Το καλοκαίρι του 2022 οι τρεις σταθμοί θα παραδοθούν στο επιβατικό κοινό
«Τον Δεκέμβριο του 2019 μαζί με τον γενικό γραμματέα, τον δήμαρχο του Πειραιά και τη διοίκηση του Αττικό Μετρό είχαμε επισκεφτεί τα εργοτάξια στον κεντρικό σταθμό του Πειραιά. Εκεί τότε δεν είχαν ξεκινήσει σχεδόν εκσκαφές, ήμασταν μόνο στα 30 μέτρα. Τότε είχαμε δεσμευτεί ότι το έργο θα παραδοθεί μέσα στο καλοκαίρι του 2022. Διαπιστώσαμε σήμερα την πρόοδο στην κατασκευή του. Βρισκόμαστε στα τελειώματα των εργασιών και στην ουσία είμαστε σε πάρα πολύ καλό δρόμο. Ο Πειραιάς όταν θα παραδοθούν οι τρεις σταθμοί θα γίνει πραγματικά ένα πολύ σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή. Γιατί θα έχουμε το Μετρό, θα έχουμε το Τραμ, θα έχουμε τον Προαστιακό. Σκεφτείτε ότι θα συνδέσουμε το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, μέσα σε περίπου 50 λεπτά. Κάτι για το οποίο θα έπρεπε βεβαίως να είμαστε όλοι περήφανοι» δήλωσε ο υπουργός κ. Κώστας Καραμανλής κατά την επίσκεψη του στο χώρο του εργοταξίου μπροστά στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Σύμφωνα με την εξέλιξη του έργου, οι σταθμοί «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο», αναμένεται να παραδοθούν στο επιβατικό κοινό το καλοκαίρι του 2022. Κατά την επίσκεψη του στα εργοτάξια, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε επίσης ότι «πέρα όμως από όλα αυτά, μας δίνεται η ευκαιρία να διαπιστώσουμε ότι ένα πολύ μεγάλο έργο μετρό είναι και μία πολύ μεγάλη ευκαιρία για την ανάδειξη αρχαιολογικών ευρημάτων. Στην Ξυλαποθήκη είδαμε τα πραγματικά εντυπωσιακά ευρήματα από τον Σταθμό του Δημοτικού Θεάτρου που θα είναι πραγματικά ένας σταθμός- πρότυπο, ο οποίος θα συμβολίζει και αυτό που εμείς στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη λέμε, ότι μπορούμε να έχουμε και αρχαία και μετρό. Και θα είναι ένας σταθμός πρότυπο, διότι έχει βρεθεί ένα πολύ σημαντικό βοτσαλωτό δάπεδο που θα εκτεθεί εδώ και θα υπάρχουν και άλλα πολύ σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, σε προθήκες σε πολλά τμήματα του σταθμού».
Κατά την κατασκευή των σταθμών του μετρό στον Πειραιά, η αρχαιολογική έρευνα, η οποία συντονίστηκε μεταξύ της αρχαιολογικής υπηρεσίας και των στελεχών της Αττικό Μετρό από την πρώτη στιγμή, ανέδειξε περισσότερα από 10.000 αρχαιολογικά ευρήματα. Μάλιστα, όπως ενημέρωσαν στελέχη της αρχαιολογικής υπηρεσίας κατά την ξενάγησή του στην Ξυλαποθήκη τον κ. Καραμανλή, κάποια από αυτά είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας αφού διατηρήθηκαν σε αναερόβιο περιβάλλον και είναι κατασκευασμένα από οργανικά υλικά, για παράδειγμα από ξύλο. Τα αρχαιολογικά ευρήματα θα εκτίθενται ως ένα «ανοιχτό μουσείο» στη στάση μετρό στο Δημοτικό Θέατρο, το οποίο οι πολίτες θα μπορούν να επισκεφτούν χωρίς να κόψουν εισιτήριο μετακίνησης, αφού οι είσοδοι προς τις αποβάθρες είναι τοποθετημένες κατάλληλα έτσι ώστε ο σταθμός να έχει πολλαπλές λειτουργίες.
