SelectedΕλλάδα

Για ανθρωποκτονία από αμέλεια και επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία κατηγορείται ο σταθμάρχης της Λάρισας

Συνελήφθη μετά από τις εξηγήσεις που έδωσε στο Τμήμα Τροχαίας Λάρισας, παρουσία εισαγγελέα, ο 59χρονος σταθμάρχης του ΟΣΕ Λάρισας, ο οποίος ωστόσο αρνείται ότι φταίει για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη.

Ο σταθμάρχης της Λάρισας κατηγορείται για ανθρωποκτονία από αμέλεια και επικίνδυνες παρεμβάσεις στην συγκοινωνία.

Ο συλληφθείς σταθμάρχης, 59 ετών, είχε αναλάβει υπηρεσία στην εν λόγω θέση μόλις πριν από 40 ημέρες, αφού είχε προηγηθεί εκπαίδευση ενός έτους.

Πηγές του ΟΣΕ αναφέρουν ότι ο σταθμάρχης είναι εργαζόμενος για πολλά χρόνια στον οργανισμό και ανέλαβε καθήκοντα μετά από εκπαίδευση ενός έτους. Πήρε τη σχετική πιστοποίηση μαζί με άλλους συναδέλφους του που πέρασαν την ίδια διαδικασία. Η εκπαίδευση, η εξέταση και η πιστοποίηση των σταθμαρχών γίνεται μόνο από τον ΟΣΕ, ο οποίος και είναι ο διαχειριστής της Σιδηροδρομικής Υποδομής. Όσο για την Hellenic Train είναι η Σιδηροδρομική Επιχείρηση που εκτελεί σχεδόν το σύνολο των σιδηροδρομικών δρομολογίων στη χώρα, έχει την ευθύνη εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, και έχει ως προσωπικό τους μηχανοδηγούς.

Ανθρώπινο λάθος

Ο ΟΣΕ έχει ζητήσει και αναμένει απομαγνητοφώνηση της πιθανής συνομιλίας μεταξύ του σταθμάρχη και των μηχανοδηγών, προκειμένου να εντοπιστούν στοιχεία για τις τελευταίες κινήσεις του σταθμάρχη και των μηχανοδηγών.

Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες και ενώ η έρευνα είναι σε εξέλιξη, ερευνάται το ενδεχόμενο το δυστύχημα να οφείλεται σε λάθος χειρισμό του Σταθμάρχη Λάρισας ο οποίος στο τμήμα «Λάρισα – Ευαγγελισμός» φέρεται να κατηύθυνε το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να βρεθεί στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η μοιραία εντολή του Σταθμάρχη Λάρισας προς την επιβατική αμαξοστοιχία 62 ήταν «περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων (σ.σ. ο επόμενος σταθμός μετά από αυτόν της Λάρισας)».

Ο σταθμάρχης φέρεται να υποστήριξε στους αστυνομικούς ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς αλλά αυτή δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα.

Ποιοι κατέθεσαν, τι ερευνάται

Εκτός από τον σταθμάρχη στην τροχαία κατέθεσαν ο κλειδούχος, ο οποίος έδωσε επίσης ανωμοτί κατάθεση στην τροχαία Λάρισας που συγκεντρώνει τη δικογραφία για το πρωτοφανές αυτό σιδηροδρομικό δυστύχημα. Καταθέσεις έχουν δώσει ακόμη ο εκπρόσωπος της Hellenic Trains και δύο προϊστάμενοι τμημάτων, Μηχανοδηγών και Εκδοτηρίων.

Φως στα αίτια του δυστυχήματος θα ρίξουν και οι καταθέσεις των επιζώντων όπως και άλλα στοιχεία που θα προκύψουν από το σύστημα και κυρίως οι κρίσιμες συνομιλίες μεταξύ των μηχανοδηγών και του σταθμάρχη.

Αυτό που ερευνάται είναι εάν πρόκειται για ανθρώπινο λάθος ή για μία σειρά τεχνικών παραλείψεων και σφαλμάτων που οδήγησαν στο μοιραίο δυστύχημα, καθώς και γιατί ο σταθμάρχης έδωσε τη συγκεκριμένη γραμμή στην επιβατική αμαξοστοιχία.

