύμφωνα με το άρθρο 44 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου πριν από τη δημοσίευση του νόμου. Στην περίπτωση αυτή η προθεσμία άσκησης της αίτησης ανάκλησης ή μεταρρύθμισης είναι ένα έτος από τη δημοσίευση του νόμου».
Ο ΣΥΡΙΖΑ ήθελε την αναγνώριση από το 2012
Πάντως, η επίμαχη τροπολογία μπορεί να παραβιάζει την πάγια στάση των προηγούμενων κυβερνήσεων, δεν παρεκκλίνει όμως από τις διαχρονικές αρχές του ΣΥΡΙΖΑ που σταθερά στηρίζει την Τουρκική Ενωση Ξάνθης.
Είναι χαρακτηριστική δε η ανακοίνωση της Επιτροπής Δικαιωμάτων του κόμματος στις 12 Μαρτίου αναφορικά με την απορριπτική απόφαση του Αρείου Πάγου να αναγνωρίσει τον σύλλογο. «Η Επιτροπή Δικαιωμάτων ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει με ανησυχία το γεγονός ότι ο Αρειος Πάγος απέρριψε την αίτηση της Τουρκικής Ενωσης Ξάνθης για την αναγνώρισή της ως νόμιμου σωματείου παρά τη δικαίωσή της από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, με αποτέλεσμα να διαιωνίζεται άδικα και παράλογα η παραβίαση του στοιχειώδους συλλογικού δικαιώματος ελεύθερης ίδρυσης συλλόγων που προστατεύεται ρητά τόσο από το Σύνταγμα της Ελλάδας όσο και από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου», ανέφερε η επίμαχη ανακοίνωση και συνέχιζε: «Μάλιστα, είναι λυπηρό από τη σκοπιά της προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ότι η αίτηση απορρίφθηκε με το σκεπτικό ότι οι αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου δεν είναι δεσμευτικές! Ομως αυτή καθαυτή η άρνηση εφαρμογής απόφασης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου συνιστά από μόνη της νέα παραβίαση της ΕΣΔΑ, δεδομένου ότι, σύμφωνα με το άρθρο 46 της σύμβασης, τα συμβαλλόμενα κράτη αναλαμβάνουν την υποχρέωση να συμμορφώνονται προς τις οριστικές αποφάσεις του δικαστηρίου επί των διαφορών στις οποίες είναι διάδικοι. Κατά συνέπεια, η Επιτροπή Δικαιωμάτων του ΣΥΡΙΖΑ καλεί την Ελληνική Πολιτεία να πράξει τα δέοντα ώστε οι συμπολίτες μας της μειονότητας της Θράκης να μπορούν να απολαμβάνουν ισότιμα τα δικαιώματα που τους κατοχυρώνουν το Σύνταγμα και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση».
με πληροφορίες από protothema, inkomotini, nikosxeiladakis