Πολιτική

Τσιάρας: Με τροπολογία η νομοθέτηση του έκτακτου επιδόματος στους κτηνιάτρους

Κατά πλειοψηφία υπερψηφίσθηκε επί της αρχής, το σχέδιο νόμου «Διεπαγγελματικές οργανώσεις, ενίσχυση του αγροτικού τομέα, οργάνωση των υπηρεσιών και εποπτευόμενων φορέων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και επανεκκίνηση της αγροτικής οικονομίας» στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Υπέρ του σχεδίου νόμου ψήφισε η ΝΔ. Καταψήφισαν ΚΚΕ και Νέα Αριστερά, ενώ ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝAΛ, ΣΥΡΙΖΑ, Ελληνική Λύση, Νίκη, Πλεύση Ελευθερίας και Σπαρτιάτες επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην ολομέλεια.

Ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Κώστας Τσιάρας, ολοκληρώνοντας την συζήτηση επί της άρθρων του νομοσχεδίου, προανήγγειλε ότι θα καταθέσει τροπολογία με την οποία θα νομοθετείται το έκτακτο επίδομα στους κτηνιάτρους για τη συμμετοχή τους στην επιτυχή αντιμετώπιση, τόσο της πανώλης των μικρών μηρυκαστικών, όσο και της ευλογιάς. Με την τροπολογία θα ρυθμίζονται ζητήματα του ΕΛΓΑ, είπε.

Ο κ. Τσιάρας ανέφερε ότι με το νομοσχέδιο «επιχειρούμε να κλείσουμε μικρές εκκρεμότητες οι οποίες υπήρχαν και να δώσουμε μια ακόμη απάντηση σε προβλήματα, τα οποία, είτε λίμναζαν, είτε δεν είχαν απαντηθεί». Σημείωσε πως το παρόν σχέδιο νόμου δίνει «ένα αποτύπωμα στη γενικότερη προσπάθεια που γίνεται στον πρωτογενή τομέα της χώρας».

Αναφορικά με τις διατάξεις για τα κόκκινα δάνεια, ο κ. Τσιάρας διευκρίνισε ότι «σήμερα, σύμφωνα με το νόμο, ο ειδικός εκκαθαριστής δεν μπορεί να κάνει κουρέματα και απομειώσεις κεφαλαίου. Αντίθετα ο εκκαθαριστής μπορεί να το πράξει. Για αυτό τον λόγο υπάρχει και η συγκεκριμένη παρέμβαση». Τόνισε πως «η ρύθμιση αφορά πάνω από 20.000 αγρότες, δίνοντας μια δεύτερη ευκαιρία σε δανειολήπτες που είχαν βρεθεί σε δύσκολη οικονομική κατάσταση», υπογραμμίζοντας ότι «η Τράπεζα της Ελλάδος δέχεται μια διαδικασία, που το προηγούμενο χρονικό διάστημα ήταν εκτός συζήτησης» και πρόσθεσε χαρακτηριστικά ότι «με την ρύθμιση αυτή, θα απαλλάξουμε από βάρη δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους, θα δώσουμε τη δυνατότητα της πραγματικής αγροτικής ανάπτυξης μέσα από την απελευθέρωση περιουσιών». Μάλιστα, απευθυνόμενος στα κόμματα της αντιπολίτευσης, αναρωτήθηκε: «Δεν θέλετε να γίνεται αυτή η ρύθμιση για περισσότερο από 20.000 ανθρώπους; Πιστεύετε ότι υπάρχει κάποια κυβέρνηση που θα μπορεί να πει ότι θέλω να κάνω σεισάχθεια, ότι θέλω να μηδενίσω τα δάνεια;».

Αναφορικά με την αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, και ειδικότερα της περιουσίας που βρίσκεται υπό τη διαχείριση του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης, ο υπουργός αποσαφήνισε πως πρόκειται για ένα «κεφαλαιώδες ζήτημα», καθώς αυτή η δημόσια περιουσία «σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό παραμένει αναξιοποίητη, προϊόντος του χρόνου απαξιώνεται και, για πολλούς λόγους, δεν δίνεται ούτε με ταχύτητα, ούτε με ένα συγκεκριμένο τρόπο εκεί που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί». Σε αυτό ρώτησε «βλέπετε κάτι αρνητικό; Για μένα είναι αυτονόητο ότι πρέπει να συμφωνήσουμε».

