Πολιτική

Ποιες νέες δικλείδες ασφαλείας βάζει ο Μητσοτάκης στην ΕΥΠ

Φώφη Γιωτάκη

Την επαναφορά του ελέγχου των νόμιμων παρακολουθήσεων  και από δεύτερο  εισαγγελέα Εφετών προβλέπει η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την θωράκιση του πλαισίου που αφορά στη λειτουργία της ΕΥΠ.

Αυτήν την απόφαση έλαβε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης προχωρώντας στην συγκρότηση μιας ακόμη ασφαλιστικής δικλείδας, που όπως υπενθυμίζουν κυβερνητικά στελέχη, υπήρχε (ο έλεγχος και από εισαγγελέα Εφετών) και καταργήθηκε το 2018. Ο κ. Μητσοτάκης- σύμφωνα με τα ίδια κυβερνητικά στελέχη- είναι αποφασισμένος να ξεκαθαρίσει πλήρως και γρήγορα το τοπίο. Πυξίδα των αλλαγών που προωθούνται στο σχετικό πλαίσιο είναι δύο λέξεις: κανόνες και αποτελεσματικότητα. Στο νέο πλαίσιο δηλαδή θα υπάρχουν σαφείς και διακριτοί κανόνες αλλά και οι κανόνες αυτοί θα συμβάλουν στην αποτελεσματικότητα της ΕΥΠ σε μια άκρως σύνθετη και απαιτητική παγκόσμια συγκυρία.

Προς αυτήν την κατεύθυνση κινείται και η θετική απάντηση στο αίτημα για τη σύσταση της Εξεταστικής Επιτροπής, που έχει ζητήσει και ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, Νίκος Ανδρουλάκης. Όσον αφορά στο αίτημα για την εκ νέου σύγκληση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας σε άμεσο χρόνο, κυβερνητικές πηγές εξηγούν ότι δεν χρειάζεται να ανοίξει η Ολομέλεια της Βουλής, αλλά μπορεί να συμβεί και νωρίτερα με πρωτοβουλία του Προέδρου της.

Νωρίτερα με την δήλωσή του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε χαρακτηριστικά για την παρακολούθηση του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη και τις κινήσεις από εδώ και στο εξής:

«Στη Δημοκρατία μας δεν επιτρέπεται να υπάρχουν σκιές. Γι’ αυτό και θέλω να σας μιλήσω ανοιχτά για τις πρόσφατες εξελίξεις.

Πριν από λίγες μέρες, ενημερώθηκα ότι τον Σεπτέμβριο του 2021, και ενόσω ήταν ακόμα Ευρωβουλευτής, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών είχε προβεί σε νόμιμη επισύνδεση στο κινητό τηλέφωνο του Νίκου Ανδρουλάκη.

Η διαδικασία είχε την έγκριση ανώτατης εισαγγελέως, όπως ακριβώς ορίζει η διάταξη που ψηφίστηκε το 2018 από την προηγούμενη κυβέρνηση. Διήρκεσε τρεις μήνες και διεκόπη αυτόματα, όπως προβλεπόταν από τον νόμο, λίγες μέρες αφότου εκλέχτηκε ο κ. Ανδρουλάκης πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ.

Παρότι όλα έγιναν νόμιμα, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών υποτίμησε την πολιτική διάσταση της συγκεκριμένης ενέργειας. Ήταν τυπικά επαρκής, όμως πολιτικά μη αποδεκτή. Δεν θα έπρεπε να έχει συμβεί, προκαλώντας ρωγμές στην εμπιστοσύνη των πολιτών στις Υπηρεσίες Εθνικής Ασφάλειας.

Γιατί αν και αφορούσε προβεβλημένο πολιτικό πρόσωπο, ο χειρισμός της υπήρξε ελλιπής. Ακριβώς γι’ αυτό απομακρύνθηκε αμέσως ο Διοικητής της ΕΥΠ. Ενώ και ο Γενικός Γραμματέας του Γραφείου του Πρωθυπουργού ανέλαβε την αντικειμενική πολιτική ευθύνη.

Και επειδή η λέξη ευθύνη προέρχεται από το επίθετο ευθύς, επαναλαμβάνω ευθέως: αυτό που έγινε μπορεί να ήταν σύμφωνο με το γράμμα του νόμου, ήταν όμως λάθος. Δεν το γνώριζα και, προφανώς, δεν θα το επέτρεπα ποτέ!

Η υπόθεση ανέδειξε, ωστόσο, την έλλειψη πρόσθετων «φίλτρων» στη λειτουργία των υπηρεσιών πληροφοριών. Γιατί η παρακολούθηση ενός πολιτικού προσώπου ασφαλώς και προυποθέτει εγγυήσεις πέραν από την κρίση ακόμη και ενός έμπειρου και ικανού δικαστικού λειτουργού.

Από την άλλη πλευρά, όμως, θέλω να είμαι επίσης σαφής: η προσφορά της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών είναι σημαντική. Αποτυπώνεται εμφατικά στην ετοιμότητα της Ελλάδος να αντιμετωπίσει προκλήσεις όπως αυτές στον Έβρο ή στο Αιγαίο. Στη διαρκή διπλωματική και αμυντική μας θωράκιση. Αλλά και στην καθημερινή μάχη της κοινωνίας με την τρομοκρατία και το έγκλημα.

Ένα ολίσθημα, συνεπώς, δεν μπορεί να σκιάσει ένα έργο με μετρήσιμο εθνικό όφελος. Και δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να αντιληφθεί πόσο πολύτιμες είναι οι αξιόπιστες πληροφορίες στον σύνθετο κόσμο στον οποίο ζούμε.