Ο κ. Καραμανλής σχολίασε ότι το έργο αποτέλεσε, συν τοις άλλοις, μια τεράστια αρχαιολογική ανασκαφή κάτι που η αρμόδια έφορος κ. Χρυσουλάκη σημείωσε ότι ήταν μοναδική ευκαιρία αφού συνήθως η αρχαιολογική έρευνα δεν έχει από τεχνικής άποψης τα εργαλεία για να φτάσει σε τόσο μεγάλο βάθος. Η κ. Χρυσουλάκη εξήγησε ότι οι αρχαιολόγοι μπόρεσαν, λόγω των έργων του μετρό και του τραμ, να μελετήσουν την πόλη του Πειραιά τόσο κατά έκταση, όσο και κατά βάθος. Επιπλέον, στις δεξαμενές και τα πηγάδια που αποκαλύφθηκαν οι αρχαιολόγοι εντόπισαν τόσα αντικείμενα καθημερινής χρήσης από τα ελληνιστικά χρόνια που, όπως είπε η κ. Χρυσουλάκη στην έκθεση «θα αναπαραστήσουμε μία στιγμή μέσα στο χρόνο της καθημερινότητας των Πειραιωτών».
«Η δέσμευση, που είχαμε δώσει τον Δεκέμβριο του 2019, ισχύει στο ακέραιο» υπογράμμισε ο Κώστας Καραμανλής, προσθέτοντας ότι «παρά την πανδημία τα εργοτάξια έμειναν ανοιχτά. Έγινε μία τεράστια προσπάθεια να μην καθυστερήσουμε και αυτή τη στιγμή είμαστε σχεδόν στο 90% σε μερικά σημεία και μπροστά από το χρονοδιάγραμμα που είχαμε βάλει. Η δέσμευση παραμένει: Το καλοκαίρι του 2022 οι τρεις σταθμοί θα παραδοθούν στο επιβατικό κοινό».
Παρών στην αυτοψία στον σταθμό στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ήταν και ο δήμαρχος Γιάννης Μώραλης, ο οποίος «ομολόγησε» ότι τον Δεκέμβριο του 2019 συμμεριζόταν την ανησυχία για τον χρόνο παράδοσης του έργου αλλά, όπως δήλωσε, «η πρόοδος ήταν πολύ γοργή, πραγματικά. Το έργο τρέχει. Είναι εντυπωσιακή η πρόοδος του το τελευταίο διάστημα. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι. Αγωνιούμε να μπει στην πόλη, να δούμε αυτόν τον σταθμό-μουσείο όπως θα είναι». Ο κ. Μώραλης συνηγόρησε με τον κ. Καραμανλή ότι «ο Πειραιάς είναι ένας συγκοινωνιακός κόμβος από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη πλέον» και εξέφρασε την ικανοποίησή του γιατί πρόκειται «για το σημαντικότερο έργο που εκτελείται στον Πειραιά τα τελευταία χρόνια, είναι προφανές, και η ωφέλειά του θα είναι η μεγαλύτερη δυνατή», ευχαριστώντας τον υπουργό, τον γενικό γραμματέα και τα αρμόδια στελέχη της Αττικό Μετρό.
Τον κ. Καραμανλή συνόδευσαν ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Αττικό Μετρό ΑΕ, Νίκος Ταχιάος, ο διευθύνων δύμβουλος της Αττικό Μετρό ΑΕ, Νίκος Κουρέτας, ο διευθύνων σύμβουλος της κατασκευάστριας εταιρείας Αβαξ, Κωνσταντίνος Μιτζάλης.
Στον υπό κατασκευή σταθμό «Δημοτικό Θέατρο», τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών υποδέχθηκε ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης και στην «Ξυλαποθήκη» τον ξενάγησε η έφορος Πειραιά και Νήσων, Στέλλα Χρυσουλάκη.
Ήδη από τις 6 Ιουλίου του περασμένου έτους, δόθηκαν σε λειτουργία οι σταθμοί «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» που αποτελούν μέρος της επέκτασης του μετρό προς τον Πειραιά, ενώ, το καλοκαίρι του 2022 θα αποδοθούν και οι σταθμοί «Μανιάτικα», «Πειραιά» και «Δημοτικό Θέατρο», αφού, όπως αναφέρει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών «οι εργασίες αυτή τη στιγμή βρίσκονται περί το 90% -δηλαδή λίγο μπροστά κι από το χρονοδιάγραμμα- και συγκεκριμένα στη φάση των αρχιτεκτονικών τελειωμάτων και της εγκατάστασης ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού».
Η συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του μετρό, μετά την ολοκλήρωση του έργου, αναμένεται να αυξηθεί κατά 132 χιλιάδες επιβάτες ημερησίως, ενώ, η κυκλοφορία των Ι.Χ. αυτοκινήτων εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 23 χιλιάδες ημερησίως. Συνεπώς, οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα εκτιμάται ότι θα μειωθούν κατά 120 τόνους ημερησίως.