Μέχρι σήμερα η Ρωσία εισέπραττε πολλά χρήματα από ξένες αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούσαν τον εναέριο χώρο της. Το επαπειλούμενο κλείσιμο του εναερίου χώρου από το Κρεμλίνο μπορεί να αποδειχθεί πανάκριβο.
Ο πιο σύντομος και γρήγορος δρόμος από το σημείο Α στο σημείο Β ορίζεται μέσω διεθνών συμφωνιών για τη χρήση του εναέριου και αποφέρει πάρα πολλά χρήματα στις χώρες. Τα χρήματα εισπράττονται μέσω ειδικών φόρων. Στη Γερμανία οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας καλύπτουν τα έξοδά τους από αυτά τα έσοδα. Η Μόσχα πάλι δίνει ένα μεγάλο μέρος των συγκεκριμένων εσόδων στην κρατική αεροπορική εταιρεία Aeroflot. Γύρω στα 200 εκατομμύρια ευρώ εισέπραξε η ρωσική εταιρεία τον περασμένο χρόνο, ποσό που αντιστοιχεί στο καθαρό κέρδος της.
Οι εναέριες διαδρομές πάνω από τη Σιβηρία χρησιμοποιούνται κυρίως για πτήσεις που ενώνουν την Ευρώπη με τη βόρεια Ασία, κυρίως με την Κίνα, Ιαπωνία και Κορέα. Μια πιθανή απαγόρευση θα έθιγε τα συμφέροντα των αεροπορικών εταιρειών των συγκεκριμένων χωρών αλλά και τα συμφέροντα ευρωπαϊκών εταιρειών, όπως των Air France, Lufthansa, British Airways. Εάν πράγματι χρεοκοπήσουν, όπως προβλέπει ο πρωθυπουργός της Ρωσίας Ντιμίτρι Μετγέντιεφ, παραμένει μάλλον αμφίβολο. Σίγουρα όμως θα ήταν ένα γερό οικονομικό χτύπημα. Για τη γερμανική Lufthansa για παράδειγμα το χτύπημα θα ήταν σοβαρό. Η εταιρεία έχει ενδιαφέρουσες προσφορές για αυτές τις περιοχές, ενώ στο νότο τα πράγματα δυσκολεύουν μια και ο ανταγωνισμός αυξάνεται από τα Αραβικά Εμιράτα.
Και οι Ρώσοι θα έχαναν
Οι ρωσικές αρχές υπολογίζουν ότι μια πτήση της γερμανικής εταιρείας εξοικονομεί περίπου 20.000 ευρώ σε καύσιμα χάρη στο ότι χρησιμοποιεί τον ρωσικό εναέριο χώρο. Η Lufthansa δεν επιβεβαιώνει τις πληροφορίες και αναφέρει απλά ότι εκτελεί 180 πτήσεις την εβδομάδα πάνω από το ρωσικό εναέριο χώρο.
Όμως και οι Ρώσοι έχουν αρκετά να χάσουν. Καταρχάς θα χάσουν τους ειδικούς φόρους που εισπράττουν από τις ευρωπαϊκές εταιρείες. Εκτός αυτού και η Ευρώπη θα μπορούσε να επιβάλει παρόμοια απαγόρευση πτήσεων και τότε οι ρωσικές πτήσεις θα χρειάζονταν περισσότερο χρόνο για τα ταξίδια τους προς τη βόρεια Αμερική.
Μια απαγόρευση πάντως οποιουδήποτε εναέριου χώρου θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να γνωστοποιηθεί πρώτα στο Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας. Στην Ευρώπη η υπηρεσία Eurocontrol στις Βρυξέλλες διατηρεί μια τράπεζα δεδομένων, η οποία συλλέγει και επικαιροποιεί όλες τις πληροφορίες σχετικά με τις πτήσεις και τις εναέριες διαδρομές. Ελέγχει το σχέδιο πτήσης και σε περίπτωση που είναι κλειστός ένας εναέριος χώρος αρνείται την πτήση.
Το κλείσιμο πάντως του εναέριου χώρου της Ρωσίας θα μπορούσε να αποδειχθεί τελικά πολύ ακριβή υπόθεση, όχι μόνο για την Ευρώπη αλλά και για την ίδια.