Η εντολή Ντογιάκου για την έρευνα -Τι αναφέρει στην παραγγελία του

Με εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, την εποπτεία της έρευνας έχει αναλάβει ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, ο οποίος μετέβη στον τόπο της τραγωδίας.
Η έρευνα κινείται προς πάσα κατεύθυνση και, εφόσον προκύψουν ενδείξεις για λάθη και παραλείψεις, οι εισαγγελικές αρχές θα προχωρήσουν στην άσκηση ποινικών διώξεων που επισύρουν βαρύτατες ποινές, έως και ισόβια κάθειρξη.

Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος, στην παραγγελία του προς τον κ. Δασκαλόπουλο, αναφέρει: «Με αφορμή το συμβάν της σύγκρουσης τρένων στα Τέμπη την 28η/2/2023 (βλ. συνημμένα δημοσιεύματα), παρακαλούμε για τις δικές σας ενέργειες, στο πλαίσιο της εκ του άρθρου 32 ΚΠΔ αρμοδιότητάς σας ως προς την εποπτεία του ανακριτικού έργου, προς την κατεύθυνση της επίσπευσης της ανάκρισης στη συγκεκριμένη υπόθεση. Επίσης να μας ενημερώσετε με αιτιολογημένη αναφορά σας αν συντρέχει περίπτωση εφαρμογής του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 32 ΚΠΔ, δηλαδή, να εισαχθεί η υπόθεση στο ακροατήριο κατ’ απόλυτη προτεραιότητα».

Αντιμέτωποι ακόμα και με ισόβια οι υπεύθυνοι -Τι προβλέπει ο Ποινικός Κώδικας

Σύμφωνα με το άρθρο 290 του Ποινικού Κώδικα -το οποίο άλλαξε πρόσφατα, στην τελευταία τροποποίηση του 2021-, το αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών από την οποία προκλήθηκε θάνατος διώκεται ως κακούργημα και τιμωρείται με κάθειρξη τουλάχιστον δέκα ετών, και υπό προϋποθέσεις, εφόσον το δυστύχημα είναι πολύνεκρο, προβλέπεται ακόμα και η ποινή των ισοβίων. Επιπλέον, θα ερευνηθεί εάν υπήρξε ενδεχόμενος δόλος.

«Θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μη ξανασυμβεί ποτέ»

Σε δηλώσεις του από τον τόπο του τραγικού δυστυχήματος ο πρωθυπουργός έκανε λόγο για «ανείπωτη τραγωδία». «Είναι πάρα πολύ δύσκολο αυτό που βιώνουμε σήμερα ως χώρα. Μιλάμε για μία ανείπωτη τραγωδία. Η σκέψη μας σήμερα είναι πρώτα και πάνω απ’ όλα με τους συγγενείς των θυμάτων. Υποχρέωσή μας είναι να περιθάλψουμε τους τραυματίες και από εκεί και πέρα να ταυτοποιήσουμε τις σορούς.
Από εκεί και πέρα, ένα πράγμα μπορώ να εγγυηθώ: θα μάθουμε τα αίτια αυτής της τραγωδίας και θα κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να μην ξανασυμβεί ποτέ κάτι τέτοιο», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.

Δεν θα αφήσουμε τίποτα κάτω από το χαλί

Στις δηλώσεις του από τα Τέμπη και ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής τόνισε πως «μια πραγματικά θλιβερή ημέρα, όσοι έχουμε βρεθεί εδώ εκφράζουμε θλίψη και οδύνη, οι εικόνες είναι συγκλονιστικές. Αυτή τη στιγμή οι σκέψεις όλων είναι στα θύματα και στις οικογένειές τους. Πρόκειται για μια πολύ δύσκολη επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. Δεν γνωρίζουμε τον ακριβή αριθμό των θυμάτων, ωστόσο θα διερευνήσουμε με απόλυτη σοβαρότητα και διαφάνεια τα αίτια του δυστυχήματος».

Ο κ. Καραμανλής κατά τη διάρκεια των δηλώσεών του δάκρυσε, ενώ η φωνή του έσπασε τη στιγμή που έλεγε «ό,τι πούμε θα είναι πρώιμο, και ουσιαστικά βεβηλώνουμε τους ανθρώπους που χάθηκαν. Θα ήθελα να δείξουμε όλοι ψυχραιμία και θα κάνουμε τα πάντα να διερευνήσουμε τα αίτια, δεν θα αφήσουμε τίποτα κάτω από το χαλί».

Διαβάστε ακόμη

Περισσότερα στην κατηγορία: Selected