Για την υγειονομική ταφή των ζώων ξεκαθάρισε ότι «υπήρχε ένα τεράστιο ζήτημα, καθώς υπήρχαν παράθυρα στην κείμενη νομοθεσία». Όπως εξήγησε, η νέα διάταξη καθορίζει ξεκάθαρα την ευθύνη και την αρμοδιότητα της υγειονομικής ταφής των ζώων, κλείνοντας τα νομικά κενά που επέτρεπαν διαφορετικές ερμηνείες και καθυστερήσεις στη διαδικασία.

Σχετικά με τις διαφωνίες και τις ενστάσεις που εκφράστηκαν από τους φορείς των Διεπαγγελματικών Οργανώσεων, ο υπουργός υποσχέθηκε πως «αυτές θα εξεταστούν».

Νωρίτερα, κατά την ακρόαση των φορέων, στο ίδιο μήκος και ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Διονύσης Σταμενίτης, είπε για τις διατάξεις του σχεδίου νόμου που αφορούν τις Διεπαγγελματικές Οργανώσεις ότι οι διαφορετικές προσεγγίσεις που υπήρξαν, θα αξιολογηθούν. Υπενθύμισε ότι το 2019 -2020 ψηφίσθηκε η διάταξη για το 15% για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε εθνικές ή διεπαγγελματικές οργανώσεις, και «καθημερινά δείχνουμε την προσπάθειά μας ώστε αυτές να μπορέσουν να πολλαπλασιαστούν ώστε κάθε προϊόν, να μπορέσει να έχει αυτό το εξαιρετικό συντονισμό μεταξύ παραγωγών και εμπόρων. Και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε». Αναφορικά με τις παρατηρήσεις φορέων σχετικά με τις αποζημιώσεις στους κτηνοτρόφους για την αναπλήρωση ζωικού κεφαλαίου από την ευλογιά και την πανώλη, ο υφυπουργός επισήμανε ότι δεν απαιτήθηκε από τους δικαιούχους να καταθέτουν φορολογικές και ασφαλιστικές ενημερότητες, όπως αναφέρθηκε προηγούμενα από εκπρόσωπο του κλάδου. Υπογράμμισε ότι τα ποσά αποζημίωσης ήταν αρκετά υψηλότερα (σχεδόν υπερδιπλασιάστηκαν) από εκείνα που δινόντουσαν αντίστοιχα τα προηγούμενα χρόνια, ενώ ακολουθεί και το «Πρόγραμμα 5.2» στο οποίο δίνεται το 100% της ανασύστασης του ζωικού κεφαλαίου».

Οι θέσεις των φορέων

Κόκκινα δάνεια

Σχετικά με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου που αφορά τις ρυθμίσεις των «κόκκινων» συνεταιριστικών δανείων, ο διευθύνων σύμβουλος της PQH, Σπυρίδων Ρασιάς, ανέφερε ότι «είμαστε πάρα πολύ θετικοί στην ψήφιση του συγκεκριμένου νόμου». Ως Ενιαία Ειδική Εκκαθάριση, είπε «αναλάβαμε το 2016 ένα χαρτοφυλάκιο περίπου 10 δισ. ευρώ, το οποίο προέρχεται από τις ‘κακές’ τράπεζες που τέθηκαν σε πτώχευση. Κατά την 1.2.2025, το υπό διαχείριση χαρτοφυλάκιο της Ενιαίας Ειδικής Εκκαθάρισης κυμαίνεται στα 3,5 δισεκατομμύρια περίπου εκ των οποίων το ένα δισεκατομμύριο αφορά αγροτικά δάνεια, πάντα σε λογιστικούς όρους. Είναι ένα χαρτοφυλάκιο, το οποίο, αυτή τη στιγμή, έχει πάρα πολλά χαρακτηριστικά και ιδιαιτερότητες στον τρόπο διαχείρισής του. Σύμφωνα με το νόμο του 2014, δεν υπάρχει η δυνατότητα να προχωράμε σε αναδιαπραγμάτευση των δανείων αυτών με βιώσιμες ρύθμισης».

