Πολιτική

Κόντρα Γεραπετρίτη – Παππά για την τηλεδιοίκηση στη Λάρισα

Κορυφώθηκε χθες η πολιτική σύγκρουση μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης με φόντο τα έγγραφα που κατέθεσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης στη Βουλή αναφορικά με τους χρόνους παράδοσης και την θέση σε λειτουργία των έργων σηματοδότησης των τρένων με τη «σύμβαση 717» του 2014.

Από το σώμα των εγγράφων προκύπτει πως κατά την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, από το έργο της σηματοδότησης είχε παραδοθεί στον ΟΣΕ για εκμετάλλευση μόνον το τμήμα Σιδηροδρομικό Κέντρο Αθηνών (ΣΚΑ) – Οινόη, ενώ είχε αποδοθεί στον ΟΣΕ χωρίς να τεθεί σε λειτουργία το κομμάτι Πλατύ – ΤΧ5 (στη Θεσσαλονίκη), κάτι που έγινε πραγματικότητα τον Σεπτέμβριο του 2020. Επιπλέον, στον πίνακα που κατέθεσε ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρεται ότι το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου της σηματοδότησης έχει φτάσει στο 69,23%, ενώ ήταν στο 32,69% το 2016 και το έργο της τηλεδιοίκησης είναι στο 38,9%, ενώ δεν είχε ξεκινήσει καν επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ.

Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης, για να απαντήσει στον ισχυρισμό των στελεχών του ΣΥΡΙΖΑ που υποστηρίζουν ότι δεν λειτουργούσε το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, κατέθεσε και το έγγραφο της παραλαβής από τον ΟΣΕ προς χρήση του τμήματος ΕΘΑ Ορφανών – Λάρισα, το Νοέμβριο του 2022. Σημειώνεται ότι ένα από τα στελέχη του ΟΣΕ που παρέλαβαν το σύστημα ήταν και ο επιθεωρητής Δημήτρης Νικολάου, ο οποίος πρόκειται να καταθέσει ανωμοτί για τα όσα συνέβησαν την μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου. Επιπλέον, στον πίνακα που κατέθεσε ο κ. Γεραπετρίτης αναφέρεται ότι το ποσοστό ολοκλήρωσης του έργου της σηματοδότησης έχει φτάσει στο 69,23%, ενώ ήταν στο 32,69% το 2016 και το έργο της τηλεδιοίκησης είναι στο 38,9%, ενώ δεν είχε ξεκινήσει επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ.

Διεξοδική αναφορά έκανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και στις δικλίδες ασφαλείας που ο Σταθμάρχης Λάρισας αγνόησε το μοιραίο βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή:

· τους 2 επιπλέον σταθμάρχες που έπρεπε να είναι στις θέσεις τους και δεν ήταν,

· αυτόματη χάραξη που έπρεπε να γίνει και δεν έγινε,

· επιτόπιος έλεγχος κλειδιών και

· παρακολούθηση του πίνακα.

Παππάς: «Ο κ. Γεραπετρίτης είπε ψέματα»

Για ψεύδη εγκάλεσε από πλευράς του τον κ. Γεραπετρίτη ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και Βουλευτής Β3 Νότιου Τομέα, Νίκος Παππάς, αμφισβητώντας ευθέως τον κυβερνητικό ισχυρισμό για λειτουργία της τηλεδιοίκησης στη Λάρισα, από τον Νοέμβριο του 2022 και εξής. «Ο κ. Γεραπετρίτης είπε ψέματα εχθές ότι η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα ήταν πλήρως λειτουργική. Τον διαψεύδουν εσωτερικά έγγραφα του ΟΣΕ που μιλούν: Για κόκκινα φανάρια, για χειρισμό κουμπιών με το χέρι αλλά και για τη χρήση μανιβέλας» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Παππάς. «Όσα ψέματα και να αραδιάζουν δεν πείθουν. Ούτε για το αφήγημα του «ανθρώπινου λάθους» ούτε για το «δεν ήξερα» του Μητσοτάκη» κατέληξε ο Τομεάρχης Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ. Ταυτόχρονα, επισύναψε στη δήλωσή του δύο υπηρεσιακά έγγραφα του ΟΣΕ από τους περασμένους Νοέμβριο και Δεκέμβριο αντίστοιχα, όπου, μεταξύ άλλων, περιγράφεται πως «η μανιβέλα παραμένει πάνω στον κινητήρα για όσο διάστημα έχει εκχωρηθεί η μετάθεση της αλλαγής στον κλειδούχο», όπως και ότι «οι σταθμάρχες υποχρεωτικά θα χαράσσουν σηματοτεχνικά διαδρομές με χρήση κομβίων αφετηρίας – στόχου» στα τμήματα: «Λάρισα προς νότο, Παλαιοφάρσαλος προς βορρά και Μεζούρλος».

Σχολιάζοντας το περιεχόμενο της τοποθέτησης του κ. Παππά, αυτό «αντιβαίνει στην ελληνική γλώσσα» υποστήριξε το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σε ανακοίνωσή του, «διότι σύμφωνα με το κατατεθέν υπ’ αριθμ. 9055036/23.12.2022 έγγραφο του ΟΣΕ που αφορά ειδικά το κρίσιμο τμήμα εξόδου από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη “οι σταθμάρχες Λάρισας υποχρεωτικά θα σχηματίζουν τη διαδρομή με χρήση κομβίων αφετηρίας-στόχου”», όπως επισήμανε. «Δηλαδή θα πρέπει να γίνεται αυτόματη χάραξη της διαδρομής στον τοπικό πίνακα τηλεδιοίκησης, χωρίς τη χρήση φωτοσημάτων (όπως αναφέρεται στο έγγραφο) και όχι με χειροκίνητη χάραξη. Η χειροκίνητη παρέμβαση με κλειδί (μανιβέλα) γίνεται μόνο όταν δεν λειτουργεί το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης», σημειώνεται ακόμη στην ίδια ανακοίνωση.

