Πολιτική

Αλλάζει η επικοινωνία στην πολιτική – Ποια TV, τώρα σαρώνει το TikTok

Η τελευταία διετία στην εγχώρια πολιτική ζωή, από την άποψη των μέσων επικοινωνίας, θα μπορούσε να φέρει τον εναλλακτικό τίτλο «Οταν οι Ελληνες πολιτικοί ανακάλυψαν το TikTok». Και αφού το ανακάλυψαν, άρχισαν να επενδύουν ακάθεκτοι στη δύναμη της κινούμενης εικόνας και του σύντομου βιντεοσκοπημένου μηνύματος, υιοθετώντας με σπουδή και προθυμία το στυλ και τη «διάλεκτο» του TikTok: βίντεο μερικών δευτερολέπτων, αυθόρμητα και ερασιτεχνικά -ή σκηνοθετημένα ώστε να φαίνονται ως τέτοια, με ευκρινείς και ευθύβολες πληροφορίες, «συσκευασμένες» έτσι ώστε να προσληφθούν απευθείας και άνευ δυσπεψίας από το κοινό.

Ιδανικά, ανάμεσα σε οτιδήποτε «τρεντάρει» στην πλατφόρμα (από αθώα εφηβικά αστεία με αδέξιες στιγμές έως προωθήσεις προϊόντων και ψήγματα σοφίας από ειδικούς κ.λπ.), ο Ελληνας χρήστης του TikTok θα συναντήσει υλικό από τον πρωθυπουργό της χώρας, τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ.ο.κ. Εξάλλου, τα πάντα στο TikTok βρίσκονται στο χέρι του χρήστη – και δη στον αντίχειρά του με τον οποίο ωθεί την ατέρμονη εναλλαγή των βίντεο.

Εν όψει εκλογών, η κινεζική πλατφόρμα λειτουργεί όλο και περισσότερο σαν μία ακόμη αρένα ανταγωνισμού, όπου παρατάξεις και προσωπικότητες της ελληνικής πολιτικής προωθούν τις θέσεις τους με τον ημι-ανεπίσημο τρόπο που κατεξοχήν χαρακτηρίζει το TikTok.

Το παράδοξο ή η ιδιοτυπία του όψιμου έρωτα της ελληνικής πολιτικής με το TikTok είναι ότι η διεθνής τάση είναι εντελώς αντίρροπη: σε πολλές χώρες, με τις ΗΠΑ να προπορεύονται, το TikTok τελεί υπό διωγμόν ή, στην ελαφρύτερη των περιπτώσεων, αντιμετωπίζεται με καχυποψία, στηλιτεύεται σαν δούρειος ίππος για λογαριασμό της κινεζικής κρατικής κατασκοπείας, εργαλείο προπαγάνδας και διείσδυσης των Κινέζων στη Δύση, απειλή για τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών του και ιδιαιτέρως των ανηλίκων κ.λπ.


nd-tiktok-5


neolaia-syriza-tiktok-45

Οι λογαριασμοί της Νέας Δημοκρατίας και της Νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ στο TikTok

Μέσο επιρροής

Πάντως, επιστρέφοντας στα της ελληνικής πολιτικής, φερ’ ειπείν το βίντεο του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον σκύλο-μασκότ του Μεγάρου Μαξίμου, τον Peanut, επ’ ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας των Αδέσποτων Ζώων, άγγιξε τις 500.000 θεάσεις. Ενα άλλο βίντεο του πρωθυπουργού, επίσης στο TikTok, για το πρόγραμμα στέγασης «Σπίτι μου», προσέλκυσε 1 εκατομμύριο θεατές. Και η ανακοίνωση για την αύξηση του κατώτατου μισθού, και πάλι με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να μιλά απευθείας στην κάμερα του κινητού τηλεφώνου του, έφτασε τις 2,4 εκατομμύρια θεάσεις. Οι αριθμοί αυτοί υπογραμμίζουν από μόνοι τους την ουσία της υπόθεσης: το TikTok προσφέρει πολλαπλάσια δύναμη επιρροής στο εκλογικό σώμα από κάθε άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

@kyriakosmitsotakis_

Από σήμερα αυξάνεται ο κατώτατος μισθός σε 780 Ευρώ #fyp #tiktokgreece

♬ original sound – Kyriakos Mitsotakis

Γενικότερα, μολονότι ο κ. Μητσοτάκης δεν ήταν από τους πρώτους Ελληνες πολιτικούς που δραστηριοποιήθηκαν στο TikTok και παρά τον σχετικά μικρό αριθμό των βίντεο στο προφίλ του (λιγότερα από 50), ο πρωθυπουργός έχει κατορθώσει να ξεπεράσει τους ηγέτες των αντίπαλων κομμάτων, συγκεντρώνοντας ήδη 688.000 θετικά σχόλια – ή αλλιώς «καρδούλες» στη γλώσσα του TikTok.

@kyriakosmitsotakis_

#fyp #tiktokgreece

♬ original sound – Kyriakos Mitsotakis

Αντιστοίχως, ο Αλέξης Τσίπρας βιντεοσκοπήθηκε στην Ελευσίνα να συζητά με κάποια παιδιά, πιθανότατα στην ηλικία των 17-18 ετών, τα οποία διαμαρτύρονταν για το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, εμφανώς οργισμένος μαζί με τη νεολαία και δηλώνοντας εμφατικά «σε έκοψε η Κεραμέως», συγκέντρωσε σχεδόν 780.000 θεάσεις με το σχετικό βίντεο.

Διαβάστε ακόμη

Περισσότερα στην κατηγορία: Πολιτική