Ένα πανευρωπαϊκό ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης που θα αναγνωρίζεται σε όλα τα κράτη της ΕΕ προτείνει η Κομισιόν, με στόχο την περαιτέρω διευκόλυνση των οδηγών.
Στην ψηφιοποίηση μιας σειράς εγγράφων προχωρά η ελληνική κυβέρνηση, στο πλαίσιο μιας προσπάθειας να διευκολυνθούν οι πολίτες, αλλά και να γίνεται με αποτελεσματικότερο και γρηγορότερο τρόπο η εξακρίβωση των στοιχείων τους από τις αστυνομικές αρχές.
Ένα από τα έγγραφα που έχουν αποκτήσει και ψηφιακή μορφή είναι το δίπλωμα οδήγησης το οποίο μπορούμε να έχουμε πάντα μαζί μας στο κινητό μας τηλέφωνο και να το επιδείξουμε στον διενεργούντα τον τροχονομικό έλεγχο.
Το ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης, ωστόσο, δεν απαντάται αποκλειστικά στη χώρα μας, μιας και αντίστοιχες πρωτοβουλίες έχουν λάβει και άλλα ευρωπαϊκή κράτη.
Το μοναδικό μειονέκτημα των διπλωμάτων στα smartphones είναι ότι, σε αντίθεση με το φυσικό έγγραφο (χάρτινο τρίπτυχο δίπλωμα και πλαστικοποιημένα κάρτα), είναι ότι δεν αναγνωρίζονται σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ.
Στο πλαίσιο αυτό, η Κομισιόν πρότεινε πρόσφατα (1η Μαρτίου) τη δημιουργία ενός ψηφιακού διπλώματος οδήγησης που θα αναγνωρίζεται σε ολόκληρη την ΕΕ.
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε στη δημοσιότητα και μια εικόνα η οποία δείχνει πώς θα μπορούσε να είναι η συγκεκριμένη πανευρωπαϊκή ψηφιακή άδεια οδήγησης.
Το δίπλωμα που προτείνει η Κομισιόν
Όπως μπορείτε να δείτε και στην εικόνα, στο ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης απεικονίζεται η φωτογραφία της οδηγού, ενώ αμέσως παρακάτω υπάρχει η ημερομηνία γέννησης, αλλά και οι κατηγορίες οχημάτων που «καλύπτονται» εκάστοτε δίπλωμα (π.χ. κατηγορία B’), παράλληλα με τη λήξη της ισχύος. Ακόμα, φαίνεται πότε το δίπλωμα έλαβε την τελευταία ενημέρωση και τέλος η υπογραφή της οδηγού σε ψηφιακή μορφή.
Πότε θα τεθεί σε ισχύ η πανευρωπαϊκή ψηφιακή άδεια οδήγησης;
Όπως αναφέρει η Κομισόν, ως πρώτο βήμα, απαιτείται συμφωνία σχετικά με τις τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν-μεταξύ άλλων- τη διαλειτουργικότητα και την ασφάλεια των ψηφιακών αδειών οδήγησης, συμπεριλαμβανομένων των χαρακτηριστικών επαλήθευσης και της διεπαφής με τα εθνικά συστήματα. Η Επιτροπή προτείνει, επίσης, να θεσπιστούν λεπτομερείς κανόνες σχετικά με τα χαρακτηριστικά αυτά εντός 18 μηνών από την έκδοση της οδηγίας, δηλαδή τον Σεπτέμβριο του 2024.
Μόλις τα κράτη μέλη καταφέρουν να ενσωματώσουν τις απαιτήσεις αυτές στα εθνικά τους συστήματα IT, η Επιτροπή προτείνει οι ψηφιακές άδειες οδήγησης να εκδίδονται εξ ορισμού, τέσσερα έτη μετά την ημερομηνία (1/3/2023) έκδοσης της οδηγίας, ήτοι 1/3/2027.
Όπως προσθέτει το εκτελεστικό όραγνο της ΕΕ, το ψηφιακό δίπλωμα οδήγησης δεν θα καταργεί την άδεια οδήγησης σε υλική μορφή.