Αυτόματη χάραξη και την 28η Φλεβάρη

Επιπλέον, «το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργεί πλήρως, όπως προκύπτει από το κατατεθέν στη Βουλή από 01.11.2022 πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής της ΕΡΓΟΣΕ» επανέλαβε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ενώ γνωστοποίησε, «για να μην μένει καμία απορία» ότι «την κρίσιμη μέρα του δυστυχήματος τα δρομολόγια από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη συντελέστηκαν με αυτόματη χάραξη».

«Το τελευταίο δρομολόγιο που έγινε με τον τρόπο αυτό ήταν περί ώρα 22.20, λίγο πριν το δυστύχημα, και ακολούθησε μετά το δυστύχημα δοκιμαστική χάραξη περί ώρα 01.00 που επιβεβαίωσε την ορθή λειτουργία του πίνακα. Προς τούτο, βρίσκεται στη διάθεση των ανακριτικών αρχών σχετική ανάλυση κινήσεων, όπως αυτές έχουν καταγραφεί από το αυτόματο σύστημα που διαθέτει ο τοπικός πίνακας» ανταπάντησε το Υπουργείο, υποστηρίζοντας για τα περί χρήσης «μανιβέλας σε μεμονωμένες αλλαγές» πως «αυτή γίνεται αποκλειστικά και μόνο όταν ο πίνακας σηματοδότησης έχει απωλέσει τον έλεγχο χειρισμού αλλαγής, κάτι το οποίο δεν συνέβη την επίμαχη νύχτα, όπως φαίνεται και από τις καταγραφές».

Απαντώντας εκ νέου στους ισχυρισμούς του Υπουργείου Υποδομών, ο Τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, Νίκος Παππάς τόνισε, σε ανάρτησή του στα κοινωνικά δίκτυα πως «εμείς καταθέσαμε τα υπηρεσιακά έγγραφα που αποδεικνύουν ότι παραλάβατε το 72%». Και πρόσθεσε: «Οι υπολογισμοί σας είναι άξιοι θαυμασμού. Έχουν όση αξία έχει και ο ισχυρισμός ότι η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα λειτουργεί. Ή εσείς λέτε ψέματα, ή οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, ο ΟΣΕ ο ίδιος, τα υπηρεσιακά έγγραφα και δεκάδες ρεπορτάζ με βίντεο και ήχο».

Αναλυτικά, η απάντηση Παππά

«κ. Γεραπετρίτη, εκτός από τον πίνακα που σχεδιάσατε ο ίδιος, υπάρχει κάποιο υπηρεσιακό έγγραφο που να αποδεικνύει ότι παραλάβατε το 32% της τηλεδιοίκησης; Εμείς καταθέσαμε τα υπηρεσιακά έγγραφα που αποδεικνύουν ότι παραλάβατε το 72%.

Οι υπολογισμοί σας είναι άξιοι θαυμασμού. Έχουν όση αξία έχει και ο ισχυρισμός ότι η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα λειτουργεί. Ή εσείς λέτε ψέματα, ή οι εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, ο ΟΣΕ ο ίδιος, τα υπηρεσιακά έγγραφα και δεκάδες ρεπορτάζ με βίντεο και ήχο.

Αδυνατούμε να αντιληφθούμε την επιμονή. Ούτε στις κρίσιμες στιγμές αρμόζει ούτε και έχει υποψία πολιτικής αποτελεσματικότητας για την καταρρέουσα επικοινωνιακή διαχείριση της τραγωδίας».

Μίνιμουμ συναίνεση

Την ίδια ώρα, ένα πεδίο μίνιμουμ συναίνεσης φαίνεται να διαμορφώνεται σε τρία σημεία, με βάση την ανάγκη για: έμπειρους και υψηλά καταρτισμένους σταθμάρχες, για ενίσχυση του συστήματος δευτεροβάθμιου ελέγχου και τέλος για την αποκατάσταση της λειτουργίας όσων συστημάτων καταστράφηκαν με την πυρκαγιά του 2019 στη Λάρισα, καθιστώντας έκτοτε κατά την αξιωματική αντιπολίτευση «τυφλό» το σημείο σύγκρουσης των δύο αμαξοστοιχιών, στις 28 Φλεβάρη. «Και στο κάτω κάτω, εάν είναι μόνο τέσσερις χώρες οι οποίες- τρεις. Τρεισήμισι- που το έχουν ανεπτυγμένο σε όλη την Ευρώπη, τότε δεν έχουν μετωπικές όλες οι υπόλοιπες, έτσι δεν είναι;» διερωτήθηκε κατά την τοποθέτησή του στη Βουλή ο κ. Παππάς, συμπεραίνοντας πως «άρα υπάρχουν προϋποθέσεις με τις ώριμες και έτοιμες τεχνολογίες να αποφεύγεις τις μετωπικές συγκρούσεις αμαξοστοιχιών».

Διαβάστε ακόμη

Περισσότερα στην κατηγορία: Πολιτική