Σε επενδύσεις που δημιουργούν νέα προοπτική στην ελληνική ναυπηγοεπισκευή, στην ανάπτυξη του yachting, στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην αύξηση των δημοσίων εσόδων προχωράει ο όμιλος Ρέστη.
Σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία αναζητούνται ιδιωτικά κεφάλαια που θα επενδυθούν στη χώρα, ο κ. Βίκτωρας Ρέστης, μέσω της θυγατρικής του ομίλου του, της Ελληνικά Ναυπηγεία Περάματος, υπέγραψε μια σημαντική συμφωνία συνεργασίας με τον ιταλικό όμιλο Benetti, ο οποίος διαθέτει τα καλύτερα ναυπηγεία παγκοσμίως για τον σχεδιασμό και την κατασκευή πολυτελών σκαφών αναψυχής, των λεγόμενων mega yachts, καθώς και με την εταιρεία Lusben, θυγατρική της Benetti, εξειδικευμένη στις επισκευές και μετατροπές σκαφών αναψυχής. Ο ιταλικός όμιλος, με 140 χρόνια ιστορία στον κλάδο, έχει ναυπηγήσει περισσότερα από 300 πολυτελή σκάφη. Διαθέτει έξι ναυπηγεία σε εκτάσεις που συνολικά καλύπτουν 300.000 τετραγωνικά μέτρα, ενώ έχει υπό ναυπήγηση 36 σκάφη, εκ των οποίων ένα έχει μήκος 90 μέτρα. Επί 10 συναπτά έτη βραβεύεται ως η καλύτερη εταιρεία στον κόσμο για τον κλάδο κατασκευής mega yachts.
Η εταιρεία του κ. Ρέστη θα εκπροσωπεί τους Ιταλούς στην Ανατολική Μεσόγειο. Στα ναυπηγεία του Περάματος θα γίνονται επισκευές και συντήρηση των υπερπολυτελών θαλαμηγών, ενώ θα δοθεί βαρύτητα και στις ναυπηγήσεις.
Πρόκειται για μια επιχειρηματική κίνηση η οποία θα προσφέρει θέσεις εργασίας, αφού θα αυξηθεί σημαντικά το έργο της, ενώ θα επενδυθούν εκατομμύρια ευρώ για νέο τεχνολογικό εξοπλισμό. Στα σχέδια του Ελληνα πλοιοκτήτη περιλαμβάνεται και η κατασκευή ειδικού υπόστεγου μέσα στο οποίο θα κατασκευάζονται τα υπερπολυτελή σκάφη.
Παράλληλα, η συμφωνία αυτή θα συμβάλει στην προσέλκυση στις ελληνικές θάλασσες των υπερπολυτελών θαλαμηγών που ανήκουν σε κροίσους επιχειρηματίες, οι οποίοι μέχρι τώρα προτιμούσαν να ελλιμενίζουν τα πλωτά παλάτια τους σε Γαλλία και Ιταλία. Ο λόγος που δεν επέλεγαν την Ελλάδα ήταν επειδή δεν υπήρχε παροχή υπηρεσιών για συντήρηση και κάλυψη όλων των αναγκών για τα συγκεκριμένου τύπου σκάφη, κάτι που πλέον αλλάζει.
Η προσέλκυση όλο και περισσότερων mega yachts από το εξωτερικό στο απέραντο ελληνικό γαλάζιο με τους βαθύπλουτους επιβάτες τους θα αποτελέσει δυνατή οικονομική ανάσα σε μια αλυσίδα επαγγελματιών που ασχολούνται με τον κλάδο, αλλά και τις τοπικές κοινωνίες. Στα Ελληνικά Ναυπηγεία Περάματος κατασκευάζεται αυτή την εποχή ένα 65μετρο γιοτ για λογαριασμό πρίγκιπα από το Αμπού Ντάμπι, ο οποίος είναι ξάδελφος του σεΐχη Μανσούρ μπιν Ζαγιέντ, ιδιοκτήτη της ποδοσφαιρικής ομάδας της Μάντσεστερ Σίτι, αλλά και της υπερθαλαμηγού «Topaz» που φιλοξενείται στο λιμάνι του Πειραιά εντυπωσιάζοντας με τον όγκο και την πολυτέλειά της. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο Αραβας προτιμάει να δίνει δουλειά σε Ελληνες. Το μήκος της θαλαμηγού, που ναυπηγήθηκε το 2012, φτάνει τα 147 μέτρα και υπολογίζεται ότι κόστισε στον σεΐχη κάτι παραπάνω από 400 εκατ. ευρώ.
Υπογραφές παρουσία του υπουργού
Σε αυτή την αγορά στοχεύει η ελληνική κυβέρνηση, η οποία με επιχειρηματικές ενέργειες όπως αυτή του κ. Ρέστη αναθαρρεί και ελπίζει σε καλύτερες ημέρες για τον κλάδο του θαλάσσιου τουρισμού. Η συμφωνία υπογράφτηκε την περασμένη Τετάρτη στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου παρουσία του υπουργού Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, επί θητείας του οποίου πέρασε ο πολυπόθητος νόμος για την ενίσχυση και ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού. Ο κ. Ρέστης μετά τις υπογραφές εξέφρασε την πεποίθησή του ότι στην ελληνική αγορά δημιουργούνται ευκαιρίες και νέες προκλήσεις για επενδύσεις, ενώ υπογράμμισε ότι πιστεύει στα νέα παιδιά, τα οποία, όπως είπε, «έχουν πλούσια επαγγελματικά προσόντα και μπορούν να αντεπεξέλθουν στις σύγχρονες επιχειρηματικές προκλήσεις, αρκεί να τους δοθεί η ευκαιρία. Και αυτή μπορεί να δημιουργηθεί μόνο με στρατηγικές επενδύσεις».