Το νομοσχέδιο αυτό, είπε ο κ. Ρασιάς «θεωρούμε ότι δίνει μεγαλύτερες ευκαιρίες στον ειδικό εκκαθαριστή για μεγαλύτερες μειώσεις και διαγραφές οφειλών, και συγκεκριμένα, στο λογιστικό υπόλοιπο, κάτι το οποίο ο προηγούμενος νόμος μας απαγόρευε ρητά να κάνουμε την οποιαδήποτε διαγραφή. Αυτό ήταν προφανώς ανασταλτικός παράγοντας για να βρούμε μια κοινά αποδεκτή λύση, μεταξύ των οφειλετών και της Ενιαίας Ειδικής Εκκαθάρισης. Μεγαλώνει το περιθώριο το οποίο ρυθμίζεται μια οφειλή, οπότε κάποιος μπορεί να επεκτείνει χρονικά και να διαρθρώσει την οφειλή του σε πιο βιώσιμους όρους. Παράλληλα, βοηθά μέσα από μία αναχρηματοδότηση, η οποία θα γίνει από servicer ο οποίος θα αναλάβει το χαρτοφυλάκιο, γιατί θα έχει, είτε άδεια αναχρηματοδότησης, είτε θα έχει συμπράξει μια σχέση με τραπεζικό ίδρυμα προκειμένου να χρηματοδοτηθεί». Σε αυτό το πλαίσιο, «θεωρούμε ότι το σχετικό νομοσχέδιο θα βοηθήσει στην επίσπευση της εκκαθάρισης της είσπραξης οφειλών από τον αγροτικό τομέα και την απόδοσή τους πίσω στο δημόσιο. Προφανώς, ό,τι εισπράττει η ειδική εκκαθάριση το επιστρέφει πίσω στο ελληνικό Δημόσιο, στο ΤΧΣ και στο ΤΕΚΕ» είπε ο κ. Ρασιάς. Ερωτηθείς δε, αν μέρος των δανείων για τα οποία γίνεται λόγος και επιχειρείται να ρυθμιστούν, αφορά ποσά που είχαν άτοκα ή επιδοτούμενα με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου και μονομερώς μετατράπηκαν σε έντοκα, απάντησε ότι όσα δάνεια έχει παραλάβει η Ενιαία Ειδική Εκκαθάριση τηρείται στους ίδιους όρους, εφόσον δεν έχει έρθει ο οφειλέτης να το ξαναρυθμίσει.

Για το τι έχει συμβεί με τα δάνεια αυτά πριν περάσουν στην PQH είπε ότι «δεν έχουμε γνώση του τι έχει γίνει».

Ο γενικός διευθυντής Προληπτικής Εποπτείας της Τράπεζας της Ελλάδας, Ιωάννης Τσικριπής, ανέφερε ότι «οι προτεινόμενες νομοθετικές τροποποιήσεις για τα κόκκινα αγροτικά δάνεια θεωρούμε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και σαφέστατα θα βοηθήσουν τη ρύθμιση αυτών των κόκκινων δανείων με ευνοϊκούς όρους». Καθώς «θα βελτιώσουν τον τρόπο λειτουργίας των ειδικών εκκαθαρίσεων, θα ενισχύσουν την αποτελεσματικότητά τους και θα συμβάλουν, εν γένει, στην επιτάχυνση των διαδικασιών». Παρέχεται η δυνατότητα στην εποπτική αρχή, δηλαδή στην ΤτΕ «να ορίζει συγκεκριμένους στόχους για να κτίσεις, και συγκεκριμένο τρόπο διαχείρισης του χαρτοφυλακίου στο πλαίσιο του επιχειρησιακού σχεδίου του εκκαθαριστή […] Να εγκρίνει μαζικές καμπάνιες λύσεων ρύθμισης συμβιβασμού για οφειλές που θα έχουν ομοιόμορφα χαρακτηριστικά και να παρακολουθεί φυσικά την υλοποίηση από τον ειδικό εκκαθαριστή του ψηφιακού σχεδίου […] Παρέχεται η δυνατότητα για την ανάθεση της διαχείρισης μέρους του φυλακίου σε έναν ή περισσότερους διαχειριστές πιστώσεων και νομίζω ότι σε αυτό το πλαίσιο ρυθμίζεται και το ειδικότερο ζήτημα των απαιτήσεων έναντι των αγροτών και των αγροτικών συνεταιρισμών, ώστε να υπάρχει μια ενιαία και ομοιόμορφη διαχείριση των απαιτήσεων αυτών, κυρίως με βάση ευέλικτους κανόνες ρύθμισης χρέους και διευθέτησης, οι οποίοι θα εφαρμοστούν».

Διαβάστε ακόμη

Περισσότερα στην κατηγορία: Πολιτική