O γενικός διευθυντής του κλάδου επιβατικών αυτοκινήτων, Χερμπέρτ Ντίες, εγγυήθηκε πως όσοι εργαζόμενοι «μιλήσουν» για το σκάνδαλο, δεν θα απολυθούν ούτε θα τους ζητηθεί αποζημίωση από το νομικό τμήμα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Αμνηστία προσφέρει η Volkswagen σε όσους εργαζόμενους της συνεργαστούν καταθέτοντας όσα γνωρίζουν σχετικά με το σκάνδαλο του παράνομου λογισμικού εξαπάτησης σε 11 εκατομμύρια οχήματά της, σε μία προσπάθεια να διαλευκάνει την υπόθεση που ενδέχεται να της κοστίσει πολλά δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα και αποζημιώσεις.
Σε e-mail προς τους υπαλλήλους της εταιρείας την Πέμπτη, ο γενικός διευθυντής του κλάδου επιβατικών αυτοκινήτων, Χερμπέρτ Ντίες, εγγυήθηκε πως όσοι μοιραστούν ό,τι γνωρίζουν, δεν θα απολυθούν ούτε θα τους ζητηθεί αποζημίωση από το νομικό τμήμα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο Ντίες διευκρίνισε ωστόσο πως ο γερμανικός κολοσσός δε θα είναι σε θέση να εξασφαλίσει στους υπαλλήλους ασυλία από τυχόν ποινικές διώξεις έξωθεν.
Ακόμη και σε αυτό το ενδεχόμενο όμως, ο Ντίες δεσμεύτηκε πως η εταιρία θα «υπενθυμίσει στις δικαστικές αρχές το πνεύμα συνεργασίας» όσων ενδεχομένως διωχθούν ποινικά, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο ελαφρύτερες ποινές.
Ωστόσο η προσφορά της αμνηστίας έχει ημερομηνία λήξης την 30 Νοεμβρίου και αφορά αποκλειστικά όσους εργαζομένους καλύπτονται από συλλογικές συμβάσεις εργασίας, αποκλείοντας κορυφαία στελέχη, μεταδίδουν οι New York Times.
Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει ακόμη υποδείξει δημοσίως ποιοι είναι οι άμεσα υπεύθυνοι για την εγκατάσταση του παράνομου λογισμικού που μείωνε τις εκπομπές ρύπων στα οχήματα με κινητήρες ντίζελ, κατά τους τυπικούς ελέγχους των ρυθμιστικών αρχών των ΗΠΑ. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι πραγματικές εκπομπές οξειδίου του αζώτου – επικίνδυνου ρυπογόνου για την ανθρώπινη υγεία – ξεπερνούσαν έως και 40 φορές τα αποδεκτά όρια όταν τα οχήματα «πατούσαν» στον δρόμο.
Θέτοντας προθεσμία 18 ημερών, η εταιρεία προσπαθεί να πιέσει χρονικά τους εργαζομένους της. «Κάθε μέρα που περνά μετρά. Υπολογίζουμε στη συνεργασία σας για να φτάσουμε στην άκρη του σκανδάλου», έγραφε στο μήνυμά του ο Ντίες, προσθέτοντας πως θα εξασφαλίσει ακόμη και τη μεταφορά των εργαζομένων σε άλλα τμήματα, αν χρειαστεί, για να αποφευχθούν τυχόν εκδικητικές έριδες μεταξύ υπαλλήλων μετά τις αποκαλύψεις.
Από τον Σεπτέμβριο που ξέσπασε το σκάνδαλο, την εσωτερική έρευνα για λογαριασμό της Volkswagen, έχει αναλάβει η δικηγορική εταιρεία Τζόουνς Ντέι, αλλά σύμφωνα με πηγές οι υπάλληλοι παρουσιάστηκαν «ιδιαίτερα απρόθυμοι» να συνεργαστούν έως σήμερα.
Δεδομένου ότι το «λογισμικό εξαπάτησης» είχε εγκατασταθεί σε αρκετές γενιές και τύπους οχημάτων από το 2009 έως και το 2015, αναλυτές εκτιμούν πως ο αριθμός των ανθρώπων που εμπλέκονται στο σκάνδαλο είναι μεγάλος, και ακόμη περισσότεροι είναι εκείνοι που αν και αντιλήφθηκαν το πρόβλημα, δεν λειτούργησαν ως όφειλαν για αυτό.
Στον απόηχο της σημερινής «προσφοράς» για αμνηστία, ο τέως γενικός διευθυντής της Volkswagen, Μάρτιν Βίντερκορν, που είχε παραιτηθεί λίγες μόνο μέρες μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου, έκοψε σήμερα και τους τελευταίους δεσμούς με την εταιρεία, αφού παραιτήθηκε και από επικεφαλής του εποπτικού συμβουλίου της Audi. Η Volkswagen διατηρεί το 99,5% των μετοχών της Audi.
Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, η Volkswagen παραδέχθηκε ότι τροποποιημένες προς τα κάτω ήταν και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα σε 800.000 αυτοκίνητά της με κινητήρες ντίζελ και φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αναγνωρίζοντας πως είχε «υπερβάλει» στις μετρήσεις της, ως προς την οικονομία σε καύσιμα που εξασφάλιζαν στους ιδιοκτήτες τους τα οχήματα αυτά.