Η στρατηγική συμφωνία του ομίλου Ρέστη με τους Ιταλούς υπογράφηκε την περασμένη Τετάρτη στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου παρουσία του υπουργού Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, επί θητείας του οποίου πέρασε ο νόμος για την ενίσχυση και ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού
Βάσει μελετών, κάθε σκάφος δημιουργεί 1,17 άμεσες θέσεις εργασίας και 9 έμμεσες στην τοπική οικονομία, ενώ εκτιμάται ότι περίπου 40.000 άτομα απασχολούνται στον κλάδο. Επίσης, κάθε τουρίστας που ξοδεύει 100 ευρώ σε μια μαρίνα ξοδεύει επιπλέον 450 στην τοπική οικονομία, ενώ για κάθε 1 ευρώ άμεσων επενδύσεων σε μαρίνα δημιουργείται 1,5 ευρώ άμεσης οικονομικής δραστηριότητας σε αυτήν και 6,84 ευρώ έμμεσης οικονομικής δραστηριότητας στην τοπική οικονομία. Ο δε υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου τόνισε ότι προσωπικός του στόχος είναι η Ελλάδα να καταστεί παγκόσμιος παράδεισος του yachting και σε αυτή την κατεύθυνση εργάστηκε και έφερε το νομοσχέδιο για τη δημιουργία ενός ελκυστικού περιβάλλοντος για τα σκάφη αναψυχής – και ιδίως τα προερχόμενα από ξένες χώρες.
«Καταργήσαμε γραφειοκρατικές ρυθμίσεις που εμπόδιζαν την ανάπτυξη του yachting και τολμήσαμε αλλαγές που μέχρι πριν από λίγα χρόνια φαινόντουσαν απίθανες. Φέτος είδαμε μια σπουδαία αύξηση στα mega yachts», είπε.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, το 2014 παρουσιάστηκε αύξηση στο yachting. Το μεγαλύτερο ποσοστό σημειώθηκε στα mega yachts που ξεπερνούν τα 30 μέτρα και συνήθως χαρακτηρίζονται για την πολυτέλειά τους, πλησιάζοντας το 35%. Επίσης, αξιοσημείωτη αύξηση -διψήφιο νούμερο- παρουσιάζει η χρήση των ιστιοπλοϊκών και των catamaran, ενώ τα σκάφη που φτάνουν τα 12 μέτρα σημείωσαν μικρή αύξηση – έως 5%. Για το yachting φέτος ήταν μια χρονιά αισιοδοξίας μετά τα πέντε προηγούμενα χρόνια, όπου ο κλάδος είχε γνωρίσει καθίζηση. Το 2015 δείχνει προοπτική αύξησης για την επόμενη χρονιά, πολλαπλασιάζοντας τα θετικά νέα για την αγορά του θαλάσσιου τουρισμού.
Ο νόμος που θεσπίστηκε από τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου συνέβαλε σε αυτή την ανάπτυξη του κλάδου, καθώς καθιέρωσε πολλές καινοτομίες που, σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς, έδωσαν απάντηση σε χρόνια προβλήματα, όπως η γραφειοκρατία και η μη εναρμόνιση του ελληνικού νομοθετικού πλαισίου με τη σύγχρονη διεθνή πραγματικότητα για το yachting.
Διατάξεις όπως ο εξορθολογισμός της απαίτησης εκτέλεσης ελάχιστων ημερών ναύλωσης ανάλογα με την ηλικία του πλοίου, η αναστολή της υποχρέωσης εκτέλεσης ελάχιστων ημερών ναύλωσης για το διάστημα που τα πλοία αναψυχής είναι παροπλισμένα ή κατασχεμένα, επέκταση, υπό προϋποθέσεις, του δικαιώματος ναύλωσης πλοίων αναψυχής με μη κοινοτική σημαία, η παροχή αδείας να ναυλώνονται χωρίς πλοίαρχο και πλήρωμα πλοία αναψυχής μήκους έως 24 μέτρα από 20 μέτρα που ήταν παλιά, όπως ισχύει και σε άλλες χώρες της Ε.Ε., η παροχή δυνατότητας ναύλωσης σε πλοία με μεταφορική ικανότητα ως 99 επιβατών, η κατάργηση του παράβολου των 0,88 ευρώ για: α) λήψη άδειας απόπλου και β) λήψη άδειας καθέλκυσης – ανέλκυσης, ο περιορισμός της υποχρέωσης εκτέλεσης ελάχιστων ημερών ναύλωσης σε όσα επαγγελματικά πλοία αναψυχής έχουν απαλλαγεί από τον ΦΠΑ κατά την εισαγωγή τους, η κατάργηση της απαγόρευσης επιβίβασης σε επαγγελματικό πλοίο αναψυχής προσώπων που δεν είναι εξαρχής δηλωμένα στο ναυλοσύμφωνο και η άρση των περιορισμών ιδιοχρησίας του επαγγελματικού πλοίου αναψυχής όταν αυτό δεν εκτελεί ναυλώσεις περιλαμβάνονται στον συγκεκριμένο νόμο.
Κομβική καινοτομία για την αγορά αποτέλεσε η ελαχιστοποίηση των περιπτώσεων στις οποίες είναι υποχρεωτική η λήψη απόπλου και η δήλωση κατάπλου.