23 Φεβρουαρίου 2020

Η διαφάνεια “γεννά”​ καινοτομία

Του A.X. 

Είχα υποσχεθεί στον εαυτό μου να κάνω κάτι. Το αποτέλεσμα πραγματικά με εξέπληξε. Ήρθε μια πρώτη νίκη- και ίσως η ώρα για περισσότερη διαφάνεια και σεβασμό στον καταναλωτή και τον πολίτη.

Πρόσφατα είχα μία περιπέτεια υγείας, όταν βρέθηκα με λοίμωξη του αναπνευστικού στα επείγοντα γνωστής ιδιωτικής κλινικής, χρησιμοποιώντας την ιδιωτική μου ασφάλιση.

Οι ιατροί εισηγούνταν άμεση εισαγωγή, όμως ουδείς (ούτε η ασφαλιστική ούτε το νοσοκομείο) ήταν σε θέση να μου δώσει μια ελάχιστη προεκτίμηση του κόστους – ούτε καν για το καθαρά ξενοδοχειακό σκέλος της εισαγωγής-, ενώ η κλινική αρνήθηκε να μου δώσει τον τιμοκατάλογο υπηρεσιών που έχει συμφωνήσει με την γνωστή ασφαλιστική εταιρεία, με αποτέλεσμα να μην μπορώ να υπολογίσω τι πραγματικά θα κόστιζε η νοσηλεία και άρα τι θα κάλυπτε η ασφαλιστική μου.

Μπροστά στην γελοιότητα αυτή, πήρα το ρίσκο κι έφυγα. Όταν γνωστοποίησα στα social media αυτήν την περιπέτεια, εξεπλάγην από το πόσοι γνωστοί και φίλοι είχαν ιστορίες να διηγηθούν γύρω από το πως βρέθηκαν να οφείλουν σημαντικά ποσά για νοσηλείες που υποτίθεται ότι καλύπτονταν από το πρόγραμμά τους.

Για καλή μου τύχη, η ιστορία αυτή έφτασε στη ΓΓ Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή η οποία αυταπάγγελτα άνοιξε φάκελο για την υπόθεση, που διερευνάται αρμοδίως.

Και δεν σταμάτησε εκεί. Η ΓΓ εξέδωσε εγκύκλιο ζήτησε από όλες τις ιδιωτικές κλινικές – και το υπουργείο Υγείας που τις εποπτεύει – εντός 15μέρου να αναρτήσουν τους τιμοκαταλόγους των υπηρεσιών τους στις ιστοσελίδες τους, τα ταμεία και τα λογιστήρια, με όλες τις παραλλαγές τους (απευθείας παροχή υπηρεσιών, μέσω ΕΟΠΥΥ ή σε συνεργασία με την εκάστοτε ασφαλιστική). Την εγκύκλιο έλαβαν και οι ασφαλιστικές εταιρείες.

Όπως πληροφορήθηκα αρμοδίως, καθημερινά συσσωρεύονται αναφορές πολιτών που θεωρούν ότι υπήρξαν θύματα αντίστοιχων, κακών, εμπορικών πρακτικών.

Η συμμόρφωσή των εμπλεκόμενων οργανισμών με το συγκεκριμένο πλαίσιο είναι εκ των ων ουκ άνευ για την εκπλήρωση του στόχου μιας πιο διαφανούς αγοράς υπηρεσιών ασφάλισης και υγείας.

Μάλιστα, εάν αυτά τα δεδομένα ανοίξουν. είναι καθαρά, μηχαναγνώσιμα και διατίθενται δημόσια, θα είναι εύκολο ο κόσμος εκεί έξω να φτιάξει apps και να εκδημοκρατίσει μια αρκετά συνθέτη διαδικασία ώστε κάθε πολίτης να μπορεί μέσα από την τεχνολογία να υπολογίσει τι τελικά θα πληρώσει για τη νοσηλεία του.

Η διαφάνεια θα τονώσει τον ανταγωνισμό, θα πιέσει για καινοτομία, θα βελτιώσει εν τέλει την εμπειρία του πελάτη.

(Κοινώς ιδού οι ευκαιρίες για healthtech και insurtech – σε πιο ευπώλητη διατύπωση).

Πρόθεσή μου δεν είναι να ισοπεδώσω κανέναν (όλοι αυτοί οι οργανισμοί στέκονται όρθιοι γιατί χιλιάδες άνθρωποι δουλεύουν σκληρά κάθε μέρα προσπαθώντας να εξυπηρετήσουν πελάτες, ασθενείς και ασφαλισμένους) ούτε και διεκδικώ δραχμή από κανέναν – μια λοίμωξη ήταν, όχι κάτι πολύ χοντρό.

Θέλω όμως να δω αυτό το κανονιστικό πλαίσιο να εφαρμόζεται. Οι κακές και αδιαφανείς πρακτικές – που οφείλονται είτε σε βλακεία είτε σε πεπατημένη διοικητική μεθοδολογία που έχει ως στόχο την λήστευση του πελάτη – δεν έχουν θέση στην αγορά μας, ειδικά μετά από τόση ταλαιπωρία που έχει υποστεί ο κόσμος την τελευταία δεκαετία και ειδικά σε έναν τομέα τόσο καθοριστικό, όπως είναι η υγεία.

Η χώρα όταν θέλει, μια χαρά λειτουργεί θεσμικά και μια χαρά καμπάνες ρίχνει – κι έχει αρμόδια όργανα για κάθε καρυδιάς καρύδια.

Εδώ θα είμαστε και θα τα δούμε – εν αναμονή εξελίξεων.



Επώνυμα